De laatste wandel dag richting Abisko. - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De laatste wandel dag richting Abisko. - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De laatste wandel dag richting Abisko.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 Januari 2024 | Zweden, Abisko

Beste lezer(s)

We gaan weer verder met de laatste wandel dag, maar de avonturen waren daarna nog niet voorbij. U gaat lezen dat iedere avonturier weer een aantal zaken op zijn pad krijgt waar je rekening mee kan houden, maar soms ook niet. In ieder geval is deze zaterdag 9 juli 2022 weer een hele fijn wandel dag geworden. Ik hoefde niet echt vroeg op te staan. Wandel km zijn ongeveer 18 km en langzaam weer de bewoonde wereld in wandelen. Ik word wakker omstreeks 07.30 uur. (Zweedse tijd). Heerlijk geslapen Het weer buiten lijkt goed te zijn. Ook wel fijn om te weten. Ik informeer even hoe laat het echt is. Mijn telefoon en Garmin GPS zijn niet opgeladen. Echter wat is tijd in de wildernis. Je houdt rekening met dag en nacht en verder je gevoel die vaak wel lijken te kloppen. Het is wel fris weer. Tussen 5 en 7 graden. Toilet groep is buiten en dan is het buiten niet echt warm. Vlugge toilet bezoek en mijn spullen pakken. Ontbijtje. Mijn laatste maaltijd zakje. Dat is heel goed gegaan. Ik zal de rest van de dag moeten teren op repen en snoep. Toch maar een warm jasje aantrekken. Tijdens het wandelen zal ik langzaam wel weer warm(er) worden. Na het ontbijt in de kantine alles even opruimen. Sommige wandelaars maken er een puinhoop van. Ik weet dat de vrijwilligers belangrijker werk te doen hebben. De water emmer even vullen voor de andere wandelaars en dan is het tijd om de rugzak te pakken en schoenen bij de buitendeur aan te trekken. Alles even checken of ik alles mee heb genomen uit het drooghok. Daar kun je je natte spullen drogen muv tenten. Daar is een aparte ruimte voor meestal. Die tenten nemen heel veel ruimte in en die mogen niet in de kleding droogruimten. Goed georganiseerd door die Zweden. Ik ga op pad met mijn rugzak. Even op gang komen maar gaandeweg weer heerlijk genieten van het wandelen in de natuur. Pad is prima meestal, maar soms een slecht stuk. Veel gladde stenen op het pad en voorzichtig goed je voeten neerzetten. Vallen lijkt mij niets op zo'n pad. Heel aankomen is prioriteit. Het is heuvelachtig inmiddels. Ik kom steeds meer wandelaars in tegengestelde richting. Die zijn net begonnen in Abisko. Zo voel ik steeds meer dat ik in de bewoonde wereld weer kom. Inmiddels ook gemerkt dat die muggen weer terug zijn. Ze blijven je lastigvallen en pikken. Gelukkig heb ik die anti muggen spray nog. Inmiddels tussen de 13-14 km gewandeld. Nog 8 km te gaan. Tussendoor een reep even opgegeten. Energie voorraad weer even aanvullen. Straks kan ik wel ergens gaan eten in Abisko. Ik wandel over brug(gen) door dalen en uiteindelijk langs een rivier. Veel foto's onderweg gemaakt. Even tijd hiervoor vrij gemaakt. Het water raakt op of mijn camelbag slang zit een knik in. Even geen water kunnen drinken helaas. Ik voel af en toe een spatje regen. Net niet genoeg gelukkig om een regenjas te moeten dragen. Inmiddels kom ik ook hardlopers tegen en even later een gezinnetje. Moeder-vader en kinderen. Dan moet de bewoonde wereld niet al te ver meer zijn. Ik blijf de Kungsleden markeringen volgen. Er zijn ook nog markeringen van dag wandelingen. Ik krijg een klimmetje en links ligt de inmiddels heel snel spoelende smalle rivier. Ik nader een tunnel en dan ben ik in Abisko volgens de borden. Ik volg de markeringen naar rechts en passeer een museum die gesloten is. Uiteindelijk bereik ik de poort met alle namen van de dorpjes langs de Kungsleden route. Ik heb niet alle dorpjes gezien, maar wel de mooie Fjallraven route erbij gedaan. Zo kom ik toch op 350 km. Een wandeling met veel hindernissen en avonturen. Ik heb Abisko bereikt. Wat een hoogtepunt. Ik ben van de groep de eerste deelnemer die Abisko binnen wandelt. Hoe zal het de groep vergaan zijn. Ik bedenk dat er mogelijk nog veel uitvallers zijn geweest die op zichzelf zijn aangewezen om terug te komen naar huis. Hopelijk geen gewonden of erger....

Ik wandel richting de grote STF Fjallstation Abisko. Mijn maag knort en snakt naar energie. Ik meld mij bij de receptie en verneem dat ik zo een sleutel kan halen. De organisatie heeft later een kamer voor mij. Ik kan zelf een paar dagen een kamer/bed krijgen. Ik ben natuurlijk enkele dagen te vroeg aangekomen in Abisko. Geen probleem. Er is ruimte genoeg in de STF accommodatie. Ik ben lid van STF. Ik kan later een sleutel ophalen. Ik stal mijn rugzak nabij de eetzaal. Ik kan nog mooi een 14.00 uur lunch krijgen. Een buffet. Lasagna sla sinasappelsap en heerlijk bak koffie. Wat wil je nog meer. Ik eet rustig mijn lunch op en aan mijn tafel zit een vlaming. (Belg). We praten over ons avontuur.

Na de lunch zie ik de begeleider Michel en deelnemer Eldridge. Hij blijkt te zijn gestopt. Al vrij vroeg in het begin van Kungsleden. De eerste groep afvallers helaas. Het was te zwaar voor hem. Mede ook omdat hij erntige vorm van PTSS heeft en mentaal er door heen was. Hij heeft het wel heel fijn gehad met de gesprekken met ons. Hij voelde weer de warmte van blauw (Politie blauw). Het heeft hem wel geholpen. Hij is op tijd gestopt en wilde niet over de streep gaan. Ik heb hem een compliment gegeven. Opgeven is niet zwakte maar heel sterk zijn om je grenzen te stellen wat wel of niet kan. Dat hij hem weer er bovenop te komen. Het is jammer dat hij niet alles mee heeft kunnen wandelen, maar hij is trots op zichzelf. Ik vertel hem mijn avonturen onderweg en dat ik solo door gegaan ben op mijn eigen tempo en met heel veel voldoening en plezier. Ook gesprek met Michel lijkt dat de leiding (hij zelf ook) ook gestopt is. Hans naar huis (?) halverwege en Michel met vervoer naar Abisko. Er zijn diverse uitvallers helaas onderweg. Enkele met flinke blessures. De groep is flink uitgedund. De afvallers zijn inmiddels al naar huis en komen niet aan in Abisko. Ook krijg ik informatie dat er mogelijk problemen zijn met SAS (vliegmaatschappij). Ik maak mij daar niet al te druk over omdat ik toch ruimte heb in mijn schema. Ik zou toch doorreizen naar Kiruna. Daar heb ik een vlucht naar Stockholm. We zien wel. Geen stress. Ik stuur wel een mailtje naar mijn contact Johan (reisbureau). Ik hoor of lees wel wat de alternatieven zijn. Ook de heenreis was heel bijzonder. Dan zal het met de terugreis ook wel goed komen. Heerlijk om geen stress te voelen. De andere deelnemers hebben mogelijk wel een dingetje als hun vliegreis niet doorgaat. Welke alternatieven?? Per trein naar Stockholm. Ik ga wel naar het VVV in Kiruna waar ik toch een aantal dagen gepland heb in een motel. Die heb ik al geboekt...dus ook hier geen stress.

Inmiddels hoor ik ook dat een collega van mij Nathalie afgevallen is. Ze liep enorm goed???? Een enorm sterke vrouw!! Dan moet het enorm zwaar zijn geweest en overbelasting van het lichaam. Wat ben ik blij dat ik solo anders verder gegaan ben. Wellicht door mijn grote reis/wandel ervaring?? Dat zal later wel duidelijk worden met de verhalen van de aankomende laatste deelnemers van deze Kungsleden barre tocht. Ik heb dertien fantastische wandeldagen gehad. Trots op mezelf dat ik dit toch maar weer even gedaan heb op mijn eigen manier. Het weerzien met Eldridge was top. Wat een fijne collega. Even bijkomen en bijkletsen. Ik moet wel even boodschappen doen. Mijn voorraad is nagenoeg op. Mijn spullen rugzak checken en drogen. Even douchen want ik ruik enigszins naar geurtjes die normaal zijn in de wildernis maar niet in de bewoonde wereld. Laten we het daar maar bij laten. De warme douche was heerlijk. Schone kleren aan en dan boodschappen doen bij een supermarkt 5 km verderop. Wandelend daar naar toe. En met tasje terug. Ik hoor dat Eldridge morgen met de trein naar Stockholm vertrekt. Ik informeer het thuisfront even dat ik goed aangekomen ben. Het is inmiddels laat in de middag. Tijd voor diner...? ik besluit iets te gaan eten in de keuken van STF. Michel en Eldridge zijn er ook. We eten gezamenlijk in de keuken. Na het eten een kopje koffie. Heerlijk bijkletsen met Eldridge. Ik praat ook even met Michel. Laat ik dit gesprek even samenvatten dat hij vind dat deze Kungsleden goed georganiseerd was. Ik ben een andere mening toegedaan. Ik hoor inmiddels dat er nog 12 bikkels onderweg zijn naar de eindstreep in Abisko. (helft afgevallen!!). Dan zijn er heel veel afgevallen. Ik vind zelf dat ik niet afgevallen ben. Ik heb het anders gedaan. Ik heb Fjallraven er ook maar even bij gedaan. Zijtak van de Kungsleden (3 dagen) en daarna door naar Abisko. Ik heb 3 nachten geboekt bij de STF lokatie 9/10/11 juli 2022. De organisatie zorgt voor overnachting 12/13 13/14 en 14/15 juli 2022. Ik wil eigenlijk de 14e vertrekken naar Kiruna. Daar zie ik wel weer of ik per trein of vliegtuig vertrek richting Stockholm.

Ik laat mijn rugzak in de ondersteuningsbus en pak mijn kleine rugzakje wel in. Ik heb namelijk een mooi rugzakje gekocht in de winkel bij de STF hut. Deze dag is alweer voorbij. Blij dat ik gezond en in goede mentale staat de eindstreep in Abisko heb gehaald. Trots op mijzelf. Ik schrijf nog even in mijn dagboekje en het is tijd om te gaan slapen. Het is inmiddels bedje tijd. Even mijn telefoon en Garmin GPS toestel opladen. Wat ga ik morgen doen?? Stukje wandelen naar strandje (is dichtbij). In de omgeving?? kabelbaan pakken omhoog de berg op? Afscheid Eldridge...bij de bus of trein. We zien wel. Het was een fijne (wandel)dag en Kungsleden avontuur is nog niet voorbij.

Op naar het volgende avontuur(dag) in Zweden??

Dan moet U mijn volgende verslag ook gaan lezen.