Na bijzondere nacht verder wandelen. - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Na bijzondere nacht verder wandelen. - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Na bijzondere nacht verder wandelen.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 November 2022 | Zweden, Abisko

Hallo beste lezer(s),

Het is inmiddels donderdag 7 juli 2022. Het was een heel bijzondere (licht) nacht zo met een redding van de zieke Zweed. Ik heb na deze redding niet echt goed geslapen. Onrustig en nog even overdenkend wat er nu allemaal heeft plaatsgevonden. Ik hoopte van harte dat de Zweed weer gezond wordt. Ik bedenk deze vroege morgen om 06.30 uur dat ik de host/gastvrouw ook nog even wil spreken over het gebeuren. Kijken hoe zij dit beleefd heeft en ook even afscheid nemen. Even contact gegevens uitwisselen, want ik wil de afloop natuurlijk als het kan wel even weten.

Ik stap mijn bedje uit en kleed mij aan. Kijk even uit het raam wat voor weer het is...Lijkt heel fris en dat blijkt enige minuten ook zo te zijn. Nu is de temperatuur tussen de 1 en 5 graden. Ongelofelijk veel verschil in temperatuur bij het begin van mijn Kungsleden tocht. (hittegolf). Zo zie je maar dat als je een lange afstand pad wandelt....je gaandeweg allerlei temperatuur verschillen kan hebben. Je moet hier echt rekening mee houden. Ik heb voldoende warme kleding bij mij om te kunnen overleven. Ook nog een overlevingsdekentje. (2x..een voor mij zelf en voor een maatje). Ik trek wederom mijn jas en regenbroek aan. Heerlijk warm blijven met deze temperaturen.

Het ontbijt zit er vrij vlot in. Er zijn al wandelaars opgestaan en zij hebben al een pot met warm water klaar staan. Ik kan en mag warm water even uit de waterpot pakken. Er is ruim voldoende. Heel fijn dat er wandelaars zijn die rekening houden met anderen. Dat blijkt ook weer met deze wandeling Kungsleden. Geen solisten maar wandelaars die elkaar helpen zoveel als mogelijk. Dat is altijd fijn om te weten als je in de problemen komt onderweg.

Ook vandaag weer wind in de rug. Ik wandel vanaf Tjaktjastugan naar het noorden richting Alesjourestugarna. Deze routedeel is ongeveer 13 km. Het is een heel mooi deel van de route. Rivier links en het pad slingert door het fantastisch mooie heuvelachtige landschap. Ik neem de tijd om af en toe mooie foto's te maken. Bij mijn vorige hut zat ik al op een hoogte van 1018 m. Ik kom diverse rivieren tegen en gelukkig met een goede oversteek via bruggen. Dat is prima geregeld door STF. Vele vrijwilligers onderhouden dit mooie pad. Soms kom ik bij gedeelte weer met planken. Heel blij, want het pad is soms ongelofelijk zwaar. Zonder planken bijna niet te bewandelen met een middelzware rugzak. Ik blijf alert om niet te struikelen en te vallen. Het blijft constant opletten en iedere stap goed neerzetten. Dat vraagt concentratie en alertheid. Gelukkig ben ik ervaren en wandel ik toch redelijk relaxt door. Voordat ik het weet heb ik volgens mij alweer 5 km in de benen. Tijd voor een reep. Mijn lunchreep, want het vraagt behoorlijk veel energie met zo'n pad. Als je wandelt wordt je niet snel koud. Heel fijn, want onderkoeling is niet goed voor het lijf. Je moet je echt nu goed aankleden. Ik heb inmiddels twee warmte T shirts als onderkleding. Heerlijk warm blijvend zorgt ervoor dat je door kan blijven gaan. Op de bergen rond mij is nog sneeuw. Soms blijft er nog sneeuw in een holte van het heuvelachtig terrein over en dan moet je dit oversteken. Vaak een rivier onder deze sneeuw...dus oppassen. Het blijft een fantastisch mooi landschap waar je doorheen wandelt. Soms kom ik een andere wandelaar tegen in tegenovergestelde richting. Je bent niet de hele dag alleen op je route deel. Voor sommige wandelaars een geruststellende gedachte?? Mij maakt het niet uit. Ik ga door tot de volgende hut. Na nog een reep en korte rust...want het is koud. Je koelt gelijk af als je stil zit. Na een heerlijke reep met energie ga ik weer door. Soms een hele lange plankenroutedeel. Over sompige moerasachtige deel van de vallei ben je blij om vlot over dit planken parcours te kunnen wandelen. Het zijn twee planken naast elkaar. Wel opletten want met modder onder je schoenen en natte planken is er risico op uitglijden. Ook hier dus vlot stap voor stap over deze planken doorgaan. Ik merk dat de route langzaam omlaag gaat. Met een windje in de rug gaat het prima en vlot. Even op mijn telefoon kijken?? Batterij leeg...dus geen datum/tijd indicatie, maar ik vermoed dat het rond de middag is. Zo ga ik relaxt door en ben goed gewend aan deze technisch zware paden door het heuvel landschap. Ik passeer een aantal bruggen. Wel zo fijn, want anders krijg je natte schoenen/voeten. Een oversteek is zonder brug...na een paar sprongen...via stenen naar de overkant. Trots op mezelf. Geen natte voeten. Gelukkig zonder brokken naar de overkant. Het blijft altijd spannend. Ik denk dat het nog maar een paar kilometer is. Ik zie in de verte mogelijk wat hutten. Het lijkt dichtbij, maar het duurt toch nog wel een half uur voordat ik echt goed kan zien dat er inderdaad wellicht al mijn overnachtingsplek heb bereikt. Alesjauresturgorna. Het blijkt dat het nog behoorlijk vroeg is. Ik heb heel vlot doorgelopen. Ik meld mij bij de hut van de STF hut. Ik kan inchecken. Er is weer een fijn bedje voor mij. Na betaling kan ik met mijn spullen al naar de hut waar ik de nacht zal doorbrengen. Er is zelfs een sauna waar ik gebruik van kan maken. Ook een bootsteiger. Ik kan morgen ook gebruik maken van de ferryboot. Inkorten van de route van ongeveer 6 km. Ik informeer nog even hoe e.e.a. gaat. Morgenochtend melden bij de steiger en de ferryboot komt vanzelf. Geen reservering. Morgen zou de route 21 km zijn...een flinke afstand met zo'n pad. ingekort is het 15 km. Ik ga hier gebruik van maken. Een vaartocht over dit grote meer is ook een belevenis. Ik hoor dat er heel veel gebruik van gemaakt wordt. Die 21 km zou flink zwaar zijn. Vertrek ferry om 10.00 uur. Een keer uitslapen is ook heel fijn. Vanmiddag de sauna in. Dat wordt echt een fijne dag(en). Een soort rustdag?? We gaan het beleven. Deze middag is relaxt. Een hele middag om even tot rust te komen voor de dag van morgen. Ik ga me wassen en trek schone droge kleren aan. Ik besluit eerst een middag tukje (middag slaapje) te houden. Die frisse lucht en inspanning even tot rust laten komen. Na dit tukje naar de keuken en ik hoor Nederlands. Ik praat met een paar Nederlandse wandelaars en we delen onze belevenissen. Ik hoor inmiddels dat de sauna tijden verschillend zijn. 18.30 uur de mannen en 20.00 uur mixed. Het blijkt een hele kleine sauna te zijn. Ik ga lekker in de sauna. Dat lijkt me heerlijk. Even goed voor de spieren. Er is een schuur om hout te splitten voor de houtkachels. Ook dat werk moet gedaan worden. Niet alleen door de vrijwilligers natuurlijk. Ik ga helpen in de schuur. Het is ook hout voor de sauna die natuurlijk goed warm moet worden. Ik ben goed uitgerust en de arm spiertjes moeten ook weer eens aan het werk. Ik split de hout delen voor de kachels. Ook in onze hut is het fris en ik besluit ook de kachel daar aan te steken. Dat mag, maar dan wel voor hout zorgen. Ik sjouw houtblokken naar mijn hut en na enige minuten brand te houtkachel flink. Het warm heerlijk warm in de keuken van de hut. Inmiddels zijn er diverse wandelaars binnengekomen en waarderen de warmte in de keuken. Er moet ook water gehaald worden. Niet eenvoudig hier bij deze hut, want de rivier ligt een flink aantal meters lager dan de hut. Ik zorg voor schoon water. Emmer mee...naar beneden water scheppen uit de rivier en naar boven sjouwen. Flink klusje maar ook fijn om te laten zien dat ik mijn bijdrage geleverd heb. Als de emmer met (schoon)water leeg is dan mag een ander ook dit ook weer gaan doen. Zo helpen we elkaar. Afval water gaat in een aparte emmer en die word weer geleegd in een andere put. De toiletten zijn in de buurt van de hutten. Niet dichtbij, want soms zit er een luchtje aan als U begrijpt wat ik bedoel. Deze toiletten zijn van hout en met een houten zitten. Deksel op de houten bril (deel). Soort stank afsluiters....De verdere beschrijving zal ik U besparen, maar het is wel efficiënt. (putten...niet in de rivier).

Oeps..bijna vergeten te schrijven dat ik onderweg ook herten tegen ben gekomen. Ze kruisten mijn pad en ik moest even inzoomen. (foto bijgevoegd). Een hele kudde (jonge) herten.

Het is inmiddels al middag en ik informeer even over de ferry....gebruik hiervan maken. Het scheelt ongeveer 6 km. Morgen 15 km is wel zo fijn. 21 km is wellicht in combinatie met die heuvels te lang. Ik aarzel nog, maar een tocht over een groot meer met een ferryboot is ook een belevenis. Ik hoor en lees dat de ferry morgenochtend pas om 10.00 uur vertrekt. Geen reservering, maar kost wel wat...400 Zweedse Kronen. (ongeveer 35 euro). Voor mij geen probleem. Dat heb ik ervoor over. Ik ontmoet in de hut nog een paar Nederlanders en we praten enige tijd over onze belevenissen.

Het is inmiddels 18.30 uur. Tijd voor de sauna. De sauna is nog niet al te druk. Eerst emmers water bijvullen. Gelukkig is er een waterslang vanaf een waterreservoir op een hoger gelegen heuveltje. Slang door het raam van de sauna en emmers bijvullen. Zo klaar. De sauna bezoekers staan even verbaasd. Ze wilden de emmers naar buiten slepen en vullen. Zo gaat het veel makkelijker en sneller. (slim zijn...). De sauna is heerlijk. Buiten afkoelen...met een handdoekje op de edele delen. Er zijn wel regels en enige privacy. We genieten enige tijd in de sauna. De spieren heerlijk opgewarmd en waarderen deze behandeling. Ik maak plaats voor andere sauna bezoekers en ik merk dat het inmiddels 20.00 uur is. Tijd om iets te eten maar zeker ook te drinken. Heerlijk fris schoon rivier water. Niet nodig om te filteren...het beste water ever?? Ik heb water gekookt en in het voedsel pakket gedaan. Rijst Curry...het blijkt heerlijk te zijn. Ik heb ook wel flink trek gekregen. Mijn energie voorraad is weer aangevuld. Ik zie een Nederlands stel zitten. De man ziet er ziek uit. De jongedame ziet er fitter uit. Ze willen morgen terug wandelen richting Abisko. Ook mijn richting. Echter zij gaan voor de 21 km. Geen geld voor de ferry. Low budget vakantie. Zelf weten...morgen ga ik echt die ferry nemen. Mooie vaartocht over het grote meer. Afstand 6 km. We praten nog even over koetjes en kalfjes en om 22.00 uur voel ik dat mijn oogjes moe worden...Om 22.30 uur lig ik in mijn stapel bedje beneden....en volgens mij met een glimlach op mijn gezicht val ik in slaap. Wat een fantastische mooie wandel dag heb ik gehad. Morgen weer verder......richting Abiskojaurnestugorna. Deze hut ligt ook nabij een groot meer. Maar vanaf daar geen ferry! Dan loopt Kungsleden pad gewoon verder.

Morgen weer mijn wandel avontuur lezen?? Lees dan verder mijn verslag(en).

Geniet van de foto's die ik deze wandel dag gemaakt heb.

Bert Gorter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 296671

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: