Wandelend door heuvelachtig terrein Kungsleden pad - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Wandelend door heuvelachtig terrein Kungsleden pad - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Wandelend door heuvelachtig terrein Kungsleden pad

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 Oktober 2022 | Zweden, Abisko

Beste lezer(s)

Het is inmiddels dinsdag 5 juli 2022.

Ik heb heerlijk geslapen in de wetenschap dat ik heerlijk op een matras/bed in een hut zit en dat het mag regenen. Als het morgenochtend maar droog is. Je hoopt altijd op goed weer, maar inmiddels wandel ik tussen de bergen en dan is het onvoorspelbaar wat het weer wordt. Het weer in de bergen kan zo omslaan. Daarom altijd goede spullen meenemen. Zowel regenkleding als toch ook een warme trui of warmte kleding. Ik ben omstreeks 05.00 uur wakker en ga er na enige aarzeling toch maar uit. Het is erg vroeg, maar ik hoor geen regen. Wel lijkt er wind te zijn. Ik hoor de wind buiten. Ik kijk naar buiten en besluit regenkleding aan te trekken. Het is ook erg fris buiten en dan kan ik mij warm houden tijdens het wandelen. Ik ontbijt vlot met een ontbijt pakket (muzli met heet water/prima te eten en vullend). Ik ga met een rond buikje met mijn rugzak naar buiten. Omstreeks 06.30 uur ben ik alweer op pad. Even oriënteren waar dat bord Kungsleden staat. Ik zie hem vlot staan en ik zit nu echt weer op Kungsleden. Ik voel mij trots dat ik dit toch maar weer in mijn eentje klaar speel. Niet opgegeven maar doorgaan solo. Ik realiseer mij gezien de datum dat de groep over wellicht 4 dagen hier ook zal zijn. Hoe zal het met de groep gaan. Er is geen mobiel bereik en ik weet echt niet hoe het met de groep gaat. Ik verwacht niet al te best. Gezien mijn ervaring vermoed ik dat er heel veel afvallers zullen zijn. (daar leest U later meer over). Het pad is niet makkelijk. Continue goed opletten. Het is weer een zwaar technisch pad. Een misstap en je hebt een blessure. Af en toe kom ik een wandelaar tegen in tegenovergestelde richting. Soms hebben ze een enorme rugzak bij zich met spullen waarvan ik weet dat deze onnodig zijn. Soms strompelend....passeren zij mij. (blaren???). Ik wandel prima en heb geen blaren/geen problemen met de voeten. Ik geniet weer van deze wandeling door de wildernis/bergachtig terrein. Het pad slingert weer door heuvelachtig terrein. Keien paden zijn er ook weer. Planken paden door moerassen en een pad zien te vinden tussen enorme keien valt ook niet mee. Niet uitglijden en vallen is het motto van vandaag. Onderweg soms even stilstaan bij de vele vergezichten. Watervalletjes in de bergen links en rechts van mij. Ik voel mij klein tussen al die hoge bergen. Na een paar uur een sanitaire stop en even eten. Helaas zijn niet alle muggen verdwenen en vlot ga ik weer verder. Lunch bestaat uit repen die ik zo kan pakken. Even tempo omlaag en doorgaan met het opeten van die repen. Even een slokje water is ook geen probleem. Genoeg hele schone riviertjes langs de route. De natuur is overweldigend mooi. Wat een mooie bergpad. Energie voorraad slinkt en ik neem een destro. Even wat energie opdoen voor het laatste stuk straks omhoog. Af en toe kijk ik op mijn Garmin Navigatie. Waar zit ik en waar ga ik naar toe. Het Noorden natuurlijk. Af en toe een check is prima. Je kunt echt niet verkeerd wandelen, maar even weten waar je zit is ook wel heel fijn. De wind blijft hard waaien, maar ik heb geluk. De wind blaast mij vooruit (in de rug) en ik moet zelfs mijn capuchon opdoen. Het is echt fris met zo'n wind. De tegenliggers/wandelaars in tegenovergestelde richting die ik af en toe tegenkom hebben het zwaarder...en kouder. Ik denk dat de temperatuur flink gezakt is. 15/16 graden??? Ik wandel af en toe door een hoogte dal met sneeuw. Je zakt een stukje weg in de sneeuw. Lastig wandelen zo diep in de sneeuw, maar ik ben het inmiddels gewend. Het is wel oppassen. Soms zit er onder de sneeuw een riviertje en dan zak je tot de middel in de sneeuw. Dan heb je even een probleem om er weer op te kruipen. Gelukkig overkwam mij dit niet. Goed opletten op de andere sporen die er al staan en de gaten in de sneeuw vermijden. Oppassen aan de kant en soms even een sprong met rugzak. Landen op een veilige plek. Het is soms soppen. Water op het pad en zigzag door de plassen. Soms blubber maakt het pad niet makkelijker. Ik ben licht en sterk. Dus het gaat lekker vlot. Morgen Salka pas over (klimmen??). Dit overdenkend ben ik plotseling al bij de Salkastugorna hut(ten). Er zijn al diverse wandelaar(s) bij de hutten. Ik informeer of ik kan overnachten in een hut en voor hoeveel. Voor 575 ZK heb ik een overnachting. Bijzonder is wel dat je kunt betalen met je credit card. Er is kennelijk via een satelliet telefoon verbinding met een bank. Over die satelliet telefoon later meer.......maar iedere STF hut heeft een gastman/vrouw. Later begreep ik dat er heel veel vrijwilligers deze hutten bemannen voor een bepaalde periode. In de winter zijn ze soms onbemand. Bevoorrading middels helikopters.

En voor degene die ook deze Kungsleden gaat wandelen. Zelf je afval weer meenemen. Niet achterlaten in een hut. Is niet toegestaan. Dit ivm kosten voor weghalen van dit afval. (zeer duur).

In de hutten zijn soms kleine winkeltjes waar je wat kunt kopen. Voedsel pakket(te) zijn er te krijgen, maar zijn relatief behoorlijk duur. Ook alcohol is in Zweden heel duur. 8 a 9 euro voor is blikje bier.

Ik koop deze keer een blikje cola en zakje chips. Chips heeft zout erop en die kan wel even aangevuld worden. Cola is prima energie en goed voor de darmen. Ik eet mijn eigen voedsel pakketten dus gevaar voor niet goed eten is niet aanwezig. Maar een cola op zijn tijd is heerlijk. De middag heb ik mij vermaakt met een middag dutje en gesprekken met andere wandelaars uit de hele wereld. Leuk fijne gesprekken met soms een bijzonder moment. Een zweed heeft een klein flesje whisky bij zich....en ik mag een klein beetje genieten. Als whisky liefhebben sla ik dit natuurlijk niet af. Het delen van eten en drinken is ook hier heel normaal. Verder zie ik werklui bezig aan de zijkant van onze hut. Blijkt dat vorig jaar een hut afgebrand is. Werklui zijn bezig om al het verbrandde afval te verwijderen en klaar te zetten voor afvoer middels helikopter. Er komt een nieuwe hut. Ik maak het niet laat. Ik ben behoorlijk moe en morgen wacht me weer een flink zware wandel dag in de bergen.

Ik heb een goed matras/bedje. ik heb mijn rugzak weer gepakt voor morgen. Even een sanitaire stop en een was beurt. Schoon slaapzak in. Die nacht ben ik even wakker en hoor de wind en regen. Heel slecht weer kennelijk. Ik zit lekker weer binnen in de hut. Beetje luxe? Ach het is ook mijn vakantie en het moet wel leuk blijven. Noodweer in een tentje is ook niet alles. Ik bedenk nog even wat de planning komende dagen en val al heel snel in slaap. Een heerlijk nachtrust (wederom werd het weer niet donker...).Deze dag is weer voorbij.

Het avontuur op het Kungsleden pad gaat verder. Dit gedeelte heet Fjallraven. Ieder jaar in augustus is er een druk evenement om dit stuk te wandelen. Ik moet er niet aan denken. Heerlijk solo en alleen ben ik op dit pad. Geen massa wandelaars op dit pad. Af en toe een wandelaar die de tegenovergestelde richting wandelt. Een knipoog/groet en/of kort praatje soms. Af en toe even wachten bij een brug over een rivier....

Blijf mijn verslagen lezen en geniet van mijn avontuur Kungsleden 2022. Dit avontuur heeft mij ook weer iets gebracht.

Bert Gorter