Vrijdag 17 april 2015 5e dag. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Vrijdag 17 april 2015 5e dag. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Vrijdag 17 april 2015 5e dag.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 Juli 2015 | Peru, Cuzco

Hallo beste lezer(s)

HECTIEK IN DE STAD
Het is inmiddels vrijdag 17 april 2015. Het hotelbed is redelijk goed. Alleen in de nacht werd het flink fris. Je vergeet even dat we op hoogte zijn en de temperaturen in de nachtelijke uren flink kunnen dalen. Midden in de nacht een hoop lawaai. Toeterende auto’s voor het hotel langs. Het hotel ligt in een steeg en het lawaai van de auto’s wordt door muren allerlei kanten op weerkaatst. Ik bedenk dat een andere kamer aan de achterkant van het hotel mogelijk de volgende keer bij terugkomst van de Inca Trail aangevraagd kan worden. Het is een redelijk luxe kamer met een dakluik zonder afsluiting. Het wordt snel licht in mijn kamer. Ik sta toch vroeg op en derhalve heb ik hier geen last van.

EEN BELLER
Omstreeks 02.15 uur gaat mijn mobiele telefoonnummer….een 075 nr. Ik ben streng voor mijzelf en neem de telefoon niet op….Het is iemand aan de andere kant van deze wereldbol. Ik ben echter op vakantie/wandelen en iedereen wordt geacht op de hoogte te zijn dat ik er even niet ben….Ik val na deze korte bedenking heel snel weer in slaap….

OPKOMST ZON…
Omstreeks 05.00 uur wordt het al langzamerhand licht in mijn kamer. Ik blijf nog even liggen doch moet uiteindelijk eruit om op tijd te zijn.

RITME VAN EEN REIZIGER
Ik verzorg mijzelf ….Nu kan ik nog een lekkere warme douche nemen. Even scheren en mijn voetjes verzorgen. Ze krijgen het binnenkort flink zwaar. Met name mijn hielen. Het stijgen veroorzaakt druk in de wandelschoenen aan de achterzijde mijn hielen. Met mijn redelijk ingelopen wandelschoenen hoop ik maar geen blaren te scoren. Ik ben wel wat gewend, maar uit ervaring weet ik dat je flinke pijnlijke hielen kan krijgen.

SELEKTEREN BAGAGE
Ik heb gisteravond al wat bagage klaar gelegd. In mijn reis sealbag ga ik spullen doen die ik absoluut niet mee wil nemen. Nu zal ieder kg meetellen omhoog de berg(en) op. Mijn rugzak bepak ik met de meest essentiële spullen, zoals slaapzak, matje, kussen, persoonlijk verzorgingsmiddelen, drinken, hightech food etc. Tegenwoordig heb je gel etenswaren om snel je energie voorraad aan te vullen. Leeg in de maag kom je die bergen niet fijn op. Ik wil genieten van deze Inca Trail. Een goede voorbereiding en training zijn de voorwaarden om optimaal te genieten.

WAKA WAKA
Niet te vergeten neem ik natuurlijk ook mijn Waka Waka verlichtingsunit mee. Een zeer goede lamp maar ook zonnecellen om de batterijen ervan op te laten. Vele uren gebruik zonder opladen aan de stekker. Mijn aanwinst voor deze wandeltocht.

PROGRAMMA
Vandaag shoppen en geld wisselen. Ik weet inmiddels dat het niet verstandig is om geld op straat te wisselen. Ga naar een vertrouwde bank en wissel uw euro’s daar. U wordt daar zeker niet opgelicht. Ik heb wat geld bij mij en besluit deze om te gaan wisselen bij een bank.
Verder vandaag alvast wat shoppen voor het thuisfront. Ik weet dat de tijd erg krap wordt bij terugkomst Incatrail. Verstandig om nu alvast wat leuks voor de familie in te kopen.

ONTBIJTJE
Om 06.30 uur een heerlijk ontbijt. Er komen meer hotelgasten aan en ze praten Frans. Zoals gewoonlijk geen contact. Toch vreemd dat zij nooit eerst zelf contact leggen. Wellicht wat schroom hiervoor. Ik kan een aardig mondje Frans praten doch vanmorgen houd ik mij in. Ze praten gezellig wat met elkaar en ik wil ze verder niet storen.
Het ontbijt is niet spectaculair doch niet slecht. Je moet het doen met wat je krijgt.

STAD IN..
Omstreeks 07.15 uur ga ik al de stad in. Het is enigszins nog erg vroeg, doch ik moet ook wel wat inkopen doen. Prijzen vergelijken en wat leuks ziens te vinden. Een T-shirt geven is wel het minste voor het thuisfront. Er blijkt onderweg heel veel politie te zijn. Diverse soorten en maten. Ook de politiedames met handschoenen aan zien er leuk uit. Vraag mij af wat zij doen. Ook diverse militairen lopen in het centrum rond. De leiding van deze eenheden geven hun troepen afzonderlijk opdrachten en ik kan geen samenwerking ontdekken. Wel leuk om dit eens zo om je heen te zien gebeuren.

KATHEDRAAL CUSCO OPEN…
Na wat slenteren blijkt de deur van de kathedraal open te zijn. Er is een dienst gaan en ik besluit om even een kijkje te nemen. Ik bewonder altijd weer de bouwers van deze immense gebouwen. De sfeer in een kathedraal is altijd bijzonder. Soms ook de lucht van de kaarsen die branden in deze kathedralen. Tegenwoordig branden de kaarsen op elektriciteit omdat het branden van de kaarsen vieze lucht veroorzaakt en neerslaat op de muren / plafonds.
Voor het behoud van de kathedralen is het wel zo fijn….Er hangen in deze kathedraal hele mooie schilderijen. Het is niet al te druk in de kathedraal en ik kan rustig even rondslenteren zonder al teveel op te vallen. Ik voel mij even geen bezoeker maar toerist. Zoals gewoonlijk doneer ik altijd wat geld in de pot voor behoud van de kathedraal. De soles kletteren in de geldbus.

CROSS / KRUIS OP DE HEUVEL
Ik besluit gezien deze nog vrije dag cq dag om te wennen aan de hoogte, om de heuvel iets buiten de stad op te wandelen. Op die heuvel zie ik namelijk een wit kruis. Ik bedenk dat er daar wellicht een heel mooi uitzichtpunt is om de stad zo vanaf boven te bekijken.
Via trappen (goede training) wandel ik rustig naar boven. Het valt niet mee al die honderden trappen omhoog. Ook voel ik dat ik al flink hijg. Wellicht de hoogte gaat meespelen???
Cusco ligt op 3200 en via die trappen wandel ik nog eens 400 meter omhoog. Ik bereid na ruim een half uur een haarspeld bocht en kom uit bij een park. Een duur kaartje om binnen te komen. Ik besluit nog even verder te wandelen om de heuvel doch na een tijdje ga ik toch maar terug. Het is verder weg dat kruis dan je kan bedenken. Ik maak nog een aantal mooie uitzicht foto’s van de stad die onder mij op deze heuvel zichtbaar is. Een mooie foto voor mijn fotoboek??? Dat moet ik thuis even bekijken. Ik ben blij dat ik mijn mooie fototoestel heb meegenomen. Het is even meezeulen, maar je hebt wel wat met een goede digitale fotocamera. Uit eindelijk via een andere pad/weg kom ik uit bij een kerkje met een mooi pleintje. Daar ook een mooi uitzichtpunt op de stad. Even genieten……en stilstaan bij dit moment…en natuurlijk diverse foto’s gemaakt.

WEER / TEMPERATUUR
Het zonnetje is inmiddels opgekomen maar het is nog wel fris. 19 graden??? Niet al te warm. Dit komt natuurlijk, omdat we al flink hoog in de bergen zijn. Iedere honderd meter 1 graad kouder??? Wat zullen de temperaturen en weer zijn tijdens mijn Inca-Trail?? De weerberichten zijn wisselend. Af ten toe bewolkt doch het lijkt redelijk tot goed te zijn.
Ik wandel rustig naar beneden en ga de stad in om geld te wisselen bij een bank. 100 euro wisselen voor 340 soles. Ik vraag mij af wat de provisie is voor de bank??? Dat zal ik later wel zien als ik ga echt geld ga pinnen…. (tip: ga geld wisselen in de bank en niet op straat)

KOFFIE
Het is inmiddels tijd voor koffie en een versnapering. Je kunt overal in de wereld Starbucks tegenkomen en natuurlijk ook hier. Ze hebben hele goede koffie (overal in de wereld) en daarom ga ik bij hun naar binnen. Iets lekkers erbij…een heerlijke echte zachte brownie….de chocolade druipt ervan af…..Ik eet de brownie vrij vlot op en lik mijn vingers nog even af…
Heerlijke bak koffie erbij en Jacob is blij. (ikke).

SHOPPEN
Na deze heerlijke tussenstop ga ik echt shoppen. Winkeltjes in en uit…en vergelijken. Ik word soms aangeklampt om binnen te komen. Ik laat het lekker even om mij heenkomen. Men is niet verkoop agressief en erg aardig. Wel eens anders in sommige grote steden. Daar wordt je zeer agressief steeds maar weer aangemaand om iets te kopen….maar hier in Peru blijven ze je vriendelijk en aardig bejegenen. Ik koop uiteindelijk voor 20 euro 3 x een T-shirt voor de kinderen..en mijzelf. Ik koop een mooie sjaal en warme over jasje voor Norma voor een leuke prijs. Ik kan het niet laten om toch een beetje af te dingen….Ik betaal een goede prijs voor de aangekochte cadeaus. Het thuisfront kan tevreden zijn volgens mij..
Ik ben blij met mijn aankopen en ik breng ze even naar het hotel.

TOERISTENBUS
Na de koopwaar weggebracht te hebben, besluit ik de stad en omgeving te verkennen met een toeristen bus. Even rondrijden en tegelijkertijd de stad leren kennen. Een gids zal in het Engels af en toe wat vertellen. Voor 20 soles een ritje met een bus. Het is inmiddels al flink warmer geworden en een open bovendeel van de stadsbus is fijn zolang de bus rijdt.
Deze trip bleek heel leuk te zijn. Je kunt onderweg zelfs uitstappen en dat park gratis inwandelen. Alleen even terug wandelen naar de stad. Ik heb het hele rondje met de toeristenbus afgemaakt. Mooie foto’s onderweg gemaakt. Later blijkt een van deze foto’s zelfs zo mooi te zijn dat deze pronkt in mijn fotoboek de Camino Inca Trail.
De toeristenbus rijdt zelfs hoog de bergen in langs S bochten en uiteindelijk kom ik zelfs uit bij dat witte kruis op die bergheuvel. Ik heb weer eens afgedwongen geluk. Ik adviseer U in Cusco deze trip ook eens te doen. Erg leuk en leerzaam. Onderweg zelfs ruines gezien die lijken op de Inca tempels.

TOURS INCA TRAIL EN DIVERSE ANDERE BEZIENSWAARDIGHEDEN
In de stad Cusco zijn diverse verkooppunten van reizen aanwezig. Verkoop van Inca Trail reizen, reis naar Nasca Lines (vanuit de lucht zichtbare lijnen op de grond), Caral, Colca Canyon met de grootste vogels ter wereld de Condor, een tocht naar diverse bergmeren etc.
Er is dus genoeg te boeken hier, maar de onzekere factor is wel of er plaats is. Ik heb geboekt bij mijn reisbureau Peru Online. Zij hebben alles verzorgd en we zullen zien of ze dit de komende dagen ook waarmaken.
Ik koop nog een leuk boekje met wetenswaardigheden over het land Peru en de steden. Leuk om even in te lezen op een relax moment.

SLENTEREN DOOR DE STAD
Ik slenter nog even door de stad en doe nog enkele aankopen voor de komende wandeltocht.
Ik koop wat coca snoepjes en pillen tegen hoogte ziekte. Het zijn natuur producten. Wellicht helpen ze. Wellicht zult U zich afvragen of ik al last had van hoogte ziekte. Ik kan u meegeven dat ik hier NEE op antwoord. Ik voelde wel een lichte hoofdpijn deze dag.
Het is dus niet voor niets goed om een schema zodanig op te stellen dat je went aan de hoogte(s). De Engels term hiervoor is: AMS – Acute Mountain Sickness.
De symptomen zijn: ziek voelen, geen trek, slapeloosheid, beroerd voelen, tekort aan energie voelen etc. Deze symptomen kunnen al ontstaan boven 2100 meter of zelfs lager.
Er is een punten systeem en bij een hoog aantal punten moet je vlot afdalen.
Er zijn zelfs doden gevallen hoog in de bergen, omdat men deze ziekte onderschat.
Ik realiseer mij dat ik mij goed voorbereid heb en klaar ben om naar ruim 4000 meter te wandelen.

PINNEN
Even tussendoor nog even pinnen. Ik wil voldoende soles op zak hebben tijdens mijn wandeltocht. Onderweg kun je namelijk ook nog voldoende inkopen doen. Het is inmiddels fris geworden in de stad. Even een jasje halen. Ik besluit nog even in het hotel te blijven lezen.
(tip: pin niet met je credit card…is achteraf duur, doch pin indien mogelijk met je gewone pinpas…blijkt goedkoper te zijn)

UIT ETEN IN DE STAD
Omstreeks 18.30 uur de stad in om even iets te gaan eten. Ik besluit na wat heen en weer slenteren om de Italiaan weer te nemen. Goed eten en lekkere rode wijn…..Na afloop van deze heerlijke avond nog een borreltje toegenomen…een soort grappa borrel. Een flinke sterke drank borrel die toch wel flink toeslaat…Tijdens deze maaltijd ontmoet ik nog een stel Nederlanders. Heerlijk weer eens Nederlands kletsen. Ze gaan ook de Inca Trail wandelen. We praten heerlijk gezellig tot niet al te laat in de avond. Ik wens hun heel veel succes en bedenk dat het morgen echt gaat beginnen.
Het is de laatste avond deze week hier in Cusco. De komende dagen wordt het flink aanbeulen. Echter ik heb er zin in. Ik ben er klaar voor….laat die berg maar komen.

VROEG OPSTAAN
Na een heerlijke maaltijd bij de Italiaan ga ik vroeg mijn bedje opzoeken. Het is heel vroeg opstaan …04.45 uur. Dat word een wekker zetten. Ik word opgehaald tussen 05.30 uur en 06.00 uur. Dat is mij medegedeeld en dat staat ook in de papieren. We zullen gaan met een busje….de deelnemers, verzorgers, gidsen, koks etc.

IK BEN ER KLAAR VOOR..
Mijn rugzak ingepakt. Mijn sealbag met spullen die ik niet nodig heb, klaargezet voor afgifte bij de receptie van het hotel. Die sealbag zullen ze voor me bewaren in een kast. Na terugkomst krijg ik hopelijk alles weer terug. Mijn meest waardevolle spullen zitten in mijn rugzak.

HOTELBEDJE ROEPT…
Omstreeks 21.00 uur ligt deze avonturier al lekker in zijn hotelbedje en vallen de oogluiken al heel snel dicht. Dromend over het komende avontuur…..

VERZOEK LEZER(S).
Op verzoek van enkele lezers heb ik de tekst en informatie in blokken geschreven om de leesbaarheid van mijn verslag(en) te verbeteren. Ook zal ik op verzoek van de lezer(s) meer informatie geven over het dierenrijk die ik onderweg tijdens mijn avonturen tegen kom/kwam.
INFORMATIE INCA’S VERBONDEN MET DIEREN RIJK/WERELD
Daarom zal ik als laatste nog even meegeven dat de Inca’s erg nauw verbonden waren met de natuur. Ze aanbaden moeder aarde, water, heilige gewassen inclusief quinoa en coca bladeren.
Nakomelingen van de Inca’s offeren nog steeds voor Pachamama (moeder aarde). De drie levels van de Andes worden gesymboliseerd door drie dieren: de slang (wijsheid onderwereld), Puma (kracht en de oppervlakte van de aarde) en de Condor (de nieuws zender in de lucht). Deze levels worden gesymboliseerd in de heilige stenen met de drie treden.

DIERENRIJK
Op verzoek van een der lezers vermeld ik hier even de volgende dieren die ik in het Andes gebergte kan tegenkomen:
LLama en Alpaca. Deze dieren worden natuurlijk gebruik voor de wol productie.
Beren (Tremarchus Ornatus) leven in dichte bossen op een hoogte van 19900- 2400 meter;
De spectaculaire Andes Condor. (Colca valley)
Een mooie vogel genaamd Cock of the rock mogelijk zichtbaar tussen 1000 en 2400 meter
Diverse soorten vlinders waaronder enkele zeer zeldzame exemplaren.
Plantenrijk: Orchideeën soorten en Bromelia soorten leven boven 3000 meter.

AFSLUITING
Ik hoop dat U als lezer (s) dit verslag fijn gelezen hebben en genoten hebben. Het volgende verslag gaat echt mijn INCA TRAIL daadwerkelijk beginnen. Na zoveel dagen van voorbereiding was ik er klaar voor.

Tot het volgende verslag dag 6 en de eerste wandeldag Inca Trail.

Groet

Bert Gorter

• 28 Juli 2015 - 18:11

Anja:

Geweldig om te lezen! Ben benieuwd naar de volgende!!