4e wandeldag Camino Incatrail Peru 2015. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 4e wandeldag Camino Incatrail Peru 2015. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

4e wandeldag Camino Incatrail Peru 2015.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 September 2015 | Peru, Cuzco

Hallo beste lezer(s),

HEEEEEL VROEG OP
Ik was voorbereid op een hele vroege ochtend, maar opstaan om 03.30 uur in je echte slaap periode valt niet mee. Maar een echte pelgrim of wandelaar laat zich niet kisten. Zodra ik eruit moet, ga ik er echt ook voor. Na enkele minuten en mijn Waka Waka licht aan ben ik klaar wakker. Ook echt klaar om mijn einddoel vandaag te bereiken. Ik heb toch fijn geslapen in de buitenlucht in mijn tentje. Het goot van de regen, doch dat maakt niet uit. Het is nu droog. Ik kleed mij vlot aan en hoor al diverse geluiden om ons heen. Ook vele andere wandelaars, gidsen, koks etc zijn kennelijk al zo vroeg op. Onze crew zal heel vroeg vertrekken en derhalve zullen ze popelend klaar staan om onze tenten af te breken. Ik kleed mijn snel aan en hoor dat het bakje met warm water al klaargezet wordt voor mijn tent. Ik hoor de dames nog niet erg wakker worden. Ik heb mijn spullen al nagenoeg gepakt in mijn rugzak en derhalve de laatste spullen erin doen is gemakkelijk. Mijn floating bedje is snel leeg en mijn slaapzak in zijn kleine zakje etteren is ook vlot gelukt. Vlot alles pakken en schoenen aantrekken. Met mijn Waka Waka licht is alles snel klaar. Het is heel erg donker. Geen lantaarns of andere buitenverlichting. De hemel is heel mooi zwart en de sterren blinken tussen de bewolking.

ONTBIJT OMSTREEKS 04.00 UUR
Ik wandel al vroeg naar de tent. De tent van onze crew staat ver weg van ons rijtje tentjes. Ik moet even zoeken. Maar uiteindelijk herken ik onze crew en tent. Ik zet mijn rugzak neer. Ik ben de eerste wandelaar die wakker is van onze ploeg. De dames hebben kennelijk moeite om wakker te worden. Het ontbijt staat nagenoeg klaar. Ik moet echt wel een ontbijtje hebben om de energie voorraad weer aan te vullen. We krijgen een zakje met ons ontbijt mee. Het is fris…vandaag.

OP PAD NAAR MACHU PICCHU DOOR DE SUN GATE
Omstreeks 04.05 uur zijn de dames allemaal gearriveerd en kunnen we op weg naar de Sun Gate. Hier is een poort waardoor we heen moeten. Wederom een check om we gerechtigd zijn om de Incatrail te wandelen en naar Machu Picchu te mogen zien. De naam van de Sungate is ook vermeld Inti Punkto. We wandelen een heel klein stukje omlaag richting die poort die eigenlijk niet zoveel voorstelt. Alleen wachten ons daar een hele rij wachtende wandelaars. Ik wurm mij even naar voren en zie de gesloten poort. Op dat moment nog niet verlicht.
De dames van onze ploeg zijn nog in het geheel niet wakker en storten zich op de grond. Ze hangen tegen hun rugzak en binnen afzienbare tijd liggen ze al wachtend te slapen….

1 uur WACHTEN
We moeten ongeveer 1 uur wachten. Hele rijen wandelaars van de Incatrail wachten ook totdat de poort geopend wordt. Dit vindt plaats omstreeks 05.00 uur. Het is dan nog donker doch de zon komt al aardig op. De zonsopgang nabij Machu Picchu zal er volgens mij niet in zitten. We kunnen te laat door de poort controle.

MACHU PICCHU IN ZICHT
We wandelen als groep over de Inca Trail richting Machu Picchu. Het pad slingert door de bergen en gaat omhoog en dan weer omlaag. De spiertjes zijn heel erg stram van gisteren. Het is even doorbijten om de spiertjes weer warm te krijgen, maar enige tijd gaat het afdalen weer sneller en fijner. De spierpijn even verbijten…..Omstreeks 05.30 uur als het al flink licht is komt Machu Picchu steeds dichterbij en we krijgen er zicht op….Wat een fantastisch gezicht en vergezichten in de bergen. Na dat uur wandelen even rust. We staan bij een ruïne van de Inca’s en krijgen uitleg van de gids(en). De dames blijven gapen en zijn nog heel erg moe. Ze hebben niet al teveel energie meer om veel te praten en te lachen. Ze zijn volgens mij kapot en hebben heel veel spierpijn. De gids vertelt veel over de Inca Citadel en over de terrassen waar zij groenten, kruiden etc verbouwden. Het water sijpelt langzaam van terras naar terras en zo wordt alles van het water benut. De gegoeden wonen boven en het klootjes volk beneden. Anno 2015 zou het volgens mij niet anders zijn. Dakterras woningen flats door mensen met poen en de kleine flatwoningen beneden voor de iets armere bewoners….anno 2015.
Ook met name het verhaal dat de Spanjaarden de Inca’s niet konden bereiken in de bergen. Ik lees de laatste tijd veel over dit onderwerp. Er wordt wisselend over geschreven. Onze gids verteld ons dat het Inca volk elkaar uitgeroeid heeft. Oorlogen tussen rivaliserende Inca stammen heeft geleid tot het uitsterven van de echte Inca volken. Momenteel hoor of lees ik dat er een Inca Tempel gevonden is in de jungle. Er is hier heel weinig informatie over. Mogelijk om het roven van schatten of voorwerpen van de Inca’s te voorkomen. Je komt er volgens mij ook niet makkelijk door de jungle. Na de uitgebreide informatie van de gids van ongeveer een half uur is het weer tijd om door te gaan.

NOG TWEE UREN WANDELEN NAAR…
Het is nog ruim twee uren wandelen naar Machu Picchu. Het lijkt soms dichtbij doch het pad slingert door de bergen langs de bergwanden. Er zijn weinig dieren te zien. Soms kleine vogels. De dieren zullen voor alle wandelaars wel wegduiken. Ook ik zie geen condors. In dit gebied zijn de zeer bekende condors ook waargenomen. De grootste vogels op deze aardbol. Het verhaal gaat dat zij aan het eind van hun leven naar beneden duiken van grote hoogte. Ze vallen als het ware bewust dood neer. Ze zijn zeer trouw aan hun partner vogel. Als deze sterft dan zal het niet lang duren of het mannetje of vrouwtje condor zal ook sterven. Of dit verhaal waar is weet ik niet, maar mocht U deze vogel in het echt willen zien dan adviseer ik U om te gaan naar de Calcon valley. Een pittige wandeltocht door een vallei op een plek waar de condors vliegen. Hele stijle (stijlste bergwanden ter wereld) bergwanden en een hele mooie vallei. Tip???

AANKOMST MACHU PICCHU
Omstreeks 08.45 uur komen we aan bij Machu Picchu. Ongelofelijk mooie bijzondere ruïne van het Inca volk vroeger. Er zitten geen daken op de gebouwen, maar duidelijk zichtbaar is dat het tegen de bergwanden aan gebouw is en de bijzondere diverse terrassen zijn zichtbaar.
Je staat echt even vol bewondering naar deze ruines van de Inca’s te kijken. Onze beloning…
Ik maak heel veel foto’s. Om dit te bezichtigen moeten we nog wel door een poort / ingang.
We hebben uiteraard gratis toegang. Geen etenswaren en rugzakken mee. De ruines kunnen hierdoor beschadigen. Het is een wereld erfgoed locatie. Van wat ik nu zie kan ik dit goed begrijpen. Wat een uitzicht op deze Machu Picchu……wauwwwww
Verder is zichtbaar een rots nabij Machu Picchu, genaamd Wayna Picchu Mountain.
Je kunt dit bergje beklimmen. Dit kost je heel veel energie. 1 uur klimmen via allerlei trappen. Gezien onze pittige wandel ervaring afgelopen dagen en de spierpijn van het snel afdalen, besluit ik zeker niet om deze berg te beklimmen. Gezien de tijd zal dit ook niet kunnen.

GIDS TOUR DOOR MACHU PICCHU
We leveren onze rugzakken in en ik nuttig nog wat eten. Ik haal nog snel even een bakkie koffie. Je blijft Nederlander he…Ik mag even niet door de controle….maar deze Nederlander is slimmer…Ik vertel niet hoe ik door de controle ben gekomen, maar mijn bakkie troost laat ik niet weggooien. We wandelen heel rustig de citadel in via een bepaalde route. De gids neemt ons mee en onderweg maak ik heel veel foto’s. De dames zijn heel stil en nog steeds heel moe. Enkele dames kunnen hun ogen niet openhouden…gapend vervolgen wij ons wandelroute. Na 1 uur een route met de gids besluit deze ons de vrije hand te geven. De groep valt ook uit elkaar. De dames storten helemaal in elkaar van de slaap. Ze zijn kapot….

Ik besluit met de Australische wandelaar door te gaan en we wandelen zeker 2 uren door Machu Picchu Citadel. Trap op en trap af….au au au au spierpijn, maar dat heb ik ervoor over. Het weer om de citadel te bekijken is nog goed, maar de wolken beginnen zich toch te roeren. Ik kon zien dat de weergoden ons nog even goed gezind zijn, maar ik voel dat het weer aan het veranderen is. Dat is nu wandelen in de bergen. Er zijn nog heeel veel wandelaars onderweg naar Machu Picchu. Ik heb met ze te doen, want ik vermoed dat het straks gaat stortregenen.

MACHU PICCHU VERKENT
We worden om 11.30 uur beneden in het dorp verwacht. We hebben heel veel genoten van Machu Picchu. Een heel indrukwekkende ruïne van gebouwen. Er zijn nog werklui bezig om bepaalde gebouwen te renoveren, schoon te maken danwel zelfs uit de grond te halen en te herbouwen. Er wordt duidelijk ook goed opgelet door allerlei toezichthouders. Je mag nergens aankomen…Ook niet over bepaalde stukken paden wandelen. Ik vind dit goed. Het moet goed bewaard blijven voor ons nageslacht. In een woord samengevat was Machu Picchu GEWELDIG MOOI INDRUKWEKKEND.

TERUG NAAR DORP AQUASCALIENTES
Na het ophalen van onze rugzakken ga ik met de Australische wandelaars terug naar het dorp Aquascalientes. Het is een klein dorpje beneden. De bus rijdt al zigzaggend (haarspeldbochten) naar beneden. Het gaat rustig en veilig. Daar was ik wel blij mee. Ik heb ergere busritten meegemaakt, waarbij ik zelfs bij een stop eruit gegaan ben. Zeer gevaarlijke busritten in Portugal bijvoorbeeld. Niet bijzondere dat recent ook een bus daar verongelukt is….

NAAR RESTAURANT LA LENA
Zoals afgesproken met de gidsen gaan we naar restaurant La Lena. Daar hebben zij kennelijk goede afspraken voor een maaltijd(en). Ze zitten achterin de zaak. Vele andere wandelaars van de groep zijn er ook al. De crew is vanmorgen al eerder om 05.00 uur al hollend naar beneden met alle bagage afgedaald en al met de trein richting Cusco.

HEERLIJK MAALTIJD EN EVEN NAGENIETEN
We nemen een heerlijke maaltijd en ook een bijzondere cocktail. Een Peruaans drankje met behoorlijk veel alcohol. Ik drink niet al teveel…De dames uit Australië drinken dit drankje alsof het alcoholvrij is. Ze worden steeds losser qua bewegingen en vrolijker…Het is nog even heel gezellig.

UITLEG TERUGREIS
We krijgen een uitleg over de terugreis. Enkele wandelaars van onze groep besluiten eerder met de trein terug te gaan. Ze gaan omboeken tegen een flink geldbedrag. Ik besluit gewoon met mijn ticket op de aangegeven tijd te vertrekken. Ondanks het feit dat het nog heel gezellig was met elkaar vliegt de groep toch uit elkaar. Enkele zelfs zonder een fooi te geven aan onze gidsen. Ik blijf met de Australische wandelaars uiteindelijk als laatste over. Zij geven de gidsen een flinke fooi. Ook ik geef hun een flinke fooi in dollars. Alle dollars die ik nog heb. Ook krijg ik van de Australische wandelaar het geld terug dat ik haar geleend had. Ook dat geld geef ik als fooi aan de gidsen. Het geld wordt in dankbaarheid ontvangen. Ik koop een soort certificaat van een fotograaf. Hoe zij ons gevonden heeft?? Onderweg heeft zij dus een foto van ons gemaakt. Ongelofelijk knap dat zij nu in dit restaurant ons ontdekt heeft tussen honderden wandelaars die inmiddels in het dorp neergestreken is. Iedereen is moe maar voldaan en geniet van drank+eten.

AFSCHEID GIDSEN
We nemen afscheid van onze gidsen met onze fooi en we worden gefeliciteerd met onze prestatie. Ze waren onder de indruk van ons doorzettingsvermogen vandaag. We bleven alert en aandachtig luisteren naar hun Inca verhaal. Ze maken regelmatig mee dat een groep instort na aankomst bij Machu Picchu.

NOG EVEN NAZITTEN EN DAN NAAR HET TREINSTATION
Na de uitleg van de gids begrijp ik dat we naar het treinstation moeten midden in het dorp. We hebben nog even tijd en gaan gezamenlijk nog even shoppen. De Australische dames proberen bij kleding af te dingen en ik zoek nog wat voor mijn kinderen. Ik heb gelukkig vooraf al wat dingen ingekocht, doch ik kijk nog wel even wat er te koop is. Uiteindelijk lopen we door een soort markthal met heel veel kramen. Heel gezellig en leuke kramen met allerlei goederen die te koop aangeboden worden. Niet agressief doch subtiel proberen handelaren iets aan ons te verkopen. Mijn trein zou omstreeks 16.30 uur vertrekken. Ik wandel uiteindelijk met de Australische dames richting treinstation. Zij vertrekken iets eerder dan ik. Ik ga naar Cusco en zij naar een andere bestemming. We nemen afscheid.
Dat is weer een moment om te slikken…We beloven contact te houden via facebook. Ik heb hun namen en e mail adressen om foto’s te kunnen sturen. Dus dat komt wel goed.

TERUGREIS NAAR CUSCO
De trein vertrekt iets later om 16.45 uur. Een heel leuk dieseltreintje met bediening. Ik krijg zelfs een gratis kopje koffie onderweg. Top gewoon… Langzaam rijdt het treintje met 25 km per uur door de vallei….met een rivier die inmiddels kolkt. Het regent bakken met water. Wat ben ik blij nu in deze trein te zitten en niet meer te wandelen in de bergen. Mijn voorspelling is uitgekomen. Het regent hier echt met bakken naar beneden. De rivieren stromen vol en het water spoelt naar beneden…

MET DE BUS VERDER
Na enige tijd stoppen we na 2 uren treinen…en moeten we overstappen in een autobus. Ik dacht slim te zijn om voorin de bus te zitten, doch de ruimte aldaar bleek heel krap te zijn. Mijn schoenen moet ik scheef neer op de grond zetten om goed te kunnen zitten. De bus stroomt heel snel vol en ik ben genoodzaakt hier te blijven zitten de komende TWEE uren. De bus rit zal ik maar niet beschrijven, want dan gaat U vast niet meer met een bus rijden in Peru. Het was indrukwekkend….. Echter met mijn stijve spieren en krappe ruimte was het een kleine hel…

BUS STOP OP PLEIN EN AFGEHAALD DOOR TAXI
We stoppen bij het plein in Cusco en ik word een aantal minuten later netjes opgehaald. Ik rijd met een taxi richting mijn vertrouwde hotel in Cusco. Dit is weer uitstekend geregeld. Ik hoef even niet meer met die rugzak te wandelen. Dat heb ik afgelopen dagen genoeg gedaan. Dan is deze luxe taxirit zeer welkom. 20.30 uur aankomst plein Cusco en 20.45 uur in mijn hotel. Kijk dat is nog eens vlot geregeld. Moe maar voldaan arriveer ik bij mijn hotel. De taxichauffeur bedank ik hartelijk en ik spreek af dat hij mij morgen ook weer ophaalt bij dit hotel om 08.30 uur. Morgen weer terug vliegen naar Lima. Op tijd naar het vliegveld. Deze reiziger krijg voorlopig nog geen rust…..

De receptionist van het hotel herkent mij en ik krijg meteen de sleutel van mijn hotelkamer. Een andere kamer dan de vorige keer, maar dat maakt mij nu helemaal niets meer uit. Ik ben nu echt moe…Ik heb een hele grote kamer met dubbel bed. Mijn ingeleverde tas met spullen die ik niet mee wilde dragen staat netjes klaar in deze kamer. Wat een top service. Even inchecken in mijn kamer bij de receptie kamer…102 op de begane vloer…

HEERLIJKE DOUCHE – ETEN – SLAPEN
Ik neem een heerlijke douche...nee een uitgebreide douche….heerlijk om weer eens te soppen.
Na de douche moet ik weer alles klaar maken voor morgen. Mijn Icebreaker shirts wassen. Ze ruiken naar ammoniak, maar niet naar echt zweet. Poncho drogen…
Ik realiseer mij nu dat mijn Inca Trail alweer voorbij is. Jammmmmmmer ik had nog wel een paar dagen extra willen wandelen in het Andes gebergte, maar ja deze wandeltocht is weer voorbij.

OPLADEN TELEFOON / TIP
Ik wil mijn telefoon opladen doch de stekkers passen niet. Ik heb niet de goede stekker bij mij. Weer een tip als U naar Peru gaat. Neem diverse verloop stekkers mee. De meest oude systemen kom je hier nog tegen. Ik kan nog net mijn telefoon gebruiken en lees verschrikkelijk nieuws….

SLECHT NIEUWS
Ik lees een SMS bericht dat mijn vader besloten heeft om in zijn slaap heen te gaan….
Dat is een heel goed besluit, want ik wil niet dat hij lijdt. Ik wist dat hij kon gaan sterven tijdens mijn Inca Trail, maar als je dit nieuws leest…slaat het toch als een bom in. Heel blij dat ik voor het afreizen naar Peru toch afscheid van hem kunnen nemen. Ondanks dat het heel zwaar was, ben ik blij dat ik het gedaan heb. Er is slecht bereik in het hotel en ik vraag per SMS om mij op de hoogte te houden….

HEERLIJK UIT ETEN
Ik heb heerlijk gegeten in mijn vaste Italiaanse restaurant. Een lichte top maaltijd met een biertje….Daarna instort geluiden…..

HOTEL DE BOTEL
Ik wandel moe maar voldaan terug naar het hotel in het donker. Het is een terugweg met allerlei trappen en paden omhoog. Een makkie na de het doen van de Inca Trail. Onderweg word ik nog aangeklampt door dames van volgens mij lichte zeden. Ze willen mij een fijne massage geven …doch realiseer mij dat het daarna nog iets kan gebeuren hetgeen ik niet wil.
Een heerlijke massage is oké, maar je moet goed uitkijken in Peru. Ik heb gehoord dat toeristen daarbij beroofd worden. Ik wandel gewoon langs ze en knik nee…..

Ik kom bij het hotel aan omstreeks 23.00 uur en stort gewoon mijn bed in….
Mijn wekker nog even op 06.30 uur zetten. Klaar voor ontbijt 07.00 uur en ik word opgehaald door taxi om 08.30 uur. Morgen weer een dag…terug vliegen naar Lima en per taxi naar het bekende hotel. Morgen een heerlijke vrije dag. Even genieten van de 10 miljoen stad Lima met ongeveer 10 miljoen bewoners.

AFSLUITING DAG
Voordat ik in slaap val realiseer ik mij dat ik mijn hoogte record verbeterd heb: 4215 meter.
Weinig of geen last van hoogteziekte en conditioneel goed voorbereid. Met een glimlach op mijn gezicht val ik volgens mij in een diepe slaap….

Tot mijn volgende verslag. Terug naar de stad Lima.

Bert Gorter

ps
Ik plaats nog even veel foto's van Machu Picchu.
U hoeft niet wandelend ernaar toe, maar ook per trein en bus is het goed bereikbaar.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 296611

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: