Mijn tweede reisdag en verslag Incatrail Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Mijn tweede reisdag en verslag Incatrail Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Mijn tweede reisdag en verslag Incatrail Peru

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 Mei 2015 | Peru, Arequipa

Het is even wennen met de nieuwe tijdzone. Midden in de nacht even wakker geworden, maar de nieuwe dag is aangebroken 14 april 2015. Mijn avontuur gaat verder. Het is nog heel vroeg. Het is 06.00 uur (Peru tijd voorlopig in mijn verslagen). Het bed in het hotel is goed. Heerlijk geslapen. Geen muggen en niet al teveel verkeerslawaai. Even lekker lang douchen is fijn. Even alle luchtjes nogmaals van een lange reis wegspoelen. Het hotel ziet er gewoontjes uit. Wel al een paar pluspunten gezien… wifi – internet computer – nacht receptie (wel fijn bij brand??). Ik kan ontbijt nemen om 07.30 uur. Ik zal vandaag nog een aantal praktische zaken moeten regelen. Mijn rugzak wederom inpakken en delen in mijn handbagage stoppen. Meest waardevolle goederen bij mij steken. Papieren zoals paspoort heel voorzichtig mee omgaan. Verlies betekent niet vliegen…en gelijk grote problemen met de andere verbindingen. Gisteren alvast was geld ingeslagen om betalingen te kunnen doen in soles. Er zijn in de buurt van het hotel/hostel Buena Vista calle Grimaldo del Solar 202 gebied Miraflores Lima Peru voldoende pinautomaten. Miraflores ligt erg dicht bij het strand (beach) en ongeveer in de spits 1 uur rijden naar het vliegveld.
Daarom rekening houden met een vertraging met een taxi en 1 uur is het minimum om tijd te rekenen om naar het vliegveld te gaan. Voor degene die het hostel op internet willen zoeken: www.hostalbuenavista.com en mail adres voor reserveringen buenavistalima@gmail.com
De prijzen van deze hostel zijn vrij laag en wellicht komt dit omdat het hostel in het laag segment zit qua uitstraling, kamers, voorzieningen etc. Maar voor een backpacker is het net voldoende.

Het ontbijt deze morgen was in ieder geval erg goed. Omelet, broodjes, fruit, jus d’orange en natuurlijk voor deze backpacker een bakkie koffie. Ik besluit nog even de stad in te gaan. Gisteren alvast verkent, doch ik wil nog even de buurt bekijken. Ik wandel het mij bekende blokje en ga richting een mooi park. Altijd leuk om daar even te kijken naar het mooie park en de mensen die er verblijven. Dan heb je meteen een goede kijk op het land Peru. De Peruanen zijn kleine qua postuur en lengte. Ik val als Nederlander meteen op, want wij zijn behoorlijk groot en breed. Ook de huid van de Peruanen zijn behoorlijk donker. Zwarte haren en absoluut mooie mensen. Men is zelfs in deze wereld stad erg vriendelijk. Echter het is een kakofonie van getoeter van taxi’s en personenauto’s. Waarom?? Ik weet het niet. Het is op dit ochtend tijdstip nog steeds spits en alles staat vast. Zou dat toeteren helpen?? Ik denk van niet. Verder valt mij op dat het verkeer geregeld wordt door verkeerslichten op de vele grote kruispunten en politie verkeerspolitie in allerlei rangen staan op te zwaaien. Dat houdt in dat men het verkeer maant door te rijden en niet te stoppen. Zou dit helpen….ik denk dat het meer een baan en functie is doch volgens mij helpt het doorzwaaien niet. Zelfs Peruaanse Barbie politievrouwen met hele mooie fel groene handschoenen aan staan op te zwaaien…ook hier heb ik mijn bedenkingen of het verkeer sneller doorrijdt, want menigmaal staat het verkeer hier in deze wereldstad tijdens de spits gewoon allemaal vast?? Hier hebben ze volgens mij niet een ARBO. Al die auto dampen en stofdeeltjes zijn niet goed voor de politieagenten longen. Wat zou de gemiddelde leeftijd zijn dat Peruanen sterven. In deze stad wellicht een stuk lager dan op het platteland waar de lucht volgens mij veel schoner zal zijn. Ik maak was sfeer foto’s en zie bij het maken ervan een aantal zwerf katjes. Ook dit is een deel van het straatbeeld. Zwerf katjes en honden. Ik wandel na enige tijd terug naar de hostel. Ik moet mijn E ticket nog krijgen en uitprinten. Dan hoef ik dit niet op het vliegveld te doen. Dan weet ik meteen ook mijn stoelnummer in het vliegtuig. Aangekomen bij de hostel verzorg ik mijn E ticket en zorg ervoor klaar te zijn om weg te gaan. De taxi had ik via de hostel al geregeld. Het is altijd afwachten of ze op tijd komen. Het advies is in ieder geval om 2 uren voor vertrek aanwezig te zijn en met het 1 uur reizen per taxi naar het vliegveld. 3 uren voor vertrek klaar staan.
Ik informeer nog even voor de zekerheid of de taxi ook daadwerkelijk besteld is. De receptioniste van de dagdienst is onverschillig en weinig spraakzaam. Ik krijg bevestiging en ik ga met mijn spullen klaar zitten. Het vliegtuig zal vertrekken om 13.10 uur en ik heb de taxi besteld om 10.00 uur. Even voor tien uur vraag ik de receptioniste nog eens te bellen naar het taxibedrijf, want ik heb enige twijfels of hij wel op tijd komt. Na een belletje krijg ik bevestiging dat hij onderweg is….?? Ja hoelang onderweg. Het is inmiddels nog heel druk in de stad. Omstreeks 10.15 uur krijg ik bevestiging dat hij nog een kwartier onderweg is en om 10.30 uur voor de hostel zal staan. Eindelijk om 10.30 uur stap ik heel snel met mijn spullen de taxi in en maan de taxi chauffeur tot enige spoed. Het wordt een wild ritje. De chauffeur weet dat hij een half uur te laat gekomen is en doet zijn best om de tijd die verloren is in te halen. Hierbij zat ik voorin de taxi en zie dat je echt goed moet opletten. Er zitten hele diepe gaten in het wegdek. Ook bemerk ik dat de taxi chauffeur de maximum snelheid totaal aan zijn laars lapt…soms op stukken waar 60 km/u staat…rijdt hij ruim 100 km/u. Ik vind het best, mits het maar veilig gebeurd. Hierbij natuurlijk ook rechts en links inhalend…..en soms tussendoor nog zijn mobiele telefoon opnemen en bellen. Ik ben echt wel wat gewend, maar deze dodenrit zal ik niet snel vergeten. Maar ik was heel vlot op het vliegveld zonder brokken…en verder vond ik het wel goed. Ik ben wel wat gewend met spoedritjes….bij de politie. Alleen is de rijvaardigheid van de collega’s een stuk beter. Maar ook dat moet je hier soms gewoon maar loslaten en hopen dat het goed gaat. Lima vliegveld kon ik nu goed bekijken. Het is een klein vliegveld. Het is heel druk met de vele taxi’s. Mijn ritje kost 50 soles. Van te voren afgesproken, want dat is de tip. Zorg ervoor dat voordat je echt rijdt de prijs afspreekt. Dat heb ik in de loop van de jaren wel geleerd. Na de taxi chauffeur betaalt te hebben ga ik het gebouw in. Ik bekijk de hal en ik word naar boven gestuurd. Daar inchecken. Naar de 2e verdieping binnenlandse vluchten. Met rugzak? Moet die niet ingecheckt worden?? Niet nodig. Oke dan maar die kant op…..Ik besluit direct door te wandelen naar incheck/balie met de scanner. De rugzak en mijn kleine handbagage wordt gecheckt. Mijn rugzak krijgt een piep…ja natuurlijk mijn zakmes??? Ik moet mijn zakmes inleveren. In de bak met messen.
Die mag niet mee. Oke dat moet dan maar. Ik mag hem niet meenemen het vliegtuig in. Normaliter geen probleem als de rugzak eerder beneden ingecheckt wordt en ik niet bij mijn rugzak kan komen. Het is niet anders…..Het is even wachten tot we in het vliegtuig mogen een airbus A320 van LAN Airlines. Mijn rugzak wordt apart ingenomen en gelabeld. Waarom niet eerder?? Dan had ik mijn zakmes in de rugzak kunnen houden.
Het vliegtuig zal 5 minuten later vertrekken. Dat is wel oke. Een kleine vertraging is geen probleem. Ik word weer afgehaald in Arequipa. Ik zit op vliegtuigstoel 24 L. Twee stoelen naast mij vrij. Lekker naast het raampje…en dus goed uitzicht. Exact op tijd de lucht in en het is een turbulente vlucht. Diverse keren branden de lampjes om je stoelgordel goed vast te houden. Dit komt mogelijk door de bergen waardoor er turbulente winden ontstaan. Niet fijn voor een vliegtuig. Ik maak via het raampje een paar mooie foto’s van het landschap de bergen….en zelfs een vulkaan waar witte rook uitkomt. Even te laat om een mooie foto te maken. De landing op Arequipa vliegveld was spectaculair. Je komt over de berg en dan floep naar beneden met wiebelende vleugels. Wat een landing!!
Meteen uit het raampje ziet je de stad Arequipa liggen. De airbus 320 landt geweldig en remt zeer hard af. Tot aan het eind van de landingsbaan. Draait en rijdt terug naar het hoofdgebouw van het vliegveld Arequipa. Ook dit vliegveld is erg klein. We kunnen heel snel het vliegtuig uit en ik wandel naar de bagageband. Al heel snel na een kwartier is mijn bagage er. Ik pak snel mijn sealbag met rugzak. Even uitpakken. Heel makkelijk zo’n sealbag. Je rugzakbanden blijven niet hangen in de bagage banden. Ook kost het sealen heel veel iedere keer als je vliegt. Ik ben deze keer heel blij met mijn sealbag. De hele rugzak zit in deze zware kunststoffen zak en kan niet beschadigen. Er wordt over het algemeen niet al te zachtzinnig met bagage omgegaan. Ook een reden om je rugzak in een sealbag te doen.
Na een bezoek aan het toilet (water gezakt door de hevige landing??) wandel ik rustig met mijn hoed en rugzak op de hal in van het hoofdgebouw. Er is wel controle doch ik mag meteen doorwandelen. Er staat in een V vorm een groot aantal taxi-chauffeurs en begeleiders om hun klant eruit te pikken. Ze staan met hun naambord klaar. Ik word niet aangeroepen en ik zie ook geen naambordje. Ik wandel tussen die drom mensen door en wacht in de hal. Niemand om mij op te halen. We zijn aan de vroege kant geland. Iets eerder aangekomen…ik neem aan dat mijn transfer (begeleider) snel zal komen. Ik wacht in de hal een kwartier en ik word alle kanten aangeklampt om een taxi te nemen. Ik deel zeer consequent mede dat ik al vervoer heb naar mijn hotel. Je moet dan ook echt niet hier in meegaan, want ze blijven het proberen. Ik wacht op mijn begeleider van Giadino Tours. Na dat kwartier kwam er inderdaad een chauffeur aanrennen…beetje verhit en duidelijk ook een beetje schuldig kijkend. Sorry sorry. Let;s go. Ik schut hem de hand en geef aan dat het oke is…Het is buiten flink warm. Ik denk zeker 20 graden. Het is een ritje van ongeveer 20 a 25 minuten. Kijk dat is fijn. De chauffeur spreekt maar zeer beperkt Engels en ik spreek een beetje Spaans. Zo komen we een beetje tot een gesprek. Ik kijk onderweg naar het hotel La Hosteria mijn ogen uit. Het is allemaal laagbouw en de buitenwijken zijn erg primitief. Ook hier veel rommel op straat en het wegdek is hier ook niet al te best…. Het hotel blijkt in het centrum van Arequipa te liggen. De gegevens van het hotel La Hosteria: Calle Balivar N 405 Cercado Arequipa Peru.
www.lahosteriaqp.com.pe mail adres: lahosteria@terrra.com.pe of reservas@lahosteriaqp.com.pe Het hotel ziet er mooi uit. Een mooie receptie en ik word hartelijk ontvangen. De kosten voor de taxi blijken mee te vallen 20 soles. Kijk zo kan het dus ook. Dit is goedkoop (delen ongeveer door 3 en je hebt ongeveer de euro’s).
Ik krijg een mooie kamer en er is een mooie binnenplaats. Het is echt een heel mooi hotel. Ik ga snel mijn spullen wegbrengen naar mijn hotelkamer en ga het terras op. Een heel mooi uitzicht over de stad. Drie vulkanen rondom de stad Arequipa. Ik heb begrepen dat ze ongeveer 5000 meter hoog zijn. Natuurlijk een mooie foto proberen te maken. Dat valt niet mee, want er zijn vele storende elementen zoals antennes, elektriciteitsdraden ed. Later zal blijken dat ik een hele mooie foto gemaakt heb voor mijn fotoboek. Ik heb kamer 204 op de 2e verdieping. Ik blijf hier twee nachten en zal daarna door vliegen naar Cusco. Ik heb dus even rust. Ontbijt om 07.00 uur. De ontbijtzaaltje ziet er knus uit. Ik ga heerlijk even ontspannen en ga gelijk even douchen. Mijn telefoon even opladen. Hier zijn echte stopcontacten (geen pen contacten). Ik had hier niet rekening mee gehouden…even een tip: speciaal stopcontact adapters meenemen!!

Ik ga mijn spullen nog even wassen en uithangen. Nu heb ik die kans nog. Het is licht bewolkt en af en toe een zonnetje. Heerlijk mooi weer dus. Niet al te warm.
Even een schoon shirt aan en mijn lichte bamboe broek aan. Heerlijk licht en is heel fijn om te dragen. Ook even mijn sandalen aan en de stad meteen in. Het hotel bevindt zich heel dicht bij het centrum van dit stadje. Place de Mayor is natuurlijk het stadsplein van de stad. Een hele mooie kathedraal met een park en plein. Heel gezellig, maar vol toeristen. (ben ik toch ook??)
Het is druk dus oppassen voor zakkenrollers. Ik maak een aantal mooie foto’s. Er staan op straat diverse ronselaars om geld te wisselen. Ik ga daar niet op in. Ik wissel geld bij de officiële banken. Wel zo veilig….ook het pinnen doe ik alleen maar bij banken met beveiliging voor de deur. Je wordt zo niet lastig gevallen en kan veilig geld opnemen.
Ik pin even later bij een bank om voldoende soles te hebben voor mijn uitgaven. Ik slenter lekker door het centrum. Het ziet er heel gezellig, mooi en schoon uit. Duidelijk wordt de stad goed in dit gebied onderhouden. Het wordt echter steeds frisser en ik besluit om terug te gaan naar het hotel. We zitten hier op hoogte en daardoor wordt het in de middag/avonduren snel fris. Ik haal in het hotel even mijn nieuwe RAP jasje (mao jasje) en doe ook mijn grote wandelschoenen aan. Loopt iets beter en die kan ik gelijk ook inlopen. Ze zijn nieuw en nog niet geheel ingelopen. Ik slenter even rond en zie een leuk klein Italiaans restaurantje. Ik neem een Spaghetti Bologna met een biertje te nemen. De spaghetti is echter niet helemaal gaar…jammer. De rest smaakt heel erg lekker. Voor ongeveer 25.50 soles is deze maaltijd op dit moment gewoon voldoende. Morgen een andere restaurant zoeken. Omstreeks 19.45 uur ben ik terug bij mijn hotel zonder in de stad te verdwalen. Een beetje slim rondslenteren.
Mijn oogjes beginnen te prikkelen en ik voel mij toch wel moe na zo’n reisdag. Bedenk dat het een leuke fijne spannende (vlieg)dag was geweest en dat ik morgen hier ook nog kan rondslenteren in deze mooie grote stad Arequipa. Plannen voor morgen…klooster + kathedraal bekijken?? In het hotel vlot mij zelf even verzorgen…tandenpoetsen…voetjes insmeren…

Ik besluit nog even het thuisfront nog even in kennis te stellen dat ik in Arequipa goed ben aangekomen. Even een SMS naar het thuisfront. Dat hoort er echt ook bij….

Wel deze (reis)dag is weer voorbij en ongemerkt zit ik al op flinke hoogte om te acclimatiseren. Ik wil straks geen hoogteziekte krijgen en deze tussenstop in Arequipa is top. Een hele mooie stad om even te verblijven en uit te rusten.

Wat zal de dag van morgen brengen………

Tot het volgende verslag??

Bert Gorter op weg naar de Inca-trail Machu Picchu.

  • 04 Mei 2015 - 12:22

    Anja:

    Prachtig om te lezen! Ben benieuwd naar het volgende verslag!

  • 04 Mei 2015 - 13:22

    Johan Arp:

    Hallo Bert
    Mooi reisverslag, heel goed beschreven, je ziet de beelden haast voor je. Uit veel dingen lees
    ik dat je veel profijt hebt van jouw reiservaring en waar je op moet letten. Geniet verder
    van de reis en tot de volgende keer
    groetjes, ietsje en Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 297053

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: