7e wandeldag Rota Vincenta totaal 205 km afgelegd - Reisverslag uit Cercal, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 7e wandeldag Rota Vincenta totaal 205 km afgelegd - Reisverslag uit Cercal, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

7e wandeldag Rota Vincenta totaal 205 km afgelegd

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Oktober 2014 | Portugal, Cercal

Beste familie, vrienden, kennissen, (mede) pelgrims en andere belangstellenden,

De dagen vliegen voorbij en het km aantal ook. Ondanks het feit dat het bergachtig landschap enigszins mijn afstanden beïnvloeden gaat het aardig vlot op deze mooie route de historic way van de Rota Vincenta/Rota Vincentina (meerdere wijze zo omschreven). Een route iets van de kust en loop zigzaggend door het zuidelijke gedeelte van Portugal van zuid naar het noorden. Voor degene die bekend zijn met de route nu bezig met etappe 9 en 10. Ook deze dag wederom voldoende water mee om genoeg te kunnen drinken onderweg. Etappe 9 afstand 21 km en mogelijk etappe 10 vandaag 23 km. Even bekijken of dit te halen is vandaag. Er zijn niet veel overnachtingsmogelijkheden tussentijds..... Gewoon even loslaten en we zien wel. Don't worry be happy is het beste motto.....

Volgens de beschrijving zou etappe 9..... 7 uren kosten en etappe 10 ...duur 6 uur. Totaal 13 uren???? Meestal wandel ik flink door in de ochtenduren en derhalve zal ik deze etappes toch sneller kunnen voltooien. Het is geheel afhankelijk van de wegen en paden maar ook van de hoogte(s) ervan.

Ik vertrek wederom in ochtenduren heel vroeg.....Omstreeks 06.15 uur. Zonsopgang zal steeds later worden en natuurlijk ook nog het tijdverschil Portugal en Spanje. Hier in Portugal 1 uur terug...dus straks 1 uur later.
Etappe 9 was heel mooi maar ook pittig. Mooi bergachtig landschap met goede wegen en paden. Heel vlot te wandelen. Daarom ook was ik heel vlot bij mijn bestemming Cercal do Alentejo. Tussendoor een korte pauze gehad om even te eten en te drinken. Omstreeks 11.00 uur kwam ik in dit dorpje aan. 4 1/2 uur gewandeld. Heerlijk ontspannen genietend van deze etappe. Door de mist wel een bijzondere etappe. Later met een heerlijk warm zonnetje. Mijn hightech shirt kon mooi opdrogen. Merino wol uit Nieuw-Zeeland. Ruikt nimmer en gemakkelijk met de hand te wassen. Binnen enkele minuten droog aan de waslijn bij zon en wind. Super inkoop voor een camino. Ik heb deze tocht twee shirts mee. Meer niet. Ik kan mij verder herinneren dat ik onderweg bij deze etappe nog even telefonisch contact had met het thuisfront. Ook zeer belangrijk. Wel vreemd om telefonisch contact te hebben (spatzuiver) midden in dit ruige landschap zonder dat je eigenlijk telefoonpalen ziet. Deze staan waarschijnlijk allemaal op de bergtoppen in de omgeving. Even lekker NL praten met thuisfront.

In het dorpje Cercal do Alentejo inikopen gedaan bij een mooie supermarkt, die allerlei goede etenswaren voor mij had. Bananen...water...broodjes...en beleg. Zelfs NL kaas te krijgen. Ik kon het niet laten om weer eens NL kaas op mijn broodje te doen. Heerlijk genieten. Wat hebben we het toch goed in NL.

Het is zo vroeg in dit dorpje dat ik besluit om etappe 10 ook te gaan doen. Dat wordt wel zwaar qua lengte. Volgens de beschrijving een gemakkelijk afstand van 23 km. Een veertiger per dag is pittig met bepakking, maar we gaan het zien....
Maar eerst een bakkie koffie natuurlijk. Ook dat hoort erbij als Nederlander cq pelgrims onderweg. Op z;n tijd een bakkie zwart.

Ik verlaat het dorpje omstreeks 12.30 uur....nog een lange wandeldag te gaan. Bepakt en beladen, want mogelijk een overnachting in de buitenlucht. Dat hangt echt af hoe deze dag verder verloopt en hoe mijn energie peil zich vandaag houdt. Verder absoluut geen problemen met spieren of voeten. Ik heb mij dus ruim voldoende voorbereid in NL voor deze 1000 km wandeling.
Verder zijn mijn schoenen wel vies en stoffig geworden, maar dat mag de pret niet drukken...vanavond schoenen maar eens poetsen cq schoonmaken. Ze moeten mij nog heel ver naar het noorden brengen. Mijn schoonmaker in mijn woonplaats had mijn hakken vernieuwd en gaf mij aan dat ze ongeveer 400 km nog meekunnen. Ik zei tegen hem....lijm ze maar eens extra goed vast want ze moeten nog 1000 km mee. Hij geloofde mij niet en vroeg mij terug te komen als het gelukt was. Dat wilde hij wel eens zien. (later meer hierover na afloop van mijn camino).

Ik vond mijn rugzak inmiddels wel pittig zwaar. Ik schat dat hij nu met al het eten en drinken ongeveer 16 kg zou moeten zijn. Had ik nog niet eens een fles port of wijn bij mij..... (weer een 3/4 kg!!)
Het is weer even wennen die zware rugzak, maar na enige km's voel je hem niet meer. Goede afstelling van de schouderbanden en op de goede hoogte zetten van de rugzak. Verder goed laden van de rugzak. Middelbanden strak en schouderbanden iets wat los. Niet al te veel druk op je schouders....want anders gaat het zeer doen en krijg je problemen. Je middel kan er het best tegen en draagt de meeste kilogrammen. Zo hoort het en je weet na vele km's wel hoe je dat moet doen. Je wordt gestraft als je verkeerd draagt. Ik kan vond deze etappe heel mooi. Slingerend door het landschap maar toch ook wel pittig zwaar. Maar deze etappe verliep toch heel vlot... De stuwdam heel snel bereikt. Er was een mooi meertje die toch enigszins opgedroogd was. Ik zie wat recreanten en een paar vissers....zal ik gaan zwemmen??
Ik besluit het pad / cq route nog een tijdje te gaan volgen langs het meer en later te kijken of ik ergens pootje kan baden. Heerlijk even mijn voetjes rust geven in het koude water...
Het is inmiddels behoorlijk heet geworden en even zwemmen zou fijn zijn. Rugzak af en stap met mijn voetjes het water in. Het meer is nagenoeg geheel vlak en zeer weinig water....Het water is zelfs lauw....echt niet koud. Kennelijk komt het niet uit de bergen. Dat is geen zwempartij maar voetjes baden...Niet al te lang in het water gestaan, want dan worden de voetjes zacht en risico op blaren.
Omstreeks 13.30 uur na een rustpauze weer verder het pad opgezocht. Het pad gaat verder door het landschap. Ik probeer zo rustig en relaxt te wandelen ivm de afstand. Niet te snel om energie en mijn beentje/voetjes te sparen. Het wandelen gaat iets moeizamer, maar dat is logisch. We naderen langzaam het 40 km afstandspunt. Ik ga het dorpje Vale Seco nu zeker halen. Al moet ik op mijn tandvlees verder....Ik hoef dus niet in de buitenlucht te overnachten. Het gaat fantastisch goed. Onderweg al lopend nog even wat energie opdoen...een coca cola...een banaan...De laatste km is pittig maar het dorpje??? is in zicht. Het zijn een paar huizen waar je langs loopt na een scherpe bocht naar rechts en vervolgens naar links....weer een paar huizen. Zou dit alles zijn??? Ik besluit nog even door te wandelen en inmiddels is het al vrij laat in de middag cq avond. Het is 18.30 uur. Wat een fantastisch zware wandeldag heb ik weer gehad. 44 km gewandeld. Wel moe, maar ook trots dat ik dit maar weer gehaald heb. Morgen zal ik toch een iets minder lange etappe moeten hebben om weer even bij te komen. Iedere dag zulke afstanden is niet goed voor zelfs dit goed getrainde sportmens. Het pad volgend kom ik bij een cafe. Ik besluit daar eerst maar eens te informeren. Ik spreek met een gast die wat Engels spreekt en ik vraag of er een overnachtingsplaats in dit dorpje is...Ze kijken al een beetje vreemd naar mijn rugzak dat ik hier wandelend aangekomen ben. Na enige uitleg over mijn wandeltocht....vragen ze in het Portugees aan de uitbater. Hij weet wel een overnachtingsplaats...een private room...ik was er langs gelopen....en ze gaan wel even bellen. Ze zullen je straks wel opvangen bij een grijs oud huis...bij die bocht waar je langs gelopen bent...
Ik besluit eerst maar eens wat te eten en te drinken onderwijl. Heerlijk even ontspannen. Verder wat inkopen gedaan voor morgenochtend. Ook dan weer ontbijten...water voor onderweg..een coca cola reserve ...etc.
Ik heb nog enige tijd met deze Portugezen gepraat en ik hoor even later dat ik op weg kan. Ze zullen me bij dat grijze huis opvangen. Ik moet alleen even een stukje terug wandelen...Dit bleek inmiddels wel weer 2 km terug...maar een overnachting is dit wel waard. (totaal dus 46 km gewandeld...)
En inderdaad blijkt dit dorp slechts uit ongeveer 20 woningen te bestaan....en gezien een bord bij de weg die ik weer terug overstak...een mooi hotel op 4 km afstand...Dat gaat ik dus niet doen. Op naar dat huis en inderdaad daar word ik opgevangen...door een man die ik eerder al in zijn tuin van zijn woning had gezien. Hij schreeuwde toen iets naar mij maar dat kon ik natuurlijk niet verstaan... Ik werd nu netjes ontvangen en een vrouw sprak mij in het Engels aan...Later blijkt dit de dochter te zijn van een oud stel die hier woonde. Ze laten me een aanbouw zien en het ziet er netjes uit, maar een lucht in deze woning...dat wordt snel luchten...maar de rest ziet er goed uit. Doen maar...ik heb weinig keus verder. Daarna een gesprek met die dochter die het weer vertaald voor pa en ma. Ze vinden het fantastisch wat ik doe en ze bieden mij de kamer aan en een maaltijd voor 10 euro. Er werd mij gevraagd wat ik wilde eten....Ik gaf aan dat alles goed was, maar als ik toch mag kiezen...aardappelen...groente...zalm??
Nou dat is geen probleem....Dat wordt gemaakt...en we gaan eten rond 19.00-19.30 uur. Dat is oke. Ik besluit allereerst maar eens mijn bekende ritueel af te werken...douchen...schoenen schoonmaken...rugzak in orde maken voor morgen...etc. Er is geen vertier in dit dorpje??? Wellicht nog even naar het café wandelen...
De aanbouw snel gelucht om de vieze strontlucht....weg te werken. Raampjes openzetten....en gelukkig kan ik wat deuren afsluiten zodat de niet te harden stank van stront enigszins verminderd wordt. Mogelijk is de riolering stuk van dat huisje. De slaapkamer is oké en het ruikt er niet gelukkig. Met een dicht geknepen neus gedoucht....en snel weg uit dat gedeelte van het huis... Voorbereidingen doornemen voor morgen....de allerlaatste etappe 11 alweer naar Santiago do Cacem. Afstand 18 km....Als het vlot verloopt dan kan ik mogelijk nog wat te gaan plannen.... Ik heb namelijk al gemerkt dat het aantal km al flink begint toe te nemen. Als ik nu naar Lissabon wandel...dan kan ik mogelijk niet naar Finisterre en Muxia. Ook werd het mij afgeraden om naar Sines te wandelen naar de kust om daar verder te gaan. 3 x 30 km en dan ook nog 50 km door een industrie gebied Setubal wandelen?? Vele kilometers langs een soort autosnelwegen...en industrieterreinen... Wellicht morgen al naar Lissabon om daar mijn wandeltocht voort te zetten.. qua km aantal zou dat best kunnen.
Morgen weer een dag.....

Omstreeks 20.00 uur stond het koningsmaal voor mij klaar. Een wereld bord vol groente...uit de tuin...aardappelen...en een brok zalm waar je U tegen zegt...een van mijn lekkerste maaltijden tot nu toe tijdens mijn camino. Ik heb heel veel opgegeten, maar het lukte mij niet om het grote bord leeg te eten...de zalm was op hoor. Verder een fles witte koude wijn op tafel...die we samen opgedronken hebben. De vader en moeder waren heel aardig, maar ze konden mij in het Engels niet verstaan. De dochter vertaalde alles. De vader had het steeds over RUGBY en hij schreeuwde af en toe bulderend door de kamer... Ik kreeg het vermoeden dat hij langzaam aan het dementeren was, want hij bleef zijn verhaal in het Portugees steeds vertalen en het woord rugby kwam er heel veel in voor. Die vader was een beer van een kerel...met hele grote handen...Hij gaf mij een ferme handdruk bij het afscheid die avond... Een heerlijke avond daar gehad bij dit kleine gezinnetje... De dochter verbleef nog even bij haar ouders...ze had vakantie. Ze leven hier midden in de bush....en genieten van hun karig bestaan een klein pensioen met een groente tuintje. Ik gaf dochter mee dat zij wellicht meer pelgrims onderdak kunnen verschaffen mits e.e.a. wel opgeknapt wordt. De route loopt langs hun woning en ze moeten een bord neerzetten. Dit advies gingen zij opvolgen.. De moeder kan in iedergeval heel goed eten maken en zij bleek ook nog hotelier te zijn geweest.

Moe maar voldaan deze dag afgesloten....heb ik mijn bedje opgezocht en ik heb als een prins geslapen. Wel met volle buik, maar dat mocht de pretdromen niet drukken.

Weer een heel bijzondere dag van ontmoetingen en belevenissen.

Morgen weer een wandeldag naar de volgende bestemming en afscheid van de Rota Vincenta of Rota Vincentina. Die stopt daar....

Hoop dat U weer genoten hebt van mijn wandeldag beschrijving en tot het volgende verslag.

Bert Gorter

  • 22 Oktober 2014 - 18:01

    Marielle:

    Wat heerlijk om je verslagen te lezen, je haalt er echt alles uit, mooi werk. geniet ervan en laat alles lekker achter je, vooruit ......daar ligt de toekomst en nog meer mooie wandelkilometers!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 298828

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: