6e wandeldag een super mooie pittige dag 161 km - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 6e wandeldag een super mooie pittige dag 161 km - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

6e wandeldag een super mooie pittige dag 161 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 Oktober 2014 | Portugal, Odemira

Hallo beste lezer(s)
Het lezen van mijn avonturen is wellicht een opgave, maar als U het leuk vindt om de dagverslagen te lezen dan zou ik zeggen....lees en geniet.

Het begint al te wennen vroeg opstaan, rugzak verder pakken...ontbijtje zelf even nuttigen en gaan met die banaan...

Om 06.00 uur verlaat ik heeeeel stil het hotel en zachtjes sluit ik de receptie deur achter mij. Ik verlaat het dorp al na 5 minuten....het is nagenoeg nog donker doch de zon komt op. Langzaam wordt het lichter. Ik pak de route snel op. Het is zeer stil deze ochtend. Geen verkeer of andere storende geluiden. Ook dat is voor mij genieten in de mooiste vroege ochtenduurtjes. Het is een hele mooie route. Heuvelachtig groene heuvels. Volgens de beschrijving 25 km. In 8 uur te wandelen. 274 m klimmen en afdalingen 436 m. Iets wat moeilijk zou deze 8e etappe van de Rota Vincenta zijn. Op naar St Luis. Ik loop af en toe langs een riviertje en midden in de bush een bruggetje voor max 4 personen. En ook nog een picknick tafel. Ongelooflijk mazzel want het is pauze tijd om 08.30 uur. Natuurlijk hier gestopt om mijn broodje te eten. Na 2 1/2 wandelen in heuvelachtig landschap .....dat vraagt weer veel energie. Ook door de hoeveelheid water 1 1/2 liter water bij mij....Meestal is dat nagenoeg opgemaakt aan het eind van een etappe. Je moet eigenlijk constant blijven drinken.....je zweet en hebt vocht nodig om goed te wandelen.
TIP: Men drinkt voldoende of genoeg als je af en toe even een sanitaire stop moet maken. Hele dag niets.....zegt voldoende...meer drinken.
Het is eerst een beetje mistig doch gaande weg de dag lekker warm weer.....Een heerlijke Portugese mooie dag.

Omstreeks 09.00 uur na pittige heuvels maar wel goede markeringen worden de heuvels ronder en al wat groener. Uitzicht wordt dan ook al snel beter. Voordeel dat ik mooie foto's vanaf de paden kan nemen. Soms zelfs mooie panorama cq uitzichtfoto 360 graden....

Na toch wel vlot gewandeld te hebben blijkt dat ik nog maar 11 km te gaan heb. Het lijkt weinig maar dat hangt af van het gebied waar je wandelt. Hoogte verschillen, soort paden...etc. Ruim 2 uren wellicht toch wel te overbruggen...

Om 11.00 uur mijn tweede stop....een broodje...een banaan en drinken. Meestal heb ik een blikje extra mee om aan het eind van de dag mijn vochtgehalte nog op peil te houden, maar is ook nood drinken. Altijd zorgen dat je iets extra's bij je hebt in de bergen....Na deze stop gaan we weer verder door het mooie golvende landschap slingerend van rechts naar links ..omhoog en omlaag. Dit laatste stuk is nog een stevige heuvel te nemen, maar om 12.30 uur komt het dorpje al in zicht. Sao Luis.
Ik wandel rustig het dorpje binnen via een lange weg.....en bij een zijweg staan twee mannen te praten....ik hoor NL praten!! Het blijkt een toerist te zijn en een man die zich voorstelde als Thijs...
Ik sprak hen ook in het Nederlands aan en vroeg hen of er in dit dorp overnachtingsmogelijkheden waren... Ik hoor dat dit wat moeilijk is, want volgens hun GEEN, maar Thijs gaf aan dat hij een caravan in de aanbieding heeft!! Dat is mazzel bedacht ik....Thijs heeft een pension...en heeft deze al verhuurd. Dus hier geen onderdak. Verder geeft hij aan dat hij nog wel even in de dorp zal informeren bij een bar om na te gaan of er wel onderdak te krijgen is elders...
Ik vertel hen nog even waarmee ik bezig was en zag hun verbazing...naar Santiago wandelen???? Ik zie aan hun gezichten dat zij verbaasd zijn. Ik vertel dat ik de Camino Portugal wandel en mogelijk zelfs naar Finisterre of Muxia... Afstand van bijna 1000 km...
Ik loop uiteindelijk met Thijs mee naar een cafe in het midden van het dorp en hij nodigt mij uit iets te drinken. Ondertussen kan hij met de eigenaar van het cafe even praten om uit te zoeken of er wellicht nog ergens onderdak is.....Ik bedacht mij op dat moment dat ik niet kieskeurig ben mbt onderdak....een caravan mits in goede staat is voor mij al heel luxe. We kregen al vlot iets te drinken en na enige tijd deelde hij mij mede dat ik het best zijn caravan kon gaan gebruiken. Geen onderdak ergens in het dorp???? Dan is de keus snel gemaakt...Ik zeg natuurlijk akkoord...ik neem de caravan zonder deze nog gezien te hebben in het vertrouwen dat deze wel in redelijk staat zou verkeren...
Hierna in gesprek met Thijs....verpleegkundige OLVG in NL geweest en nu hier in Portugal. Hij zou hier al jaren wonen en hij verhuurd zijn pension aan kennissen... Er zitten nu twee gezinnen in zijn accommodatie. We praten gezellig met elkaar over Portugal en Nederland en de verschillen. Ook beroepsmatig natuurlijk een kort praatje, want hij hoort natuurlijk ook dat ik politieambtenaar/wijkagent van Oostzaan ben..
De klik tussen ons is er meteen...en na enige tijd heerlijk ontspannen NL praten (is ook heel fijn) neemt hij mij mee het dorp door...Het dorp is feestelijk aangekleed voor kennelijk een dorpsfeest. Onderweg nog wel even een stempel gehaald bij het gemeentehuis....Mooi voor in mijn pelgrimspaspoort. We wandelen helemaal naar het eind van de dorp en volgen hierbij wel mijn route via de markeringen...dat is makkelijk. De route loopt dus helemaal aan het eind het dorp weer uit en het laatste huis blijkt zijn fantastische accommodatie te zijn. Een groot hek en fantastisch groot huis met aan de achterzijde een groot terras. Ook blijkt er een zwembad te zijn....en een waslijn voor mijn wasje...
Ik heb goed gedaan om de caravan te nemen...hij blijkt onder een net te staan aan zijkant van het grond perceel van Thijs....en ook nog een ecologisch zwembad....Er zijn nog wat mensen bezig met het zwembad.
Straks een duik???? Hierna nog een heerlijk fijn gesprek gehad met Thjis over zijn werk in NL en later in Portugal. Hij blijkt al 20 jaar in Portugal te werken en ook daar was hij in het dorp heel bekend als verpleegkundige. Door de EU regels moest hij helaas stoppen. Hij geniet nu van zijn pensioen. Hij heeft gelijk. Even later in het gesprek blijkt dat ik inderdaad ook het zwembad mag gebruiken maar ook zijn prive douche in zijn huis. Wat een jacobsgelukdag. (ik heet ook jacob). Na deze vermoeiende 25 km is even douchen fantastisch heerlijk. Thijs laat mij de caravan zien....een zeer grote caravan.....met een heerlijk groot bed. Alleen even klaar maken voor gebruik. Ik krijg lakens en dekens en deze worden netjes voor mij tbv gebruik klaar gemaakt. Wat een fantastische locatie om te overnachten en wat een geluk dat ik Thijs tegenkwam. Het moest kennelijk zo zijn...... (vraag niet waarom iets gebeurd....)

Na een heerlijke douche en mijn wasgoed schoon gemaakt te hebben....wordt ik ook nog eens uitgenodigd om mee te eten..lasagne.
Dat is dubbel geluk hebben....dan hoef ik zelfs niet een restaurant te zoeken. De kennissen van Thijs blijken heel aardige NL mensen te zijn. Een fijn gezin die heerlijk ontspannen met elkaar omgaan. Wat een mazzel vandaag.... Inmiddels is het echt heet geworden....
De caravan wordt voor mij klaargemaakt en gelucht....Er is zelfs stroom in de caravan. Die heeft Thijs even voor mij aangesloten. Wat een geluk....
Even later krijg ik ook nog een heerlijk broodje van Thijs en legt mij uit hoe e.e.a. werkt bij hem in huis mocht ik naar wc of water nodig hebben.
Voor een zeer gering bedrag mag ik zijn caravan gebruiken.
Het is bijna een donativo....bedrag.

Om 14.30 uur het dorp in.....Even inkopen doen voor morgen. Ook dat moet iedere dag om de dag van morgen weer goed door te komen. Water en eten. Onderweg even bij bij een cafe restaurant een vegetarische schotel gegeten... Een zeer grote schotel die ik geheel opeet. Kennelijk toch trek. Ik krijg een bonnetje voor deze schotel....Zeven euro tien eurocent. Ongelooflijk goedkoop eten in Portugal. In NL zou je hiervoor al snel ruim 15 of 20 euro betalen. Na deze heerlijke onderbreking even door het dorp gewandeld en foto's gemaakt van het versierde dorp. Heel gezellig en leuk. Er zou een festa Sao Luis zijn morgen....aan te vangen.
Helaas moet deze pelgrim weer verder op zijn weg naar Santiago.

Ik loop na deze heerlijke wandeling (weer wandelen?????????) door het dorp weer terug naar huis....het voelde ook meteen als mijn huis. Thuis gekomen kon ik gelijk mijn spullen kwijt in de koelkast van Thijs. Geweldig toch?? Waar krijg je deze service...
Het meegenomen kaasje is voor vanavond. Ik wil niet zomaar mee...eten en niets meebrengen. De moeder van het gezin is bezig om alles klaar te maken. Ik vraag nog even of zij hulp nodig heeft. Zij zegt alles onder controle te hebben en dat alles al klaar staat voor vanavond. Straks de schotel de oven in en lasagne is klaar. Een ongelooflijk grote schotel heerlijke lasagne met ook nog heel veel kaas erop.. Dat wordt smullen...

Hierna blijkt Thijs ook nog Wifi te hebben op het terras. Echter mijn mobiele telefoonbatterij is leeg. Dat is even jammer...opladen dan maar.
Na aansluiten op het netwerk....krijg ik een SMS van mijn zoon. Hij heeft mijn motorfiets opgehaald. Die had ik nog even weggebracht voor mijn reis....voor onderhoud. Dat is toch ook heel fijn he...je kinderen die iets voor je terugdoen.....Daarna heerlijk even afkoelen in het eco zwembad. De kinderen van het gezin zijn lekker bezig....en genieten ook met de moeders van het heerlijke Portugese zonnetje....en zwembad. Wat een luxe om dit zo te maken en te hebben. Na deze duik even een korte siësta...even uitrusten, want deze pelgrim werd slaperig...

Na een korte siësta even helpen tafeldekken etc. Even kletsen met deze kennissen en over mijn wandeltocht etc. Heerlijk even NL praten...

Vervolgens komt de lasagne schotel uit de oven....wat een heerlijke geur en deze blijkt ook heel lekker te zijn. Bij de lasagne heerlijke rode wijn. Vilho do Tinto. Top wijntje...Wellicht in NL ook te koop.

We hebben een heerlijk gezellige avondmaaltijd gehad. Heerlijk samenzijn met deze twee NL gezinnen en Thijs. Wat een geluk dat ik hem onderweg ontmoette....en NL hoorde praten. Enkele minuten later had ik hem gemist.....daar op dat punt in het dorp. Je moet soms camino geluk hebben.
Na een borrel even genieten van de sterrenhemel. Er is weinig storend licht daar en de hemel is adembenemend mooi....Even gepraat met een van de mannen van dat gezin....Gezellig even kletsen.

Hierna afscheid van allen genomen en Thijs zijn donativo betaald. Het bedrag houd ik even voor mijzelf......maar het was het meer dan waard.
Ik noteer nog even zijn mailadres etc in mijn dagboek om later nog contact met hem op te nemen. Hij is zeer benieuwd hoe mijn camino avontuur zal aflopen. Ook biedt hij aan om zijn adres bekend te maken aan toekomstige pelgrims...voor evt onderdak. Hij zou zijn best doen...en dat geloof ik meteen. Ik had meteen een goede klik met Thijs....
Wellicht leest hij dit verslag nog....Thijs nog hartelijk dank voor je gastvrijheid!! Werd zeer gewaardeerd en deze locatie als overnachting zal ik nimmer meer vergeten. Het was echt een top JACOBSDAG.

De nacht in de caravan was top. Het werd in de nachtelijke uren wel fris. Was heel blij te slapen in de caravan. Heel rustig en een heerlijk goed matras. Een zeer grote caravan alleen voor mij pelgrim Jacob Elbertus.
Deze bijzondere dag was fantastisch en ook leuk om te beschrijven.
Dit maakt een camino bijzonder. Onverwachte overnachtingen, ontmoetingen met fijne mensen, heerlijke maaltijd met heerlijke rode Portugese wijn, een slaap accommodatie als een klein paleisje...en een heerlijke frisse nachtrust voor een nieuw avontuur de volgende dag.....
Wat wil een pelgrim nog meer hebben....??

Hoop dat u genoten hebt van mijn verslag.

Groet.

Bert Gorter

ps
Thijs....nogmaals hartelijk dank voor alles!
En voor mensen die daar willen overnachten hier de info.

stuur E mail naar Thijs : brise.oceano@gmail.com
of bel: 00351283996532
Pension is niet ver van de kust en accommodatie is top.
Adres: A.Herculano no 60
7630-454 S.Luis - Odemira
Een mooiere uitvalsbasis voor een vakantie of pelgrimstocht is er niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 297313

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: