5e wandel dag Camino Portugal 136 km afgelegd - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 5e wandel dag Camino Portugal 136 km afgelegd - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

5e wandel dag Camino Portugal 136 km afgelegd

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

19 Oktober 2014 | Portugal, Odemira

Hallo beste familie, kennissen, vrienden, collega's en vooral ook enkele mensen die ik toegevoegd heb aan mijn mail lijst zoals Thijs uit Portugal waar ik een overnachting aangeboden kreeg in zijn caravan. Later meer hierover...

Mijn dagboekje geeft aan dat het deze dag woensdag 20 augustus 2014 is. Het pelgrim leven is vroeg opstaan en dat heb ik deze dag ook echt gedaan. 05.30 uur, want een half uur later wil ik echt op pad gaan. De vroege ochtenden zijn het best, fris om het vlotst om te wandelen. Heerlijk fris weer en natuurlijk soms die schitterende zonsopgang(en).....

Na de goede instructie van de hotelier gisteravond in het donker heel voorzichtig en rustig door het cafe en keuken.....Sleutel van hotelkamer op een haakje....en via een achterdeur naar beneden. Achterdeur open en wederom naar boven om deze sleutel ook op het bekende haakje te hangen. Achterdeur kan ik achter mij dicht trekken en de deur zit weer in het slot.. Ik heb wel altijd bij het verlaten van een overnachtingsadres...heb ik alles bij mij......niets vergeten?? Ik check mijn kamer altijd zeer goed.. Mijn rugzak zoveel mogelijk bepakt...en mijn hoedje op...Zo kan ik niets vergeten. Heel veel pelgrims vergeten van alles na het verlaten van de herberg, hostess of hotel. Dus tip...goed van te voren pakken rugzak en alles klaar zetten.

Ik heb een heerlijke rustige nacht gehad...Het was een rustig dorpje...Weinig of geen verkeer en daarom lekker het raam open gehad afgelopen nacht. De route had ik al verkend en dat zou ik iedereen ook aanraden. In het donker ziet het er even anders uit dan bij daglicht. Goed oriënteren en de route verkennen. De markering deze dag heel vlot en goed opgepakt. Het zijn mooie paden om over te lopen. Zigzaggend door het mooie landschap. Het is een heuvelachtig landschap met daarna gras. Ik heb daar onderweg mooie foto's gemaakt. Even de tijd nemen om te genieten van het uitzicht. Onderweg kom ik niet veel tegen...na enige tijd wel een mountainbiker. Het weer is iets minder warm. Het is bewolkt. Ook dat is goed wandelweer...als het maar niet gaat regenen dan vind ik dat oke. Ik loop langs druiven velden/ranken. Af en toe even iets proeven. Erg zoet en lekker om wijn te maken. De markering zijn goed totdat ik toevallig onder boom een markering wel heel vreemd zag staan. Het was goed dat ik even achter mij keek, want anders was ik rechtdoor verkeerd gegaan. Het is dus heel goed opletten tijdens het wandelen...

Omstreeks 09.15 uur pauze...even wat eten en drinken in de schaduw.
Om 10.00 uur weer op pad verder mijn route vervolgen....
Bedenk dat ik mogelijk nog 6 a 7 km zou moeten doen, maar het blijkt anders te zijn. In de bossen lopen is het erg moeilijk om afstanden te schatten. Omstreeks 10.45 uur nadert de stad Odemira al.....was dus nog maar 3 km. Dat is een meevaller. Odemira dus heel vlot bereikt.
Een hele mooie wandeling dus vandaag. Nu heldere blauwe hemel boven mij. Dat beloofd weer een hele mooie zonnige hete dag te worden. Wellicht te heet om nu nog zo overdag te wandelen. Het is ook even wennen aan de temperaturen en aan het wandelen. Ik heb geen haast en ik kan mooi dit stadje bekijken. Ik besluit toch maar te stoppen ondanks het feit dat je als pelgrim altijd verder wil gaan. Moeilijk om nu de beslissing te nemen om mijn rust te pakken. Ik heb al flink wat km afgelegd en morgen staat er in de boeken een hele moeilijke wandeling door de bergen. Een kleine rustdag ervoor is verstandiger...
Uit mijn dagboek blijkt dat ik dan al denk dat ik wellicht voor Lissabon al een autobus kan pakken om daarheen te gaan. De Rota Vincenta is een pittige lange route die prima past in mijn planning met uitzondering van de route Santiago do Cacem naar binnenstad Lissabon. Dat stuk wordt afgeraden om te nemen...hitte...langs drukke snelwegen wandelen etc.
Het heeft nu op dit moment zin om mij daarover nu al druk te maken.
Deze dag even als pelgrim uitrusten en genieten. Bij het binnenlopen van het stadje Ademira meteen een restaurantje...besluit daar lekker een bakkie koffie te nemen. Je blijft Hollander he...op tijd een bakkie zwart.
Ik ben hierna even door het stadje gelopen en zie verder geen herberg. Wel zie ik een hotel Residential Rita (***/drie sterren)In de boeken stond dit hotel al vermeld. Bij dit hotel is een restaurantje cq pastelleria ...genaamd natuurlijk Rita.Originele namen voor een hotel en pastelleria.

Ik loop het hotel binnen met die grote zware rugzak. Achter de balie een manspersoon die de eigenaar bleek te zijn. Hij spreekt gelukkig uitstekend Engels en ik vertel hem dat ik de Camino Portugal aan het wandelen. Een pelgrim dus...en dat ik een overnachting zoek. Hij bleek heel belangstellend en aardig te zijn. Een heel goed overnachtingsadres voor pelgrims dus... En dat bleek ook wel. Alleen de kamer(s) worden op dit moment schoongemaakt en ik moest nog wel even wachten.
Kosten kamer tweepersoonsbed en airco etc...(wifi et)...30 euro.
Ik besluit de kamer te nemen en blijf even wachten. Ik vraag hem of het goed is om de kamer eerst even te zien...Akkoord hoor. De kamer wordt meteen schoongemaakt en over 15 minuten kan ik erin...
Even later blijkt de schoonmaakster heel snel klaar te zijn met de kamer en ik zeul mijn rugzak via trappen omhoog. De kamer bleek top te zijn. Meteen die rugzak achterlaten. Een eigen douche...zeer groot twee persoonsbed en een hele grote kamer. Heerlijk om hier de nacht door te brengen. Ramen konden open en voldoende frisse lucht deze komende nacht. Het bekende ritueel weer...douchen...wasje doen....schone kleren aan en daarna even een luchtje scheppen in de stad. Even op zoek naar een leuk restaurant om in de avonduren een heerlijk avondmaal te nuttigen. Belangrijk voor een pelgrim op de weg naar Santiago. Ik vind een restaurantje...en besluit om meteen maar een warme maaltijd te nemen. Dan kan ik in de avonduren iets lichts eten. Een top maaltijd gehad....varkensvlees..patat en rijst en een heerlijk koud biertje. Blij dat ik zo vroeg gestopt ben deze dag, want het is stikkend heet vandaag. Kosten maaltijd 12.50 euro. Ongelooflijk goedkoop voor NL begrippen. Hierna inkopen doen voor morgen. Schoon goed drinkbaar water voor de camelbag. Ruim 2 liter moet ik meenemen ivm de hitte onderweg. Ik zweet namelijk ook nog heel veel tijdens het wandelen in de bergen. Alles even opbergen in mijn rugzak en alles weer gereed maken voor de volgende wandeldag. Er blijkt ook WIFI in het hotel te zijn. Snel een Facebook berichtje en een SMS naar het thuisfront dat alles oke is. Deze pelgrim was slaperig geworden na deze pittig zware maaltijd en inkopen doen. Een siesta.....op mijn hotelbedje.
Om 17.00 uur na een tukje er weer op uit...Het stadje even verkennen. Een mooie brug en bij de rotonde een plaats waar de bekende hangouderen zitten. Altijd leuk om daar even bij te zitten. Portugezen spreken geen andere talen en soms probeer je toch even contact te maken. De jongelui spreken soms wel school Engels...Na een paar uur even genieten van mensen kijken en rond slenteren...even route verkennen voor morgen. Markering is makkelijk zichtbaar en even onthouden voor morgen. Ook tijdens het kijken bij die hangouderen verbaas je wat er allemaal om je heen gebeurd. Een oudere man loopt midden op de verkeersader van het dorpje en loopt zo de rotonde op via de rijbaan. Al het verkeer moet stoppen voor deze oude baas die kennelijk gewoon is om dit dagelijks te doen. Onverstoorbaar loopt hij met zijn rollator zo over de rotonde heen naar de overkant. Al het verkeer negerend....

Omstreeks 19.00 uur naar het naast het hotel gelegen Pastelleria. Er is een menu del dia. Ik bedenk dat een tweede maaltijd ook niet verkeerd zou zijn. Het kost iedere dag weer enorm energie om in de bergen te wandelen. Ik moet niet teveel afvallen.... Ik bestel de menu del dia. Vaak heel goed en gezond om te eten. Soms gewoon proberen wat de keuken maakt. Vooraf even een biertje en een coca cola. Voldoende blijven drinken. Na een paar minuten in deze zaak te hebben gezeten komt er een soort pelgrim de zaak binnen. Klein rugzakje en hij ziet er een beetje vreemd uit. Het blijkt een gekke Italiaan te zijn. Hij blijkt ook onbeschoft en zeer vreemd gedrag te vertonen.....Na een half uur gaat deze nep pelgrim weer weg en komt de volgende gek de zaak binnen?? Dit blijkt een bekende van de eigenaar te zijn. Hij loopt alleen maar in zichzelf te praten en valt niemand verder lastig. Nadat ook deze vreemde man de zaak verliet, hoor ik van de vrouw van de eigenaar dat de vaste gekken van het dorp regelmatig even langskomen om iets bij hun te drinken en een nootje te verorberen. De zaak blijkt dus ook af en toe een vaste gekke klantenkring te hebben. Iedereen in het dorp kent ze en ze laten deze personen gewoon hun gang gaan. Om 19.30 uur krijg ik Supa (soep) en een visschotel.
Ook nog een biertje erbij en deze maaltijd bleek TOP te zijn. Je verwacht even niet veel, maar het werd onovertroffen tot nu toe de beste maaltijd te zijn!! Koffie toe en dan is het weer tijd voor deze pelgrim om de dag af te sluiten. Terug naar mijn hotel kamer...nadat ik even nadat geïnformeerd heb hoe het hotel heel vroeg te verlaten. Ik kon de voordeur openen en zo dicht trekken. Deur weer op slot. Dat is fijn.
Hotelkamer sleutel achter de balie...

In het hotel bleek hierna ook nog een computer te staan. Hier nog even een berichtje geplaatst ...waarbenjij.nu Ik probeer toch regelmatig na een paar dagen het thuisfront en belangstellenden mijn avonturen in mijn verslagen toe te sturen. Leuk om te doen maar ook leuk voor het thuisfront.

Na computeren ....alles weer klaar zetten voor de volgende wandeldag. Rugzak vullen en klaar zetten. Wekker weer om 05.30 uur. Na een paar dagen zal dit later worden, want het zonnetje zal steeds later op komen. Het was een hele fijne rustige pelgrimdag en ik heb ervan genoten.
Morgen weer een camino avontuur dag naar het noorden richting Lissabon. Wellicht dat U denkt wat een idioot om zo'n lange wandeltocht te ondernemen. Ook ik bedenk dat wel eens tijdens het wandelen,maar als het avontuur en de natuur heel mooi is dan vergeet je dit snel.

En mijn voetjes zijn top.. Geen blaren. Ook de spiertjes cq kuitspieren klagen nog niet. Fysiek in top conditie. De trainingswandelingen zijn kennelijk erg goed geweest. Kijken of we de voetjes en beentje heel kunnen houden tijdens deze camino.

Wel dat was weer een dag uit het leven van Pelgrim Jacob Elbertus.

Tot het volgende verslag.......

Bert Gorter


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 298758

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: