4e wandeldag Camino Portugal Rota Vincenta 117 km - Reisverslag uit São Teotónio, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 4e wandeldag Camino Portugal Rota Vincenta 117 km - Reisverslag uit São Teotónio, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

4e wandeldag Camino Portugal Rota Vincenta 117 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 Oktober 2014 | Portugal, São Teotónio

Beste lezer(s)
Alweer de vierde wandeldag...Het lijkt alsof de tijd stilstaat als je wandelt, maar het tegendeel is waar. De heerlijke wandeldagen vliegen voorbij.

Dinsdag 19 augustus 2014. Mijn zesde vakantie dag, maar mijn vierde wandeldag. Ik verlaat de overnachtingsplaats heel stil om 06.20 uur. Mooi stadje geweest maar deze pelgrim is onderweg naar S.Teotonio. 17 km. In de beschrijving is deze etappe erg pittig. Veel klimmetjes etc.
Ik kom langs een camping...Kennelijk wordt er toch af en toe gekampeerd. Pad slingert zich door het landschap. Pad langs een riviertje...maar in regenseizoen kan dit wel eens uitgroeien tot een woest kolkende rivier...

Onderweg nagenoeg geen mensen muv een mountainbiker....die al zwetend op de berghellingen zijn weg zoekt. .....Nu even een eenzaam bestaan als pelgrim....stilte ....niet al te warm weer....bewolkt en toch wel genieten van het landschap. Na een paar uur wandelen, meestal 3 uren in de ochtend even pauze...eten en drinken...
Energie moet wel vlot aangevuld worden, want de beklimmingen en afdalingen kosten enorm veel energie. Een noodreep en af en toe wat pinda's vullen de energie weer vlot aan. Broodje uit rugzak smaakt deze dag niet erg lekker. Droog en weinig smaakvol. Het bleek een pittig zware wandel etappe te zijn....waarbij als laatste opgemerkt moet worden dat voor het binnenlopen van het stadje het pad zeer slecht werd gemarkeerd...of wel geen markering. Wel steen mannetjes die je de weg toch nog enigszins wijzen...gewoon rechtdoor wandelen en niet van het pad afdwalen. (tip).

Na enige tijd wordt de markering weer beter en inmiddels is het al 11.00 uur geweest. Dorpje Teotonio is een klein mooi dorpje...
Gezellig plein met een supermarkt...daar doen we het voor.
Heerlijk een bakkie koffie en een gebakje suiker bom.
Even mijn energie aanvullen.

Even een zoektocht door het stadje om onderdak te zoeken.

Optie doorwandelen is er eigenlijk niet...want volgende etappe erbij ....zou mij heel laat in de middag naar het volgende dorpje/stadje brengen. Met risico geen eten..(volgens beschrijving).

Derhalve deze pittige berg etappe maar zo gedaan....weinig km maar wel even een rustigere dag.

Dorpje bekeken. Kerk was open en ik kon zelfs een mooie stempel scoren. Dat is mooi, want uiteindelijk gaat het ook om aan het eind een mooi aantal stempels te hebben in de stopplaatsen. Dat is ook een beetje mijn sport...zoektocht naar een overnachtingsplaats duurt voort. Ik word een aantal keren geholpen en ze sturen me naar diverse adressen. Echter geen overnachtingsplaats.

Uiteindelijk wel een kamer kunnen krijgen boven een cafe in de buurt van het centrum pleintje. ....Een tweepersoonsbed. Heerlijk even douchen etc. Het wassen van kleding zit er even niet in...want dat kan niet op een hotelkamer zonder dat hiervoor voorzieningen zijn. Dan morgen maar....
Gelukkig heb ik icebreaker T-shirts die niet stinken en ook heel snel drogen. Ik heb deze tocht twee shirts mee en een shirt voor prive in de avonduren. Kosten kamer 15 euro....

Deze middag wel door dat ik meer moet drinken....en de pijnlijke kuiten geven aan dat ik mogelijk zout en metaal gebrek heb. Gelukkig ORS tablets mee om zout voorraad aan te vullen. Ook enkele vitamine pillen om de metalen met name Magnesium aan te vullen. Het is iedere dag wel bijna topsport wat ik doe....

De tablets ORS zijn nagenoeg op...dus op zoek. In drogisterij gelukkig een pakket ORS tablets gekocht...Voor een paar euro. Wel veel cachets, doch die stop ik wel in mijn rugzak. Wellicht kan ik een andere pelgrim er nog mee helpen. Er wordt vaak tekort gedronken tijdens pelgrimstochten...ze worden moe en snappen niet waardoor het komt. Energie tekort danwel drinken te weinig onderweg...zeker in de hitte.

In de supermarkt van alles kunnen kopen om morgen weer goed op pad te gaan met eten die ik lekker en voedzaam vind. Dat is heel fijn.

In het dorpje daarna nog lang gezeten op het plein. Veel last van hangouderen...?? Nee hoor. Ze waren lekker aan het kaarten en praten. Leuk om naar te kijken. Een levendig mooi dorpje...

Daarna op zoek naar restaurant....Na lang zoeken er een gevonden.
Soort wraps.....koffie na.... Zelf mijn eigen yoghurt gedeeltelijk opgegeten. In mijn aantekeningen lees ik dat ik de voorbereidingen voor de volgende wandeldag doorgenomen heb....Hoever kom ik en wat brengt deze dag mij nu weer naar toe.... Leuk om te lezen.

Het wordt weer vroeg opstaan daarom vroeg mijn bedje in. Even nagaan hoe ik het cafe verlaat. Even overleggen met de eigenaresse...met veel handgebaren en voordoen begrijp ik dat ik uit de achterdeur kan...via binnenplaats naar de weg. De dame is slecht ter been doch kan zich nog redelijk behelpen met het cafe en het hotelletje....Later bleek dat de zoon ook af en toe bijspringt in de avonduren.

Nog een laatste pil voor de tekenkuur deze avond en dan ben ik daar ook weer vanaf.....Deze medicijn kuur kan nu verder uit mijn lichaam trekken...Veel drinken en weg ermee. Wellicht dat ik ook minder last heb van de zon op mijn armen...die inmiddels al flink rood aan het worden waren... De zon in Portugal is scherp....en je moet blote delen van je lichaam goed bedekken. Dat lukt aardig met mijn zakdoek in mijn nek, mijn hoed op mijn hoofd en mijn zonnebril als de zon scherp is...

Ik ben weer voorbereid om de volgende wandeldag te beginnen omstreeks 06.00 uur

Tot het volgende verslag........

  • 17 Oktober 2014 - 15:38

    Odalis Perez Tellez :

    Zet hem op verder Bert! De weg ziet er pittig uit, maar jij bent al een ervarende wandelaar! Veel succes en plezier!

  • 18 Oktober 2014 - 00:05

    Thijs Winnubst:

    Leuk om te lezen Bert en ik herken veel wat je schrijft en meemaakt.Het is prima als je mijn adres vermeld en als er plek is zijn ze van harte welkom.Zelf ga ik in Nov. 3 weken wandelen in Kaap Verdië,veel mensen weten niet dat je er mooie wandelingen kan maken! Vooral op Santo Antao,Santiago en Fogo ,kunnen de wandelliefhebbers zich uitleven.De bevolking is vriendelijk en de cultuur,eten en muziek is echt iets om te ervaren.H.Groet

  • 18 Oktober 2014 - 00:06

    Thijs Winnubst:

    Leuk om te lezen Bert en ik herken veel wat je schrijft en meemaakt.Het is prima als je mijn adres vermeld en als er plek is zijn ze van harte welkom.Zelf ga ik in Nov. 3 weken wandelen in Kaap Verdië,veel mensen weten niet dat je er mooie wandelingen kan maken! Vooral op Santo Antao,Santiago en Fogo ,kunnen de wandelliefhebbers zich uitleven.De bevolking is vriendelijk en de cultuur,eten en muziek is echt iets om te ervaren.H.Groet

  • 09 December 2015 - 10:39

    Marian Zwemmer:

    hallo Bert,
    ik heb jaren geleden gewandeld in Portugal o.l.v. Thijs Winnubst. Dat was prachtig en ik ben zo benieuwd of hij nog altijd wandelvakanties organiseert.
    misschien kun jij me wat wijzer maken ....
    alvast hartelijk dank,
    Marian Zwemmer

  • 02 Mei 2016 - 10:29

    Marian Zwemmer:

    hallo Bert,
    het www adres dat je me toen gaf, was van een andere Thijs Winnubst, nl Matthijs Winnubst, kunstenaar en tai chi leraar ....
    heb je wel een goed adres ? Dan zou ik dat graag alsnog willen proberen !

    alvast dank en groeten,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 297985

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: