Doorstart verder naar Finisterra en Muxia - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Doorstart verder naar Finisterra en Muxia - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Doorstart verder naar Finisterra en Muxia

19 September 2014 | Spanje, Negreira

Hallo beste lezer(s), famiie, kennissen, collega´s en andere belangstellenden,
Deze pelgrim heeft na een rustdag Santiago alweer verlaten en de eerste etappe naar Finisterra volbracht om 13.00 uur. Mooie herberg gevonden in stadje Negreira. Was een pittige wandeling vandaag door de soms wel groot aantal hellingen en afdalingen. Echt Galicie Spanje. Het weer was ook regenachtig en af en toe een hoosbui. Maar ik kon het net nog redden met een gekochte paraplu. Mijn poncho kon gelukkig ongebruikt weer klaarleggen voor morgen.

Gistermiddag vele (her)ontmoetingen met pelgrims die ik onderweg tegen ben gekomen. Langzamerhand komen ze Santiago binnenwandelen. Toch wel weer bijzonder om in Santiago de Compostella aan te komen. Het blijft toch echt wel een middelpunt van alle camino´s en het terugzien van alle pelgrims onderweg. Gisteravond een heel gezellig avond gehad op een terras met een aantal pelgrims van over de hele wereld. Soms hele fijne gesprekken maar soms ook met handen en voeten.... uitleggen wat je wilt zeggen...

Vandaag wel weer een bijzonder moment meegemaakt als je gebeld wordt door radio 9 Oostzaan. Ze wilden wel eens weten waar ik nu weer aan het wandelen was en of ik Santiago al gehaald had. Al rustig wandelend een interview gegeven en een life verslag gemaakt. Heel leuk dat ze toch weer aandacht voor mij hebben als wijkagent van Oostzaan.

De kust van de Atlantische Oceaan nadert en morgen de volgende stop. Daarna zal ik aankomen de volgende dag bij Finisterra. Morgen een flinke afstand overbruggen van 33 km. En dat in bergachtig gebied. Dat wordt weer een hele kluif, maar deze pelgrim is getraind en zal deze etappe zeker afmaken. De eerste compostella zal ik in Finisterra in de Albergue Municipal krijgen. De tweede in Muxia als beloning voor dit toch wel heel bijzondere stukje Noord West Spanje. Heel mooi glooiend groen landschap, waarbij je soms hele mooie dorpen passeert....

Je moet dit als pelgrim echt een keer gedaan hebben....en daarna wellicht niet meer....(of juist nog een keer). Ik wandel altijd eenmalig een route en zal deze zeker niet nog een keer doen, mits natuurlijk deze route nog heeeeeeel veel mooier wordt. Je weet het maar nooit.

Verder gaat deze pelgrim na Muxia terug naar Santiago de Compostella om verder uit te rusten en op 25 september 2014 terug te vliegen naar Nederland.

Mijn km teller staat vandaag op 860 wandel kilometers.......

Ik realiseer mij nog steeds niet wat ik allemaal meegemaakt heb. Mijn dagboek staat vol aantekeningen, ontmoetingen, avonturen etc. Mijn hoofd zit vol avontuur.....maar is ook heel fris geworden van het wandelen. Geen vermoeidheid, maar gewoon heerlijk fris. Menigeen zal denken dat is onmogelijk...., maar ik zou zeggen.....wandel een camino van minimaal 500 km en je voelt wellicht hetzelfde....

Ik ben inmiddels vanaf 16 augustus 2014 op pad en nog een paar dagen en mijn avontuur is weer afgelopen. Ik voel wel dat het straks weer tijd is om naar huis te gaan. Ik hoor dat het in Nederland mooi weer is dus wellicht kan ik er ook nog even van meegenieten. Volgende week vrijdag meteen een receptie, want mijn burgemeester van Oostzaan neemt afscheid. Ik ben net op tijd terug om naar deze receptie te gaan. De wereld draait straks gewoon weer verder in de wetenschap dat ik nog vele dagen heb om alles uit te werken. Mijn honderden foto´s bekijken. Ik heb zelfs een nieuwe fotocard moeten kopen. Ik denk meer dan 1000 foto´s zal ik gemaakt hebben. Een hele fijne heriinnering van een bijzondere camino Portugal.

Nog enkele dagen dan hoort U meer van mij of ik echt de eindstreep gehaald heb in Muxia Noord West Spanje....Echt de laatste kilometer cq meter zal ik daar afleggen. Ik ga met de bus terug naar Santiago. Nee. Ik ga niet terugwandelen. Mijn camino eindigt echt daar!! Beloofd.

Iedereen een hele fijne avond en weekeind. Ik wandel nog even door.....

Pelgrim Jacob Elbertus.

• 19 September 2014 - 22:35

Ans Zonneveld:

Jeetje op naar het 0,0 km punt, een diepe buiging voor je! We lezen je verslagen met veel plezier maar dat het ook zo snel om gaat, geniet ervan, voor je het weet ben je weer in de 'mallemolen' van het gewone leven........ maar dat is ook wel weer goed! Nog mooie kilometers, groeten uit Blokker.

• 21 September 2014 - 19:57

Annelies En Otto:

Lieve Bert nog een paar dagen en dan ben je weer thuis, jeetje wat en prestatie 860 km ik doe het je niet na ha ha ha, maar ben wel trots op je. Lieverd geniet er nog van want volgende week moet je weer in het gareel.veel wandel plezier nog je buuf en buur