Camino Portugal avontuur afgerond - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Camino Portugal avontuur afgerond - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Camino Portugal avontuur afgerond

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 September 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo beste lezer(s),
Een kort bericht vanuit de bibliotheek van Santiago.
Na vier pittige dagen wandelen naar Finisterre en Muxia mijn camino afgerond. Inmiddels terug met de bus vanuit Muxia naar Santiago.
Ik heb inmiddels als beloning vier compostella´s en een afstandscertificaat gekregen. Een afstand afgelegd van 966 km. Ben er wel een beetje trots op dat ik in zo´n korte tijd deze afstand afgelegd heb.

Ik heb inmiddels de huiskamer van de lage landen twee keer bezocht en charmant ontvangen door Jack en Monica. Twee vrijwilligers die de huiskamer bemannen. Even fijn even kletsen bij een hollands kopje koffie. Heerlijk om weer even Nederlander te zijn. Een kaartje gekregen met de boodschap dat het gewone leven weer gaat beginnen. Het zal even wennen zijn....geen wasje doen, rugzak niet meer inpakken voor de volgende dag, voeten niet meer zo intensief verzorgen (geen blaren of ongemak) etc.

Het is inderdaad gisteren en vandaag even wennen zo´n vrije dag. Vandaag naar cultureel centrum gewandeld. Helaas was de tentoonstelling vanaf 14 september 2014 beeindigd. Jammer maar het is even niet anders. Vandaag even rusten en nog even door de stad wandelen. Santiago leeft van de pelgrims en de studenten.

Inmiddels toch een mis bijgewoond gisteren. Indrukwekkend. Wel een bijzondere ervaring. Ik versta onvoldoende spaans om de tekst te kunnen begrijpen, maar de zang van een zuster was enorm indrukwekkend in deze zeer grote cathedraal.

Vanavond nog naar een muziek gebeuren in de Cathedraal. De acoustiek van deze kerk is enorm warm en indrukwekkend. Ik heb er zin in om mijn laatste avond hier door te brengen om daarna mijn bedje op te zoeken.

Ik vlieg morgenmiddag weer terug naar Nederland via Barcelona.

Mijn camino avontuur eindigt dan daadwerkelijk bij het opstijgen van mijn vliegtuig......

Komende weken zal ik het nog wel druk krijgen met verwerken van meer dan 1000 foto´s en mijn dagboek. Mijn dag verslagen zal ik ook met U delen om zodoende U een beter beeld te geven van hoe ik dit avontuur per dag beleefd hebt. Verder zal ik als pionier van de rota vincienta Algarve gebied delen met diverse belangstellenden.

Degene die mij een berichtje gestuurd hebben om mij te steunen bij mijn avontuur. Bij deze hartelijk dank. Ik heb ze allemaal gelezen. Helaas kon ik geen bericht aan U terug sturen ivm de beperkte mogeijkheden gebruik internet en WIFI.

Nogmaals wellicht tot spoedig ziens.

Bert Gorter
(pelgrim Jacob Elbertus...)

ps
Ik heb niet aan mijn werk gedacht tijdens mijn camino. Doch kon het niet laten een zakkenroller te fotograveren in Santiago die een flappentapper aan het observeren was. Natonale Politie Galicie was er blij mee...Gelukkig werd een toerist geen slachtoffer. Hij verdween heel snel nadat ik een foto van hem nam...(heel opvallend natuurlijk....in kader van verstoren....)

• 24 September 2014 - 18:08

Bert Bakker:

Hoi Bert

Van harte gefeliciteerd met deze prestatie, geweldig, om zo`n afstand te lopen.
    Ik zal het je nooit nadoen geef mij maar een fiets.
    Je maakt leuke verslagen van je tochten, je leeft een beetje mee.
    Een goede vlucht terug naar huis naar nor.

Met vriendelijke groet
    José en Bert Bakker

• 24 September 2014 - 19:09

Johan Arp:

Hallo Bert,

Fijn dat dit avontuur weer een goed einde heeft gekregen
    Nu nog een voorspoedige terugreis naar Purmerend
    en dan zien we je binnenkort wel weer in het stadje...

Tot dan
    groetjes
    ietsje en Johan

• 24 September 2014 - 20:24

Annelies En Otto:

He Bertje blij je straks weer thuis te zien hoor, geniet nog even en tot morgen

• 24 September 2014 - 22:30

Liana:

Hallo Bert,
    Gefeliciteerd met je mooie ervaring. Dat neem je je leven lang mee.
    Bedankt dat je ons hebt laten "meereizen" door middel van je verhalen.
    Ik heb er erg van genoten.
    Groetjes Liana (Facebook-groep)

• 02 Oktober 2014 - 14:41

Caminofrans:

Ola Pelegrino Bertus,
    Ik merk in de loop der jaren dat jij als diender, maar vooral als burger milder ben geworden met je woordegebruik!! Het was goedt om je reis op dezen wijze te volgen! Tuurlijk neem ik mijn petje af voor zoon mooie prestaty!
    gegroet,
    Buon Caminho