Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 19/11/2018 - Reisverslag uit Itano, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 19/11/2018 - Reisverslag uit Itano, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 19/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 Mei 2020 | Japan, Itano

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Het is al weer 19 november 2018. Je realiseert je deze ochtend om 04.45 uur dat je de pelgrimstocht toch maar weer gerealiseerd hebt. Vreugde maar ook wel een beetje weemoed naar deze fantastische pelgrimstocht langs 88 tempels. Ik krijg de kans om nogmaals een deel te wandelen die ik eigenlijk in een soort shock toestand heb gewandeld. De route tempel 1 tot 10 was ik in een soort trans. Alles was toen vreemd. Japanse tekens waar ik aan moest wennen. De route aanduidingen waar ik aan moest wennen. Opletten om niet voorbij de parkeerplaatsen te wandelen. De taal etc. Nu kan ik dit deel iets bewuster meemaken. De planning die ik met Daniel gemaakt hebt is dat we eerst terug gaan wandelen door de bergen naar tempel 10 en dan tegen de richting in naar tempel 1. Onderweg nabij tempel 6/7 overnachten. We zien wel. Deze morgen ontbijt om 07.30 uur. Ik heb een heel fijne rustige nacht gehad. Nagenietend dat ik het gehaald heb. Finish gehaald. Ik heb mijn spullen alweer gepakt om ze in de rugzak te doen. Ik doe nog even mijn rekkingsoefeningen, want mijn spieren zijn toch wel een beetje stram na gisteren. Klimmen met een rugzak is zwaar. Ook de paden heuvel opwaarts vraagt veel van je lichaam. Na enkele minuten komt alles een beetje los. Na het ontbijt gaan we weer op pad. We wandelen terug naar de oorspronkelijk route richting tempel 10. We moeten even goed opletten dat we de goede weg te pakken hebben. We komen terug na drie kwartier bij de splitsing van gisteren. We slaan linksaf en we wandelen langs een hele drukke weg door de bergen. Heel veel vrachtverkeer. Later bleek dat het vrachtverkeer was omdat er langs deze route een steengroeve was. De weg loopt langzaam aan naar beneden. Het is een flinke tippel deels langs een rivier. Uiteindelijk komen we inderdaad uit de pelgrimsroute maar nu tegen de richting in naar tempel 10 genaamd Kirihataji. We komen daar aan omstreeks 10.00 uur. Toch lekker vlot gewandeld. We gaan niet naar deze tempel 10 maar wandelen erlangs. Het is even vreemd om terug te wandelen...de route aanduidingen zijn de andere kant op. We moeten ons goed orienteren. Eigenlijk herken ik grote delen van deze pelgrimsroute niet meer zo. Wellicht andersom wel. We moeten heel goed opletten samen en we komen er wel uit. We wandelen langs de tempels 9, 8 en komen aan bij tempel 7. We kiezen de mooiste groene route uit nabij tempel 7. We besluiten aangekomen omstreeks 15.00 uur om bij tempel 7 even weer te gaan kijken. Daarna door naar tempel 6. We vragen daar of we kunnen overnachten. Het blijkt dat de accommodatie er is en dat er kamers voor ons zijn. Daar zijn we blij mee...alleen er is geen diner hier. We hebben niet al teveel eten bij ons. Dat is jammer en we horen dat er op 3 km afstand een supermarkt is. We zien wel...we kijken even een beetje sip over die boodschap dat we 3 km moeten wandelen om wat eten te halen.
We zien wel..maar we blijven nabij tempel 6 overnachten. De kamer(s) zijn prima. En de prijs is laag. Ook geen ontbijt morgenochtend, maar dat maakt niet uit. We zien wel...Als we ons geïnstalleerd hebben en de formulieren ingevuld, spreken we de receptionist. Hij zag ons kennelijk een beetje sip kijken, want hij biedt ons aan om ons naar de supermarkt te brengen. Dan kunnen we zorgen voor ons eten vanavond en morgenochtend. Dat is weer zo'n heel fijne OSSETAI. Wat een vriendelijke Japanners toch. Je moet dan ook gewoon even afwachten en geduld hebben. Alles komt goed onderweg bij zo'n pelgrimstocht. Wanhoop nooit..alles komt goed. Soms duurt het even, maar dan heb je ook echt wat. Ik heb heel veel OSSENTAI gekregen onderweg. Super lieve japanners..die je zonder schroom helpen als de nood het hoogst is.
We gaan met de auto naar de supermarkt en we halen allemaal lekkere dingen. We kunnen in de accommodatie gebruik maken van magnetron etc. Ook heet warm is te krijgen. We mogen eten in de kantinedeel.
Op onze kamer is zelfs een bad. Daar heb ik heerlijk even ontspannen in gelegen. Je kunt erin zitten en heel warm water...heerlijk ontspannen even bijkomen van toch wel een pittige wandeldag. We hebben ook iets te vieren...we hebben een biertje gekocht. We hebben samen ook een was gedraaid. Er staan wasmachines in deze accommodatie. Sommige shirts hang ik alleen op om te drogen. De rest kan in de droger.
Dan is alles morgen weer fijn schoon en kunnen we morgen op pad gaan naar de stad. Plannen terug naar tempel 1 om klompjes op te halen. Ook nog mijn spullen ophalen bij de taalschool T.Sharon. Plannen voor morgen een hotel nemen in Tokushima en overmorgen naar Koyasan per ferry. We hebben in ons routeboekje gelezen hoe e.e.a. gaat.
Het is weer een hele mooie bijzondere wandeldag geweest naar tempel 6 waar we een mooie fijne overnachting hadden. Een mooie kamer met bad en bed. Niet op de grond geslapen. Morgen is echt het eind van onze pelgrimstocht. Jammer maar het is niet anders. Het einde nadert nu echt heel snel. Een beetje teleurstelling, want je wil maar doorgaan he.
Bent U er morgen weer bij?? Wel een korte wandeldag via tegengestelde richting naar ons startpunt in oktober 2018. Tempel 1 Ryozenji. Kijken of ik deze tempel nog herken met dat kantoor waar ik mijn stempelboek heb gekocht en waar de eerste stempels/tekens geplaatst werden met enige ceremonie. Nu krijg ik daar weer een stempel erbij en kunnen ze zien dat ik de pelgrimstocht helemaal gewandeld heb en het rondje afgemaakt heb. Ik kan morgen weer trots op mezelf zijn. YES gehaald.
En dat allemaal ruim binnen de 60 dagen. Morgen heb ik nog zeven dagen/1 week over voor wat andere dingen dan alleen maar wandelen.
Leest U de komende dagen nog even mee met mijn verslagen, want er is genoeg te beleven geweest.

O Henro San Jacob.