Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/11/2018 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/11/2018 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Mei 2020 | Japan, Kōyasan

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

De laatste dagen in Japan zal ik beschrijven.

Het is vandaag weekeind. Zaterdag 24 november 2018. Het is weer eens vroeg opstaan om 06.00 uur voor de ceremonie in de tempel. We staan op om 05.00 uur. Even rustig wakker worden en klaar maken om naar de ceremonie te gaan in de tempel. Vuur ceremonie. Om 05.50 uur gaan we naar het tempel gedeelte waar de ceremonie zal gaan plaats nemen. We hoeven niet op de grond te zitten. Ze hebben zelfs stoelen. Wel zo fijn omdat deze ceremonie ook wellicht een uur zal gaan duren. We zijn niet zo gewend aan dat zitten op de grond. De zaal is redelijk gevuld met belangstellenden. Exact om 06.00 uur begint de indrukwekkende vuur ceremonie. Er worden veel geur stokjes verbrand...
De monniken zeggen een aantal keren de hartsutra op en dat zijn wij al gewend. Aan het eind van deze ceremonie mogen we langs de ceremonie gedeelte wandelen en buig ik samen met de anderen naar de monniken om respect te betuigen. Heel blij dat we dit weer mogen meemaken. Het blijft een bijzonder moment bij het begin van de dag.

Het ontbijt is om 08.00 uur in een zaal. Een vegetarische maaltijd die ik best lekker vond. Het is een heerlijk Japans ontbijt. Ik ben er inmiddels ook al aan gewend. Ik eet alleen geen vis met uitzondering van zalm.

Vandaag gaan we samen naar een soort school...Daar kun je de hartsutra schrijven. We wandelen halverwege de dag daar naar toe. En ik heb een senioren momentje...bril vergeten. Dan kan je het schrijven in Japanse tekens wel vergeten. Ik doe alsof en Daniel maakt een foto.
Later thuis nog maar een keer overdoen. Ik probeer nog ergens een bril te krijgen, maar dat lukt niet. Helaas pindakaas dus. Ik moet even wachten en Daniel doet zijn uiterste best om deze hartsutra over te tekenen. Ik geef op en pas. Mij gaat het niet lukken zonder bril.
Ik koop drie tekeningen voor de familie. Kan ik thuis oefenen.
Ook een mooie schrijfpen om dit te doen. Hopelijk vinden ze dit leuk.
Daniel blijft gestaag doorgaan met schrijven. Ik vind het knap. Ik kan het echt niet goed zien zonder bril dus...heeft geen zin om door te gaan.
Na enige tijd wachten is Daniel klaar. We gaan richting de bus daarna.
Ik ga ook mee met de bus naar de kabelbaan en daar ga ik afscheid van hem nemen. Wel even een dingetje...want we hebben het fijn met elkaar gehad. Afscheid nemen is even zwaar, maar het moet. Ik blijf en hij gaat naar Kyoto met de bullet trein vanaf Namba Station. Ook een belevenis voor hem. Een hoge snelheidstrein van minimaal 300 km per uur. In een paar uur van Osaka naar Kyoto. Wellicht ook later deze trip?? We gaan het zien.
We nemen kort afscheid en ik zwaai hem uit terwijl hij in de kabelbaan trein stapt. Hij zal heel snel naar beneden gaan met deze kabelbaan. Binnen enkele minuten beneden. Ik wandel terug via een wandelpad naar het dorp. Ik maak onze wandelroute af die ik samen met Daniel gedaan heb. Het is een heel mooi pad. Route Woman's pass. Ik maak onze eerdere wandelroute af en pak de volgende wandel route. Ik heb een kaart bij mij en de route is goed aangegeven. Ik geniet weer van het wandelen en bewegen. Ik voel dat het goed is voor mij. Weer even wat energie lozen. Ook de spieren vinden het prima ondanks het feit dat ze weer even hard moeten werken met die heuvels. Ik kom onderweg nog borden tegen met oppassen...beren?? Ik heb er nog geen gezien, maar als ik er een zie dan moet ik dat melden voor de veiligheid van andere wandelaars. Oke...maar ik heb er onderweg niet een beer gezien. Misschien wel gelukkig. Ik heb gewandeld vanaf 12.30 tot 14.00 uur. Even boodschappen doen voor morgen. Etenswaren mee voor mijn reisdag morgen. broodje voor morgenochtend. Ook heb ik even een biertje genomen. Even een geniet moment....Ik heb lange tijd geen alcohol gedronken en dat is prima, maar nu even weer genieten van een heerlijk koud biertje. Om 16.30 uur een heerlijk bad genomen. Ook dat hebben ze hier bij deze tempel overnachting. Vandaag ook even check over terug vlucht naar Nederland. Op tijd vliegen?? Geen annulering of wijziging van vluchttijden? Gelukkig nog niet. Dagboekje schrijven en diner om 17.30 uur. Weer een fantastische heerlijk vegetarisch diner. Je merkt niet eens dat het vegetarisch is. Overheerlijk voor deze afkickende pelgrim. Ontbijtje geregeld morgenochtend om 08.00 uur en kabelbaan trein om 09.00 uur. Op tijd bus pakken naar de kabelbaan. Morgen wordt weer een spannende reisdag. Het openbaar vervoer in Japan is niet heel ingewikkeld, maar het lezen van Japanse tekens is lastig. Maar soms zijn er ook borden in het Engels. En je wordt echt fantastisch geholpen door sommige Japanners. Zit je met een vraag...sommige Japanners spreken vloeiend Engels en ze helpen je. Dus aarzel niet...vraag.
Ik ben alleen.....in de avonduren en denk aan Daniel. Ik lees dat hij behouden aangekomen is in Kyoto. Een hele mooie stad vindt hij. Hij is blij dat hij deze trip toch genomen heeft. Ik realiseer mij dat ik daar ook nog wel eens heen zal gaan samen met echtgenote. Morgen op naar Osaka. Naar mijn hotel iets buiten het centrum van de stad. Wandelend?
We gaan het zien.

Tot morgen zondag 25 november 2018?

Bert Gorter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 296950

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: