Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/11/2018 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/11/2018 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Mei 2020 | Japan, Kōyasan

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

De laatste dagen in Japan zal ik beschrijven.

Het is vandaag weekeind. Zaterdag 24 november 2018. Het is weer eens vroeg opstaan om 06.00 uur voor de ceremonie in de tempel. We staan op om 05.00 uur. Even rustig wakker worden en klaar maken om naar de ceremonie te gaan in de tempel. Vuur ceremonie. Om 05.50 uur gaan we naar het tempel gedeelte waar de ceremonie zal gaan plaats nemen. We hoeven niet op de grond te zitten. Ze hebben zelfs stoelen. Wel zo fijn omdat deze ceremonie ook wellicht een uur zal gaan duren. We zijn niet zo gewend aan dat zitten op de grond. De zaal is redelijk gevuld met belangstellenden. Exact om 06.00 uur begint de indrukwekkende vuur ceremonie. Er worden veel geur stokjes verbrand...
De monniken zeggen een aantal keren de hartsutra op en dat zijn wij al gewend. Aan het eind van deze ceremonie mogen we langs de ceremonie gedeelte wandelen en buig ik samen met de anderen naar de monniken om respect te betuigen. Heel blij dat we dit weer mogen meemaken. Het blijft een bijzonder moment bij het begin van de dag.

Het ontbijt is om 08.00 uur in een zaal. Een vegetarische maaltijd die ik best lekker vond. Het is een heerlijk Japans ontbijt. Ik ben er inmiddels ook al aan gewend. Ik eet alleen geen vis met uitzondering van zalm.

Vandaag gaan we samen naar een soort school...Daar kun je de hartsutra schrijven. We wandelen halverwege de dag daar naar toe. En ik heb een senioren momentje...bril vergeten. Dan kan je het schrijven in Japanse tekens wel vergeten. Ik doe alsof en Daniel maakt een foto.
Later thuis nog maar een keer overdoen. Ik probeer nog ergens een bril te krijgen, maar dat lukt niet. Helaas pindakaas dus. Ik moet even wachten en Daniel doet zijn uiterste best om deze hartsutra over te tekenen. Ik geef op en pas. Mij gaat het niet lukken zonder bril.
Ik koop drie tekeningen voor de familie. Kan ik thuis oefenen.
Ook een mooie schrijfpen om dit te doen. Hopelijk vinden ze dit leuk.
Daniel blijft gestaag doorgaan met schrijven. Ik vind het knap. Ik kan het echt niet goed zien zonder bril dus...heeft geen zin om door te gaan.
Na enige tijd wachten is Daniel klaar. We gaan richting de bus daarna.
Ik ga ook mee met de bus naar de kabelbaan en daar ga ik afscheid van hem nemen. Wel even een dingetje...want we hebben het fijn met elkaar gehad. Afscheid nemen is even zwaar, maar het moet. Ik blijf en hij gaat naar Kyoto met de bullet trein vanaf Namba Station. Ook een belevenis voor hem. Een hoge snelheidstrein van minimaal 300 km per uur. In een paar uur van Osaka naar Kyoto. Wellicht ook later deze trip?? We gaan het zien.
We nemen kort afscheid en ik zwaai hem uit terwijl hij in de kabelbaan trein stapt. Hij zal heel snel naar beneden gaan met deze kabelbaan. Binnen enkele minuten beneden. Ik wandel terug via een wandelpad naar het dorp. Ik maak onze wandelroute af die ik samen met Daniel gedaan heb. Het is een heel mooi pad. Route Woman's pass. Ik maak onze eerdere wandelroute af en pak de volgende wandel route. Ik heb een kaart bij mij en de route is goed aangegeven. Ik geniet weer van het wandelen en bewegen. Ik voel dat het goed is voor mij. Weer even wat energie lozen. Ook de spieren vinden het prima ondanks het feit dat ze weer even hard moeten werken met die heuvels. Ik kom onderweg nog borden tegen met oppassen...beren?? Ik heb er nog geen gezien, maar als ik er een zie dan moet ik dat melden voor de veiligheid van andere wandelaars. Oke...maar ik heb er onderweg niet een beer gezien. Misschien wel gelukkig. Ik heb gewandeld vanaf 12.30 tot 14.00 uur. Even boodschappen doen voor morgen. Etenswaren mee voor mijn reisdag morgen. broodje voor morgenochtend. Ook heb ik even een biertje genomen. Even een geniet moment....Ik heb lange tijd geen alcohol gedronken en dat is prima, maar nu even weer genieten van een heerlijk koud biertje. Om 16.30 uur een heerlijk bad genomen. Ook dat hebben ze hier bij deze tempel overnachting. Vandaag ook even check over terug vlucht naar Nederland. Op tijd vliegen?? Geen annulering of wijziging van vluchttijden? Gelukkig nog niet. Dagboekje schrijven en diner om 17.30 uur. Weer een fantastische heerlijk vegetarisch diner. Je merkt niet eens dat het vegetarisch is. Overheerlijk voor deze afkickende pelgrim. Ontbijtje geregeld morgenochtend om 08.00 uur en kabelbaan trein om 09.00 uur. Op tijd bus pakken naar de kabelbaan. Morgen wordt weer een spannende reisdag. Het openbaar vervoer in Japan is niet heel ingewikkeld, maar het lezen van Japanse tekens is lastig. Maar soms zijn er ook borden in het Engels. En je wordt echt fantastisch geholpen door sommige Japanners. Zit je met een vraag...sommige Japanners spreken vloeiend Engels en ze helpen je. Dus aarzel niet...vraag.
Ik ben alleen.....in de avonduren en denk aan Daniel. Ik lees dat hij behouden aangekomen is in Kyoto. Een hele mooie stad vindt hij. Hij is blij dat hij deze trip toch genomen heeft. Ik realiseer mij dat ik daar ook nog wel eens heen zal gaan samen met echtgenote. Morgen op naar Osaka. Naar mijn hotel iets buiten het centrum van de stad. Wandelend?
We gaan het zien.

Tot morgen zondag 25 november 2018?

Bert Gorter