Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 3/11/2018 - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 3/11/2018 - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 3/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 April 2020 | Japan, Matsuyama-shi

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n)

Het is weer fijn om te gaan wandelen. Ik word deze ochtend heel vroeg wakker. Mijn voetjes willen weer op weg gaan. Ik ben wakker om 05.00 uur. Fit en uitgerust. Vlot mijn rugzak weer gepakt. Alles weer op zijn plekje in de rugzak. Het gaat steeds sneller. Binnen een paar minuten klaar. Even wassen en ik verlaat de Youth Hotel kamer op de tweede verdieping. Het was vannacht heel fijn rustig. Geen dronken toeristen of pelgrims. Nee..heel stil gaan de hostel gasten naar hun kamer/bed. Ze houden zich aan de regels die afgesproken zijn. Een half uur later en ik sta op de begane grond en doe zachtjes het slot van de voordeur. Ik doe de deur open en stap naar buiten. Het is fris buiten. Voordeur weer dicht in het slot en ik wandel heel rustig het pad naar beneden. Ik ben de eerste pelgrim die vertrekt. Ik wandel rechtdoor de binnenstad en ga naar de kleine supermarkt Walson. Ik haal mijn ontbijtje en ook nog wat reserve voedsel voor onderweg. Ik neem niet teveel de rugzak in want ik heb al gezien dat er voldoende locaties zijn om eten te kopen. Rugzak is zwaar genoeg. Er zijn verschillende routes mogelijk naar tempel 52. Ik neem route aan. Een groene route via de heuvels en door dorpjes.
Er is niet veel hoogte verschil zo blijkt onderweg. Ik vergeet even dat ik mijn schoenen gerepareerd heb. Het gaat goed. Het is even wennen met hakken die weer de balans geven zoals het hoort. Ik wandel weer recht op mijn hielen. Wellicht neemt ook de spierpijn in mijn kuiten af. Het is niet een erge spierpijn die ik gehad heb hoor, maar je voelt het aan het eind van de dag. Veel rekken als je stopt en ook in de avonduren even rekken en strekken. Ook een badhuis is heel fijn voor je spieren. Ze ontspannen bij de warme baden. De stad uit en door dorpjes. Ik wandel en even later zie ik twee oudere Japanners. Ze wandelen net zo rustig als ik door en we wandelen enige tijd samen op. Ik zie de mooie stad Matsuyama verdwijnen uit het zicht. In gedachten bedank ik deze stad voor zijn gastvrijheid en de rust die hij mij gebracht heeft. Een fantastische stad waar je echt een rustdag moet plannen. We wandelen gezamenlijk naar tempel 52. Zigzag door straatjes en stegen. We wandelen weer richting de kust. We steken soms een drukke weg over. Ik geniet ervan. Ik bereik om 09.00 uur tempel 52 Taisanji. Voordat ik het vergeet te schrijven...je kunt nog iets door wandelen naar de kust. Er gaan daar ferry's/pont(en) naar diverse bestemmingen. High speed ferry naar Hirosima. Je kunt dus ook bij deze tempel beginnen als je vliegt naar Hirosima. De Japanse pelgrims doen wat langer over het ritueel en ik ga verder. Na stempelen en betalen pak ik mijn rugzak weer op en ga weer verder met mijn pelgrimsroute naar tempel 53. Je bereikt deze tempel na een pittig klimmetje. Ongeveer 2,6 km verder. Na een half uur kom ik al weer aan bij tempel 53 genaamd Enmyoji. Ik lees dat de volgende tempel 54 over een afstand van 34,6 km is. Ik zal dus ook hier weer onderweg een overnachting moeten zoeken. We zien wel. Er zijn onderweg genoeg supermarkten en/of restaurants. Dus je hoeft niet veel mee te nemen in de rugzak. Ik wil eigenlijk wel weer een keer kamperen. Ik draag die tent en matje niet voor niets mee. We zien wel onderweg. Ik wandel langs kustrouteweg 247. Een drukke verkeersader langs de kust. Veel verkeer en lawaai. Het is niet anders. Mijn schoenen blijken oke te zijn. Heel blij met deze reparatie. Het is even wennen weer vlak te wandelen, maar we kunnen weer een paar honderd kilometer verder. Ik ben er zeker nog niet. Ik ga wandelend verder en besluit bij een haven te gaan naar een Youth Hostel. Ik krijg een tip van de twee japanners die ik weer onderweg tegen kom. Ik wandel er naar toe, maar deze is pas open om 15.00 uur. Het is 12.00 uur. Veel te vroeg en ik moet veel te lang wachten voordat deze open is. Ik ga verder...
Ik kom weer op route 196 en besluit door te gaan naar een Youth Hostel verderop. We zien wel. Er is volgens het boekje ook nog een Hostel Seta aan het water bij de kust. Ik besluit door te gaan na een lunch te hebben genomen. Ik wijk een beetje af van de route, maar ik zie dat ik zo ook weer terug kom bij mijn route verderop. De Youth Hostel Seta blijkt dicht/gesloten te zijn. Alles is dicht gespijkerd en er is niemand. Voor deze hostel is een grasveldje met ook nog een toilet groep en een tafel. Kijk..mijn kampeer plek. Daar ga ik slapen in mijn tentje. Ik heb voldoende eten bij mij. Ik zie ook nog een mooi strandje en een kust. Een mooie plek om nog in de zon te zitten en later mijn tentje op het gras op te zetten. Ik zie dat er ook een honkbal veld is met jeugdigen die trainen. Ik heb weer een top locatie gevonden om te overnachten. Beetje geluk moet je hebben onderweg. Ik lees in mijn routeboekje dat verderop een Night Stop Hayashi is. Daar kan ik vast morgenochtend ontbijten. We zien wel. Ik besluit morgenochtend de kust wandel route te nemen. Ik hou van wandelen langs de kust met frisse lucht. Dat moet zeker mooi worden morgen. Het is inmiddels 15.00 uur en er komen nog wat Japanners aan met kinderen. De kinderen spelen op het gras en ik ga lekker mijn spullen checken voor de komende nacht. ik heb net voldoende eten en drinken bij mij. Er is water in de toiletgroep. Ik kan me daar zelfs wassen en water aftappen.
Ik ga even bij de kust zitten in het zonnetje. Mijn wandel dag zit erop. Het was volgens mij geen al te lange wandeldag, maar dat was ik al van plan. Rustig weer even wennen aan mijn gerepareerde wandelschoenen. Geen blessures krijgen...heel houden is mijn motto bij dit soort lange pelgrimstochten. Luisteren naar je lichaam en slim wandelen. Morgen naar tempel 54..een mooie afstand 23,1 km. En dan door naar tempel 55?? Daar zijn veel hostels/hotels. Dat moet lukken morgen. Ik zit in het zonnetje aan de kust en geniet. Wat een mooie heerlijke wandel dag weer. Ik ben weer op pad. Deze nacht heerlijk overnachten in de frisse lucht in mijn tentje. Ik heb er zin in. Ik maak deze avond nog een paar heel bijzondere zonsondergang foto's. Ik plaats er een paar op deze website. Verder vroeg bedje in en morgen weer een dag.

O Henro San Jacob onderweg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 296619

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: