Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 4-11-2018 - Reisverslag uit Imabari-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 4-11-2018 - Reisverslag uit Imabari-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 4-11-2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 April 2020 | Japan, Imabari-shi

Hallo lezer(s)/belangstellende(n),

Het is zondagochtend 4 november 2018 als ik om 05.15 uur wakker wordt. Het is nog donker, maar het begint al langzaam te schemeren. Ik heb heel lang geslapen in mijn tentje. Heerlijk buiten geslapen in de buitenlucht. Geen regen. Rustig weer gehad. Tentje vlot opruimen en later maar even drogen in de zon. Matje en slaapzak klein maken en in de rugzak. Ik heb nog wat te eten bij mij als ontbijtje.
Het is heel fris deze ochtend. Het voelt zelfs koud aan. Het is inmiddels al november en de temperaturen kunnen in de nachten al flink hier omlaag gaan. Overdag zal wel meevallen met een zonnetje. Ik trek twee jasjes aan en ga weer wandelen langs de kust route 179. Ik geniet ervan. Het is wel weer langs een drukke weg, maar ik wandel fijn lans de zee. Temperatuur loopt gaandeweg de ochtend op. Ik zit daarna op route 196. Onderweg een licht ontbijt. En daarna kom ik mijn vertrouwde supermarkt Walson tegen. Ik eet daar om 10.30 uur. Nog een lange weg te gaan. Even goed eten voor nieuwe energie. Teentje links begint zeer te doen. Ik stop even om te kijken...een heel klein blaartje. Ik tape dit linker kleine teentje en ik moet weer verder. Ik wandel weer fijn op mijn gerepareerde schoenen. Blij dat ik zo deze reparatie heb uitgevoerd. Geen blaren op mijn hielen. Perfect gerepareerd. Het blijkt nog een flinke wandeling te zijn langs die route. Af en toe even een rustige zij route even bijkomen van dat drukke verkeer. Daarna zigzag route naar tempel 54 genaamd Enmeiji. Het is inmiddels 12.30 uur. Ik krijg toch weer trek in iets van rijst...curry...of iets Japans. Ik moet nog even wachten. De stad Imabari komt eraan. Een leuk deel van deze route naar deze stad. Ik steek een weg over en wat zie ik een CURRY HOUSE. Ja hoor. Dat wordt hem. Het blijkt een gouden greep te zijn...heerlijke curry maaltijd. Heel veel keus. Ik neem er een lekkere cola bij. Na een ruim half uur ga ik weer op pad en wandel de stad Imabari binnen. Een drukke stad. Ik volg de route en kom snel bij tempel 55 die midden in de stad ligt. Dit is dicht bij de kust en zoals later blijkt ook dichtbij een groot treinstation. Er zijn heel veel hotels, hostels, pensions etc. Eerst maar eens naar tempel 55. Dan zie ik wel weer. Ik wandel het tempel complex in. Eerst een beetje vreemd..twee kanten een tempelcomplex met een weg erdoor??
(als ik mij dat goed herinner). Ik ontmoet een Duitse pelgrim waar ik in gesprek mee raak. Ze is Duitse lerares. Vreemd genoeg vind ze deze pelgrimstocht heel leuk maar wandelend doen is haar zwaar tegen gevallen. Ik heb wel even een leuk gesprek met haar gehad in Engels en Duits. Zeker een uur ben ik in dat complex gebleven. Mijn stempel gehaald. De Duitse pelgrim gaat verder. Ik heb een overnachtingsplek getipt gekregen...Kai Sentei bij de haven in Imabari City. Die moet ik zien te vinden. Het is aan het eind van een lange weg naar de kust. Moet niet al te moeilijk te vinden zijn. Wel even van mijn route af, maar dat maakt niet uit. Ik kijk op mijn route boekje en ik wandel door een winkelstraat. Daar is kennelijk een evenement aan de gang...trommels en vlaggen etc. Een heel mooi gezicht. Maar moeilijk te fotograferen, want ze zwaaien wandelend door deze winkelstraat. Het is een heel fleurig gezicht. Hier wordt ik vrolijk van. Hele gezelschappen zijn ermee bezig. Ze paraderen door deze straat. Ik wandel met rugzak in tegengestelde richting. Ik wandel rustig verder en vind zowaar heel snel dit pension. Er is even geen receptioniste te bekennen, doch realiseer mij dat die natuurlijk er even tussenuit is. Ook even naar dit evenement kijken. Ik zie bossen sleutels hangen aan een bord en dit komt wel goed. Ik wandel even in de omgeving om te kijken of er restaurants zijn waar ik straks kan gaan eten. Er is genoeg...en omstreeks 16.00 uur weer langs bij dat pension. Ik kan overnachten. Ik krijg een kamer toegewezen en ik ga mij gaan installeren. Lakens en kussen geregeld en ik ben weer klaar voor de nacht. Even wat matrassen verzamelen (doe ik altijd..zeker drie op elkaar..lekker zacht). Ik ga mij wassen/douchen en schone kleren aan. In de avonduren ben ik een klein eet/cafe aan de overkant binnengekomen. Een familie cafe en erg gezellig. Ik had een eigen tafeltje en ze vroegen me wat ik deed. Ik had mijn routeboekje en gebaren taal. In gebaar aangegeven dat ik pelgrim was en onderweg naar tempel 88. Gekomen via tempel 1 etc. ik krijg heel veel respect en ik word vanaf nu in de watten gelegd. Ik krijg een top maaltijd en een flesje bier ossetai. Ik heb dit flesje bier wel afgerekend, want volgens mij hebben zij het niet al te breed. Het was ook niet al te druk in de leuke kleine eet/café. Goed gekozen met een beetje geluk. Het was gezellig en later werd het nog druk in het café. Dan trek ik mij terug en betaal mijn rekening. Ik wandel naar de overkant en ik ben weer terug bij mijn pension. Ik besluit mijn eten nog even te laten zakken. Wandeling naar station en blik op de zee. Het is donker en ik zie niet zoveel. Morgen??
Ik ga terug en naar mijn kamer. Geen ontbijt. Ik ontbijt wel onderweg. Ik heb gezien in mijn route boekje dat er heel veel te krijgen is onderweg langs weer een drukke kust route. Morgen plan om tempel 60 te halen. De afstanden tussen de komende tempels 56-57-58-59 zijn niet erg groot. Veel asfalt morgen en ook trappen naar de tempels. Wordt een pittig wandeldagje. Deze pelgrim dag is weer voorbij. tot morgen. Weekeind is weer voorbij.

O Henro San Jacob.