Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 4-11-2018 - Reisverslag uit Imabari-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 4-11-2018 - Reisverslag uit Imabari-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 4-11-2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 April 2020 | Japan, Imabari-shi

Hallo lezer(s)/belangstellende(n),

Het is zondagochtend 4 november 2018 als ik om 05.15 uur wakker wordt. Het is nog donker, maar het begint al langzaam te schemeren. Ik heb heel lang geslapen in mijn tentje. Heerlijk buiten geslapen in de buitenlucht. Geen regen. Rustig weer gehad. Tentje vlot opruimen en later maar even drogen in de zon. Matje en slaapzak klein maken en in de rugzak. Ik heb nog wat te eten bij mij als ontbijtje.
Het is heel fris deze ochtend. Het voelt zelfs koud aan. Het is inmiddels al november en de temperaturen kunnen in de nachten al flink hier omlaag gaan. Overdag zal wel meevallen met een zonnetje. Ik trek twee jasjes aan en ga weer wandelen langs de kust route 179. Ik geniet ervan. Het is wel weer langs een drukke weg, maar ik wandel fijn lans de zee. Temperatuur loopt gaandeweg de ochtend op. Ik zit daarna op route 196. Onderweg een licht ontbijt. En daarna kom ik mijn vertrouwde supermarkt Walson tegen. Ik eet daar om 10.30 uur. Nog een lange weg te gaan. Even goed eten voor nieuwe energie. Teentje links begint zeer te doen. Ik stop even om te kijken...een heel klein blaartje. Ik tape dit linker kleine teentje en ik moet weer verder. Ik wandel weer fijn op mijn gerepareerde schoenen. Blij dat ik zo deze reparatie heb uitgevoerd. Geen blaren op mijn hielen. Perfect gerepareerd. Het blijkt nog een flinke wandeling te zijn langs die route. Af en toe even een rustige zij route even bijkomen van dat drukke verkeer. Daarna zigzag route naar tempel 54 genaamd Enmeiji. Het is inmiddels 12.30 uur. Ik krijg toch weer trek in iets van rijst...curry...of iets Japans. Ik moet nog even wachten. De stad Imabari komt eraan. Een leuk deel van deze route naar deze stad. Ik steek een weg over en wat zie ik een CURRY HOUSE. Ja hoor. Dat wordt hem. Het blijkt een gouden greep te zijn...heerlijke curry maaltijd. Heel veel keus. Ik neem er een lekkere cola bij. Na een ruim half uur ga ik weer op pad en wandel de stad Imabari binnen. Een drukke stad. Ik volg de route en kom snel bij tempel 55 die midden in de stad ligt. Dit is dicht bij de kust en zoals later blijkt ook dichtbij een groot treinstation. Er zijn heel veel hotels, hostels, pensions etc. Eerst maar eens naar tempel 55. Dan zie ik wel weer. Ik wandel het tempel complex in. Eerst een beetje vreemd..twee kanten een tempelcomplex met een weg erdoor??
(als ik mij dat goed herinner). Ik ontmoet een Duitse pelgrim waar ik in gesprek mee raak. Ze is Duitse lerares. Vreemd genoeg vind ze deze pelgrimstocht heel leuk maar wandelend doen is haar zwaar tegen gevallen. Ik heb wel even een leuk gesprek met haar gehad in Engels en Duits. Zeker een uur ben ik in dat complex gebleven. Mijn stempel gehaald. De Duitse pelgrim gaat verder. Ik heb een overnachtingsplek getipt gekregen...Kai Sentei bij de haven in Imabari City. Die moet ik zien te vinden. Het is aan het eind van een lange weg naar de kust. Moet niet al te moeilijk te vinden zijn. Wel even van mijn route af, maar dat maakt niet uit. Ik kijk op mijn route boekje en ik wandel door een winkelstraat. Daar is kennelijk een evenement aan de gang...trommels en vlaggen etc. Een heel mooi gezicht. Maar moeilijk te fotograferen, want ze zwaaien wandelend door deze winkelstraat. Het is een heel fleurig gezicht. Hier wordt ik vrolijk van. Hele gezelschappen zijn ermee bezig. Ze paraderen door deze straat. Ik wandel met rugzak in tegengestelde richting. Ik wandel rustig verder en vind zowaar heel snel dit pension. Er is even geen receptioniste te bekennen, doch realiseer mij dat die natuurlijk er even tussenuit is. Ook even naar dit evenement kijken. Ik zie bossen sleutels hangen aan een bord en dit komt wel goed. Ik wandel even in de omgeving om te kijken of er restaurants zijn waar ik straks kan gaan eten. Er is genoeg...en omstreeks 16.00 uur weer langs bij dat pension. Ik kan overnachten. Ik krijg een kamer toegewezen en ik ga mij gaan installeren. Lakens en kussen geregeld en ik ben weer klaar voor de nacht. Even wat matrassen verzamelen (doe ik altijd..zeker drie op elkaar..lekker zacht). Ik ga mij wassen/douchen en schone kleren aan. In de avonduren ben ik een klein eet/cafe aan de overkant binnengekomen. Een familie cafe en erg gezellig. Ik had een eigen tafeltje en ze vroegen me wat ik deed. Ik had mijn routeboekje en gebaren taal. In gebaar aangegeven dat ik pelgrim was en onderweg naar tempel 88. Gekomen via tempel 1 etc. ik krijg heel veel respect en ik word vanaf nu in de watten gelegd. Ik krijg een top maaltijd en een flesje bier ossetai. Ik heb dit flesje bier wel afgerekend, want volgens mij hebben zij het niet al te breed. Het was ook niet al te druk in de leuke kleine eet/café. Goed gekozen met een beetje geluk. Het was gezellig en later werd het nog druk in het café. Dan trek ik mij terug en betaal mijn rekening. Ik wandel naar de overkant en ik ben weer terug bij mijn pension. Ik besluit mijn eten nog even te laten zakken. Wandeling naar station en blik op de zee. Het is donker en ik zie niet zoveel. Morgen??
Ik ga terug en naar mijn kamer. Geen ontbijt. Ik ontbijt wel onderweg. Ik heb gezien in mijn route boekje dat er heel veel te krijgen is onderweg langs weer een drukke kust route. Morgen plan om tempel 60 te halen. De afstanden tussen de komende tempels 56-57-58-59 zijn niet erg groot. Veel asfalt morgen en ook trappen naar de tempels. Wordt een pittig wandeldagje. Deze pelgrim dag is weer voorbij. tot morgen. Weekeind is weer voorbij.

O Henro San Jacob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 296720

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: