Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 30/10/2018 - Reisverslag uit Uwajima, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 30/10/2018 - Reisverslag uit Uwajima, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 30/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 April 2020 | Japan, Uwajima

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Het is alweer 30 oktober 2018. Morgen nog een dag en dan is deze maand oktober al weer voorbij. Ik lees dat prima geslapen heb in deze Ryokan. Geen luxe hotel, maar het is prima. Ik ben er tevreden mee. Het weer is goed deze ochtend. Wederom wel weer koud(er). Ik moet zelfs mijn tweede jack erbij pakken. Ik heb warmte kleding bij mij in de rugzak. Het ontbijt is goed. Ik heb de route gisteren bekeken en uit gestippeld. Geen zijwegen, maar over redelijk goed ogende wegen wandelen naar tempel 44. Geen extra kilometer ivm mijn versleten hakken van mijn wandelschoenen. Overnachten bij tempel 44. Dat hangt echt af hoe vlot ik vandaag door kan wandelen. In de bergen is dit niet te voorspellen. Route weg 380 is goed te bewandelen. Je loopt erlangs soms op een voetpad. Het stijgt flink af en toe. Ik wandel rustig en relaxt door. Het is niet al te druk op deze weg. Als ik het mij goed herinner dan weet ik nog dat ik een bel geluid hoorde in de bergen...soms goed hoorbaar en later weer heel zachtjes. Later blijkt dit een soort bestel/winkel voertuig te zijn die hoog in de bergen langs de huizen rijdt om zijn bestellingen af te leveren. Ik heb dit wagentje een keer goed kunnen zien...Ik heb de afgelopen dagen in het geheel geen pelgrims meer gezien. Nemen ze andere routes?? Of wandelen we gelijkmatig voor of achter mij aan. Ik snap er niets van. Ik kwam enige dagen geleden wel pelgrims tegen maar de afgelopen 3 dagen niemand???
Ik heb dit nog niet bedacht of ik zie twee pelgrims voor mij wandelen. Ik heb ze gezien in het super hotel. Ze wandelen langzaam en relaxt. Het zijn niet echt klimmers. Het ziet er erg moeizaam uit. Ik wandel vlot maar ook ontspannen omhoog tot hoogte van 600 meter en dan plotseling een tunnel. Ik wandel op een heel smalle richel links van de tunnel. Er zijn werkzaamheden aan deze tunnel. Werklui zijn bezig met reparaties. Het is koud in de tunnel en ik doe mijn jas weer aan. Het is niet al te druk in deze tunnel. Geen oordoppen nodig. Ik besluit geen zij routes te nemen maar route 33 rechtstreeks naar tempel 44. Ik bereik hiermee de 44e tempel. Ik heb dan de helft van alle 88 tempels bereikt. Weer een mijlpaal. Route 33 is weer een drukke verkeersweg. Weg is smal en gevaarlijk. Het verkeer raast mij langs. Wel een beetje spijt dat ik deze route genomen heb. Het is gevaarlijk. Vrachtverkeer houdt wel rekening met mij als voetganger/pelgrim, maar ik word er niet echt vrolijk van. Na een paar kilometer gelukkig meer ruimte aan de zijkant van deze weg. Ik wandel vlot door en zie zowaar een bekende pelgrim voor mij. Het is Suzuki. Ik heb hem ingehaald. We stoppen even op een veilig stukje en praten met elkaar. We zijn heel blij elkaar weer te zien. Ik geef aan dat ik tot nu toe alles gewandeld heb en mooie overnachtingen gehad heb. Hij geeft aan dat hij het moeilijk heeft gehad. Wellicht toch te lange afstanden afgelegd. Al wandelend en pratend gaan we verder. We wandelen de rode route door een dorpsstraat. Allemaal vlaggetje hoog boven deze straat. Ziet er heel fleurig uit. Ik geniet van deze mooie versierde straat en plotseling slaat de Japanner linksaf naar een eetgelegenheid. Zonder iets te zeggen...Ik besluit door te wandelen naar Tempel 44. Suzuki heb ik even niet meer gezien. Zo gaat dat...Je ontmoet elkaar en zo ben je elkaar weer kwijt. Kennelijk heeft hij een leuke goede eetgelegenheid geweten. Komt een beetje vreemd over dat hij niets zegt en zo weg is. Ik maak mij niet al te druk hierover. Zoiets gebeurd gewoon en je komt elkaar wel weer tegen (of niet). Ik sla rechtsaf naar tempel 44. Ik kom daar al aan omstreeks 12.30 uur. Dat is heel vroeg. Te vroeg om al te stoppen. Ik doe mijn ritueel en ik ontmoet in de tempel een Franse pelgrim (vrouw). Ook een oudere Japanner. Ik praat even met haar in het Frans, maar ik ga vlot over in het Engels. Mijn Frans is niet meer zo goed. Ze vertelt dat zij ook een tent bij zich heeft. Zij bivakkeert echter iedere nacht in deze tent. Geen overnachtingen in hotels, Minshuku's en/of Ryokans. Low budget pelgrims route reis dus.
Ze heeft niet veel geld meer en wil toch heel graag deze hele 88 tempelroute gaan doen. Ik heb toch respect voor haar. Maar ik ontmoet pelgrims in deze accommodaties. Ook dat is belangrijk en gezellig voor mij. Afgelopen dagen heb ik niet in een tent(je) geslapen. Toch blij dat ik hem bij mij heb. Je weet maar nooit. Ik heb altijd een overnachtingsplaats bij mij. Na tempel 44 pak ik de mooiste maar zwaarste route naar tempel 45. De heuvels zijn ruim 700 meter hoog. Ik ben inmiddels flink getraind in het beklimmen van paden met mijn rugzak. Ik klim vlot omhoog. De Francaise en de Japanse pelgrims hebben er erg veel moeite mee. Voordat ik het door heb, wandel ik vooraan en geef het tempo+route aan. Het pad loopt weer naar beneden naar een tunnel/weg. Ik sla rechtsaf richting het dorp. Ik heb op de kaart gezien dat er een overnachtingsplek is verderop in het dorp. De Franse en Japanse pelgrim gaan meteen nog eens rechtsaf een langere tussendoor route naar tempel 45. Zo gaat iedereen zijn eigen weg/route. Ik heb gelukkig goed gekozen. Een supermarkt in het dorp en ik vraag naar de overnachtingsplaats Wasaji. Er wordt even gebeld en ik heb een overnachting!! Wat een geluk. Ik moet nog wel even verder wandelen over de bijna rechtstreeks routeweg naar tempel 45. Ik bedenk dat ik mijn rugzak bij deze overnachtingsplaats kan achterlaten. Tempel 45 ligt namelijk hoog ver in de bergen en mijn route is weer terug richting de kust. Met een dag rugzakje naar tempel 45 lijkt mij heel verstandig en slim. Ik kom omstreeks 13.30 uur aan bij bij Wasaji. Het blijkt een leuk simpele woning te zijn met kamer(s) voor de pelgrims. Ik word hartelijk ontvangen door een echtpaar op leeftijd. Japanse beheerders. Heel vriendelijk en lief. Schoenen uit en spullen gelijk naar boven. Ik krijg een kopje thee. Ze speken een beetje Engels. Ik maak hun duidelijk met mij routeboek dat ik morgen mijn rugzak graag hier wil laten staan en dat ik terug kom. Dan door naar tempel 45. Ze snappen het natuurlijk, want er zijn meer pelgrims die het zo doen. Het was een licht bewolkte zonnige dag. Een mooie wandeldag weer voorbij. Kosten overnachting met diner en ontbijt 6500 yen. Dat is prima. Niet te duur en zoals later bleek was het diner heerlijk. Een echte Japanse maaltijd met rijst en met allerlei schoteltjes met lekkernij. Na mijn dagelijkse middag ritueel en diner vroeg naar mijn bedje. Ik ga vroeg opstaan. Ik krijg een ontbijt om 06.00 uur. Deze gezinnen moeten dus erg vroeg opstaan om de pelgrims op tijd hun ontbijtje voor te zetten.

Morgen een heen en weertje naar tempel 45 hoog in de bergen. Mogelijk een saaie asfalt weg (heen en weer) maar wel een beklimming tot een hoogte van bijna 600 meter. Wellicht een mooi uitzicht?? We gaan het zien. Morgen weer een mooie wandeldag te gaan.

O Henro San Jacob.