De dieren wereld op het eiland Shikoku.... - Reisverslag uit Sakaide, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De dieren wereld op het eiland Shikoku.... - Reisverslag uit Sakaide, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De dieren wereld op het eiland Shikoku....

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

14 November 2018 | Japan, Sakaide

Hallo beste lezer(s),

Vandaag lijkt het wel of al aan het afkicken ben. Een korte afstand vandaag. Naar tempel 79 en 80. Afstand 12 km. Bewuste keus, want ik heb een afspraak met een Nederlandse pelgrim Daniël dat we elkaar vandaag weer zouden ontmoeten. We hadden elkaar ontmoet bij het begin van onze pelgrimstocht en we liepen ieder voor zich. Ik liep voor Daniël uit een paar dagen. Afgelopen dagen heb ik mij laten afzakken qua km om elkaar aan het eind weer te zien en spreken. Ik was als het ware voor hem een soort verkenner en we hielden mail contact met elkaar. Verder is er morgen weer een kleine berg etappe. Geen hoge bergen, maar wel wandelend in denaturalisatie. Zonder supermarkten natuurlijk. Ook de km afstand was zodanig dat een stop bij tempel 80 verstandig was. Meerdere redenen dus om km afstand beperkt te houden vandaag. Iets voor de middag al aangekomen bij tempel 80. Na het ritueel werd ik gewenkt en gevraagd binnen te komen! Een restaurantje puur meeting

Lint voor de dorpelingen en de pelgrims die wandelen! De auto en bus pelgrims hebben het te druk met pendelen langs de tempels. Die komen niet in dit soort eet gelegenheden! Het was zeer gezellig...start met Japans kopje thee..en ik heb daarna kopje koffie besteld. Het woord koffie lijkt in het Japans erg op elkaar.
Tijdens koffie drinken kwamen er diverse dorpelingen al in dit gezellige restaurantje. Volgens mij werd ik bediend door licht verstandelijk beperkte Japanse personen! De bedrijfsleider had duidelijk de leiding! Ik had wel trek en kon iets bestellen...ik begreep dat het iets met kip en tofu was. Ik kon uit twee dingen kiezen...wat dat andere was? ...kip maar genomen! Het was een jpheerlijke maaltijd met rijst, soep, gebakken kip. Iedereen bestelde dit menu...! Heb ik goed gedaan dus.

Onder tussen heeft bedrijfsleidster ervoor gezorgd dat ik terecht kon in de buurt bij een Ryokan. Een Japanse slaap gelegenheid echt voor wandelende pelgrims onderweg. Je kunt heerlijk douchen/in bad na 16.00 uur vaak, je kleding wordt gratis gewassen. Je kunt er vaak dineren en ontbijt krijgen!

Ik moest enige tijd wachten...en had contact met plaatselijke bewoners! Diverse hebben deze tocht gedaan maar wandelend?
Om 13.30 uur kon ik naar de Ryokan en werd ok opgewacht.
Kreeg een kamer. Ik heb zelf even mij high toch shirt zelf gewassen en gevraagd of zij dit buiten in de zon kon ophangen...even in de gaten houden..of zij mij begrepen had,
. Soms willen ze mijn high toch shirt Marino wol in de droger stoppen! Dat is echt funest voor mijn shirt. De ol verbrand in de te hete droger...buiten ophangen en half uur later in de zon en wind droog! Heel mooie shirts van merk icebreaker...nieuw Zeelands Marino wol. Je kunt dit shirt makkelijk vier dagen dragen zonder dat het shirt ruikt. Maar ik was dit loop shirt regelmatig hoor!

De kop zegt het allll...de dieren wereld op Shikoku.
Eigenlijk viel het mij een beetje tegen de dieren wereld op Shikoku.
Ik heb onderweg apen een weg zien oversteken via bredrading.
Ook twee keer een kleine slang op mijn wandel pad in de bossen..snel mijn camera gepakt en een foto gemaakt. Een slang bleef zitten voor mij en hief zich op...en siste! Met een boog er omheen en verder. Na zo’n contact in de bossen in de bergen wordt je wel iets scherper met het pad afspeuren naar slangen! Echter het is ergst...en er liggen heel veel bladeren op mijn paden! Je wandelt gewoon maar door en probeert in de bossen goed op te letten.

Verder in de tempels veel vijvers met hele mooi koi karpers. Ik heb er een paar foto’s van gemaakt!

Ik wandelde langs de kust..en er zijn walvis uitzicht punten. Ik heb geen walvis gezien hoor!

Veel borden met oppassen evertzwijnen..maar ook niet gezien!

Het valt dus een beetje tegen wat ik op Shikoku gezien heb.
Met uitzondering van natuurlijk al het vis op mijn bord. Alle soorten geproefd. Al moet ik toegeven dat ik vis als ontbijt niet mijn ding is! Zalm oké, maar de rest...laat ik liggen!

Komende dagen richting laatste tempel 88.

Ik houd U op de hoogte van het laatste deel van mijn pelgrimstocht op het eiland Shikoku Japan.
Ook mijn plannen daarna..., want ik heb nog een paar over na mijn wandel avontuur!

Tot het volgende verslag...

Bert Gorter

• 14 November 2018 - 08:50

Anja:

Weer heel mooi geschreven!!

• 14 November 2018 - 11:23

Elle:

You are so close! You will be sad when it is finished, I think. Best wishes and thanks for sharing this amazing experience.

• 15 November 2018 - 07:24

Johan Arp:

Hallo Bert
    Zo te lezen zit de pelgrimstocht er nu bijna op. We hebben genoten van de boeiende beschrijvingen
    van landschap en personen. Succes met de laatste etappes en geniet van de geleverde prestatie en mooie
    herinneringen.
    hartelijke groeten
    ietsje en Johan

• 15 November 2018 - 15:43

Herman:

Nog effies doorzetten Bert. Het einde komt in zicht. En dan weer langzamerhand wennen aan de westerse cultuur enzo. Maar eerst nog wat dagen van de Japanse en alles wat daarbij komt. Voor wat jou betreft het 'wandelavontuur'!!! Sjappoo maar weer en tot horens. Groet Herman

• 15 November 2018 - 17:17

Marcel:

Tot nu toe erg genoten van al je verslagen. Top! Binnenkort mijn 3e camino en daarna maar ff heeeeel lief Monus aankijken....:)

• 16 November 2018 - 16:23

Liesbeth:

Hallo Bert,
    Weer genoten van je verslagen. Nog even en dan weer thuis.
    Blijf genieten . Tot ziens .Liesbeth