De dieren wereld op het eiland Shikoku.... - Reisverslag uit Sakaide, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De dieren wereld op het eiland Shikoku.... - Reisverslag uit Sakaide, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De dieren wereld op het eiland Shikoku....

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

14 November 2018 | Japan, Sakaide

Hallo beste lezer(s),

Vandaag lijkt het wel of al aan het afkicken ben. Een korte afstand vandaag. Naar tempel 79 en 80. Afstand 12 km. Bewuste keus, want ik heb een afspraak met een Nederlandse pelgrim Daniël dat we elkaar vandaag weer zouden ontmoeten. We hadden elkaar ontmoet bij het begin van onze pelgrimstocht en we liepen ieder voor zich. Ik liep voor Daniël uit een paar dagen. Afgelopen dagen heb ik mij laten afzakken qua km om elkaar aan het eind weer te zien en spreken. Ik was als het ware voor hem een soort verkenner en we hielden mail contact met elkaar. Verder is er morgen weer een kleine berg etappe. Geen hoge bergen, maar wel wandelend in denaturalisatie. Zonder supermarkten natuurlijk. Ook de km afstand was zodanig dat een stop bij tempel 80 verstandig was. Meerdere redenen dus om km afstand beperkt te houden vandaag. Iets voor de middag al aangekomen bij tempel 80. Na het ritueel werd ik gewenkt en gevraagd binnen te komen! Een restaurantje puur meeting

Lint voor de dorpelingen en de pelgrims die wandelen! De auto en bus pelgrims hebben het te druk met pendelen langs de tempels. Die komen niet in dit soort eet gelegenheden! Het was zeer gezellig...start met Japans kopje thee..en ik heb daarna kopje koffie besteld. Het woord koffie lijkt in het Japans erg op elkaar.
Tijdens koffie drinken kwamen er diverse dorpelingen al in dit gezellige restaurantje. Volgens mij werd ik bediend door licht verstandelijk beperkte Japanse personen! De bedrijfsleider had duidelijk de leiding! Ik had wel trek en kon iets bestellen...ik begreep dat het iets met kip en tofu was. Ik kon uit twee dingen kiezen...wat dat andere was? ...kip maar genomen! Het was een jpheerlijke maaltijd met rijst, soep, gebakken kip. Iedereen bestelde dit menu...! Heb ik goed gedaan dus.

Onder tussen heeft bedrijfsleidster ervoor gezorgd dat ik terecht kon in de buurt bij een Ryokan. Een Japanse slaap gelegenheid echt voor wandelende pelgrims onderweg. Je kunt heerlijk douchen/in bad na 16.00 uur vaak, je kleding wordt gratis gewassen. Je kunt er vaak dineren en ontbijt krijgen!

Ik moest enige tijd wachten...en had contact met plaatselijke bewoners! Diverse hebben deze tocht gedaan maar wandelend?
Om 13.30 uur kon ik naar de Ryokan en werd ok opgewacht.
Kreeg een kamer. Ik heb zelf even mij high toch shirt zelf gewassen en gevraagd of zij dit buiten in de zon kon ophangen...even in de gaten houden..of zij mij begrepen had,
. Soms willen ze mijn high toch shirt Marino wol in de droger stoppen! Dat is echt funest voor mijn shirt. De ol verbrand in de te hete droger...buiten ophangen en half uur later in de zon en wind droog! Heel mooie shirts van merk icebreaker...nieuw Zeelands Marino wol. Je kunt dit shirt makkelijk vier dagen dragen zonder dat het shirt ruikt. Maar ik was dit loop shirt regelmatig hoor!

De kop zegt het allll...de dieren wereld op Shikoku.
Eigenlijk viel het mij een beetje tegen de dieren wereld op Shikoku.
Ik heb onderweg apen een weg zien oversteken via bredrading.
Ook twee keer een kleine slang op mijn wandel pad in de bossen..snel mijn camera gepakt en een foto gemaakt. Een slang bleef zitten voor mij en hief zich op...en siste! Met een boog er omheen en verder. Na zo’n contact in de bossen in de bergen wordt je wel iets scherper met het pad afspeuren naar slangen! Echter het is ergst...en er liggen heel veel bladeren op mijn paden! Je wandelt gewoon maar door en probeert in de bossen goed op te letten.

Verder in de tempels veel vijvers met hele mooi koi karpers. Ik heb er een paar foto’s van gemaakt!

Ik wandelde langs de kust..en er zijn walvis uitzicht punten. Ik heb geen walvis gezien hoor!

Veel borden met oppassen evertzwijnen..maar ook niet gezien!

Het valt dus een beetje tegen wat ik op Shikoku gezien heb.
Met uitzondering van natuurlijk al het vis op mijn bord. Alle soorten geproefd. Al moet ik toegeven dat ik vis als ontbijt niet mijn ding is! Zalm oké, maar de rest...laat ik liggen!

Komende dagen richting laatste tempel 88.

Ik houd U op de hoogte van het laatste deel van mijn pelgrimstocht op het eiland Shikoku Japan.
Ook mijn plannen daarna..., want ik heb nog een paar over na mijn wandel avontuur!

Tot het volgende verslag...

Bert Gorter

  • 14 November 2018 - 08:50

    Anja:

    Weer heel mooi geschreven!!

  • 14 November 2018 - 11:23

    Elle:

    You are so close! You will be sad when it is finished, I think. Best wishes and thanks for sharing this amazing experience.

  • 15 November 2018 - 07:24

    Johan Arp:

    Hallo Bert
    Zo te lezen zit de pelgrimstocht er nu bijna op. We hebben genoten van de boeiende beschrijvingen
    van landschap en personen. Succes met de laatste etappes en geniet van de geleverde prestatie en mooie
    herinneringen.
    hartelijke groeten
    ietsje en Johan

  • 15 November 2018 - 15:43

    Herman:

    Nog effies doorzetten Bert. Het einde komt in zicht. En dan weer langzamerhand wennen aan de westerse cultuur enzo. Maar eerst nog wat dagen van de Japanse en alles wat daarbij komt. Voor wat jou betreft het 'wandelavontuur'!!! Sjappoo maar weer en tot horens. Groet Herman

  • 15 November 2018 - 17:17

    Marcel:

    Tot nu toe erg genoten van al je verslagen. Top! Binnenkort mijn 3e camino en daarna maar ff heeeeel lief Monus aankijken....:)


  • 16 November 2018 - 16:23

    Liesbeth:

    Hallo Bert,
    Weer genoten van je verslagen. Nog even en dan weer thuis.
    Blijf genieten . Tot ziens .Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 295458

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: