Een perfecte dag/one perfect day? - Reisverslag uit Sakaide, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Een perfecte dag/one perfect day? - Reisverslag uit Sakaide, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Een perfecte dag/one perfect day?

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 November 2018 | Japan, Sakaide

Hallo beste lezer(s),

Vandaag een korte afstand gewandeld uit tactische overwegingen.
Mijn kleding moest echt een keer goed gewassen worden. Je wilt niet dat de Japanners je gaat mijden, omdat je begint te rieken...
Vanmorgen om 06.00 uur wakker en mij vlot gewassen! Tanden poetsen en hotel verlaten.
Hotel sleutel even in receptie bakje...voordeur schuift open en ik was weer op weg.
Ik wist dat iets verderop een Walson supermarkt was en die supermarkten zijn al zeer vroeg open! Soms zelfs 24/7. Die zijn vaak bij zeer drukke route wegen gevestigd. Ik ga vaak bij deze supermarkt keten mijn eten en drinken kopen! Goed en verse producten!

Na mijn ontbijt van twee dubbele sandwichen en kop koffie weer op pad.
De eerste tempel 76 al om 07.30 uur bereikt. Een korte afstand.
Na deze tempel weer mijn route opgepakt en een route over een soort platteland en rustige weg. Onderweg de eerste ossetai (geschenk) ontvangen...een eigen gemaakt gelukt beertje met een boodschap erin. In dit prefecture Kagawa wordt opvallend veel ossetai gegeven uit respect voor de pelgrims onderweg. Vaak zijn het Japanse bewoners die weten wat dit gebaar met een pelgrim doet....ik krijg nog steeds kippenvel van deze zeer aardige Japanners die iets geven voor onderweg.

Na deze ossetai..een bedankje in het Japans en ik ga weer verder...

De volgende supermarkt duikt alweer op en de koffie zal best smaken met iets lekkers erbij. Ik kan onbeperkt veel eten tijdens dit soort lange pelgrimstochten...sterker nog ik moet soms twee warme maaltijden eten om te voorkomen dat ik teveel afval. Je eet als het ware je eigen spieren op als je tekort Kcal binnen krijgt. Je hebt voor het lange duur wandelen heel veel energie nodig en zeker tijdens berg wandel etappes! Dit kost nog meer energie.

Na deze korte stop...weer verder langs een erg drukke kustweg route 33. Je wandelt vaak op een wandel/fietspad of soms op een verhoogd betondeksels..pad.
De voertuigen razen dan met flinke snelheid langs je heen...

Volgende tempel 77 om 08.45 uur alweer bereikt! Het gaat weer erg vlot vandaag..geen wegen of paden omhoog of omlaag. Na het ritueel weer verder...afstand 7,4 km naar tempel 78. Weer langs een drukke route weg 33.
Af en toe even een korte afstand over een rode route door dorpjes langs route 33. Een heerlijk stille weg is heel fijn. Geen verkeerslawaai......Doordat je heel veel buiten bent en ook over hele lange stukken weg zonder verkeer...dan is het wel weer even wennen aan die drukke geluiden van het verkeer! Ook mijn reuk is veel scherper...ik ruik bepaalde geuren heel snel..fantastisch dat een lichaam zich zo snel aan an passen! Uniek...

11.30 uur de volgende tempel 78 al weer bereikt...een mooie tempel met een unieke stille sfeer...na mijn vaste ritueel weer verder.

Nog geen 100 meter gewandeld en ik wordt aangeklampt door een Japanse vrouw. Ik word bijna een voorhuis ingeduwd, want ik krijg weer een ossetai..ik krijg gratis een kop Japanse thee en noodles...ze blijkt deze pelgrimstocht al drie keer te hebben gedaan! Echter na iets meer doorvragen blijkt ze dit niet gewandeld te hebben..
Ze is zeer onder de indruk dat ik wel deze pelgrimstocht vanaf 1 oktober 2018 tot heden 13 november 2018 helemaal wandelend heb afgelegd...ruim 1000 km. Nog iets minder dan 200 km te gaan! Na ruim drie kwartier ga ik toch echt weer op pad. Met een volle maag..en een gereserveerde hotel overnachting in grand hotel Sakaide. Ik krijg informatie van deze Japanse dame dat het hotel top is.
Ik heb dit besluit heel snel genomen om voor vandaag geen tempel meer te zoeken doch om naar dit hotel te wandelen! Dat zijn weer een paar km’s!

Met mijn route gids met plattegrond is het hotel snel gevonden...nabij een zeer druk verkeersknooppunt..een tolweg genaamd Seto Chuo Expressway. Dit is een zeer mooie en grote brug over een hele grote baai heen.

Het hotel blijkt top te zijn....een mooie kamer met alle voorzieningen. Inderdaad veel voorzieningen in de buurt. Ook een supermarkt...waar ik die middag voor het eerst Japanse geweld zag die plaats vond in een auto,. Twee oudjes sloegen elkaar...
Personeel supermarkt belde de politie, doch voordat die ter plaatse was..reden ze in die auto weg..bijna te snel spookrijdend de tolweg op. Ik denk dat ze door hadden dat er gebeld werd. De eerste keer dat ik in Japan geweld op straat zag....maar dat wil niet zeggen dat er geen huiselijk geweld is....

Ik heb vandaag...mijn kleding gewassen...
Een gratis badhuis bezocht. Een gratis badhuis kaart van het hotel.
Ik heb heerlijk gegeten in een restaurant...veel Kcal. Twee maaltijden naar binnen gewerkt...met daarbij voor het wegspoelen een glas bier! Wat is dat dan lekker!
Lekkere trek hebben!

Nu uitbuiken en spullen in orde maken voor morgen.

Dagboek bijwerken en dit verslag schrijven.

Straks mijn westerse hotel bedje opzoeken want ik ga weer vroeg op pad...

Ik wilde ook eens de perfecte Shikoku dag beschrijven, want er zijn zoveel bijzondere Shikoku dagen!

Ik ga nog een paar tempels verder en realiseer mij dat tempel 88 niet zo ver weg is meer. Ik ga de komende wandeldagen nog steeds genieten van wat de dag mij brengt met ontmoetingen...al dan niet met ossetai...veranderende landschappen...herfst kleuren die verschijnen etc.

Dit zijn voor mij de perfecte (wandel) dagen.

Tot het volgende verslag(en), want ik ben er nog niet!

Fijne werk week.

Bert Gorter



  • 13 November 2018 - 15:46

    Buufie:

    He lieve Bertje, heerlijk dat het allemaal lekker gaat, Ook wel eens fijn al heb jij niet te klagen lees ik. En jeetje al 1000 km gewandeld, knap hoor, ik ben al trots op mij zelf dat ik elke dag toch rond de 5 km wandel alhoewel ik vandaag meer dan 11,000 stappen heb gedaan. Loop elke dag met Otto op Texel door de duinen en bossen. en het gaat redelijk tot dus ver, al moet ik dat wel met extra medicijnen doen. Zie en ruik dat je heerlijk gedoucht heb en je kleding gewassen wat ook wel een mocht gebeuren, voel je gelijk weer anders, tis zo lullig dat iedereen je mijdt . nou mop hier verder alles goed mogen niet klagen over het weer wel harde wind en s"morgens regen maar rond de middag knapt het aardig op en gaan wij op pad, voor jou aftellen en nog wandelse met deze of gene. dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 296673

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: