De laatste loodjes? ... - Reisverslag uit Takamatsu-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De laatste loodjes? ... - Reisverslag uit Takamatsu-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes? ...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 November 2018 | Japan, Takamatsu-shi

Hallo lezer(s),

Allereerst bedankt voor de fijne meelevende berichten die U mij gestuurd hebt...leuk om deze in de rust uurtjes vaak in de avonduren te lezen!

Vanmorgen was ik in een Japans Ryokan (pelgrimsonderkomen) vlak voor tempel 85. Na het ontbijt meteen op pad. Meteen flink klimmen naar deze tempel die hoog in de bergen is! Mountain Goken 221 meter hoog.....
Dat viel niet mee zonder warmin-up. Meestal ben je al goed ingewandeld en dan pas een beklimming! Het pad liep zigzaggend flink omhoog. Een mooie uitzicht en tempel als beloning. Het was relatief nog vrij vroeg. De tempels zijn opengesteld vanaf 07.00 uur tot 17.00 uur. Buiten deze tijden zijn de tempels op de hele route gesloten! Alle pelgrims weten dit vanaf dag een!

Ik was met een Nederlandse pelgrim omhoog geklommen en we waren een van de eerste bezoekers! Het was fris maar niet koud op deze heuvel. Het uitzicht op de stad en baai was adembenemend. Er is ook een kabelbaan om omhoog of naar beneden te gaan! Pelgrims worden gezicht wandelend alle tempels te bereiken!

Na tempel 85..door over rustige wegen naar tempel 86 en 87. Vanmiddag rond 13.00 uur tempel 87 bereikt en tevens ook mijn Ryokan in dit stadje! Ook de andere Nederlandse pelgrim heeft geboekt bij deze Ryokan! We hebben afgelopen dagen samen gewandeld als afsluiting van deze pelgrimstocht. Bij het begin van deze tocht heb ik hem ontmoet.

De laatste loodjes....dus morgen tempel 88. We wandelen door samen naar een badhuis met nacht voorziening. Verder willen we een doorsteek maken door de bergen naar tempel 10!
We willen de cirkel rond maken! We gaan dus door naar tempel 10 en daarna terug wandelen naar het echte eindpunt van onze Shikoku 88 tempel route bij tempel 1. Daar stopt voor ons beiden onze pelgrimstocht! We zullen dan zeker 1200 km gewandeld hebben!

We gaan samen naar Koyosan...daar is de zeer bekende priester Kobo Daishi opgelegd in een tempel. We willen dit zeer mooie tempel complex bezoeken. Wellicht twee overnachtingen daar in een van de accomodaties! We zijn nog bezig om dit te organiseren. We gaan per ferry naar het grote vasteland!
Daarna scheiden ons wegen. Ik ga naar de stad Osaka en de andere pelgrim naar Kyoto.

Ik heb verder een uitnodiging gekregen...
Ik word ontvangen in Osaka door een politie delegatie van de IPA. (Internationale Police Organisation). Inmiddels mail contact met elkaar ter afstemming van datum en lokatie! Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren...we zullen het wel zien! Ik heb wel begrepen dat zij zeer onder de indruk zijn van mijn vlotte en succesvolle wandeling van de 88 tempel route op Shikoku. We gaan het zien....en beleven. Ik hoop verder in Osaka een paar uur mee te draaien met een politiedienst in de grote stad Osaka. Verder lekker uitrusten en genieten van mijn laatste dagen in Japan!

De laatste wandeldagen op het eiland Shikoku!

Fijn weekeind en tot het volgende verslag.

Bert Gorter

• 17 November 2018 - 09:06

Elle Bieling:

Wow! Congratulations! I am so happy for you. How interesting to meet with the police. I can't wait to hear that story.

• 17 November 2018 - 11:25

Anja:

Wat een prachtige tocht!! Heel veel respect!

• 17 November 2018 - 20:33

Herman:

Wow Bert. Dat wordt nog spannend. Waar IPA dus al niet goed voor is. Ben benieuwd wat dat weer gaat opleveren en dan vooral de ontvangst in Osaka en de dienst meedraaien. Lijkt me toch iets anders dan de dag en dagelijkse bezigheden in en rond Wormer. We gaan het vast wel lezen/horen. Tsja, en dan je 'rondje' afmaken. Ach...het zijn/waren maar 1200 kilometer. Waar hebben we het eigenlijk over....? Hahahahaha.....man, man wat een afstand eb je afgelegd. Diep, maar dan ook heel diep gaat mijn buiging voor jou jou in deze. Of, om bij onze 'steel'te blijven: Petje ruimschoots af hoor! Groeten aan de mij onbekende Daniël, waarvoor ook mijn respect. En tot hopelijk gauw. O ja, op Sint Nicolaas zijn verjaardag heb je IBT. Dat je het alvast effe weet (hahahaha.......) Ach, in het licht van jouw prestatie een klainighaidje !
    Groet Herman

• 18 November 2018 - 08:57

Johan Arp:

Hallo Bert
    Mooi te lezen dat de cirkel straks is afgerond en de pelgrimsreis Shikoku goed is geëindigd. Uiteraard zijn we benieuwd naar de ontvangst door de IPA. Dus in Japan heeft jouw prestatie indruk gemaakt !
    Geniet van de laatste dagen en tot mails
    hartelijke groeten
    ietsje en Johan, Middenbeemster

• 18 November 2018 - 12:36

Monique:

Hahaha...heerlijk! Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, Bert. :D
    Nog even en dan zul je weer helemaal moeten wennen. Wat een verschil met alles hier in Nederland.

Tot snel!

• 19 November 2018 - 07:33

Dick Knieptra:

Dag ouwe loopmaat,
    Heb er geen moment aan getwijfeld, dat je deze reis zou volbrengen. Zie je.
    Groet,
    Dick

• 19 November 2018 - 17:17

Lucie:

Hoi Bert wat heb ik genoten van jouw verslagen. Wat een prestatie heb jij geleverd! Ook ik heb veel respect voor je. Erg benieuwd of je een dienst mee kunt draaien.
    Succes de laatste daagjes en geniet volop!!
    Grtjs Lucie