28e Wandeldag Camino Portugal 784 km afgelegd - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 28e Wandeldag Camino Portugal 784 km afgelegd - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

28e Wandeldag Camino Portugal 784 km afgelegd

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 Februari 2015 | Spanje, Pontevedra

Hallo beste lezer(s), belangstellenden,
Het was even een hectische tijd en daardoor weinig of geen tijd om mijn verslag(en) te verwerken, maar ik lees in mijn dagboek dat het vandaag 15 september 2014 is. Het heeft deze nacht flink geregend, doch het is lekker droog in de herberg. Arcade was top...Gezellig en een mooi. Maar de pelgrim op weg naar Santiago moet weer verder. Niet jakkeren, maar genieten natuurlijk. Maar niet trutten. Ik wandel altijd vrij flink door. Dag begint met een klimmetje. Natuurlijk na een ontbijtje vlot op weg... Leuke paden en wegen. Geen saai stuk in de Camino Portugal. We zijn al weer enige km op weg in Noord West Spanje. Het was bij de start nog donker en na het klimmetje op de bergtop(je) komt de zon op....hier doen we het voor. Wat is dat toch mooi om de zon op te zien gaan...en de frisse lucht van de ochtend. Ik maak even tijd om foto's te maken. Hoop altijd dat lukken...Met deze hele compacte simpele camera is het altijd afwachten wat het resultaat zal zijn. Het uitzicht is prachtig. Bos en slinger wegen. Pontevedra vlot bereikt. Tijd voor een pauze...koffie met wat lekkers. Een lekker groot broodje. Het is een leuke stad met natuurlijk een mooie winkels...maar mis toch wel de leuke kleine bakkerijen van Portugal. Het is toch wel weer even iets anders in Spanje....Ik ga de brug van die stad over en ga weer verder. Ik ontmoet een Braziliaanse pelgrim en we praten even met elkaar in het Engels. Hij stopt even later en ik heb hem nooit meer gezien. Zo gaat dat op een camino....zo ontmoet je leuke pelgrims en even later .....ben je weer alleen op weg naar Santiago. Het is een stil maar heel mooi pad. Genieten. Het pad is heel lang maar heel mooi. Daarom ook niet erg vervelend om te lopen...gewoon genieten.
Ik heb recent gehoord dat er in Portella een hele leuke herberg is. Gezamenlijk eten en een mooie gezellig kleine herberg. Met een maar....je moet van te voren boodschappen doen. Er is daar niets te krijgen in dat kleine gehucht. Ik besluit daar heen te gaan. Nimmer goede / uitstekend recensies in de wind slaan. Genieten van gezelligheid en de rust vinden om daar ook te gaan overnachten. In het dorpje San Amaro kan ik boodschappen doen. Ik hoor een autosnelweg...het verkeer. Maar niet hinderlijk. Ik wandel op een pad langs een spoorlijn....aan de roestige spoorbaan kan ik zien dat er niet vaak een trein overheen rijdt. Hierna een heel mooi lang pad door het bos. Heerlijk even wandelen in de bossen. De markeringen zijn uitstekend en daarom hoef ik het boekje helemaal niet meer regelmatig te pakken om mij te oriënteren. Omstreeks 13.15 uur kom ik bij een beroemd cafe restaurant Meson du Pulpo. Ook over deze locatie heb ik heel veel goede berichten gelezen. Tijd voor koffie met een lekker broodje. Ook het motortje moet met energie geladen worden. Ook nog wat boodschappen daar inslaan voor morgen. Volgens de borden is de herberg in Portella dichtbij. afslag rechts...1000 meter van de route....De herberg is erg goed en zou ongeveer 6 euro kosten. 7 euro voor een super lekkere samen gemaakte maaltijd. Het is even afwachten of deze herberg zo goed is als beschreven door vele pelgrims. Reis plannen voor morgen Caldas de Reis. De herberg bleek heel gemakkelijk te vinden. De herberg zag er top uit. Het is al enigszins druk...maar er is gelukkig nog ruim voldoende plek... Ik meld mij bij de receptioniste...dat bleek Sergio. Een invalide zeer aardige beheerder. Ik geef meteen aan dat ik natuurlijk mee wil eten...Ik heb niet al teveel bij mij en had er op gerekend dat ik kon mee-eten. De omgeving is zeer stil en er staan maar een paar huizen en gebouwen en kerken om ons heen. Geen faciliteiten zoals supermarkten, cafe's ed. Maar dat stond al beschreven in mijn boekje. Advies derhalve om altijd vooraf de beschrijvingen door te lezen...Ik ga douchen en mijn spullen weer voor de volgende dag klaarzetten. Kleding wassen zit er even niet in, omdat het te fris en vochtig is. Dan maar een dag overslaan. Maar het is wel fijne fris weer...even buiten zitten en genieten op een bankje. Even tijd voor mezelf. Ik herken enkele pelgrims die ik eerder onderweg ben tegengekomen. Ook maak ik kennis met nieuwe pelgrims uit de diverse landen. Ik kan goed met ze praten, omdat ik allerlei talen spreek...echter geen Italiaans.....Maar met handen en voeten gebaren weet ik mij echter ook te redden. Ik help nog een enkele pelgrim met blaren. Mijn tape doet weer wonderen...Echter ik blijf wel een beetje op de achtergrond. Ik wil niet de hele avond pelgrims blijven verzorgen...Mijn tape begint al aardig op te raken..In de middag uren hebben we gezamenlijk met alle pelgrims de maaltijd klaargemaakt. Appels schillen..sla plukken...soep maken...Na een korte rustperiode....is het al weer avond en etenstijd...Mensen wat een maaltijd hebben we gehad. Soep vooraf...hoofdmaaltijd en een lekkere dessert...en natuurlijk heerlijke wijn erbij. Wat een topmaaltijd. Weer een jacobsdag....Na afloop natuurlijk een foto...met de beheerder erbij. Hij gaat die avond weer naar huis. Hij wordt door zijn zoon met de auto opgehaald. We blijven gezamenlijk zonder beheerder achter. Er komen nog een aantal pelgrims erbij. Zij mogen er nog in na betaald te hebben. Ze hebben de heerlijke maaltijd gemist. Het blijken een paar pelgrims te zijn die ongezellig en weinig contact maken. Ook dat soort pelgrims kom je tegen...Omstreeks 21.30 uur vallen de luiken dicht en begin ik al heel diep te gapen..Bed tijd. Morgen gaat het wekkertje weer heel vroeg af. Pelgrim op weg naar ....Voor degene die bijhoudt waar ik mij bevind...het is etappe 20 en 21...Morgen naar Caldas del Reis etappe 22. Morgen kan ik daar ongeveer aankomen omstreeks 10.00 uur. De helft van deze etappe over groene wegen en de rest over asfalt. Weinig hoogte verschillen...maar we zijn al flink op weg naar Santiago..Ik kan mij deze dag herinneren als een hele mooie fijne wandeldag met een fantastische afsluiting bij deze herberg Portella. Morgen weer een wandeldag....de 29e....

Morgen weer een nieuw wandel avontuur...

Pelgrim Jacob Elbertus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 297313

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: