21e wandeldag Camino Portugal afgelegd 596,5 km - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 21e wandeldag Camino Portugal afgelegd 596,5 km - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

21e wandeldag Camino Portugal afgelegd 596,5 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 November 2014 | Portugal, Porto

Hallo beste lezer(s),
Zoals eerder aangegeven een slechte nachtrust gehad. Francisco de Spaanse pelgrim ook. Het wordt een kort wandeltochtje vandaag. Op naar de stad Porto. Ik ben echt toe aan een rustdag. Bijna 600 km onderweg naar mijn eindbestemming Santiago de Compostella en verder naar de Atlantische kust. Ik moet vandaag wel de regencape gebruiken vermoed ik. De bewolking kunnen we bijna grijpen. Ik heb het hotel Dixo gereserveerd via mijn smartphone. Een leuk gezellig hotel in het midden van de stad. Twee nachten en de kosten 38 euro. Een koopje voor een grote stad overnachtingen.
Zou ook nog dichtbij de kathedraal gelegen moeten zijn in het centrum van de stad. Wandelroute was best nog wel pittig richting Porto. Bos landschap en zigzaggend door het landschap. We zijn al snel bij het dorpje Rotunda. We komen als snel vrij hoog rond de 250 meter. En het is gezellig om een stukje met een andere pelgrim te wandelen. We zakken hierna af richting de stad Porto. Even een tussenstop met een bak koffie. Af en toe regent het pittig en dan is een tactische stop wel zo fijn. Na de pauze al vrij vlot wandelen we eigenlijk de stad Porto in via de unieke brug over het water, de rivier de Rio Douro. De stalen grijze brug is uniek in zijn soort en je wandelt zo de brug op. Je ziet de mooie stad Porto. Geweldig gezicht. Midden op de brug een metro lijn....en de wandelaar nemen bezit van de brug met af en toe een metro treinstel dat langs dendert....Even oppassen dat je niet omver gereden wordt. Wij worden warm onthaalt....en ook met ontzag aangekeken. We hebben vrij grote rugzakken en met onze schelpen is het zichtbaar dat we pelgrims zijn onderweg naar Santiago. Als toeristen even vlot een aantal foto's maken. Achteraf zat er een duimafdruk op mijn foto camera lens en ze zijn een beetje mislukt, maar geven wel een goede indruk van de prachtige stad Porto. Beneden kijkend vanaf de brug een mooie kade en verderop nog een brug over de rivier. Een heel mooi gebouw aan het begin van de brug die een museum blijkt te zijn. Een militair museum. Boten op de rivier en beneden op het water lijken ze erg klein. We staan heel hoog op die brug boven de rivier. Een heel mooi uitzicht.....adembenemend mooi.
Na een selfie en elkaar gefotografeerd te hebben, wandelen we door over de brug naar het centrum. We komen langs de kathedraal en besluiten daar meteen onze stempel daar te halen. Soms gaan ze bepaalde tijdstippen of dagen dicht en je moet slim zijn. Stempeltje scoren wanneer het kan. We bekijken kort de kathedraal en besluiten later nog een deze kathedraal uitgebreid te bezichtigen. Even een kaart halen bij het VVV naast de kathedraal. Daar worden we aangesproken door een groep Japanners....in het Engels vragen ze waar we naar toe gaan met die zware rugzakken. We vertellen ze dat we al dagen onderweg zijn....en vol bewondering horen ze dat we de camino Portugal wandelen. Met name het ongeloof als ze horen dat ik al 600 km onderweg ben. We moeten natuurlijk gezamenlijk op de foto. Het blijven natuurlijk japanners die alles willen fotograferen. De medewerker van het VVV is blij met ons dat we zo even tijd voor deze toeristen maken. Ook in Porto beginnen heel veel pelgrims hun wandeltocht richting Santiago. Francisco heeft via zijn neef een hotel laten boeken en gaat dus niet met mij mee. Hij wandelt wel een stuk mee naar mijn hotel om mij daar even af te zetten. We spreken af om 18.00 uur bij elkaar te komen in het centrum om samen wat te drinken en te eten. Francisco geeft ook aan dat hij jammer genoeg met zijn neef gaat wandelen. Hij had eigenlijk verder met mij willen wandelen, doch vermoedt dat ik veel te snel zal zijn voor zijn neef die niet zo'n ervaren wandelaar is. Ik kom aan bij het Dixo Hotel en het blijkt een heel leuk hotelletje te zijn gerund door jongelui. Ik blijk een kamer te hebben op de tweede etage kamer 4. Een kleine kamer met totaal vier bedden. Het ziet er heel luxe en gezellig uit. Een raam dat je fijn open kan zetten.
Ik ga het bekende ritueel weer volgen...eerst douchen...spullen opruimen...kleding verschonen...etc. Even internetten...via wifi...dagboekje etc. Voordat ik het weet is het bijna 18.00 uur...
Ik wandel vlot naar de afgesproken plaats. Francisco en neef is er nog niet...maar een flink aantal minuten later komt hij rustig aan wandelen..echt een Spaanse pelgrim...was de tijd even vergeten...
Bleek hierna dat zijn neef verderop bij een ander tafeltje zat bij dat restaurantje...Die neef kende ik natuurlijk nog niet van gezicht....dus ik kon niet weten dat hij er al zat. We gaan hierna door de stadscentrum wandelen op zoek naar een leuk restaurantje...We wandelen eigenlijk te lang door....en deze pelgrim begint langzaam te stuiteren van de trek. Eindelijk vrij laat hebben we eindelijk iets gevonden....We zitten heel lang te wachten op eten, maar we hebben drie uren lang gedaan over een warme maaltijd??? Eten was bijna al verteerd toen we gingen afrekenen. Het echtpaar van dit restaurant kon het aantal gasten niet aan.....maar de maaltijd was top. Echt niet duur...dus wij tevreden. Ik heb heerlijke zalm gegeten en hierbij een top wit wijntje. Heel veel gasten zaten uren te wachten op hun eten....in Nederland waren wij al lang opgestaan en weggelopen, maar daar blijft men gewoon praten en wachten.
Vrij laat die avond retour hotel en afscheid genomen van Francisco en zijn neef. Zij gingen verder naar hun hotel. Ik ben al vrij goed bekend in het centrum door al dat zwalken door de stad. Gelukkig in het donker vrij snel het hotel gevonden. In het hotel mijn kamer in en er bleek inmiddels een gast bijgekomen te zijn. De volgende morgen blijkt het een vrouw/meisje te zijn....die gelukkig niet snurkt...Ik heb een heerlijke korte wandeldag gehad en een hele fijne avond met Francisco en zijn neef. Deze dag was top.....en wederom een hele fijne Jacobsdag!! Een echte top pelgrim.
dag. Ik ben volgens mij met een glimlach op mijn gezicht in slaap gevallen........ 21e wandeldag weer voorbij en morgen een RUSTDAG. Ook heel fijn om deze mooie stad Porto verder te bekijken en te ontdekken.

Tot het volgende reisverslag over de stad Porto Portugal.

Groet,

Pelgrim Jacob Elbertus

• 28 November 2014 - 22:57

Ans:

Hallo Bert, vandaag weer's even gaan zitten voor je verslagen, niet alles helemaal gelezen maar toch een goede indruk door je prachtige verhalen. Ik krijg nu al zin in mijn loopje volgend jaar.
    We blijven je volgen en geniet ook van de foto's, al zijn het maar kleine indrukken, het zegt voldoende.
    Mooie plaatjes.
    groetjes Ans.