19e wandeldag Camino Portugal 586 km afgelegd. - Reisverslag uit Oliveira de Azeméis, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 19e wandeldag Camino Portugal 586 km afgelegd. - Reisverslag uit Oliveira de Azeméis, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

19e wandeldag Camino Portugal 586 km afgelegd.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

20 November 2014 | Portugal, Oliveira de Azeméis

Hallo beste lezer(s) van mijn dagboek,
De dagen vliegen voorbij en ik ben bijna drie weken onderweg.
Ik plan vandaag etappe 11 Agueda- Albergia a Velha. 16,3 km.
Wellicht verder op weg naar Oliveira de Azemeis.
Ik besluit deze keer eens niet vroeg op te staan???Om 06.45 uur ben ik al wakker op deze wandeldag 5 september 2014. Het was een heel druk gedoe vannacht. Wat was ik blij dat ik een kleine aparte kamer had. Badkamer deur open…deur piepend dicht…de hele nacht door.
Er waren toch nog een aantal pelgrims en fietsers bij gekomen en daardoor zat de herberg bijna vol. Heel veel mensen op een zaal en ikke had geluk. Ik heb heerlijk rustig geslapen met het raam een beetje open. Het verkeer op de weg langs de herberg is druk. Het was verder wel een warme nacht. Ik dreef af en toe mijn slaapzak uit. Wellicht was het beter geweest om een klein dun binnenzakje mee te nemen. Mijn all season slaapzak is te warm voor deze wandeltocht. Wellicht heb ik er later meer aan als het kouder wordt in Noord West Spanje.
Heerlijk even buiten een ontbijtje….en het is lekker fris buiten. Ik ga vlot op pad en bemerk dat er al enkele pelgrims weg zijn gegaan. Gelukkig heel stil. Met name Italiaanse pelgrims kunnen er wat van…meestal met heel veel lawaai en praten verlaten ze een herberg en iedereen geïrriteerd wakker he.. Ook dat hoort bij een pelgrimstocht. Ik zal de komende dagen veel meer pelgrims ontmoeten met daarbij natuurlijk ook de wat minder punten.
De route langs een weg vlot opgepakt. Een stuk asfalt maar na een paar kilometer een afslag weg van die drukke verkeersweg. Heerlijk genieten van de stilte van de morgen over leuke kleine wegen en paden. Door leuke dorpjes en uiteindelijk om 10.30 uur het dorpje Albergia al bereikt. Heel vlot gewandeld. Over dit stuk kan ik nog wel verklaren dat ik onderweg een route probleempje had. Een oude brug bleek ingestort te zijn en een geheel nieuwe brug was over die rivier gebouwd. De markeringen waren helaas niet aangepast. Dat kostte toch wat tijd, maar deze pelgrim had al vlot door dat ik die lange nieuwe brug de route was om de brede rivier te passeren. In het hoog regenseizoen kan het wel eens kolken bij deze rivier. Van een kabbelend riviertje zal deze veranderen in een kolkende alles verwoestende rivier stroom. Het was een heel mooi om over deze brug te wandelen. Ik heb een paar foto;s gemaakt. Hoog boven het dal en mooie vergezichten aan beide kanten. Ook hele mooie stukken door het bos was genieten. Deze etappe ben ik geen andere pelgrims meer tegengekomen. Iedereen verlaat de herberg en soms kom je elkaar helemaal niet meer tegen…je loopt allemaal in een stroom naar Santiago. De aankomst in dit dorpje is heel vroeg en ik hoef niet lang na te denken…Ik ga door. Verder kan ik bij de herberg van dit dorpje niet terecht. De herberg naast een schooltje blijkt nog niet af te zijn en ingericht te zijn. Ik word wel verwezen naar een private room doch het is nog veel te vroeg. Na een korte pauze en een lekker hapje zag ik al snel de route langs een stenen muur. Aan beide zijden een muur en dat gaf al iets mystiek aan. Je wandelt tussen muren en je ziet verder niets links en rechts van je alleen het pad dat enigszins omhoog loopt. Etappe 12….29,2 km. Ik hoef niet de hele etappe te wandelen. Je kunt ook halverwege of ergens anders op de etappe stoppen voor een overnachting, mits er natuurlijk een locatie is. De route is heuvelachtig maar niet vervelend om te wandelen. Ik passeer mooie leuke dorpjes. Ik vergaap mij aan de mooie woningen en gebouwen onderweg. Doordat je rustig wandelt zie je veel meer. Fietsen of met de auto door zo’n gebied rijden ….is veel te snel. Je mist veel te veel…Ik realiseer mij dan ook hoe bijzonder het is dat ik dit zo kan en mag doen. Ondanks het feit dat het soms wel een fysiek dan wel mentaal pittig kan worden. Met name ook omdat ik de beste ervaring(en) heb om alleen te wandelen. Men vraagt mij vaak waarom? Ik geef dan aan…IK bepaal de route, de snelheid, de stops, de overnachtingen en daarbij luister ik zeer goed naar mijn lichaam. Het wandelen van dit soort grote afstanden rond de 1000 km vraagt veel balans. Wandel je teveel dan wordt je de volgende dag gestraft…
Wandel je met verkeerde schoenen…dan heb je blaren. Verzorg je je voeten onvoldoende…dan kun je problemen krijgen met allerlei kwalen en blessures. Iedere wandeldag luisteren naar je lichaam…en voor mij op tijd energie tot mij nemen (goed eten).
Maar ook het vocht niveau in de gaten houden. Bij warm weer iedere dag minimaal 2 a 3 liter water drinken. Ik maak regelmatig mee dat pelgrims onwel worden of een hitte stroke krijgen.
Levensgevaarlijk als dit je onderweg gebeurt in de stilte van de bossen. Voorlopig zal niemand je vinden…
Er waren heel bijzondere paden bij deze etappe…met name het wandelen langs de rails van de trein(en). Het heel voorzichtig en snel oversteken van deze spoorrails om de route weer op te pakken….is altijd spannend. Goed opletten want er staan geen waarschuwingsbakens of bellen die een naderende trein aangeven. Ik heb wel eens een paar keer heel verbaasd gekeken hoe dit hier in Portugal maar ook in Spanje gaat.
Ik besluit omstreeks 16.00 uur bij nadering van Oliveira de Azemeis toch te gaan stoppen. Het is al redelijk laat en ik wil ook graag nog op tijd een overnachtingsplek vinden. Na een pittig klim kom ik dit dorpje binnenwandelen. Het is inmiddels 16.30 uur. Het blijkt een klein stadje te zijn en in mijn boekje staat dat er een herberg moet zijn. Echter die blijkt gesloten. Er is een hotel in dit stad…maar die is heeeeel duur. Dan maar de Bombeiros. Een overnachting daar is vaak ook wel redelijk. De brandweerkazerne snel gevonden…je moet naar de hoge masten in de stad zoeken…en inderdaad daar kan ik slapen in een klein zaaltje. Voor 5 euro. Zeer goedkoop en accommodatie blijkt redelijk te zijn. Niet al te schoon, maar je moet als pelgrim niet te kieskeurig zijn. Ik ga het bekende ritueel weer volgen..douchen…wat eten…rugzak klaar maken voor morgen..en helaas geen wasdag. Mijn volgende shirt maar morgen weer aan. Plan is natuurlijk om etappe 12 af te maken en door te gaan naar etappe 13 naar Sao Joao da Maderia. Ik wandel daarna nog even in het stadje en zie een leuke pizzeria voor vanavond. Bij terugkomst in de kazerne komt pelgrim Francisco binnenlopen. Ik help hem even en we kletsen nog even. Over de mooie etappe en het feit dat het best wel pittig was. Blij dat we elkaar weer ontmoeten. Er is een klik tussen ons als pelgrims onderweg naar Santiago. Een van de zeldzaamste ontmoetingen tussen mensen die elkaar nooit gezien hebben en elkaar meteen begrijpen. We eten die avond gezellig met elkaar en we kletsen wat af. Ook dat hoort bij het zijn van pelgrims…ontmoetingen met leuke gezellige mensen. Voor dit deel van mijn tocht is dit gegeven heel leuk. Ik eet Bacalau …een visschotel….heerlijk. Met een soort chips en uiteraard iets erbij te drinken….We zijn om 21.30 uur terug en bij terugkomst blijkt er een echte pelgrim te zijn bijgekomen. Ik had deze pelgrim al gezien in de stad bedelend doch wist niet dat hij ook in de brandweerkazerne zou overnachten….Wat een stank kwam er bij die pelgrim vandaan. Ook zijn voeten zagen er niet uit…en daar moeten we de hele nacht naast slapen??
Gelukkig konden we aan het eind van de zaal een stapelbedje uitzoeken en de lucht was daar gelukkig niet zo intens…Morgenochtend meer over deze echte pelgrim met habijt …stok…en mandje.
Hij was niet erg spraakzaam en erg introvert. Ook de Spaanse pelgrim Francisco probeerde nog een praatje met hem te maken, want volgens dhem sprak hij spaans. Maar helaas weinig of geen contact. Hij wilde verder alleen maar zijn eigen gang gaan. Kennelijk wilde hij heel sober en alleen naar Santiago gaan…Ieder doet wat hij zelf wil…

Nadat ik alles voor de volgende wandeldag klaar gezet heb…..mijn bedje ingesprongen….en heerlijk geslapen. Het was deze nacht heel stil en geen last van vieze luchtjes…

Wat zal er morgen weer gebeuren en wie zal ik nog meer ontmoeten tijdens mijn camino Portugal. Gaan we samen op pad naar Gijon…een tussenstop voor Porto. Of wandelen we rechtstreeks door naar Porto?? Morgen weer een dag en we zien wel.

Pelgrim Jacob Elbertus.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 298210

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: