17e wandeldag Camino Portugal afstand 499 km - Reisverslag uit Mealhada, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 17e wandeldag Camino Portugal afstand 499 km - Reisverslag uit Mealhada, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

17e wandeldag Camino Portugal afstand 499 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 November 2014 | Portugal, Mealhada

Hallo beste familie, kennissen, collega's en belangstellende(n),

We gaan weer verder wandelen.....heerlijk weer op pad en mijn avonturen gaan weer verder. Een rustdag is fijn, maar het verder gaan is ook een gegeven....mijn benen en voeten vragen gewoon weer om verder te gaan. Het is ook wel een vreemd gevoel. Degene die lange afstandswandelingen afleggen kennen dit gevoel. Het hotel is nog geheel in ruste en ik hoor geen geluid bij het opstaan omstreeks 05.30 uur. Etappe 9 Coimbra - Mealhada. Ongeveer 22,4 km af te leggen. Zou een makkie moeten zijn. Na een vlot ontbijtje op pad omstreeks 06.15 uur. De stad is nog in rust en het is lekker fris vanmorgen. Ik wandel het hotel uit naar rechts richting het station.
Ik steek over naar de kade van de rivier en volg deze. Licht is er voldoende. Is ook wel nodig want het is nog donker. Al heel vlot zie ik de markeringen...de bekende gele pijlen. Het is nagenoeg steeds rechtdoor wandelen en onder viaducten door...langs mooie wegen en paden. Er zijn een paar pittige hoogte verschillen maar weinig asfalt. Gelukkig niet al te drukke wegen die lijken op autosnelwegen. Maar als ik de kaart vanmorgen zag zie ik een rode weg en dat betekend...veel asfalt, maar gelukkig maar een klein stukje. Er is zelfs een stuk door een bos...Ook wandelpaden door boomgaarden. Heel fijn en vlot te belopen. Dat zijn ook dagen die meetellen. Ik wandel nog vrij lang door tot 10.00 uur en ik heb al heel groot stuk gewandeld tot Lendiosa. Dit wordt een korte wandeldag. Misschien wel goed, want er volgen nog vele wellicht pittige wandeldagen. Ook de afstand zal straks mee gaan tellen. Dus geduld hebben en niet teveel grote afstanden afleggen. Voor degene die grote ervaring hebben met lange wandelafstanden afleggen weten waar ik over schrijf. Het venijn zit altijd in de staart of wel het eind van zo'n mega wandeltocht. Ik pak nog even het rust moment van een half uur en geniet van het bekende bakkie koffie. Onderweg heb ik genoeg gezien om in te kopen, dus voor degene die deze etappe gaan wandelen..je hoeft niet veel mee te nemen. Na de pauze heel vlot door gewandeld richting Mealhada. Ik wandel drie kwartier na de pauze al voor de stad. Herberg/hotel Hilario. Gelegen naast een stille weg nabij een sportpark en door een industrie achtig terrein. Het hotel ligt in de buurt van een drukke weg en wordt zoals later bleek veel bezocht door truckers.. De herberg cq hotel ziet er top uit. Ik ga naar de receptie en meldt mij daar nadat ik aangebeld heb. Ik word binnengelaten en er is ruimte genoeg. Er zijn heel weinig gasten. Het is inmiddels 12.30 uur. Erg vroeg dus, maar ik heb nog wel wat te doen. In het hotel kon ik geen was doen …..dus bij deze herberg cq hotel moet ik mijn klusjes weer doen. Ik kan kiezen een stapelbed van 10,00 euro of een private room voor 15,00 euro. Private room natuurlijk. Lekker privé en geen last van snurkers… Er is een douche en dubbel bed. Het ziet er echt top uit….Ook het gastenverblijf nabij het restaurant ziet er zeer goed uit. Zelfs een TV. Het restaurant is nog leeg en er worden al voorbereidingen gedaan voor de middag/avond sessie. Er zijn maar een paar gasten die lunchen. Mij wordt verteld dat er een specialiteit te krijgen is vanavond….4 piggles…Is een heel jong varken op het spit gebraden?? Dit jonge varkentje wordt op het spit op een speciale manier klaar gemaakt op het spit. Ik heb erover gelezen en vind het toch wel een beetje sneu… Het schijnt een lekkernij in deze streek zijn. Ik weet het nog niet of ik dit wel wil eten. Men kan ook te ver gaan…Ik neem nu een lunch ..brood…met soep…en meloen na. Een goede maaltijd voor een pelgrim. Ik ga vlot douchen en daarna mijn was doen. De was moet nog lang drogen. In de overdekte gedeelte tussen het hotel en het restaurant gedeelte hangen waslijnen. Snel ophangen en laten drogen. Het is niet al te warm en ik hoop echt dat mijn was nog droog wordt. Wel een voordeel nu dat ik vroeg ben…
Na deze voorbereidingen…even een siësta….want rust moet je pakken wanneer het kan. Na een uurtje even naar de gastruimte en daar heb ik wifi. Een berichtje maken en TV kijken. Even kijken naar het Portugese nieuws…Ik check nog even de route van morgen en bespreek even met de eigenaar hoe ik het hotel morgen verlaat. Gewoon sleutel achterlaten in de kamer en deur dichttrekken na vertrek. Door het hekwerk en vervolgens linksaf en voila de route. Dat is wel heel gemakkelijk.
Er is hier heel weinig te doen en derhalve even sappen met de TV….Ik kijk even later naar een bekende film van Rambo. Ook leuk om dit weer eens te zien. In dit dorpje is echt helemaal niet. Na afloop van de film onder genot van een heerlijk koud biertje is het al snel 19.30 uur en tijd voor een warme maaltijd. In dit hotel heb ik heerlijke gegeten, maar geen klein varkentje….aan het spit. Het is een rustig wandel / relax dag geworden. Ik heb nog even wat gepraat met de eigenaar van het hotel over mijn wandeltocht….die zij heel bijzonder vinden. Ik bedank hen hartelijk voor het ontbijtje dat ik nog van ze meekrijg. Morgenochtend kan ik in ieder geval vroeg vertrekken. Mijn oogjes worden omstreeks 22.30 uur al weer moe. Eerst mijn was van de lijn halen en spullen klaar zetten. 23.00 uur valt deze pelgrim in langzaam in dromenland en herbeleeft de afgelopen avonturen nogmaals….met volgens mij een glimlach op mijn gezicht. Wat ben ik een bofkont dat ik dit kan en mag doen!

Morgen weer een avontuur…..en dagverslag.

Leest U mee??

Pelgrim Jacob Elbertus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 298210

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: