Rustdag in de Stad Coimbra Portugal. 2-9-2014 - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Rustdag in de Stad Coimbra Portugal. 2-9-2014 - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Rustdag in de Stad Coimbra Portugal. 2-9-2014

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 November 2014 | Portugal, Coimbra

Hallo beste lezer(s),
Een nieuwe dag …nieuwe kansen.
Deze pelgrim heeft heel fijn geslapen in dit kleine hotelkamertje. Wel heel fijn om privé even een eigen kamer te hebben. Met alles erop en eraan. Deze pelgrim was erg gewend de laatste dagen om heel vroeg op te staan. Het was ook voorspelbaar dat ik die morgen al vrij vroeg wakker was. Om 07.30 uur…Even door soesen en blijven liggen, maar ik besluit deze dag optimaal te genieten.
Ik ruim mijn kamer een beetje op en gooi een oud broodje op. Vandaag lekker genieten van deze dag en even bijkomen van de laatste wandeldagen. Ik ben al flink opgeschoten in Portugal en de wandel kilometers lopen al flink op. Nog even en ik ben al halverwege. Je realiseert je dat het heel bijzonder is om dit te kunnen en te mogen doen. Het thuisfront is zeer belangrijk, maar ook ik heb soms gewoon dit nodig om bij te tanken. Zowel fysiek als mentaal. Heerlijk uitwaaien en het avontuur zoeken. Iemand noemde mij recent ….je bent een vrijbuiter….Ja eigenlijk ben ik dat ook wel. Je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen.
Ik ga even bedenken wat ik ga doen…mijn programma van vandaag. Stempelen paspoort…stad verkennen…kerken en gebouwen bekijken…lekker even eten om de verloren kg er weer bij te krijgen. Ik voel aan mijn broeksriem dat er toch weer wat vet is verdwenen…niet gek na die vele wandel kilometers. Ik eet mij buikje rond, maar het is soms niet voldoende om niet af te vallen. Op mijn bedje even social media via mijn smartphone…laatste dagen niet gedaan. Heerlijk om even gewoon af te sluiten van deze wereld. Om hierop terug te komen…op straat zie je hier ook heel veel mensen met hun telefoon bezig zijn…soms zelfs aan een tafeltje waarbij ze niets tegen elkaar zeggen. Die telefoon is veel belangrijker…en nare ontwikkeling. Niet erg sociaal om zo met elkaar om te gaan.
Ik ben gisteren even langs het stadhuis gegaan om te informeren of ik daar een stempel kon krijgen in mijn pelgrimspaspoort. Dat kon op dat moment niet doch verwezen mij door naar vandaag in de ochtenduren. Daarom op pad omstreeks 10.00 uur. Op naar het stadhuis via allerlei leuke steegjes. De winkeliers zijn druk bezig voor te bereiden op hun werkzame dag. De stad leeft. Het is een hele leuk stadje. Het bevalt mij meteen. Het leeft en de mensen zijn aardig. Je ziet dit om je heen gebeuren. Een oude vrouw die valt…en iedereen reageert spontaan en helpt…men loopt zeker niet door. De stad wordt nog even schoongemaakt door de buitendienst….de vuilnisbakken worden geleegd. Fijn om zo even door de stad te lopen richting raadhuis. Voor het raadhuis staan een paar mensen te praten met een politieagent…municipal local ….lokale politie agent dus.
Ik wandel rustig via de hoofdingang naar binnen en wacht in de hal even. Een heel mooi gebouw en na enkele minuten word ik aangesproken door deze politieagent die enigszins enkele woordjes Engels spreekt. Ik laat hem mijn pelgrimspaspoort zien en vraag in het Portugees naar een stempel. Hij begrijpt het meteen en pakt mijn paspoort op. Hij vraagt mij te wachten in de hal. Ik kijk even vreemd en vind het niet al te leuk dat hij mijn dierbaarste bezit van een pelgrim meeneemt…mijn pelgrimspaspoort met mijn verworven stempels. Na een kwartier wachten al kijkend in die mooie drukke stadhuis hal, komt hij terug met een vrouw. Het blijkt de burgemeester van de stad te zijn!
Oeps….dat is wel even een bijzonder moment. Zij praat even met mij in het Engels waar ik mee bezig ben over de Camino Portugal en vol bewondering wenst zij mij BON CAMINO. Ik krijg netjes mijn inmiddels al gestempelde paspoort terug. Ik dank de Burgemeester voor de stempel en ook de politie agent voor dit zo voor mij bijzondere moment. Een beetje beduusd verlaat ik toch wel het stadhuis en wandel even heel dankbaar door het centrum van de stad. …..
Even bijkomen met een bakkie koffie en daarna wandelend met een kaart door de stad naar de mooie kleine kerken in deze stad. Ik bewonder vaak de architectuur en de frisse stilte in deze kerken. Ik bekijk de voorwerpen die uitgestald staan in die kerken, maar verwonder mij ook voor het licht dat door de glas en lood ramen deze kerken een bijzondere uitstraling geven. Altijd bijzondere momenten zijn dat…daar geniet ik optimaal van. In deze stad staan ook hele bijzondere gebouwen met name de universiteitsgebouwen met de hele mooie boeken. Deze stad is het echt waard om te bezoeken en er een dag uit te rusten als pelgrim. Ook heb ik in deze stad een heel mooi klooster bezocht. In dat klooster hele mooie foto’s gemaakt en zelfs een PC ..panorama foto gemaakt. Later zal blijken dat een van deze foto’s heel goed gelukt is. Ook dit klooster was heel mooi om te bezoeken en korte tijd door te brengen.
Tijdens mijn wandeling gaan mijn voetjes toch een beetje zeer doen in mijn oude versleten croks. Ik besluit nieuwe te kopen. De oude kan ik nog wel even gebruiken in mijn badkamertje voor bij het douchen. Geen vieze voeten…of iets oplopen aan mijn voeten vanaf de vloer.
Na enige zoeken een winkeltje gevonden en daar nieuwe lichtgewicht sandalen gekocht. Ze zitten meteen goed. Stelbaar met klittenband en ik draag nu zelfs sandalen. Dat is voor mij een hele stap,want ik draag nooit sandalen thuis of tijdens wandeltochten. Maar deze sandalen zitten zo fijn dat ik toch besluit ze te kopen voor het wereld bedrag van 10 euro. Heel dure aankoop dus…..???
Mijn voetjes vinden het heerlijk om weer wat steun te hebben. De onderkant van mijn croks waren op en zeker versleten. Ik voelde ieder steentje onder mijn voetzool en dat is niet fijn. Wat fijn dat ik zo snel nieuw schoeisel vond!! Weer een jacobmoment.
Ik ga lekker weer verder de stad in en ik kom aanplakbiljetten tegen met een aankondiging van FADO muziek in het FADO center in de stad. Na toch wel enige tijd zoeken vind ik het adres en het pand waar het kennelijk plaats gaat vinden. Blijkt in de avonduren te zijn om 18.00 uur tot 19.00 uur. Iets voor dit tijdstip aanwezig zijn en reserveren. Ik besluit het te doen en naar dit concertje te gaan van FADO muziek. Ik koop alvast een kaartje voor vanavond en hoor dat ik zelfs na afloop een port te drinken krijg. Kosten 10,00 euro. Ik bedenk laat me verrassen….
Het is inmiddels 11.30 uur en mijn maag begint te knorren…deze pelgrim moet gevoederd worden.
Ik wandel verder het centrum in en neem plaats bij een klein restaurantje. Ik bestel menu 2. Na enige tijd komt de kelner mij twee menu’s brengen. Hij keek al heel vreemd toen ik menu twee bestelde?? Ik krijg nu twee bordjes met broodjes en twee cola. Ik besluit verder geen problemen te maken omdat het er heel goed uitzag. Voordat ik het wist had ik broodje een al op en begon ik aan broodje twee. De twee cola’s waren ook vlot opgedronken. Heerlijk even uitbuiken op dat terrasje en naar mensen kijken. Wat is het leven op dat moment TOP…

Ik ga even terug naar het hotel en plotseling moet ik naar de WC. Lichte diaree…

Dat is minder. Gelukkig heb ik zelf middeltjes mee op diaree te bestrijden. Ik neem vlot een pil en dan maar hopen dat het snel overgaat. Het kan komen door diverse oorzaken….eten…warmte…etc.
In ieder geval vanmiddag goed opletten wat ik eet…Middag deel heb ik gebruikt om uit te rusten…een heerlijke siësta. Diarree lijkt nog niet helemaal over te zijn. Gelukkig heb ik een privé toiletje….Er staat nog meer op het programma…vanavond om 18.00 uur fado concert….route verkennen…boodschappen doen…en uiteraard in avonduren nog een maaltijd. Genoeg te doen dus…voor deze pelgrim.
Omstreeks 17.30 uur langzaam richting Fado concert zaaltje gewandeld. Staan al enkele mensen te wachten. …en het lijkt druk te worden. Ik heb al een kaartje dus geen zorgen..
Iets voor 18.00 uur ga ik in het zaaltje zitten en het zaaltje vult zich halfvol. De deuren worden gesloten en na enkele minuten begint het fado concert. De gitaar bij fado is bijzonder. Het geluid ervan is toch wel flink anders dan een gewone gitaar. Het is een heel leuk concert. Ook vocaal wordt er bij gezonden.Ook een presentatie over de historie van fado wordt in de diverse talen weergegeven. Ook het ontstaan van fado wordt verteld. Een jongeman wordt verliefd op een meisje en gaat met gitaar spelen bij het huis van dat meisje. Traditie is dat als dit meisje in wil gaan op de avances van de jongeman dat zij drie maal het licht aandoet. Ouders van dit meisje niet thuis??
In ieder geval de buren horen de mooie gitaar muziek en de zang van de verliefde jongeman. Zij vinden dit heel mooi en willen hem bedanken. Geen applaus, want de ouders van het meisje mogen dit niet horen. Daarom wordt er zachtjes gemompeld….. Daarom ook bij dit concert moment na afloop geen applaus maar wordt er door ons gasten gemompeld… Een bijzonder moment om mee te maken. Weer zo’n jacobsmoment….Na afloop van het concert praat ik nog even met een van de jongelui en hoor dat zij bezig zijn met een echt theater te krijgen voor hun voorstellingen. Het is hier behelpen. Ik hoor dat het bandje volgend jaar naar Delft en Rotterdam gaat. Hun fado muziek is verder te downloaden via spotify. Na afloop ben je toch wel even stil….en dan nagenieten met een heel klein glaasje port. Wat wat dit drankje lekkkkkker. Beetje voorzichtig met drank, maar dit moment moest ik natuurlijk even nemen.
Ik wandel daarna even door de stad en ik kom wederom studenten tegen in middeleeuws zwarte pakken. Ze maken muziek en verdienen hiermee een zakcentje…De sfeer in deze studentenstad is top. Ik geniet er heel erg van.
Maar deze pelgrim moet verder….en ik besluit toch tegen de diarree immodium te kopen. Er zit een apotheek in de hoofdstraat en ik koop voor een paar euro een gel met immodium tegen diaree. Ik heb geen zin om steeds te moeten stoppen onderweg tijdens het wandelen en een broek vol is ook niet fijn…als U begrijpt wat ik bedoel.
Deze dag afgesloten met een korte wandeling langs de kade van de rivier….de route markeringen voor morgen gevonden. Ook boodschappen gedaan voor de volgende wandeldag van morgen. Ik heb de volgende tekst in mijn dagboekje genoteerd: TOP DAG.

Wat zal de dag van morgen mij weer (verder) brengen…..

Mijn avontuur gaat verder door richting Santiago de Compostella.

Pelgrim Jacob Elbertus.

ps
Hoop dat U mijn verslagen leuk vindt...reactie fijn doch hoeft niet.

  • 15 November 2014 - 21:56

    Liana:

    Hallo Bert,
    Ik geniet erg van je verhalen, dus bij deze een reactie ;)
    Groetjes Liana (FB)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 297385

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: