3e dag / 1e echte wandeldag Camino Portugal - Reisverslag uit Carrapateira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 3e dag / 1e echte wandeldag Camino Portugal - Reisverslag uit Carrapateira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

3e dag / 1e echte wandeldag Camino Portugal

Door: Bert Gorter totale afstand na deze dag 40 km

12 Oktober 2014 | Portugal, Carrapateira

Halllo beste lezer(s),
Het vervolg van mijn dagboek beschrijven van recente Camino Portugal.

Hoop dat U mijn verslag(en) leuk vindt en zeker zal er voldoende informatie instaan voor pelgrims die deze route willen gaan wandelen.

Zaterdag 16 augustus 2014. Ik kan mij herinneren dat ik het toch wel weer spannend vond om weer een camino te gaan wandelen. Je bereidt je eigenlijk best wel lang voor, maar al het zover is dan stijgt natuurlijk wel de spanning. Hoe zal deze wandeltocht weer verlopen.....Mijn avontuur kan weer beginnen. De wekker ging deze dag wel heel vroeg. Het was nog donker. 05.30 uur gaat mijn telefoon af. Heerlijk geslapen. Lekker vroeg op pad. Temperatuur buiten in de vroege uurtjes is prima. Ik denk iets onder de 20 graden. Wel in het achterhoofd dat ik gehoord had dat het komende dagen mooi weer wordt met hoge temperaturen. Ik neem mij voor om veel foto's te maken en ervan te genieten. De rust te vinden om ook onderweg soms gewoon te stoppen om te genieten van natuur, cultuur erfgoed etc.

Vertrek Sagres 06.00 uur.

Deze ochtend wederom het lange stuk weg terug naar Capo Sao Vincente met dien verstande dat ik ruim voor de vuurtoren rechtsaf moet slaan om de route Rota Vincenta op te pakken. Er is weinig of geen verkeer en heel stil. Afstand ongeveer 5 km. Omstreeks 06.45 uur het pad de Rota Vincente op. Het wordt langzaam licht. De zon komt op en dan kun je de mooiste zonsopgang foto's maken. Op naar mijn bestemming Vila Do Bispo.

Ik herinner mij dat het een heel mooi afwisselend pad was. Onderweg een mooie foto gemaakt van een dode boom in het veld. Het is zeer droog en zanderig. Zandkleur is oranje roodachtig. Mooie kleur voor een mooie foto. Het loopt erg vlot. Het pad cq weg is gemakkelijk en goed begaanbaar. Afstand Cabo sao Vincente naar Vila do Bispo is 14 km.
Beschrijving route geeft aan dat het iets wat zwaar is. 4 uur durend. Grootste klimhoogte 96 meter. Op de beschrijving een waarschuwing voldoende water mee te nemen. Minimaal 1,5 liter. Hieruit kun je concluderen dat er geen of weinig mogelijkheden zijn om drinken te kopen dan wel te krijgen.
Er is een aftakking het fisherman's path de blauwe route langs de kust. Ik heb mij voorgenomen om de historical way te volgen voorlopig om eerst te kijken hoe deze route mij bevalt. Het pad slingert door het toch wel kale landschap van zuidelijk Portugal Algarve. Onderweg kiezelpaden en een stuk zandpad dat best wel pittig is om te belopen met een rugzak van 15,5 kg. Na enige tijd rechtsaf naar het oosten en het dorpje Vila Do Bispo komt al in zicht. Een pittige afdaling naar het dorpje beneden. Om 09.00 uur al het dorp ingelopen. Wat heb ik dit stuk vlot en heerlijk genietend gelopen. Dat was meteen weer top. In het dorpje meteen de eerste snackbar binnengelopen om koffie te drinken. Je bent en blijft een Hollander he in de ochtenduurtjes. En die choco cake keek mij heel lief aan. Ik moest hem natuurlijk even proeven. Na het snijden droop de choco er van af....mhhhhhhh. Wat was die cake top. Maar ook met heeeeeel veel energie. Een heerlijke lekkere stop gemaakt. Hierna wat fruit gekocht. Ook dat kan je heel goed in Portugal voor prijzen die eerder gerekend worden in kwartjes euro.
In het dorpje plotseling de tekens GR13. En voor degene die deze tocht ook willen wandelen....het was heel rustig. Slechts een biker onderweg die mij inhaalde en naar mij toeriep....Bom Camino. In mijn aantekeningen staat vermeld dat ik na dit dorpje de markeringen even moest zoeken. Het eerste half uur waren de markeringen slecht. Goed opletten dus...daar. Gezien het tijdstip besloot ik door te wandelen. Veel te vroeg om te stoppen in dit kleine dorpje... Op de borden stond aangegeven 12 km naar Pedralva en 21 km naar Carrapateira. In de beschrijving van Rota Vincenta zou de route naar Carrapateira 22 km zijn. Duur 6 uur klimmen 299 m afdaling 206 m moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.
In de wintermaanden zware regenval in dit gebied. Er zijn dan op bepaalde stukken alternatieve routes. Kennelijk omdat het land onderloopt. Verder bleek uit mijn aantekeningen dat mijn route ook aangegeven werd als GR13. Later zou ik horen dat deze GR route langs de hele kust van Portugal zou lopen richting Spanje....Frankrijk....etc naar eindpunt Letland???

Verder blijkt uit mijn aantekeningen dat de route bij dit dorpje bij een pleintje bij de kerk linksaf verder gaat. Daar is het route pijltje zeer slecht zichtbaar.......Goed op de markeringen letten dus...Laat je niet misleiden door een andere route GR11....Die gaat fsm geheel de verkeerde kant uit!! Pleintje bij de kerk linksaf aan houden...dus.

Het vervolg van de route tot 12.30 uur, waar ik vlot het het dorpje Pedralva binnenloop. In dit dorpje vond ik een restaurant en heb ik spaghetti gegeten en cola gedronken. Overdag geen alcohol. Ook dat is voor mij een vast gegeven. In mijn andere camino's zag ik wel dat er flink alcohol gedronken werd door de pelgrims onderweg naar hun bestemmingen, maar ik krijg er slappe spieren van....
Het restaurant is nagnoeg geheel leeg. Bleek een Italiaans restaurant te zijn met een mooi terras. Ik ga binnen zitten, omdat het flink heet was geworden inmiddels. Rugzak naast mijn stoel en hoed + zonnebril eraan.
Na de maaltijd even mijn schoenen schoonmaken buiten en ook nog even naar toilet. Kom ik terug WEG zonnebril. Ik loop meteen naar de ober die aanwezig was en vraag mijn zonnebril terug. Hij haalt mijn zonnebril uit een la en geeft hem terug. (ik denk wat een dief). Kennelijk heeft hij hem van mijn hoed gehaald danwel is hij ervan afgevallen. Hij wist dat deze zonnebril van mij was...en toch niet even teruggeven. Deze diender laat niet van zich stelen. Gelukkig mijn zonnebril terug....die heb ik echt nodig met deze scherpe Portugese zon. Het enigste wat ik tegen die ober als gebaar gaf: ......met mijn hand bij mijn oog....en mijn vinger zodanig gebaar maken van: niet meer doen! Kennelijk vond hij mijn BMW zonnebril heel mooi! Ook hier geldt dus...altijd goed op je spullen letten!!

Na deze gebeurtenis weer op pad. Ik lees en herinner mij nu dat ik hierna een kudde geiten tegenkwam...helemaal alleen zonder begeleiding. Ze liepen voor mij uit een half uur en na verloop van tijd haalde ik een herder binnen. Zij ging achter mij aan.....achter de kudde geiten aan.
Even later werd de kudde door een aantal mensen tegengehouden bij een woning met volkstuintje...met hele lekker sla en groente...
Dat was niet de bedoeling. Met veel moeite de geiten uit dit moestuintje gehouden werd de kudde door de vrouwelijke herder weggeleid.
Wat je allemaal niet meemaakt onderweg....

Laatste stuk van dit stuk route was heel pittig. Het was erg heet en pittige klimmetjes. Om 15.30 uur Carrapateira bereikt. Dat is weer heerlijk vlot gewandeld.

Een leuk gezellig dorpje......maar na veel vragen over onderdak of slaapplaats bleek alles vol te zijn. Toeristisch gebied natuurlijk. Even later spreek ik twee Ierse mensen. Ik werd naar hen verwezen, omdat zij wel eens onderdak verlenen. Inderdaad hele aardige mensen. Ze bleken voor iemand een woning te beheren. Ze waren voornemens om het schoon te maken. Ik vraag aan hen of ik onderdak bij hen kan krijgen. Alleen deze woning bleek beschikbaar doch zij moesten eerst de eigenaar bellen of het mocht. Het was duur....120 euro. Ik gaf aan dat ik dit inderdaad wel erg duur vond. Maar zij gaven ook aan dat zij eigenlijk voor een nacht het huisje niet zouden verhuren, maar wellicht gaf de eigenaar toestemming.
Ik probeerde met de zeer aardige Ieren te onderhandelen en gaf aan dat ik het huisje wilde huren voor 60 euro en zeker niet meer...

Na kort bel contact gaf de eigenaar akkoord voor dit bedrag. Alleen deze woning die later verhuurd zou worden deze week moest nog schoongemaakt worden. Ik vond dit geen probleem....ga je gang. Alleen mijn rugzak even binnenzetten...

Dus zo heb ik daar gewoon een heel huisje gehuurd met kamer...slaapkamer en slaapbank...keuken...en douche etc. Een heel knus huisje alleen voor mij...De Ieren bleken te zijn genaamd Astrid en Stephen. Mocht U ook dit onderdak willen hebben bel dan 0035191847532. Zij spreken Engels en kunnen U wellicht aan onderdak helpen....Ik kan mij herinneren dat ik daar nog wel een aantal nep pelgrims heb gesproken. Zij haddenvakantie en lopen een stukje door Algarve. Hebben geen credential en zijn zeker ook niet uitgerust qua materialen om een camino van 1000 km te kunnen lopen. Zij hadden zelf onderdak geregeld en hadden mij niet nodig. Mijn huisje was groot genoeg en kosten delen zou ook fijn zijn. Geen belangstelling...dan is het huis ook daadwerkelijk alleen voor mij.

Ik heb hierna enige tijd nog met deze hele aardige Ieren gepraat die inmiddels mijn huisje aan het schoonmaken en in orde te maken. Ze vonden mijn avontuur de camino fantastisch. Konden niet begrijpen hoe het mogelijk was dat ik in staat was om de afstand naar NW Spanje te wandelen. Wisten ook niet dat de Rota Vincenta hier langs dit dorp liep.
Vertelden verder dat het toeristisch was. Er was een strand en er wordt veel gesurfd.

Daarna het bekende ritueel...eten en drinken kopen...Kleding wassen. Voorspelling weer morgen hoorde ik HEET. Weinig wind...
Dat betekent ...extra water mee. 2 liter. Zeer belangrijk als je onderweg niet of onvoldoende water kan krijgen. Met name belangrijk als je ergens onderweg iets zou krijgen. Een valpartij zou je altijd kunnen overkomen.
Tijdens mijn camino gebeuren helaas ook ernstige incidenten. Later meer hierover.....

Ik besloot mijn rantsoen uit mijn rugzak te gebruiken om op te eten. Niet voor niets meegenomen en je moet het alleen maar meezeulen. Vandaag dus noodels en zalm uit een blikje. Je kunt je niet voorstellen hoe lekker dit is als je enigszins veel trek heb na een flinke wandeling. Ik heb ook nog koffie in mijn rugzak en dat gaat ik in de avonduren ook even gebruiken. Een lekker bakkie leut.....als een echte Hollander. Koffie in de avonduren zijn ze in Portugal en Spanje niet gewend. Dan kan je toch niet slapen...
Ik slaap altijd als een roos tijdens mijn camino's mits er een concert van snurkers is.... Die muziek soort kan ik net zoals vele pelgrims slecht tegen. Daar heb ik ook een trucje voor...witte watten nat maken en prop in mijn oren....lekker veel stilte...en een heerlijke rustige nacht...
Avonduren heb ik gebruikt om alles weer gereed te maken voor de volgende dag. Voetjes verzorgen....is zeer belangrijk om de komende dagen geen blaren of blessures op te lopen. Ik kan mij herinneren dat ik in de avonduren nog even een frisse lucht heb gehaald buiten...mooi pleintje en nog vele mensen buiten. Ruim boven 20 graden is het heerlijk in de avonduren. Zwoele zachte lucht met een frisse zachte zeelucht. Heerlijk en daar kan ik uren van genieten.....mensen kijken...
Ik had inmiddels enkele foto's gemaakt van MIJN huisjes. Heerlijk geslapen op een matras boven in de nok van het huisje. Alleen het dak was een beetje schuin en heel dicht op het bed/matras. Volgens mij heb ik twee maal mijn hoofd tegen een balk gestoten...Geen derde keer gelukkig.....wel heel voorzichtig een laddertje af naar de woonkamer. Het was een heel gelukkig fijn huisje voor mij...een pelgrim onderweg naar Santiago de Compostella.....nog ruim 850 km verderop naar het noorden.En weer een fijn onderdak gevond (letterlijk en figuurlijk)
Weer een jacobsgeluk gehad die dag. Dat er nog velen mogen volgen...

Morgen weer heel vroeg op: 05.30 uur.

Wel dat was weer een beschrijving van een dag van een pelgrim onderweg naar Santiago ...de camino Portugal.

Tot het volgende verslag......want ik heb vele avonturen beleefd onderweg.

• 12 Oktober 2014 - 09:57

Bert Gorter:

Aantal keren mijn dagboek bekeken...988885....zou ik de HONDERDDUIZEND binnenkort halen......
    Dat moet volgens mij wel een bijzonder moment zijn die gezien zou moeten worden door de webmaster van deze website. Een ieder bedankt voor het leesmoment en belangstelling.