Mijn tweede reisdag - 0 wandeldagen 6 km - Reisverslag uit Sabres, Frankrijk van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Mijn tweede reisdag - 0 wandeldagen 6 km - Reisverslag uit Sabres, Frankrijk van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Mijn tweede reisdag - 0 wandeldagen 6 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 Oktober 2014 | Frankrijk, Sabres

Hallo beste familie, kennissen, mede pelgrims, vrienden en andere belangstellenden,

Mijn tweede verslag van mijn tweede reisdag 15 augustus 2014.
Vandaag met de bus naar Sagres. In de vroege uurtjes opgestaan om 06.00 uur. Mijn rugzak was al gepakt en stond klaar. Raar dat je dit ritueel al snel toepast, want je hoeft dan niet veel te doen om vlot te kunnen vertrekken. Een heerlijke nachtrust gehad zonder snurkers en zonder veel lawaai. Heerlijk het raam open en frisse lucht mijn grote slaapkamer van het hotel binnen.
Even wat ontbijten met een broodje en met mijn rugzak naar beneden. De taxichauffeur staat al te kletsen met de nacht receptionist. Even sleutel inleveren en de betaling is gisteren al gedaan. We kunnen zo weg. Rugzak op mijn rug vast met de trap naar beneden. De taxichauffeur even geholpen met de rugzak achterin de kofferbak. Met beleid even erin gezet. Ik ken die taxi chauffeurs. Mijn spullen moeten heel blijven en niets mag los in de kofferbak wegrollen.

Met de taxi richting autobusstation Sete Rois. Zoals in vorig verslag aangegeven rijdt de taxichauffeur niet de vlotste en kortste route. In Engels toch onderweg even aangegeven de kortste route te rijden.
Na 20 minuten rijden we het terrein op van het busstation. Heerlijk om vlot en snel daar aan te komen omstreeks 06.55 uur. Er staan heel veel passagiers klaar om te vertrekken en ook de autobussen komen langzamerhand de bushal inrijden. Heerlijk dat ik al een buskaartje heb. Dat scheelt veel tijd en wachten bij de loketten. Om 07.15 uur wordt zichtbaar bij welke halte en autobus ik moet zijn om naar Sagres te rijden.
Exact om 07.30 uur rijdt de autobus de hal uit. Ik zit lekker voorin. Later bleek dat het buskaartje ook een zitplaats nummer heeft, maar omdat er niemand klaagde...ben ik gewoon voorin de bus blijven zitten. Dan kon ik de route en dorpjes goed bekijken waar ik komende week mogelijk doorheen zou wandelen. Ook de omgeving even meenemen om een inschatting te maken van de zwaarte van het eerste deel van mijn wandeltocht de Rota Vincenta.

Allereerst door te stad Lissabon de autosnelweg volgend. Daarna de stad uit richting Setubal. We nemen de autosnelweg naar het zuiden en gaan over een hele lange grote brug. Later zal ik in Lissabon onder deze betonnen grote brug wandelen en U kunt deze brug ook zien op een van mijn mooiste foto's die geplaatst zijn op deze website en op facebook.

Een jonge chauffeur bestuurt de bus vaardig en heel soepel. Als bijrijder blijkt er nog een oudere chauffeur mee te zijn. Met deze chauffeur heb ik zoals U zo kunt lezen heel veel meegemaakt.

In de papieren ticket blijkt dat we wellicht omstreeks 12.40 uur zullen aankomen in het zuidelijk gelegen Sagres. Een stadje ongeveer 6 km afstand van Cabo Sao Vincente. Mijn start locatie van de Rota Vincenta.

Uit mijn aantekeningen en herinnering blijkt dat het eerste deel van deze autobus rit wel fijn was, maar het tweede deel met die oudere chauffeur bleek een regelrecht achtbaan rit te zijn geworden. Kort samengevat kwam deze chauffeur in tijdsnood doordat het verkeer een beetje tegenzat op diverse stopplaatsen. Uit mijn aantekeningen blijkt dat de jonge chauffeur ongeveer halverwege deze rit uitstapte en dat de oudere chauffeur verder reed. Deze chauffeur presteerde het om al rijdend en met een mobiele telefoon bellend als een formule 1 chauffeur maar dan wel met een autobus vol passagiers over de smalle wegen te rijden. Af en toe hierbij ook nog diverse auto's inhalend op wegen waar een maximum snelheid was van 70 km/u te rijden met een snelheid van ongeveer 100 km/u. Kort samengevat werd ik hiervan zo misselijk en vreesde ik voor een ontzettend zwaar ongeval, dat ik uit de autobus ging bij het dorpje Vila do Bispo. Dat ik niet de enige was die vreesde voor ons leven, bleek wel dat men heel snel uit de autobus stapten op het moment dat zij eruit wilden op hun stopplaats. Witjes en bleekjes waren zij blij dat ze het overleefd hadden.....Wellicht ook denkend aan de vele engeltjes die zij ingezet hadden.....

Ondanks deze dollemansrit heb ik onderweg nog wel veel gezien van het landschap. Droog en dor zelfs. Heuvelachtig met mooie dorpjes en stadjes. Portugal zag er prachtig uit......

Toen de autobus in het dorpjes stopte, pakte ik snel mijn rugzak. En daar sta je dan in een dorpje waar je eigenlijk niet wilde zijn. Ik moest nu zelf iets bedenken om daar te komen. Wandelen zou ook kunnen, maar deze afstand zou ik graag van Zuid naar Noord willen wandelen. Dit stond niet in de planning. Geniaal idee om vlot een poging te doen om liftend mijn bestemming het stadje Sagres te komen. En daar stond ik dan met rugzak en al te liften...Had ik nog nooit gedaan....Lief aardig gezicht getrokken met mijn mooie hoed op. Rugzak op de rug...en op met die duim....

Na een paar minuten en een paar passerende auto's stopte er een kleine personenauto. Als ik het mij goed herinner een Citroen...
In de auto...je gelooft het niet: Een BELG die Nederlands spreekt.....
(1e st jacob geluk). Ik heb hem uitgelegd waar ik heen wilde en hoe ik hier verzeild was geraakt. Hij zei mij meteen....ik breng je wel naar Cabo Sao Vincente. Onderweg kan ik nog wel wat vertellen over de streek en het stadje Sagres. Onderweg naar Sagres ...ongeveer een half uur....heerlijk met elkaar gepraat en hij bleek ontzettend aardig te zijn. Portugese vrouw en hij moest kiezen voor zijn vrouw die in Portugal wilde blijven wonen. Hij had het erg naar zijn zin in Portugal. Maar niet uitgesloten dat hij nog een keer teruggaat naar België. Voordat ik het wist reden we al langs Sabres door over een lange bochtige weg naar de rots Cabo sao Vincente. Een rotspartij die 60 meter hoog zou moeten zijn.

Het is heel mooi maar warm weer...lees ik in mijn dagboek. Het tijdstip van aankomst was 13.45 uur....bijna nog even snel als met de autobus maar dan had ik moeten wandelen naar deze rots.

Ik heb deze rotspunt die op de kaart vermeld staat als (vuurtoren) Farol do Cabo de Sao Vicente met mijn rugzak bij mij goed uitgebreid bekeken. Mooie foto's gemaakt. Het was wel heel winderig daar. De oceaanwinden hebben vrij spel daar. Aan alle kanten waait de wind vrij over de oceaan richting het zuidelijkste puntje van Portugal. Mijn startpunt....van mijn Camino Portugal. Daar staand op die rots bedenk je wel even dat je eigenlijk wel een beetje gek moet zijn om ongeveer 1000 km wandelend door Portugal te gaan en vervolgens door te wandelen naar Santiago de Compostella - Finisterre en Muxia.

Na een uitgebreide wandeling op de hoge rots terug gewandeld naar Sagres. Een klein stadje met ten zuiden waar een heel mooi fort zou moeten zijn. Al wandelend langs dit fort zag het eruit alsof het nog in aanbouw is dan wel gerenoveerd werd. Onderweg al de markeringen van de Rota Vincenta gezien. Dat is wel fijn voor morgen. Ook dat zal de komende dagen gewoonte worden om vooraf even te verkennen waar de route de volgende dag weer verder gaat. Meestal is het dan donker en zijn de markering slecht waar te nemen. Ook dit ritueel zal komende dagen gewoonte worden....

Via een rotonde het stadje Sagres ingewandeld. Kort even gevraagd waar het centrum was. De borden gaven hierover geen uitsluitsel.
Voorbij de rotonde waren de borden wel aanwezig en besloot ik naar het VVV cq informatiekantoor te gaan om na te gaan of er een overnachting inzat. De temperatuur was fris en zou toch wel verstandig zijn met deze frisse wind een lekker bedje en kamer te hebben....

Uit mijn aantekeningen bleek dat het niet makkelijk was en ik werd al gewaarschuwd dat de prijzen voor een kamer bij de hotel hoog waren. Vele hotels en rooms waren al volgeboekt dan wel bezet. Eindelijk na een uurtje zoeken een zeer grote kamer voor een schappelijke prijs. Wel onderhandelen, want de kamer met twee bedden zou eigenlijk 80 euro kosten per nacht zijn....
Dus tip voor iedereen die wil overnachten in Sagres...reserveren wel nodig. Uit info internet werd aangegeven dat dit niet nodig was....
Sagres is toeristisch en duur....Algarve.

Hierna al mijn spullen in mijn grote kamer gestald en alvast een shirt + sokken gewassen. Het was winderig en behoorlijk warm. Een waslijn om mijn was snel te drogen. Ook dit ritueel pak je snel weer op.
Vervolgens inkopen gedaan voor morgen...een ontbijtje ...en voor onderweg, want had gelezen dat er onderweg weinig te koop zou zijn.
Ook hiermee moet je rekening houden. Een pelgrim heeft veel energie nodig om de beentjes en voetjes in beweging te houden!!
(naam fort=Fortaleza de Sagres)

Het was nog vroeg en ik wilde het fort ook nog bekijken. Dan kon ik gelijk mijn eerste stempel scoren. Hopelijk een hele mooie. Mijn eerste stempel niet in Cabo sao Vincente, want het museum daar was helaas gesloten.
Dan maar in het fort in Sagres mijn eerste stempel bemachtigen.

Kort samengevat kan ik zeggen dat het fort nog afgebouwd moet worden. Het is nog lang niet af en is kennelijk nagebouwd. Het vordert al gestaag, doch is nog lang niet af. Het fort was niet oud en ik had er niet veel gevoel bij. Ik vind oude forten veel meer hebben. Er hebben echt mensen in gewoond, gewerkt etc. Je voelt in oude forten de kou, de wind etc. Je ruikt een zeer aparte lucht...Dat had ik zeker hier niet. Je kunt wel heel leuk een pad rond de rots volgens en rondom hele mooi kijken naar de rotsen en de diepblauw/groene oceaan...Het was heel goed weer om te fotograferen. En ik heb dit ook gedaan. Echter bij het fotograferen was er nog wel een probleem. De zeer harde wind blies mij bijna omver. Ik kon amper stilstaan om foto's te nemen!! Uit mijn aantekeningen kan ik lezen dat de zon zeer scherp was en dat mijn armen al heel snel rood werden door de brandende zon erop. Even vergeten om mij in te smeren. Daarom advies om veel zonnebrand mee te nemen en smeren
...smeren...smeren etc. factor 20 - 25 is voldoende.

Uit mijn aantekeningen kan ik opmaken dat ik heerlijk gegeten heb die avond. Paella vegetarisch. Nog even geen vis...Ze eten in Portugal net als in Spanje heel erg laat. Ik lees dat ik ongeveer 18.30 uur gegeten heb. Dit is een tijdstip voor Portugese begrippen heel vroeg in de avond.
Voor een pelgrim wel fijn, want met een volle maag slapen is heel erg wennen. Verder maak ik uit mijn aantekeningen op dat ik nog een kuur moest afmaken, want ik had een tekenbeet opgelopen tijdens het politiewerk. Nog vijf dagen pillen slikken. Met daarbij mogelijke bijwerkingen waar je niet vrolijk van wordt...Later daar meer over.

Die avond na het eten even plan voor morgen gemaakt. Morgen weer iets minder dan 6 km weer terug wandelen langs die lange weg richting Cabo sao Vincente. Daana rechtsaf de route oppakken Rota Vincenta.
De eerste en tweede etappe nemen. Ik besluit morgen gewoon rustig te starten zoals ik altijd doe bij het begin van een camino. Na twee camino's heb ik daar wel ervaring mee. Rond 25 - 30 km per dag wandelen de eerste dagen zou verstandig zijn, maar je moet echt heel goed naar je lichaam luisteren. (benen en voetjes vooral).

Ik kan mij herinneren dat mijn oogjes zwaar werden rond 23.00 uur en mijn rugzak stond klaar voor morgen de eerste wandeldag richting Vila do Bispo. De door mij gevonden route Rota Vincente ....de historic way.
Komende dagen zijn er een paar zijroutes langs de kust genaamd de Fisherman's path. Een paden waar de lokale bevolking altijd liep als zij gingen vissen of smokkelen. Ook dat gebeurde vroeger...
Leuk om al dit soort verhalen te lezen voorafgaand aan je wandeltocht. Je begrijpt dan ook waarom deze paden daar gelegen zijn. Mijn besluit is wel om komende dagen gewoon eens zo'n Fisherman's path te nemen en uit te proberen of het goed te belopen is. Ik had gelezen dat het mooi is doch ook heel zwaar met een rugzak met gewicht erin.

Wat ik wel zeer interessant vind is gelegen dat ik het fijn vind om uit mijn comfort zone te stappen en gewoon wandel zonder mij ergens zorgen over te maken. Wel zien waar je wat eet en waar je slaapt. Het avontuur tegemoet. Niet teveel vooraf regelen maar het gewoon op z'n beloop laten. Ook dat moet je leren.......als je een camino op deze wijze wandelt.

Geen GPS of andere technische apparatuur, doch slechts uitgeprinte informatie over de komende etappes... Slecht een kleine tekening op schaal..lengte etappe en wat informatie in het Engels. Ook zo basic mogelijk deze route wandelen...en geen internet telefoon met google maps. Nee...gewoon de markeringen volgen en zoals ik altijd zeg: gaan met die banaan op mijn rug...

Tip: Een goede zonnebril meenemen. De komende dagen heb ik de zonnebril heel veel gebruik en daar was ik heel blij mee. Ook hoofdbedekking is zeer nuttig (voorkomt een te warm hoofd).

Wel beste lezers deze dag is weer voorbij en tot het volgende verslag zaterdag 16 augustus 2014, wanneer mijn Camino Portugal echt begint....

Tot het volgende verslag.

Bert Gorter

ps
Autobusdienst was van Rede Expressos kosten buskaartje 30 euro.
Tip: Vlieg naar Faro en ga dan per openbaar vervoer naar Sagres. Veel veiliger en minder gevaarlijk wellicht....










Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 298319

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: