Yeah....stad Porto bereikt vandaag. - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Yeah....stad Porto bereikt vandaag. - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Yeah....stad Porto bereikt vandaag.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 September 2014 | Portugal, Porto

Hallo beste lezer(s), familie, kennissen,vrienden en collega´s,

Het was even geleden dat ik gelegenheid heb om een verslag te maken. Het is zo gewoon in Nederland om een computer te hebben en internet op te zoeken, maar in Portugal is dat niet zo. Via mijn smarttelefoon toch wel enige berichten op facebook kunnen maken, maar op deze weblog helaas niet. Gisteren via mijn smartphone een reservering gemaakt voor het Dixo Hostel in Porto. Een bed op een kamer met vier anderen. Hostel ziet er redelijk tot goed uit. Lekker zojuist gedoucht.....

Afgelopen dagen toch wel heel goed gegaan met de etappes. Laatste dag enigszins toch slim geweest om vlot een aantal etappes te doen. Weersberichten waren erg slecht. Eergisteren in regen gewandeld en gisteren een aantal keer. Twee tactische stops gehouden omdat er een stortvloed aan water naar beneden kwam.

Vandaag een redelijk simpele etappe van 11 km van Grijo naar Porto. Een hele mooi entree naar deze mooie stad Porto. Eerste indruk is dat het een hele mooie gezellige stad is waar je gerust een aantal dagen kan rondwandelen en genieten van wat de stad allemaal biedt.

U ziet het goed.....ik ben inmiddels al flink opgewandeld naar het noordelijke deel van Portugal. Het middelstuk of centrum van Portugal was erg mooi. Veel leuke kleine dorpjes en velden vol met druiven, mais en andere groenten. De dorpen kunnen zich aardig redden, maar je ziet en voelt dat er wel armoede is. Iedere euro cent wordt omgedraaid en goed besteed. Voor ons Nederlandse pelgrims een vreemde belevenis.

Afgelopen dagen geslapen bij de Bombeiros en herbergen. Ik trek momenteel op met een spaanse pelgrim Francisco. In de avonduren ontmoeten wij elkaar bij een herberg en regelmatig komen we bekende pelgrims tegen waarmee ik ongeveer dezelfde etappes mee loop per dag. De etappes liggen tussen de 25 en 30 km per dag. Ik hou mij erg in, want ik loop iets voor op mijn schema. Komende dagen zal ik goed bekijken hoe ik het verder aan zal wandelen....richting Santiago de Compostella. Ik ga het zeker halen voor 25 september 2014. Een route naar Muxia en Finisterra zal mogelijk zijn. Ongeveer 100 km ten westen van Santiago richting de kust.

Zojuist de km teller bekeken en die staat momenteel op ongeveer 600 km. Nog 240 km naar Santiago de Compostella. Op naar de 1000 km??

Toch wel leuke ontmoetingen gehad met andere pelgrims en met de bevolking van Portugal. De laatste dagen leeft de camino meer bij deze mensen. Ze begrijpen waar we mee bezig zijn en ze zijn belangstellend wat we gedaan hebben en waar naar toe we gaan. Heel leuk om zo contact te maken. Samen met de spaanse pegrim kunnen we ons goed redden. Ook het eten is top. Bacalau....visgerecht in Portugal. Met patat of aardappelen. Leuk om uit te vinden wat de portugezen allemaal klaarmaken. Ze zijn uiterst vriendelijk om alles rustig uit te leggen en je alles te laten proeven. Heel gezellig en leerzaam.

Soms kom je ook rare pelgrims tegen die helemaal in trance zijn onderweg naar Fatima. Een heilige plaats ongeveer bij de kust op de hoogte van de stad Tomar...die ik inmiddels al gepasseerd ben.
Helemaal in pelgrim uitfit en helemaal in zijn eigen wereld...van bedelen, vasten, bidden etc. Het enigste waar ik mij aan hem stoorde was het feit dat de kleding van hem enigszins riekte....als U begrijpt wat ik bedoel...

Wat de komende dagen doen??? Lekker even uitrusten in de stad Porto. Twee nachten geboekt. Stad bekijken en even aansterken, want de km gaan echt wel tellen...Wel geteld heb ik een klein blaartje op de rechter kleine teentje...doch deze is inmiddels genezen....en vastgezet met tape.
Laatste dagen vele andere pelgrims geholpen met mijn wonder sporttape....De verbazing als ze de volgende dag gewoon zonder pijn weg kunnen lopen....alleen even de blaar ontvochten...en tape erover.

Avonturen genoeg dus om mijn dagboek te vullen.......en de tocht later nog eens te beleven via mijn dagboek. De dagen vliegen echt om.....
Foto´s onderweg regelmatig gemaakt om ook zo de herinneringen vast te houden over deze toch wel bijzondere camino Portugal.

Wens een ieder nog een fijne zondag toe en komende dagen heeft deze pelgrim even rust......

Groeten uit Porto Portugal.

Pelgrim Jacob Elbertus....

• 07 September 2014 - 16:43

Johan Arp:

Hallo Bert
    Gefeliciteerd met het bereiken van Porto, mooi dat je al zoveel km;s hebt afgelegd en dat je voor ligt op jouw eigen schema. Geniet van de bijzondere ontmoetingen onderweg en veel plezier de laatste etappes naar Santiago de C. Hier is het zonnig in Middenbeemster, vandaag 7 sept. een uitermate druk bezochte jaarmarkt. Ook nog even langs de smidse geweest waar Norma en Renée druk bezig waren bezoekers te woord te staan. Mooi gezicht moeder en zoon bezig te zien, mag je trots op zijn.

Hartelijke groeten
    ietsje en Johan

• 07 September 2014 - 23:12

Ans Zonneveld:

Ha die Bert, Het gaat je goed af met al die kilometers! Top, en dat je al bij Porto bent.
    Is het al herfstige regen of een nazomerdipje?
    Ik wens je nog vele mooie ontmoetingen en voorspoedige kilometers, Buen Camino!
    Groet Ans.

• 08 September 2014 - 03:43

Ben Troostheide:

Hallo Bert,

Leuk om te lezen hoe het jou vergaat, lees de Facebook berichten en heb je verslag gelezen.
    Geniet van Porto en succes met je laatste kilometers.

Gr. Ben

• 08 September 2014 - 21:33

Carrie:

Gefeliciteerd Bert,

wat doe je het goed en snel bovendien.
    Blaar of geen blaar, mijn petje gaat af voor je.
    Dank voor het delen van je ervaringen en foto's.
    Veel succes met het afleggen van de komende etappes. Ik hoop voor jou dat het weer je niet in de steek laat en het zonnetje weer terug zal keren.

Groetjes!