26e wandeldag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 26e wandeldag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

26e wandeldag Ruta La Plata dagboekbeschrijving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste lezer(s),

26e wandeldag. Etappe 27. Planning was om te wandelen van Mombuey naar Puebla de Sanabria. 30 km lang.
Het is zaterdag 24 september 2011.
De plannen waren toen nog dat ik vier volle dagen zou gaan wandelen. Dat lees ik in mijn dagboek??
Maar hoe loopt dit nu verder af:

Het was die ochtend mistig en koud. Lage temperaturen. Dat is weer totaal anders dan enkele dagen geleden. Route snel opgepakt. Ik kan mij herinneren dat ik door het dorp liep richting de weg naar Sanabria. Onder de weg door en uitkomend bij een heel mooi kerkje. Erbij stonden tafels en stoelen. Kennelijk was er een feest gevierd. Alle apparatuur stond er nog. Ik had eigenlijk teveel kleding aan. Ik zag dat de route rechts flink steil omhoog liep. Jas maar weer uit en het lichte zwarte jack maar weer aan. Soms is het lastig kiezen. Je wilt niet koud worden, maar van het klimmen krijg je het weer warm. Ook het zweet moet ergens heen. Mijn nieuwe shirts zijn in iedergeval top. Nieuw Zeelands wol verwerkt in een sportshirt. Top kwaliteit. Snel drogend en heel goed wasbaar. Warm als het koud is en koud bij warm weer. Unieke eigenschappen. Ik had twee shirts gekocht om deze bij de camino uit te proberen. Ze hebben uitstekend dienst gedaan en ik had er iedere dag wel een aan. Ice breaker is de naam. Om te onthouden voor als U ook gaat wandelen. Sublieme wandelkleding voor de prof.

Maar we gaan weer verder....
Het pad slingert door het landschap. Door velden en bossen. Soms weer dicht in de buurt van de weg. Daarna er weer ver vanaf. Het is een topdag om te wandelen. Heerlijk in de bossen. Goede lucht en goed weer. Het werd langzamerhand warmer. Ik passeer een italiaanse pelgrim. De oudere pelgrim loopt stevig door, maar loopt minder soepel over de pittige paden vol stenen etc.
Ik loop weer het bekende aantal uren 3 uur - 2 uur - 2 uur. Totaal 7 zeven uren. Onderweg wel weer een leuke ontmoeting gehad met spaanjaarden die in het bos aan het wandelen gingen. De man heeft belangstelling. Ik had even een korte pauze met een andere pelgrim.
We zaten even te eten en we kregen drinken aangeboden. Een heerlijk koud biertje voor midden op de dag??
Ik had wel lekkere dorst en daarom als uitzondering dit koude biertje aangenomen. Soms kun je gastvrijheid niet weigeren. De tocht verliep verder erg vlot. Mooie paden en uitzicht. Hoge bergen omringt mij. Het pad slingerde door dal en daarna met een pad over de autosnelweg.
De weg die liep richting Sanabria.
Bij aankomst bij dit dorp is er een kasteel boven op de berg. Die wil ik natuurlijk wel even bekijken. Ook een brug over de rivier. Vanaf het kasteel is er vast een heel mooi uitzicht. Maar eerst natuurlijk weer het bekende ritueel van kleding wassen en te drogen hangen. Douchen en jezelf verzorgen. Met name de voetjes moet je aandacht blijven schenken. Soms even weer insmeren met kampferspiritus. Tape even controleren of verschonen. De sporttape laat ik meestal zitten tot het einde van de tocht. Bij het verwijderen ervan trek je soms per ongeluk een stuk huid mee. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus zoveel mogelijk laten zitten. De voetjes blijven het goed doen. Zo kun je iedere dag gewoon blijven genieten van deze unieke wandeltocht door het spaanse land. Ik besluit geen siesta te houden. Ik wil wel voldoende boodschappen hebben voor de tocht van morgen. Verder wil ik wel eens eten gaan koken. Een andere spaanse pelgrim wil wel met mij meedoen. Samen een maaltijd maken. Ik ben gek op zalm en de pelgrim ook.
Ik maak salade, zalm en ratatouille. De spaanse pelgrim kent dit recept niet. De pelgrim is vegetarier en derhalve komt dat wel mooi uit. Nadat we boodschappen hadden ingeslagen, zijn we nog naar het kasteel bovenop de berg gegaan. Het kasteel bleek gerenoveerd te zijn en niet in oorspronkelijk staat meer te zijn. Te modern verbouwd, maar je kunt wel een indruk krijgen hoe het geweest is. Het viel een beetje tegen, maar je moet wel cultuur ook blijven snuiven. Niet teveel in de herberg blijven zitten. In iedergeval was het uitzicht vanaf dat kasteel adembenemend mooi. Hele mooie foto's gemaakt. U kunt ze wellicht zien op deze website.

In iedergeval was de maaltijd die ik gemaakt had omstreeks 20.00 uur uitstekend. De andere pelgrim zat te smikkelen en te smullen. Ze moest het recept hebben. Ga dat maar eens uitleggen in het spaans. Met veel handen en voetenwerk het uitgelegd.
Ik heb beloofd het recept per mail nog eens door te sturen. Je wisselt vervolgens je mailadres en je naam etc uit. Hele leuke contacten zijn dat. Daar is de camino ook voor bedoelt. Mensen uit andere landen leren kennen. Over het algemeen zijn spanjaarden hele aardige rustige mensen. Relaxt en volgens hun eigen culturen. Daar heb ik respect voor.
Oh ja. Ik was ook nog vergeten te vermelden dat de fles rode wijn ook uitstekend was. Heerlijke Rioja wijn.
De glaasjes wijn vielen gelukkig goed die avond. De dag erna????

Na de maaltijd was het toch wel laat geworden. Even kort wandelen in de buurt om even uit te buiken. Je moet niet met een volle maag je slaapzak in kruipen. Borrel. Borrel. Boer. Boer. Daar wordt je niet vrolijk van.
Dus even uitwandelen. Of ik niet genoeg gewandeld heb???

De herberg blijkt in iedergeval weer top te zijn. Heel aardige hospita. En de bedden/slaapzaal is rustig en schoon.

Omstreeks 22.30 uur gaat toch echt het licht letterlijk en figuurlijk uit. Rozig van de buitenlucht en de zon. Maar ook weer voldaan dat ik weer een volle wandeldag volbracht heb zonder enig probleem. Wat ben je dan ook weer blij dat je gezond en fit bent.

De plannen zijn om weer vroeg op weg te gaan. Weer om 06.00 uur. Vertrek om 06.30 uur van Puebla de Sanabria naar Lubian. Ook weer ongeveer 29 km.
Dat zal een pittige tocht worden volgens het routeboek, want de max hoogte zal ongeveer rond 1355 meter zijn. Pittige hellingen en paden liggen te wachten. 330 meter hoogte verschil te overbruggen. Maar dat zal de pret niet drukken.

Ook de weersberichten zijn goed. Kan ook weer overdag warm worden. Dat wordt dus wel weer zweten.

Morgen heb ik weer een verhaal om van te smullen. Avonturen van de Ruta La Plata.

De spaanse pelgrim wil met mij samen lopen morgen, maar zij heeft heel veel pijn. Zal zij de dag van morgen wel halen?? Valt deze spaanse pelgrim uit door een blessure?? Morgen zult U het weten als U blijft lezen.

Gegroet/Salut/Goodbey/adios/au revoir.

Bert Gorter

• 28 November 2011 - 20:58

Carrie:

Hey Bert, het valt me op dat je steeds meer ervaren raakt om de lezer te verrassen door aan je verslag een open einde te geven. Dat is wel leuk om te constateren. Niet dat ik die aanmoediging om door te lezen nodig heb hoor, want ik lees het toch wel! Dus.... tot morgen maar weer. Ik heb van dit verhaal weer genoten.

• 02 December 2011 - 22:18

Anita:

Hoi Bert,

Samen eten koken, wat een leuk idee. Tja dat je dan je recept uit moet / mag wisselen is natuurlijk wel een compliment. Verbroedering tijdens een camino. Kan het mooier?
    Zag de wereld er overal maar zo uit.

Best sneu voor de Spaanse Pelgrim dat haar voeten zo opspelen. Hopelijk gaat ze het redden. Gauw het volgende verhaal lezen. Dat is wel het voordeel als je zoveel dagen achterloopt. Kun je lekker doorlezen.

Liefs Anita