19e (rust)dag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 19e (rust)dag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

19e (rust)dag Ruta La Plata dagboekbeschrijving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste mensen,

We gaan weer verder met de rustdag in Salamanca. Het is 17 september 2011. Na een toch wel onrustige nacht werd ik gewekt door allerlei nerveuse pelgrims en fietsers die zich klaar maken om weg te gaan.
In zo'n kleine slaapzaal kun je nagenoeg ook niet rustig aan doen.
Ik vergeef het ze, want ook ik zou bij mijn vertrek geluiden hebben gemaakt. Ik geniet wel nu, want ik heb eindelijk de welverdiende rustdag in Salamanca. Maar toch ook weer kriebelt het wandelaarsbloed. Gek. Eerst wil je rusten maar ook wil je gedreven ook weer doorgaan. Dat is een heel vreemd gevoel.
In iedergeval ben ik om 07.30 uur maar opgestaan. Ik hoor dat ik heel veel geluk heb. Er zijn zeven dagen van festiviteiten in de stad. Dat is inderdaad heel veel geluk hebben. We zullen wel zien wat er staat te gebeuren vandaag. Ik blijk in de herberg niet te kunnen wassen? Herberg is inderdaad niet erg gastvrij. Ik besluit in de stad maar koffie te nemen. Verder de rugzak naar de andere hostel te brengen. Daar kan ik de rugzak wellicht stallen en daarna de stad ingaan. Het is even zoeken naar de hostel samen met die andere pelgrim. Een spaanse pelgrim. We blijken de rugzak even weg te kunnen zetten. Spulletje die ik nodig heb eruit halen. Vanmiddag terugkomen om verder in te boeken. We hebben gereserveerd dus geen probleem. Heerlijk koffie in de stad gedronken. Het is nog rustig in de stad. Het blijkt een hele gezellige mooie grote stad te zijn. Hele mooie gebouwen en de cathedraal is fantastisch. Te groot om in een keer te kunnen fotograveren. Er is ook een toren bij de cathedraal. Die kan ook beklommen worden. Ook de cathedraal kan van binnen maar ook van buiten bekeken worden. Je loopt als het ware over de bovenste delen van de cathedraal over een soort loopbrug. Er zijn veel toeristen in de stad. Even uitkijken voor zakkenrollers. Je weet maar nooit.
Gaandeweg de ochtend ontwaakt de stad en wordt het drukker. Er zijn veel stalletjes. Omstreeks 14.00 uur terug bij de hostel. De kamer blijkt oke te zijn. Lekker prive met douche en toilet. Twee pelgrims hebben heerlijk een prive kamer. Daarna een siesta om even uit te rusten. Ook dat hoort erbij. We hebben nog voldoende tijd om de stad later te verkennen. We moeten ook nog ons boodschappenlijst afwerken. Pinnen, post retour NL, zonnebril koker kopen, eten en drinken inkopen (danone yoghurt). Na de siesta natuurlijk weer de stad in. Ons boodschappenlijstje afgewerkt. In mijn verslag van deze dag heb ik al aangegeven dat het terugsturen van enkele goederen een hele belevenis was. Een doos kopen. Doos die stuk geknipt werd en uiteindelijk met mijn inhoud - tent met kleding etc terugggestuurd naar NL. Twee weken na thuiskomst kwam deze doos eindelijk pas aan bij mijn huisadres. Ongeloofelijk lang heeft dit geduurd. Ik dacht echt dat die doos niet meer aankwam. Er zaten gelukkig geen hele dure goederen in, maar ja je bent wel gehecht aan je kampeerspullen. Niets ontbrak zo bleek later. Alles zat nog netjes verpakt in die doos. Dus oke.

Omstreeks 20.00 uur heerlijk tapas gegeten bij een stalletje. Van mij werd natuurlijk door de andere pelgrim foto's gemaakt. Je ziet me wel heel vaak eten???

Na deze maaltijd nog even rondbanjeren in de stad om e.e.a. weer even te laten zakken. Met een volle maag je bed in leek mij ook niet zo lekker. Een heel koud biertje toe had ik ook wel verdiend.
Teruggelopen naar de hostel. Langs de mooi verlichte cathedraal. (zie foto). Ook bij nacht is de stad heel mooi en levendig.

Omstreeks 23.00 uur lag ik volgens mij die avond op mijn matras van mijn hostelbedje. Heerlijk rustig geen snurkers en geen rare geluidjes. Er zit echter geen airco in de kamer. Het verkeer naast de hostel raast langs. Nog even geen raam open. Wellicht kan dit in de loop van de nacht.

Verder lees ik dat ik in mijn slaap ook al spaans begin te denken. Dat begint toch wel heel erg te worden. Je bent al vrij lang in zo'n land en hoort alleen maar spaans. Nagenoeg geen andere talen. Ook de andere pelgrim spreekt spaans en derhalve kan ik heerlijk oefenen. Al is het nog maar beperkt. Ik spreek in iedergeval al een beetje spaans en dat is heel leuk. Ik kan mij aardig redden. Af en toe het spaanse woordenboek erbij. Niet teveel. Gewoon op je gevoel praten.

Ik lees verder in mijn dagboek dat ik een heerlijk dag heb gehad. Een hele mooie cathedraal. Ik heb heerlijk op het internet even mijn verslag geschreven. Ook heb ik die dag heel veel foto's gemaakt.

Maar na zo'n heerlijke rustdag komt er toch weer een dag van morgen. Plannen maken. Welke etappe en naar welke plaats. Na deze toch wel heerlijke top rustdag, begint het wandelaarsbloed toch weer wakker te worden. Je lichaam heeft gewoon weer die kick nodig van het avontuur.
Morgen etappe 21. Van de Stad Salamanca naar El Cubo de La Terra del Vino. Dat zal een pittige tocht worden van ruim 32 km.

Bent U weer benieuwd naar deze wandeldag en mijn avonturen, lees dan weer mijn volgende reisverslag van de Ruta La Plata.

Oh ja. Ik was even vergeten te vertellen dat mijn pelgrimsvriend plotseling die ochtend kennelijk mij niet gezien heeft en wegging zonder even afscheid te nemen. Andres had zeker haast om weg te gaan. Ik had hem heel graag even een klein stukje op weg geholpen. Het is niet anders. Ik heb zijn mailadres en ik zal later thuis hem wel een mail sturen. In gedachten heb ik hem in iedergeval bon camino gewenst. Ik zal hem voorlopig niet meer zien. Of hij moet geblesseerd ergens bij een herberg achterblijven. We zullen wel zien. U zult later nog meer over Andres lezen.....


Veel leesplezier en tot morgen.

Bert Gorter

  • 21 November 2011 - 22:53

    Anita:

    Hoi Bert,

    Toch ook het laatste verhaal van deze avond maar gelijk gelezen. Kon het niet laten. Eigenlijk is het al weer veel te laat. Morgen is het weer vroeg dag. Maar ik zit in jou verhaal als in een goed boek. Super.

    Leuk te lezen hoe je de rustdag hebt doorgebracht. Salamanca lijkt me idd een mooie stad om lekker door rond te zwerven. Levendig en genoeg te zien en te beleven. Jammer dat Andres zo met de stille trom vertrokken is.

    Wat doet een pakket er trouwens lang over om naar Nederland te komen zeg. Je had het beter via de pakjes boot kunnen sturen? Dan wist je in elk geval zeker dat het er het in november geweest zou zijn......;-)) (Nou ja? Met de zwarte Pieten erbij weet je het maar nooit natuurlijk!!!)

    Op naar de volgende wandeldag maar weer.

    Groetjes Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 299107

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: