Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 1/11/2018 - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 1/11/2018 - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 1/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 April 2020 | Japan, Matsuyama-shi

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Ik zag dat er een paar nieuwe mailadressen bijgekomen waren. Dat was even ontsnapt aan mijn aandacht. Mijn excuses. Ik hoop dat de nieuwe volgers/lezer(s) van mijn dagboek verslagen veel plezier mogen beleven aan mijn avonturen. Mocht U de/het verslag(en) niet meer willen ontvangen meldt dit even aan mij. Ik neem aan dat U mijn mailadres hebt. Of even een berichtje onder het verslag zetten. Dat kan ik wel meteen lezen. Ook fijn als U mijn dagboek verslagen waardeert en een berichtje maakt onder een verslag. Dan weet ik dat U dit waardeert. Mijn avontuur in Japan heeft enorm veel indruk op mij gemaakt en daarom werk ik deze per dag(boek) verslag uit. Dan kunt U lezen wat ik allemaal onderweg heb meegemaakt tijdens mijn 60 dagen in Japan.

Ik ga weer verder met mijn dagboek verslag van 1 november 2018.
Ik kwam dus gisteravond heel laat aan bij een soort hotel. Dit bleek later te zijn Chochin-Ya. Een wat al ouder uitziend hotelachtige overnachting. Wat was ik blij deze zo laat en vlot te hebben gevonden. Het viel niet mee om in het donker door zo'n dorpje te wandelen. Je mist snel iets in het donker en routeboekje kaart even in het donker lezen valt niet mee. Ook niet mede omdat ik tegenwoordig een brilletje bij me moet steken om die kleine lettertjes te kunnen lezen. Senioren tijdperk aangebroken? Hopelijk kan ik dat nog even uitstellen...want deze senior kan nog best mee met de jongeren op deze 88 pelgrimstocht op het eiland Shikoku. Het voordeel van dit hotel was wel dat ik die ochtend donderdag 1 november 2018 heel dicht bij tempel 46 ben. Dit hotel kostte 5800 yen. Zonder diner maar wel met ontbijt. Het diner was natuurlijk al lang voorbij. Ik word redelijk vroeg wakker en ga naar het ontbijt van 06.30 uur. Ik lees in mijn dagboek dat het een dag was van tempel shoppen. Tenminste daar leek het op. Maar daar straks meer over. Ik ga na het ontbijt op pad naar tempel 46 genaamd Joruriji. Die naam is echt goed geschreven hoor!! De naam eindigt altijd met JI. De namen even noemen van de tempels is lastig, maar ik had genoeg tijd om te oefenen onderweg. Na ritueel weer verder naar tempel 47. 0,9 km verderop. Deze tempel is genaamd Yasakaji. Na een paar minuten bijna rechtdoor wandelen langs een goed aangegeven zigzag route ben ik er zo. Gelukkig langs kleine leuke weggetjes. Wel goed opletten om goed de route vast te houden. Mocht iemand hier ook in deze buurt komen. Er is een dierenpark in de buurt Tobe Zoological Park. Wel even een stukje van de route weg. Ik ga na tempel 47 weer verder. Ik nader de grote stad Matsuyama. Dat merk ik ook al vlot aan het feit dat het verkeer weer drukker wordt. Onderweg kom ik ook andere tempels tegen. Wist U al dat er nog 20 extra tempels zijn. Deze zijn onderweg genummerd van 1 t/m 20. Er zijn dus 108 tempels die U tijdens deze route kunt bezoeken. 108 is naar ik begrepen heb, net als 88 een bijzonder getal voor de Japanners. Ik wandel langs tempel 9 genaamd Monjuin. Ik werp een blik naar binnen. Ongeveer dezelfde soort boeddhistische tempels als mijn tempels op de 88 tempel route. Er zijn ook nog Shinto tempels die U onderweg tegen komt. Ik ben wel eens op zo'n tempel complex geweest om te kijken. Ook heel bijzonder en mooi, maar er zijn verschillen. Bij dat soort tempels heb ik zitbanken gezien. De leden zitten dus op de banken in een soort overkapping voor de tempel. Het shintoïsme of shinto is de oorspronkelijke religie van Japan. Het woord is een combinatie van twee Chinese karakters en betekent "de weg der goden". In het shintoïsme worden zogeheten Kami oftewel natuurgeesten aanbeden. Ik probeer mij onderweg steeds meer te verdienen in het land Japan en zijn bijzondere cultuur (en tempels/godsdiensten). Ik heb begrepen dat het vaak een mengeling is van allerlei godsdiensten. De Japanners hebben kennelijk toch ergens iets nodig om zich aan vast te houden mentaal. Ook prima hoor, maar ik blijf een nuchtere Hollander onderweg naar het eindpunt.
Ik wandel verder en steek af en toe een drukke verkeersweg over. De route wordt goed aangegeven, maar ik let wel even op mijn routeboekje. Ik wil niet verdwalen straks in buitengebied van deze grote stad Matsuyama. Vanaf nu zie ik vele eettentjes, supermarkten etc. Geen zorgen meer tekort aan eten of drinken. De 5 km naar de volgende tempel 48 genaamd Sairinji is vlot gewandeld. Binnen 1 uur ben ik er al. Na het ritueel en stempel weer verder naar de volgende tempel 49 genaamd Jodoji. Over 3,1 km. Vandaar dat ik bedoelde tempel hoppen. De tempels liggen dicht bij elkaar in deze miljoenen stad. Onderweg zijn er genoeg badhuizen. Ik besluit eerst maar eens door te wandelen naar mijn overnachtingsplaats in de stad Matsuyama. Ik heb gehoord/gelezen over een youth hostel waar veel pelgrims verblijven. Relatief goedkoop maar ook heel gezellig met de pelgrims samenkomen. Ook toeristen uit andere landen komen daar vaak overnachten. We zien wel. Ik heb nog niet gereserveerd. Na tempel 49 verder door naar tempel 50 genaamd Hantaji. 1,8 km verder. De route zigzagt door de stad en wordt goed aangegeven. Na tempel 50 weer verder. Ik lees in mijn routeboekje dat er verderop een Walson supermarkt is. Even kijken of ik geld kan pinnen. Het geld begint al te slinken en ik wil toch even een extra (rust) dag blijven in deze stad Matsuyama. Dat heb ik wel verdiend. Mijn eerste rustdag na 32 wandeldagen. Nog een reden...mijn schoenen moet ik in deze stad repareren. Nog nooit gehad...nieuwe wandelschoenen repareren na ruim 800 km. Van heel veel asfalt, beton etc. slijten kennelijk mijn hakken van mijn wandelschoenen enorm hard. Nog nooit zoveel slijtage meegemaakt. Ik wandel momenteel een beetje scheef op mijn wandelschoenen. Niet goed voor de kuiten en spieren.
Ik ga verder door de stad naar tempel 51 genaamd Ishiteji. Als je de route goed volgt dan kom je op een kruising en dan zie je deze tempel precies voor je liggen. Ik steek de kruising over en wandel tussen vlaggen en stalletjes door. Het is er erg druk en gezellig. De geur van kruiden en etenswaren. Wat een mooi tempel complex. Het lijkt alsof ik gewoon hartelijk als pelgrim werd ontvangen. Ik zie mensen kijken naar mijn zware rugzak. Ze zien echt wel dat ik pelgrim ben. Zeker ook omdat ik mij enige dagen niet geschoren heb en ook mijn broek/jasje ziet er een beetje niet al te schoon meer uit. Ook de geur van zweet hangt om mij heen. Ik ga later mijn spullen eens goed wassen in het hotel als dat lukt. Tempel 51 is een heel bijzonder mooie tempel (complex). Het leeft van de mensen/pelgrims/japanners. Erg veel leuke winkeltjes en kleine restaurantjes. Ik wandel eerst maar eens rustig door dit complex en dan mijn ritueel. Geen bel luiden...mag even niet, omdat men in de stad gek wordt van dat steeds maar weer luiden van deze bel door de pelgrims en bezoekers. De klepel hangt bijna vast. Ik luid heel zacht de bel....mijn moment pakken om even bij stil te staan dat ik inmiddels al ben bij tempel 51. Nog 37 tempels te gaan. Ik moet na dit bezoek aan deze tempel mijn stempel halen (en betalen hiervoor...iedere tempel 300 yen).
Naamslip achterlaten in de bus bij de tempel. (2x) Er zijn altijd twee tempels op een complex. De belangrijkste tempel is de Kobo Daishi tempel. (main temple). De andere is een minder belangrijke tempel. Er staan drommen Japanners voor de tempel de Hartsutra op te zeggen. Soms zijn er ingehuurde Japanners/monniken die de hartsutra uit hun hoofd voorzeggen. De rest doet dan mee...een indrukwekkend gehoor is dit opdreunen van de hartsutra. Gaandeweg deze pelgrimsroute heb ik wel eens meegedaan. Gewoon om een keer mee te maken. Dat wordt zeer gewaardeerd. De woorden gaan erg snel en je moet goed bijblijven.
Na enige tijd op dit complex te zijn geweest ga ik op zoek naar mijn Youth Hostel Eco Dogo. Lastig was het wel even om het te vinden boven op een heuvel nabij een andere Hindo tempel. Maar uiteindelijk toch gevonden. Ik ga naar binnen en meldt mij. Ik kan hier twee nachten overnachten. Heel fijn. Ik heb een privé kamer genomen. Even prive zijn met mezelf. Even geen kamer delen. Kosten 3800 en 540 yen voor een ontbijt. Niet al te duur. Zelf zorgen voor diner. De binnenstad is zeer nabij en mooier nog een heel beroemd oud Dogo Onsen (badhuis) is erg dichtbij. Daar ga ik zeker komende dagen badderen. Ik krijg zelfs een gratis toegangskaart voor dit badhuis van een stel pelgrims die ik ken. Ik ontmoet namelijk weer Robert en Mayumi. Ze zijn hier ook aangekomen. Ze hebben veel meegemaakt. Robert heeft verschrikkelijk afgezien en mede ook omdat hij niet helemaal fit was. Mayumi heeft wel heel veel gewandeld en is fit. Zij vond deze tocht tot nu toe fantastisch. Ze hebben het wel samen heel fijn gehad. Een hele mooie pelgrimstocht. Robert heeft af en toe de bus en trein genomen. Hij kon gewoon niet meer wandelen van pijnlijke voeten/benen. Ook de zware rugzak brak hem op. Uiteindelijk blijkt later dat Robert en Mayumi in een ander hotel gezeten hebben dan ik. Ik heb ze niet meer gezien. Ze gingen de stad in. Ik ging zelf eerst maar eens douchen en schone kleren aantrekken. Ook mijn kleding maar eens wassen met een wasmachine. Mijn icebreaker T-shirt zelf wassen op mijn kamer. Ook die baard er maar eens afhalen. In de stad wil ik er weer netjes uitzien. Onderweg een baard is geen probleem, maar deze rustdagen er weer goed uitzien. De ontvangst in het hostel is heel fijn. Er zijn inderdaad veel buitenlandse gasten en ik kom in gesprek met een Fins stel. Zij fietsen door Japan. Ze hebben al heel veel gefietst naar de diverse eilanden hier in Japan. Duizenden kilometer afgelegd. Ik vertel wat ik gedaan heb en ook ik krijg respect voor mijn pelgrimstocht. Ze wisten dat er tempels waren maar niet dat er een 88 tempelroute was. Ik ben vandaag blij....Ik heb er een goed gevoel over dat ik deze pelgrimstocht zonder al teveel problemen ga halen. Is dit nu die verlichting die plaats vindt. Ehime district zou namelijk het district zijn waar je wandelt en dan de verlichting voelt??? Het volgende district waar ik over een paar dagen wandel is het district van Nirvana. De beelden die je tegenkomt op de tempelcomplexen zijn Nirvana beelden. Ze worden aanbeden en geven moed, kracht en liefde etc. Tenminste dat word aan mij verteld. Ik voel mij zwevend vandaag. Niet al te zware dag en een rustdag in het verschiet. Dat is fijn. Even bijkomen van alle indrukken en avonturen onderweg. Plannen voor morgen gemaakt...stad in..even als een toerist wat wetenswaardigheden bekijken. Er is een fortificatie midden in de stad. Daar wil ik naar toe. Wandelend??? Nee ik lees dat ik mogelijk als buitenlandse pelgrim een fiets kan lenen bij IPEC. Een internationale organisatie die buitenlanders helpen in Japan. Hopelijk kan ik een fiets lenen, want deze stad is groot en afstanden afleggen wandelend?? Nu even op mijn rustdag niet.
Wat gaat de dag van morgen mij weer brengen. Heerlijk een rustdag. Dat heb ik we leven nodig. Even bijtanken. Al voel ik mij heel erg fit en gezond. En het goede nieuws dat ik wel kreeg die avond is dat er een schoenmaker gevonden was in een groot winkelcentrum. Ik heb een beschrijving en naam van de schoenmaker. Mr. Minite.
Ik ga begin van de avond even de stad in. Even een biertje drinken.
Dat biertje was zo perfect...heerlijk. Geniet momentje...
Ook wat in de stad gegeten. Er zijn heel veel eettentjes en winkelcentra. Ik wandel even rustig door dit kleine stukje binnenstad. Ik eet iets Japans in een eettentje. Dan is mijn avond weer voorbij. Morgen weer een (rust)dag. Op tijd mijn bedje in. Mijn kamer hangt vol met drogende kleding. Ik heb een echt bed en kussen. Heerlijke lakens. Ik val meteen in slaap volgens mij, want ik herinner mij verder niets meer van geluiden van dit hotel. Het is er erg stil. Maar dat komt ook door de erg strenge regels. Na 22.00 uur is de deur op slot en moet het stil zijn. Streng maar fijn als je heel moe bent en wil slapen. Een echt pelgrims hostel met fijne medewerkers die Engels spreken. Zeer aan te raden deze hostel.

Deze pelgrim dag is weer voorbij en tot het volgende dag verslag.

O Henro San Jacob.