Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 21/10/2018 - Reisverslag uit Kuroshio, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 21/10/2018 - Reisverslag uit Kuroshio, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 21/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 April 2020 | Japan, Kuroshio

Hallo lezer(s)/belangstellenden,

Het is zondag 21 oktober 2018. Ik merk eigenlijk niet eens echt dat het zondag is. Alleen is het wat drukker bij de tempels in de weekeinden.

Het is vroeg licht. En de Australier is al bezig zijn tent op te ruimen. Ik ben er ook al vroeg uit. Het zonnetje komt net op. Ik weet niet eens hoe laat het is, maar ik ben vlot ingepakt. Ik ga even ontbijten. De Australier heer kennelijk haast. Ik zie hem zijn rugzak al omdoen. Ik heb niet gezien dat hij iets gegeten heeft. Ik moet echt een ontbijtje hebben. Ik ga lekker even wassen en ontbijten. Dan ga ik op pad. Ik heb in het routeboekje gekeken en ik zie wel een dilemma. Ik moet gokken...de kustroute en ferry nemen?? Is de vraag of die Ferry nog bestaat en vaart. Eerste deel heb ik vlot afgelegd en kom dan echt langs een heerlijk rustige kustroute. Het is een soort puntstuk....met wel risico dat ik morgen een stuk terug moet gaan wandelen. Ik besluit toch vlot een beslissing te nemen en de kustroute te nemen. Een heel groot voordeel. Niet meer wandelen langs die hele drukke geasfalteerde routeweg 56. Het een fantastische mooie kustroute die wel heuvelachtig is soms. Maar ieder voordeel heeft ook een nadeel. ik geniet enorm. Er is niet veel eten en drinken onderweg op dat stuk. Ik ben blij dat ik dit voldoende bij mij heb. Je moet echt goed vooruit kijken in je routeboekje of er voldoende eten en drinken is onderweg. Ik heb wel geleerd hier goed op te letten, want zonder eten en drinken dan heb je echt een energie probleem. Water kun je overal wel vragen of krijgen, maar eten is zeer belangrijk.
Ik zag in mijn routeboekje een symbool van een camping. Maar helaas ligt deze behoorlijk ver weg van mijn route. Ik besluit dit niet te doen. Ik zie dat er een park is en een badhuis. Het lukt mij wellicht wel om in dat park mijn tentje op te zetten en naar dat badhuis Shimanto-no-Yado te gaan. Heerlijk badderen en daarna in mijn tentje. Schoon mijn slaapzak in. Ik heb voldoende eten bij mij in de rugzak en morgenochtend kan ik onderweg mijn ontbijt wel scoren.
Ik zit nog even in dit park heerlijk te genieten van het zonnetje. Het park is enorm groot en met vele speelplaatsen waar de Japanse ouders met hun kinderen lief spelen. Ik heb even een geniet momentje op een bankje met een adembenemend uitzicht op de bergen en de zee.
Het is inmiddels eind middag en tijd om plekje te vinden voor mijn tent. Die heb ik vlot gevonden....straks pas later voor zonsondergang opzetten. Het is een veldje vlakbij het badhuis. Ik ga met rugzak naar een later bleek een super de luxe badhuis. Wat een supermooi badhuis. Hopelijk kom ik er zo in. Ik ben bezweet en ik zie er niet echt met een driedelig kostuum uit. Ik word netjes ontvangen door de Japanse receptioniste. Ze spreekt alleen maar Japans en haalt de hoofd manager erbij. Hij spreekt Engels. Ik leg uit dat ik bezig ben met pelgrimstocht en dat ik graag even een bad wil nemen (sauna etc). De manager zie ik eerst vreemd kijken....(wat een snoeshaan???Buitenland...zwerver??)
Maar na mijn uitleg en na het zien van mijn routeboekje 88 pelgrimsroute ontdooit hij snel en wordt hij heel vriendelijk. Hij ontvangt mij hartelijk en ik mag gebruik maken van het badhuis en ik krijg zelfs korting op gebruik. 680 yen. Normaliter veel duurder. Ik hoor dat er geen goedkope overnachtingsmogelijkheden hier en in de buurt zijn. Een overnachting bij hem kost 50.000 yen. Ik schrik even van de prijs. Ik zeg dat ik in een tentje in de buurt slaap. (ik zeg natuurlijk niet waar...).
Hij glimlacht heel vriendelijk en hij begrijpt me goed dat ik geen overnachting bij hem ga boeken. Ook niet als het badhuis gratis is. Deze prijs is voor mij te duur. 150 euro voor een overnachting is zelfs voor Bertje effe te duur. Mijn rugzak krijgt een mooi plekje in een grote bergruimte. Ik draag mijn rugzak daar zelf even naar toe, want de receptioniste kon mijn rugzak niet wegdragen. Veel te zwaar voor haar. Ik zag haar gezicht toen zij even aan die rugzak voelde. (13 kg..met water voorraad). Ik heb meteen even betaald en daarna gelijk naar het badhuis met de diverse douches, baden en sauna's. Wat een luxe en heerlijk om even na een relatief pittige wandeling even te ontspannen in dit badhuis. Na een paar uur badderen tijd om weer weg te gaan. Ik haal mijn rugzak weer op en ga terug naar veldje waar ik mijn tentje wil opzetten. Plannen voor morgen...onzekere factor is wel die ferry/pont.
Mocht die niet varen dan moet ik een stuk weer teruglopen en dan over een brug genaamd Shimanto Ohashi Bridge naar de overkant. Ik moet een stuk zee over. Het is zeker nog ruim 30 km naar tempel 38. In twee dagen...we zien wel. Ik hoop dat ik mijn tentje weer ergens neer kan gaan zetten en indien mogelijk zelfs bij een toiletgroep. Dat zou perfect zijn.
Ik moet er in ieder geval voor zorgen dat ik morgen naar een supermarkt ga om eten en drinken in te slaan. Voldoende voorbereid zijn voor een buiten overnachting.

Deze mooie dag is weer voorbij. Ik overnacht in een tentje...heerlijk in de buitenlucht. Deze nacht heb ik weer heerlijk geslapen. In mijn slaapzak op mijn floating matje. Temperatuur nacht prima. Niet te koud, maar lekker fris. Als snel ging de zon onder en ik lig al vlot in mijn slaapzak. Morgen weer een wandeldag langs de kust richting tempel 38.

O Henro San Jacob


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 297169

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: