Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 21/10/2018 - Reisverslag uit Kuroshio, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 21/10/2018 - Reisverslag uit Kuroshio, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 21/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 April 2020 | Japan, Kuroshio

Hallo lezer(s)/belangstellenden,

Het is zondag 21 oktober 2018. Ik merk eigenlijk niet eens echt dat het zondag is. Alleen is het wat drukker bij de tempels in de weekeinden.

Het is vroeg licht. En de Australier is al bezig zijn tent op te ruimen. Ik ben er ook al vroeg uit. Het zonnetje komt net op. Ik weet niet eens hoe laat het is, maar ik ben vlot ingepakt. Ik ga even ontbijten. De Australier heer kennelijk haast. Ik zie hem zijn rugzak al omdoen. Ik heb niet gezien dat hij iets gegeten heeft. Ik moet echt een ontbijtje hebben. Ik ga lekker even wassen en ontbijten. Dan ga ik op pad. Ik heb in het routeboekje gekeken en ik zie wel een dilemma. Ik moet gokken...de kustroute en ferry nemen?? Is de vraag of die Ferry nog bestaat en vaart. Eerste deel heb ik vlot afgelegd en kom dan echt langs een heerlijk rustige kustroute. Het is een soort puntstuk....met wel risico dat ik morgen een stuk terug moet gaan wandelen. Ik besluit toch vlot een beslissing te nemen en de kustroute te nemen. Een heel groot voordeel. Niet meer wandelen langs die hele drukke geasfalteerde routeweg 56. Het een fantastische mooie kustroute die wel heuvelachtig is soms. Maar ieder voordeel heeft ook een nadeel. ik geniet enorm. Er is niet veel eten en drinken onderweg op dat stuk. Ik ben blij dat ik dit voldoende bij mij heb. Je moet echt goed vooruit kijken in je routeboekje of er voldoende eten en drinken is onderweg. Ik heb wel geleerd hier goed op te letten, want zonder eten en drinken dan heb je echt een energie probleem. Water kun je overal wel vragen of krijgen, maar eten is zeer belangrijk.
Ik zag in mijn routeboekje een symbool van een camping. Maar helaas ligt deze behoorlijk ver weg van mijn route. Ik besluit dit niet te doen. Ik zie dat er een park is en een badhuis. Het lukt mij wellicht wel om in dat park mijn tentje op te zetten en naar dat badhuis Shimanto-no-Yado te gaan. Heerlijk badderen en daarna in mijn tentje. Schoon mijn slaapzak in. Ik heb voldoende eten bij mij in de rugzak en morgenochtend kan ik onderweg mijn ontbijt wel scoren.
Ik zit nog even in dit park heerlijk te genieten van het zonnetje. Het park is enorm groot en met vele speelplaatsen waar de Japanse ouders met hun kinderen lief spelen. Ik heb even een geniet momentje op een bankje met een adembenemend uitzicht op de bergen en de zee.
Het is inmiddels eind middag en tijd om plekje te vinden voor mijn tent. Die heb ik vlot gevonden....straks pas later voor zonsondergang opzetten. Het is een veldje vlakbij het badhuis. Ik ga met rugzak naar een later bleek een super de luxe badhuis. Wat een supermooi badhuis. Hopelijk kom ik er zo in. Ik ben bezweet en ik zie er niet echt met een driedelig kostuum uit. Ik word netjes ontvangen door de Japanse receptioniste. Ze spreekt alleen maar Japans en haalt de hoofd manager erbij. Hij spreekt Engels. Ik leg uit dat ik bezig ben met pelgrimstocht en dat ik graag even een bad wil nemen (sauna etc). De manager zie ik eerst vreemd kijken....(wat een snoeshaan???Buitenland...zwerver??)
Maar na mijn uitleg en na het zien van mijn routeboekje 88 pelgrimsroute ontdooit hij snel en wordt hij heel vriendelijk. Hij ontvangt mij hartelijk en ik mag gebruik maken van het badhuis en ik krijg zelfs korting op gebruik. 680 yen. Normaliter veel duurder. Ik hoor dat er geen goedkope overnachtingsmogelijkheden hier en in de buurt zijn. Een overnachting bij hem kost 50.000 yen. Ik schrik even van de prijs. Ik zeg dat ik in een tentje in de buurt slaap. (ik zeg natuurlijk niet waar...).
Hij glimlacht heel vriendelijk en hij begrijpt me goed dat ik geen overnachting bij hem ga boeken. Ook niet als het badhuis gratis is. Deze prijs is voor mij te duur. 150 euro voor een overnachting is zelfs voor Bertje effe te duur. Mijn rugzak krijgt een mooi plekje in een grote bergruimte. Ik draag mijn rugzak daar zelf even naar toe, want de receptioniste kon mijn rugzak niet wegdragen. Veel te zwaar voor haar. Ik zag haar gezicht toen zij even aan die rugzak voelde. (13 kg..met water voorraad). Ik heb meteen even betaald en daarna gelijk naar het badhuis met de diverse douches, baden en sauna's. Wat een luxe en heerlijk om even na een relatief pittige wandeling even te ontspannen in dit badhuis. Na een paar uur badderen tijd om weer weg te gaan. Ik haal mijn rugzak weer op en ga terug naar veldje waar ik mijn tentje wil opzetten. Plannen voor morgen...onzekere factor is wel die ferry/pont.
Mocht die niet varen dan moet ik een stuk weer teruglopen en dan over een brug genaamd Shimanto Ohashi Bridge naar de overkant. Ik moet een stuk zee over. Het is zeker nog ruim 30 km naar tempel 38. In twee dagen...we zien wel. Ik hoop dat ik mijn tentje weer ergens neer kan gaan zetten en indien mogelijk zelfs bij een toiletgroep. Dat zou perfect zijn.
Ik moet er in ieder geval voor zorgen dat ik morgen naar een supermarkt ga om eten en drinken in te slaan. Voldoende voorbereid zijn voor een buiten overnachting.

Deze mooie dag is weer voorbij. Ik overnacht in een tentje...heerlijk in de buitenlucht. Deze nacht heb ik weer heerlijk geslapen. In mijn slaapzak op mijn floating matje. Temperatuur nacht prima. Niet te koud, maar lekker fris. Als snel ging de zon onder en ik lig al vlot in mijn slaapzak. Morgen weer een wandeldag langs de kust richting tempel 38.

O Henro San Jacob