Op het pad van de Inca's... - Reisverslag uit Lima, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Op het pad van de Inca's... - Reisverslag uit Lima, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Op het pad van de Inca's...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 Januari 2015 | Peru, Lima

Hallo beste lezer(s),

Deze pelgrims is nog niet thuis of hij heeft weer plannen. Mijn camino Portugal was echt top en dat kunt U de komende weken nog lezen bij mijn verslagen die ik aan het uitwerken ben, maar mijn volgende avontuur komt er al weer aan. Dit avontuur zal veel korter zijn dan het wandelen van pelgrimstochten. Het wandelen in de bergen is geheel anders....
Ik ga U meenemen in mijn avontuur in Peru. U zult ongetwijfeld gelezen hebben over de Inca tempels, maar het daadwerkelijk er naar toe gaan is een hele onderneming. Lange intercontinentale reis naar Peru Lima, maar ook de binnenlandse vluchten. Na toch wel even zoeken kwam ik bij het reisbureau Peru Online. De informatie lezend....werd ik wild enthousiast. Wat een avontuur om dit mogelijk te doen....en uiteindelijk ook recent geboekt. Maar wat houd deze reis in.....Allereerst wat achtergrond informatie om wellicht ook U enthousiast te maken!
Dé klassieke 4-daagse Inca Trail
Je loopt dwars door de Andes, hebt een spectaculair uitzicht over de bergtoppen en het 'overwinningsgevoel' als je 's morgens vroeg de laatste paar honderd meters aflegt en de magische Incastad uit de mist ziet opdoemen is niet te beschrijven. Je slaapt de eerste nacht in Cusco en tijdens de trekking wordt je tentje opgezet op de mooiste plekjes tussen de bergen. Iedere dag kom je een stukje dichter bij je doel en na de inspanning smaakt het door de kok bereide eten heerlijk.
(info internet)
Het vereist drie dagen lopen en de hoogste pas die je over moet ligt op maar liefst 4200 meter. Een zware klus dus, maar de trekking is niet voor niets zo populair. Tegenwoordig is het aantal beschikbare plaatsen voor de Inca Trail beperkt, vooral in de maanden mei tot september. We raden je daarom aan om tijdig (minimaal 4 tot 6 maanden van te voren) te reserveren. Is de trail volgeboekt en ben je op zoek naar een leuk alternatief, kijk dan naar de Salcantay Trail of de Lares Trail.

Dag 1 Cusco
Deze trip begint in Cusco. Of je nu rechtstreeks uit Lima komt vliegen of vanuit het zuiden van Peru aankomt, je start altijd met minimaal één overnachting in Cusco, alvorens je begint aan de Inca Trail. De eerste overnachting hebben we daarom opgenomen in de bouwsteen en zit inbegrepen in de prijs. Peru Online regelt in Cusco de accommodatie vooral in de volkswijk San Blas, net iets boven het toch wel toeristische centrum. Onze posadas in San Blas liggen op ongeveer tien minuten lopen, of vijf minuten per taxi, heuvelopwaarts van de Plaza de Armas. Het zijn kleine, typische hotels in de 3-sterren categorie, met veelal een tuintje, patio en een gezellige ontbijtruimte. We hebben ze met name uitgekozen op sfeer. In de smalle straatjes, waar net een Daewoo taxi doorheen kan, kom je doorkijkjes tegen met prachtig uitzicht op de stad en de omliggende bergen. Van verkeerslawaai heb je in deze buurt vrijwel geen last ten opzichte van het rumoerige centrum. Zowel in San Blas als rondom de Plaza de Armas vind je veel leuke cafe's en traditionele restaurantjes.

Dag 2 Cusco - Wayllabamba
Na een vroeg ontbijt kun je bij de hotelreceptie je bagage in bewaring geven die je de komende dagen niet nodig hebt. Je wordt opgehaald en in een minibusje rijd je in ongeveer 1,5 uur naar Ollantaytambo. Hier worden de dragers opgehaald en kun je de laatste inkopen doen voor je naar het startpunt rijdt, kilometerpaal 82. De Inca Trail begint bij een brug over de Rio Urubamba bij de officiële controle post. Je moet hier een registratieformulier invullen, je paspoort laten zien en krijgt van de gids een briefing over de route. Dan kan de trekking beginnen.

Vandaag loop je ongeveer vier uur (12km) over een redelijk vlak pad door schitterend regenwoud met vochtige slierten mist, dichte begroeiing en hangende lianen. Je stijgt langzaam tot ± 2900 meter en komt verschillende kleinere Inca ruïnes tegen en dorpjes waar de lokale bevolking je graag water en chocola wil verkopen, best handig. Rond het middaguur heb je er al drie uur lopen opzitten en picknick je samen met de groep
De dag eindigt in Wayllabamba, vlakbij de ruïnes van Llactapata. Als je nog energie hebt, geeft de gids je er in de namiddag nog een rondleiding. De dragers zijn al vooruit gelopen en hebben de tenten opgezet. Ze staan je op te wachten met een warm bekertje drinken en een snack, waar je wel aan toe bent. Er is geen elektriciteit, geen warm water en geen douche of toilet, wel een toilet-tent met een gat in de grond. Je kunt meehelpen met het klaarmaken van het diner of een plekje voor jezelf opzoeken en genieten van het uitzicht terwijl de zon ondergaat.
's Avonds is er alle tijd om ervaringen te delen met je medereizigers die uit alle hoeken van de wereld komen. De nachten in de tent op deze hoogte zijn koud, maar met warme kleding en een goede slaapzak is het te doen.

Dag 3 Wayllabamba - Pacaymayo
De zwaarste dag: vroeg uit de veren en een flink ontbijt want vandaag moet je de 4300 meter hoge Abra de Warmiwanusca, oftewel Dead Woman's Pass, overwinnen. Het pad leidt eerst door mosbossen en langs watervallen en daarna begin je te klimmen over uitgehakte treden.

Niets in de bergen is zoals het lijkt. 's Morgens zie je de pas al liggen en lijkt het een uur of twee van je vandaan, maar er komt geen einde aan de treden. Alleen heel veel chocola, liters water, de prachtige omgeving en een behoorlijke dosis doorzettingsvermogen helpen je de dag door. Het overwinningsgevoel wat je boven op de top voelt is onbeschrijflijk en doet je inspanning van vandaag even vergeten. Je loopt in je eigen tempo want je kunt er de hele dag over doen. Gemiddeld zal je vandaag zo'n 7 uur onderweg zijn. Bij aankomst op de kampeerplek Pacaymayo, op ongeveer 3630 meter, zijn de tenten reeds opgezet en wacht de kok je al op met een warm drankje

Dag 4 Pacaymayo- Winay Wayna
Vroeg op want vandaag staat je een mooie, maar zware dag te wachten. Van Pacaymayo bezoek je de archeologische plek Runkurakay en naar de ruïne Sayacmarka. Deze is in vroegere tijden een onneembare vesting geweest en één van de mooiste ruines onderweg. Vervolgens heb je nog één bergpas van zo'n 4000 meter te gaan. Als je eenmaal daar overheen bent, weet je dat je de Incatrail 'hebt gehaald', ook al moet je nog anderhalve dag. Je luncht op de top en daalt dan weer. De naam van deze pas, Phuyupatamarca, wil je dan zo snel mogelijk weer vergeten.
De wandeling 's middags is niet zwaar meer, maar het dalen is best pittig voor je knieën en bovenbenen. Onderweg prachtige uitzichten op de ongerepte natuur. Vooral orchideeën, varens en vogel gefluit vormen het decor. Bij de Inca-citadel Winay Wayna ligt een simpele herberg met een grote eetzaal. Hier in de omgeving wordt voor de laatste nacht het kamp opgezet. De opluchting dat het meeste lopen erop zit, zorgt voor een gezellige sfeer. Er kan weer aan een tafel gezeten en gegeten worden, een moment om te ontladen en te ontspannen.

Dag 5 Winay Wayna - Machu Picchu - Cusco
Zeer vroeg op vandaag, want je wandelt nog ongeveer een uur in het duister naar de zonnepoort Inti Puncu. Vanaf Inti Puncu zie je voor het eerst de opgraving Machu Picchu liggen. Dat is natuurlijk het indrukwekkendst als de zon net is opgekomen en van achter de groene, spitse bergtoppen voor het eerst zijn zonnestralen op de mysterieuze Incastad richt. De stad is waarschijnlijk gehuld in een dikke laag wolken en mist en meestal trekt dit beetje bij beetje weg en laat Machu Picchu zich hopelijk zien. Dit is een bijna magische ervaring, zeker na 4 zware wandeldagen. Daarna wandel je nog een uur naar beneden voor je daadwerkelijk bij de Incastad aankomt. Hier kun je je rugzak bij de ingang in bewaring geven en krijg je een rondleiding met gids door de opgravingen.

Lopend door Machu Picchu zul je je vanzelf gaan voorstellen hoe het leven er destijds uit heeft moeten zien. De landbouwterrassen, tempels en boerenhuizen geven goed weer hoe ontwikkeld de Inca's toen al leefden. Toch is er veel onduidelijkheid over de ondergang van de Incastad. Wetenschappers en archeologen zijn het niet eens over wat er zich hier afgespeeld heeft waardoor de stad een verlaten ruïne is geworden. Was de stad een tijdelijke schuilplaats voor de oprukkende Amazone indianen? Werden de bewoners geveld door de Spaanse griep, een aardbeving of 'gewoon' door onderlinge strijd?

Leuk om te horen dat er zoveel mysteries zijn, want daardoor kun je eigenlijk zelf bepalen welke het meest aannemelijk klinkt. Vast staat dat de Spanjaarden Machu Picchu tijdens hun verovering van Latijns Amerika nooit hebben gevonden. Pas in 1911 kwam de wetenschapper Hiram Bingham bij toeval bij de vesting uit, hij was eigenlijk op zoek naar een andere stad.

De Huayna Picchu, de uitstekende berg naast Machu Picchu, kun je ook beklimmen. Hiervoor dien je een extra entree te betalen, die niet standaard is inbegrepen. Wij vonden het uitzicht bergopwaarts richting de zonnepoort namelijk net zo mooi en de meeste van onze reizigers slaan deze pittige klim bergopwaarts over. Wil je de Huayna Picchu graag beklimmen, geef het dan van te voren aan ons door. Net zoals een bezoek aan de Machu Picchu mag namelijk slechts een beperkt aantal reizigers deze berg per dag beklimmen en is tijdig reserveren belangrijk.

Nadat de gids de belangrijkste wetenswaardigheden heeft uitgelegd, heb je genoeg tijd om op eigen gelegenheid door de stad te dwalen. Waar je ook kijkt zie je de Andesbergen op de achtergrond. Hoeveel plaatjes je al van Machu Picchu gezien hebt, het blijft bijzonder om tussen de tempels, gangen, terrassen en kamers te lopen.

Als je uitgekeken bent, haal je je rugzak op bij de ingang. Hier staan bussen klaar die je naar Aguas Calientes brengen. Daarvandaan vertrekt in de middag de trein terug naar Cusco. Onderweg heb je alle tijd om je ervaringen met collega toeristen uit te wisselen. Tegen de avond ben je in de stad terug. Je stapt uit in Poroy, het eindstation van de trein. Hier staat een transfer voor je klaar die je naar Cusco brengt. Omdat het laat is als je in Cusco aankomt en je ongetwijfeld moe bent, is het raadzaam om ook alvast deze overnachting van te voren te reserveren.

Wil je nog langer in de Sacred Valley blijven, dan kan dat. Kijk bijvoorbeeld eens naar Turen en toeren naar Inca vallei.

Belangrijk:
Je draagt tijdens de Inca Trail je persoonlijke spullen zelf, ook het matje (inclusief) en de slaapzak (exclusief). We adviseren dan ook een ruime (dag)rugzak met een goede heupband. De trail is niet gemakkelijk en ook voor wie een goede lichamelijke conditie heeft een behoorlijk zware opgave in verband met de hoogte. Doe hem dan ook alleen als je zeker weet dat je het aankunt. Twijfel je, neem dan contact met ons op of ga voor de tweedaagse trail in combinatie met de Sacred Valley.

De toegang tot de trail wordt helaas steeds meer beperkt. Boek tenminste 3 maanden van tevoren (voor de maanden mei t/m september zelfs 4-5 maanden van te voren)

Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen om hoogteziekte te voorkomen. In etappes ga ik naar hoger gelegen niveaus. Twee binnenlandse vluchten met een overnachting om te acclimatiseren.

Ook mijn voorbereidingen zullen gericht zijn om sterke benen te krijgen. Veel door zand wandelen en hoogte pakken zoals bij de zandduinen van Schoorl. Komende tijd genoeg kracht krijgen om deze Inca-trail optimaal van te genieten...

De tijd vliegt en mijn avontuur is al vrij snel....dus we gaan ervoor.

Mijn advies is.....Inca tempels bezoeken danwel de inca trail doen wordt steeds lastiger. Aantal bezoekers per dag is nu al minimaal om schade aan natuur en tempels te voorkomen. Doe het nu en niet later.....

Ik ga binnenkort dit avontuur doen!!

Ik blijf U op de hoogte houden van mijn voorbereidingen......mijn tickets liggen la klaar!!

De avonturier

Bert Gorter