10e wandeldag 26 augustus 2014 - 290 km afgelegd. - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 10e wandeldag 26 augustus 2014 - 290 km afgelegd. - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

10e wandeldag 26 augustus 2014 - 290 km afgelegd.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 November 2014 | Portugal, Azambuja

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Het is alweer de tiende wandeldag en het is inmiddels al de twaalfde dag van mijn vakantie. Wat vliegen deze dagen toch weer voorbij. Je bedenkt dat je dagen geleden nog aankwam in Lissabon en daarna door gereisd bent naar het zuidelijkste puntje van Portugal Cabo do Vincente. Nu alweer noordelijk van Lissabon en onderweg naar de grote stad Porto. Mijn collega Yvonne is daar begonnen en is inmiddels al een aantal dagen onderweg. Ik kom uiteindelijk ook op die route terecht....Ook de wekker gaat weer vroeg af....meestal ben ik al net wakker voordat de wekker van mijn telefoon afgaat. Ik heb geen hightech middelen bij mij. Slechts een telefoon om bereikbaar te zijn en eventueel via internet een boeking te doen. Geen GPS. Met zo min mogelijk hulpmiddelen wil ik alles zoveel mogelijk wandelen. Niet afsnijden en zoveel mogelijk de oude route van de Camino Portugal volgen. Het is heerlijk fris deze ochtend. Na mijn ontbijtje en mijn ritueel van inpakken rugzak van een aantal kleine voorwerpen ga ik weer op pad. Wat is dat toch heerlijk om in die vroege frisse ochtenduurtjes te beginnen. Het is nog donker en al snel komt de zon langzaam op....en ik loop langs het water van de rivier Rio Tejo. In de verte een brug en dorpje. Ik maak een zo later blijkt een fantastische digitale foto. Het fietspad met de zonsopgang + brug in de verte. Alleen hiervan wordt je al vrolijk. Even de tijd genomen om daar van te genieten. Even een moment stilstaan op een hoek van dat fietspad bij die rivier....Waaaauw moment. Wat een geluk dat ik dit mee mag maken en ervan kan genieten. Wat een moment ook om even stil te staan bij het moment dat ik dit ook kan en mag doen. Na een aantal minuten toch maar weer verder. Leuk dorpje langs het water en parkje. Wandel rechts van de spoorlijn en links naast de rivier....genieten. Daarna een minder stuk langs een industrie terrein. Wel afwisseling om te kijken welke soorten industrie er is in Portugal. Hier op dit stuk veel watersport en metaalbedrijfjes. Wandel deze dag lekker vlot door. Het is vlak en geen moeilijke wandel paden en wegen. Dit deel van de etappe nr 2 is ongeveer 31 km lang. Onderweg kom ik ook nog een winkel Liddl tegen, maar ik heb alles in mijn rugzak. Volgens het boekje kan ik verderop nog voldoende boodschappen doen en ik wil niet teveel gewicht meenemen in mijn rugzak zonder het te gebruiken. 15 kg rugzak is genoeg gewicht om mee te nemen. Na drie uur wandelen onderweg natuurlijk wel een pauze gehouden. Bakkie koffie en mijn eigen broodje opeten is natuurlijk heerlijk. Onderweg toch wel een bijzonder grote energie centrale gezien. Rode schoorstenen. Foto staat ook in mijn boekje....

Omstreeks 12.00 uur kom ik al aan in Azambuja. Heel vlot gewandeld. Volgens het boekje is er een hotel Gaibeu. En dat klopt ook, doch de naam is inmiddels gewijzigd. Het hotel ziet er perfect uit en ik besluit om even te informeren wat de kosten zijn voor een kamer. Ook deze pelgrim wil wel eens luxe overnachten. Het is tenslotte mijn vakantie. De kosten voor een kamer blijkt slechts 30 euro te zijn. Ik mocht de twee persoon kamer zien en hij blijkt ontzettend mooi en groot te zijn. Ook is er een eetgelegenheid naast het hotel. Ook aan de overkant nog een supermarkt....perfecter voor een pelgrim kan het niet worden. Dus ik besluit gewoon om deze kamer te boeken. Ik kan verder op het balkon van mijn kamer wat wasgoed drogen. Er is geen waslijn doch het zonnetje is zeer warm. Een stoel of op de grond van het balkon kan ik perfect mijn wasgoed droog krijgen voor morgen....Het blijft improviseren.
De weg N3 blijkt een zeer drukke weg te zijn. Morgen ga ik niet langs deze weg lopen doch ik zal rechtsaf langs het water langs de rivier wandelen. Wordt dit weer een top wandeldag? Deze dag pakken ze me niet meer af...Op tijd omstreeks 12.00 uur aangekomen bij dit hotel na een pittige wandel etappe van ongeveer 31 km. Totaal nu al afgelegd 290 km.
Bijna al een derde van de 900 km onderweg...naar Santiago. O, ja. De naam van het hotel is Ouron. De betekenis ervan weet ik niet, maar een bijzondere naam. In het hotel blijkt ook een computer te staan, waarin mogelijk een verslag kan maken. Het wordt dus vandaag toch een beetje een rust middag in een hotel. Het ritueel deze middag weer even afgewerkt. Kleding wassen, zelf even onder de douche ...en alweer bezig zijn met de voorbereidingen voor morgen. Santarem 32,3 km???

Deze middag even het dorpje door gewandeld. Een leuk dorpje en terug wandelend blijkt er ook nog een stieren arena te zijn. Ook dat kun je hier dus onderweg tegenkomen. In het centrum van het dorpje geen goed restaurant tegengekomen die mij zinde. Daarom terug naar het hotel.
Aangekomen bij het hotel staan er twee politie motorfietsen.
Bij deze motoren staan twee verkeerspolitie agenten. Ik probeer in het Engels contact met ze te maken, doch geen woord Engels of een andere taal om uit te leggen dat ik een collega ben. Helaas geen contact met ze....en ze gaan een restaurantje binnen rechts van het hotel. Kennelijk kun je daar ook goed eten, want anders gaan zij daar ook niet naar toe.

Het is nog te vroeg om het avondeten al te gaan nuttigen. Het is nog te vroeg. Ik besluit even op verkenning uit te gaan om morgen snel de route weer op te kunnen pakken. Ook het boekje er weer bij om ook volgens de tekst van het boekje de route goed door te nemen. Ik zie de markeringen en besluit weer terug te wandelen (weer km maken). De voetjes en beentjes zijn moe, maar niet overbelast. Het gaat uitstekend zonder blessures. Ook mijn kleine getapte teentje houdt zich uitstekend. Tape lekker laten zitten en morgen weer een dag...
Er staan wel bij een brug borden Aerodrome en zie in het boekje dat daar kennelijk een soort luchtvaart museum is. Ik zie dat de route daar inderdaad langs loopt....De route klopt daar niet helemaal meer...de wegen zijn verandert...Morgen zien we wel weer. Ik weet genoeg en kan mij morgen goed oriënteren om snel de goede richting weer te wandelen in het donker, want morgen wordt het weer heel vroeg. Ook dan ziet het er daar heel anders uit in het donker. Moeilijker oriënteren en de markeringen zien/zoeken. Het verkennen van de route is dan essentieel.
Mijn ervaring daarin is gelukkig uitstekend. Terug naar het hotel.
Ik ga naar het restaurantje bij het hotel. Die blijkt uitstekend te zijn. Er zijn diverse vrachtauto chauffeurs die er zitten te eten. Dat moet wel goed zijn, want anders komen zij daar niet eten...Wellicht ook niet al te duur..Al snel heb ik door dat er een vier gangen menu is voor 7,50 euro!! Ik heb daar heerlijk VEEL en goed gegeten. Wat een maaltijd en heel vriendelijke personeel. Ook enkele klanten contact mee gemaakt. Portugal bevalt mij steeds beter. Wat een aardige mensen....Geen stress en ze zijn erg relaxt. Geen jachtige mensen en ja inderdaad soms moet je voor NL begrippen wel eens iets langer wachten voordat er iets te eten op tafel aankomt, maar deze maaltijd was super top.....Een heel goede maaltijd voor een pelgrim. Verder blijkt het weer deze dag ook mee te werken. Het was een prachtige zonnige dag. Dit was weer eens een echte jacobs topdag....Genieten!!

Moe maar voldaan deze dag afgesloten met een klein kopje koffie. Je blijft Nederlander he.... Gewoote om de dag zo even af te sluiten en na te genieten van deze maaltijd. Inmiddels was het al vrij laat in de avond en mijn rolluiken (ogen) beginnen alweer zwaar te worden. Ook dat hoort bij het zijn van een pelgrim/wandelaar. Na een wandeldag van ruim 30 km slaat aan het eind van zo'n dag de hamer toe.....
Het verkeer blijft doorgaan....voor het hotel...maar deze pelgrim slaapt door alles heen...en droomt rustig verder tot het wekkertje weer afgaat de volgende dag..

Mijn dagboek verslag van deze wandeldag is helaas al weer afgelopen en mijn volgende 11e wandeldag verslag komt er straks weer aan.

Hoop dat U genoten hebt.

Gegroet,

Pelgrim Jacob Elbertus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 297083

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: