Eerste camino dag reisdag 14-8-2014 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Eerste camino dag reisdag 14-8-2014 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Eerste camino dag reisdag 14-8-2014

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,

Het leek mij weer leuk om mijn dagboek te lezen per dag en er een samenvatting van te maken. Sommige aantekeningen natuurlijk vertrouwelijk en privacy gevoelig en die zal ik niet plaatsen.

Voor degene die de camino Portugal gaan doen, zal ik de informatie omtrent mijn overnachtingen en ervaringen wel met U delen. Ook via facebook zal het te lezen zijn. Bewust heb ik niet al te veel informatie tijdens mijn camino gedeeld, omdat je anders alleen maar steeds met social media bezig bent. Je wilt er even tussen uit om te genieten van ontmoetingen en niet steeds bezig zijn met mijn telefoon.

Deze eerste dag 14 augustus 2014 stond geheel in het teken van reizen. Met het vliegtuig naar Lissabon. Waarom Lissabon. Je kunt ook vliegen naar Faro. Ik besloot om vanuit Lissabon de bus te nemen en zodoende langs diverse stadjes en dorpjes te rijden met deze bus. Het is ongeveer 4 uren rijden met enkele pauzes. Vanuit Faro kunt U zelfs uw camino beginnen. Onderweg een vrouw gesproken die daar was begonnen. Verder niemand gezien of gehoord. Wel deze pelgrim die zou beginnen bij Cap Sao Vincente. Na veel zoekwerk op internet had ik een hele mooie wandelroute gevonden de Rota Vincenta. Die begint ook werkelijk bij deze rots in het meest zuidelijk gelegen deel van Portugal. Deze route wordt op allerlei manieren geschreven in de diverse talen zoals Rota Vicentina / Rota Vincentia etc ...maar U kunt hem op het internet vinden:
www.rotavicentina.com De etappes zijn gemakkeliijk per dag te downloaden en zo kunt U in het Engels alle informatie lezen.
De voorbereiding van mijn camino Portugal heeft dus wel wat uurtjes gekost, doch je kunt niet alles plannen. Soms is het gewoon heerlijk om te improviseren en gewoon per dag te kijken waar je terecht komt. Het pad volgen met markeringen is wel fijn, want anders moet je steeds kaarten pakken en dat kost heel veel tijd (en soms ergenis). GPS ed neem ik niet mee. Ik wil toch zo basic mogelijk wandelen zonder allerlei technisch snufjes.
Mooie tijd deze dag om te vliegen....om 12.05 uur. 13.45 uur in Lissabon. Mijn rugzak had ik zeer goed gepakt. Gewicht 14.6 kg.
Een hele fijne vlucht gehad doch we moesten met een aantal passagiers heel lang wachten tot er een Aerobus kwam. Gemakkelijk en goedkoop om met deze bus te reizen naar het centrum van de stad Lissabon. Ik was daar al eens geweest. Dus geen zoektocht om alles te vinden.
Eindelijk na 1 1/2 uur een bus die ons wegbracht naar busstation Sete Rio. Een hele grote busstation in de buurt van de ZOO. Ik had als voorbereiding een prive slaap adres gevonden doch niet gereserveerd. Een gok die nu verkeerd uitviel. Dit adres bestond niet meer en overnachtingsplaats was dicht. Gelukkig wel op de route naar het centrum dus niet veel tijd verloren. Hierna via booking.com vlot gekeken naar een last minute overnachting in een hotel. In hotel Don Santos Sollicidad 202 Lissabon in het centrum van de stad een kamer voor 57,70 Bleek een enorm mooie luxe kamer te zijn met twee persoonsbed en airco + TV.
Erg luxe begin van mijn camino doch andere hotels waren vol of veel duurder. Nog geen zin in een herberg en te weinig tijd om uren te gaan zoeken. Vermoeid van de reis en het wachten op de luchthaven.
Het is prachtig mooi warm weer in Lissabon en het is heel druk met het aantal toeristen in de stad. Een levendige mooie stad met vele mooie gebouwen, pleinen en lange straten om heerlijk onder de bomen even te ontspannen. Wel een tip: Koop alvast een ticket voor de bus. Dat heb ik ook gedaan bij busstation Sere Tois. Geen ticket geen bus. Het is soms erg druk en je koopt een plaatsbewijs. Je kunt dus altijd zitten op een vaste zitplaats op nummer. Omstreeks 18.00 uur na enig zoekwerk het hotel gevonden...Vervolgens even mezelf opfrissen en daarna meteen weg om de stad te verkennen. Na wat zoeken een leuk restaurantje gevonden voor een pasta maaltijd en coca cola. Leermomentje deze dag wel dat het verstandig is om vooraf al een hotel te boeken. Na het eten op pad om heerlijke broodjes en eten te kopen voor morgen in de bus. De bus stopt wel op bepaalde lokaties zoals achteraf bleek, maar wel verstandig om iets mee te nemen in de bus.
Beetje op tijd in het hotel, want morgen zou het vroeg worden. Wel nog even bij de receptie een taxi voor morgenochtend besteld. Beetje luxe doch ik wil niet te laat bij het busstation Sete Rois zijn. Verder deze avond nog even opgezocht wandel afstand Sabres - Cabo soa Vincente. Afstand 6,1 km volgens mijn aantekeningen. Korte wandeling langs de weg naar deze rots. 07.30 uur vertrekt de bus...dus op tijd aanwezig zijn. Ik had ticket al gekocht dus daarover geen zorgen. Ik lees in iedergeval dat mijn nachtrust heel goed was. 06.00 uur opgestaan. Rugzak stond al klaar. Even wat eten en naar beneden ermee. Taxi chauffeur stond al klaar en om 06.55 uur bij het busstation op de 15e augustus 2014. Heel veel drukte met autobussen en passagiers. Wel een tip: Deze taxichauffeur reed een groot rondje naar het busstation. Kosten 20,00 euro. Had volgens mij wel iets goedkoper gekund als hij de kortste route gereden had. Ik ken Lissabon en de route naar dat busstation. Dus onderweg in Engels even aangegeven om de kortste route te rijden. Laat je dus niet oplichten door die taxichauffeurs......Geen fooi gegeven natuurlijk. Hij had volgens mij de boel al een beetje geflest...

Dit is mijn eerste verslag en eerste dag van mijn Camino Portugal.
Mijn volgende verslag gaat over de busreis die ook bijzonder avontuurlijk en gevaarlijk was. Ook het zoeken naar overnachtingsplaats in Sabres was lastig etc. Genoeg om over te schrijven dus...

Tot het volgende verslag en camino dag...

Bert Gorter


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 297155

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: