Eerste camino dag reisdag 14-8-2014 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Eerste camino dag reisdag 14-8-2014 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Eerste camino dag reisdag 14-8-2014

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,

Het leek mij weer leuk om mijn dagboek te lezen per dag en er een samenvatting van te maken. Sommige aantekeningen natuurlijk vertrouwelijk en privacy gevoelig en die zal ik niet plaatsen.

Voor degene die de camino Portugal gaan doen, zal ik de informatie omtrent mijn overnachtingen en ervaringen wel met U delen. Ook via facebook zal het te lezen zijn. Bewust heb ik niet al te veel informatie tijdens mijn camino gedeeld, omdat je anders alleen maar steeds met social media bezig bent. Je wilt er even tussen uit om te genieten van ontmoetingen en niet steeds bezig zijn met mijn telefoon.

Deze eerste dag 14 augustus 2014 stond geheel in het teken van reizen. Met het vliegtuig naar Lissabon. Waarom Lissabon. Je kunt ook vliegen naar Faro. Ik besloot om vanuit Lissabon de bus te nemen en zodoende langs diverse stadjes en dorpjes te rijden met deze bus. Het is ongeveer 4 uren rijden met enkele pauzes. Vanuit Faro kunt U zelfs uw camino beginnen. Onderweg een vrouw gesproken die daar was begonnen. Verder niemand gezien of gehoord. Wel deze pelgrim die zou beginnen bij Cap Sao Vincente. Na veel zoekwerk op internet had ik een hele mooie wandelroute gevonden de Rota Vincenta. Die begint ook werkelijk bij deze rots in het meest zuidelijk gelegen deel van Portugal. Deze route wordt op allerlei manieren geschreven in de diverse talen zoals Rota Vicentina / Rota Vincentia etc ...maar U kunt hem op het internet vinden:
www.rotavicentina.com De etappes zijn gemakkeliijk per dag te downloaden en zo kunt U in het Engels alle informatie lezen.
De voorbereiding van mijn camino Portugal heeft dus wel wat uurtjes gekost, doch je kunt niet alles plannen. Soms is het gewoon heerlijk om te improviseren en gewoon per dag te kijken waar je terecht komt. Het pad volgen met markeringen is wel fijn, want anders moet je steeds kaarten pakken en dat kost heel veel tijd (en soms ergenis). GPS ed neem ik niet mee. Ik wil toch zo basic mogelijk wandelen zonder allerlei technisch snufjes.
Mooie tijd deze dag om te vliegen....om 12.05 uur. 13.45 uur in Lissabon. Mijn rugzak had ik zeer goed gepakt. Gewicht 14.6 kg.
Een hele fijne vlucht gehad doch we moesten met een aantal passagiers heel lang wachten tot er een Aerobus kwam. Gemakkelijk en goedkoop om met deze bus te reizen naar het centrum van de stad Lissabon. Ik was daar al eens geweest. Dus geen zoektocht om alles te vinden.
Eindelijk na 1 1/2 uur een bus die ons wegbracht naar busstation Sete Rio. Een hele grote busstation in de buurt van de ZOO. Ik had als voorbereiding een prive slaap adres gevonden doch niet gereserveerd. Een gok die nu verkeerd uitviel. Dit adres bestond niet meer en overnachtingsplaats was dicht. Gelukkig wel op de route naar het centrum dus niet veel tijd verloren. Hierna via booking.com vlot gekeken naar een last minute overnachting in een hotel. In hotel Don Santos Sollicidad 202 Lissabon in het centrum van de stad een kamer voor 57,70 Bleek een enorm mooie luxe kamer te zijn met twee persoonsbed en airco + TV.
Erg luxe begin van mijn camino doch andere hotels waren vol of veel duurder. Nog geen zin in een herberg en te weinig tijd om uren te gaan zoeken. Vermoeid van de reis en het wachten op de luchthaven.
Het is prachtig mooi warm weer in Lissabon en het is heel druk met het aantal toeristen in de stad. Een levendige mooie stad met vele mooie gebouwen, pleinen en lange straten om heerlijk onder de bomen even te ontspannen. Wel een tip: Koop alvast een ticket voor de bus. Dat heb ik ook gedaan bij busstation Sere Tois. Geen ticket geen bus. Het is soms erg druk en je koopt een plaatsbewijs. Je kunt dus altijd zitten op een vaste zitplaats op nummer. Omstreeks 18.00 uur na enig zoekwerk het hotel gevonden...Vervolgens even mezelf opfrissen en daarna meteen weg om de stad te verkennen. Na wat zoeken een leuk restaurantje gevonden voor een pasta maaltijd en coca cola. Leermomentje deze dag wel dat het verstandig is om vooraf al een hotel te boeken. Na het eten op pad om heerlijke broodjes en eten te kopen voor morgen in de bus. De bus stopt wel op bepaalde lokaties zoals achteraf bleek, maar wel verstandig om iets mee te nemen in de bus.
Beetje op tijd in het hotel, want morgen zou het vroeg worden. Wel nog even bij de receptie een taxi voor morgenochtend besteld. Beetje luxe doch ik wil niet te laat bij het busstation Sete Rois zijn. Verder deze avond nog even opgezocht wandel afstand Sabres - Cabo soa Vincente. Afstand 6,1 km volgens mijn aantekeningen. Korte wandeling langs de weg naar deze rots. 07.30 uur vertrekt de bus...dus op tijd aanwezig zijn. Ik had ticket al gekocht dus daarover geen zorgen. Ik lees in iedergeval dat mijn nachtrust heel goed was. 06.00 uur opgestaan. Rugzak stond al klaar. Even wat eten en naar beneden ermee. Taxi chauffeur stond al klaar en om 06.55 uur bij het busstation op de 15e augustus 2014. Heel veel drukte met autobussen en passagiers. Wel een tip: Deze taxichauffeur reed een groot rondje naar het busstation. Kosten 20,00 euro. Had volgens mij wel iets goedkoper gekund als hij de kortste route gereden had. Ik ken Lissabon en de route naar dat busstation. Dus onderweg in Engels even aangegeven om de kortste route te rijden. Laat je dus niet oplichten door die taxichauffeurs......Geen fooi gegeven natuurlijk. Hij had volgens mij de boel al een beetje geflest...

Dit is mijn eerste verslag en eerste dag van mijn Camino Portugal.
Mijn volgende verslag gaat over de busreis die ook bijzonder avontuurlijk en gevaarlijk was. Ook het zoeken naar overnachtingsplaats in Sabres was lastig etc. Genoeg om over te schrijven dus...

Tot het volgende verslag en camino dag...

Bert Gorter