Voorbereidingen Camino Portugal gaan door.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Voorbereidingen Camino Portugal gaan door.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen Camino Portugal gaan door....

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 Februari 2014 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste lezer(s),
De voorbereiding van mijn derde Camino gaat verder. Het is inmiddels februari en maart komt er al aan. Een hele zachte winter zonder ijzel en sneeuw. Ik kon heerlijk met de motorfiets naar mijn werk blijven rijden en ook op de mountainbike heerlijk fietsend naar mijn werk. Ook dat is heel fijn.

Om mij in de goede stemming te brengen heb ik mij ingeschreven voor een drie avonden cursus. Cultuur,Kunst en Geschiedenis Camino France. Zeer leerzaam en leuk. Komende maandagavond al weer de laatste avond. Dan gaat het over het pelgrimeren. Altijd weer leuk om soortgelijke gekken te ontmoeten die deze mega wandeltochten gaan maken dan wel zoals ik al gemaakt hebben.

Inmiddels heb ik de tickets al binnen en heb ik al twee pelgrimspaspoorten klaar gelegd. Een paspoort zal ik mogelijk gebruiken in Nederland. Ik ga natuurlijk wel een voorbereidingswandeling maken. Het pieterpad loopt vanuit het noorden naar het zuiden richting Maastricht. Ik zie wel waar ik uit kom. Met de trein+ bus heen en later weer ook weer terug naar huis. Aantal dagen moet ik nog even plannen. Ik heb voldoende uren/dagen in het voorjaar om deze wandeling nog te maken. Rekening houdend met de vele evenementen in mijn gebied, waar ik natuurlijk ook bij wil zijn.
Ik denk dat de maand april relatief rustig is om deze trip te maken. Even plannen maken en vastzetten.....

Ik ben nu bezig om het aantal herbergen cq overnachtingsplaatsen even uit te zoeken. Ik heb altijd wat gevonden, maar een goede voorbereiding voorkomt de ellende dat ik ergens in de open lucht mijn bivak moet opzetten...... Ik overweeg zelfs om mijn tent deze keer thuis te laten. Alhoewel een overnachting in de vrije natuur ook soms wel eens heel leuk kan zijn. Moet er nog even over nadenken. In ieder geval zo min mogelijk spullen meeslepen. Mijn rugzak zo licht mogelijk. Ik heb gezien dat de route door Portugal relatief vrij vlak is. Dus weinig of geen bergen en daarom zal de tocht wel vlot door mij gelopen worden. Gemiddeld heb ik de afstand gezet op 27 km per dag. Dat is voor mij gemakkelijk te doen. Normaliter wandel ik minimaal 30 km per dag. Maar ik wil rustig genieten van mijn wandeltocht en dan moet je de planning van dagen niet te kort maken. Dan wordt het jakkeren en niet leuk! Genieten van natuur, landschap, de bevolking, gebouwen, kerken, kathedralen etc. Daar doe ik het voor.

Ik heb nog een paar plaatjes van Portugal toegevoegd dan kunt U ongeveer zien welke route ik zal gaan wandelen.

Ik vlieg eerst naar Lissabon en vervolgens de volgende dag met de bus naar Cab Vincente. Een rots 60 m hoog?? Spectaculair zou het moeten zijn. Daar begint helemaal op het zuidelijkste puntje van Portugal mijn wandeling naar Santiago de Compostella.

Via Lissabon en Porto naar het noordwesten naar Santiago. In de hoop dat ik nog voldoende tijd over heb om nog naar de kust te wandelen Muxia en Cab Finisterra. Een toetje van 150 km moet toch wel kunnen!!
Even uitlopen na ruim 900 km Portugal.....
Dat toetje is wel pittig......door hoogte verschillen. Ik zal dan inmiddels goed getraind zijn en dus zal ik weinig moeite hebben om mijn tocht daar naar toe af te maken.

Tijdens mijn wandeltocht zal ik jullie natuurlijk op de hoogte houden via deze website maar ook via Facebook. Foto's via mijn blackberry kan ik gemakkelijk uploaden om jullie af en toe deelgenoot te maken van mijn wandeldagen.....

Het aftellen is al enige tijd bezig en ik hou jullie op de hoogte van mijn avonturen...........

Met vriendelijke wandel groeten,

Bert Gorter
Pellegrino Jacob Elbertus.

  • 21 Februari 2014 - 19:13

    Bea Van Doorn:

    Dag Bert,

    Je zou als training ook het marskramer pad kunnen lopen ook leuk Nederland van oost naar West. Wij hebben hem bijna af ;-) ook het Hollands Kust pad is gaaf kun je volgend jaar de kust van België en Frankrijk doen dan heb je de west kust wel gelopen !!!!!! Kun je altijd nog door naar Noorwegen ;-))
    Ik plaag maar dat begrijp je wel.
    De Camino vanuit Portugal begint voor ons ook steeds aantrekkelijker te worden. Wie weet!

    Suc6 met trainen wij trainen ook lekker door.
    Gr Bea

  • 02 Maart 2014 - 12:36

    Frans Schepers:

    Hallo Bert,
    Voor alle duidelijkheid, op internet en ook op deze site is iemand actief die zich Caminofrans, caminofrans, Frans (caminofrans) enz. enz. noemt.
    Ik gebruik deze nickname al een aantal jaren en sedert medio 2013 is hij/zij begonnen met het gebruik van mijn nickname en afleidingen hiervan.
    Ik reageer alleen als ingelogd deelnemer van deze site en op geen enkele andere wijze.
    Ik distancieer mij dan ook volledig van alle uitlatingen van dit heerschap/vrouwschap.
    Zelf maakt ik dit jaar drie caminos in een tocht nl. de Primitivo, de Ingles en de Finisterra.
    Ik wens je heel veel succes met je voor bereiding en voot straks.
    Buen Camino.
    Frans.

  • 04 Maart 2014 - 15:44

    Bert Gorter:

    Ik heb een hele mooie route gevonden zuidelijk Portugal richting Santiago do Cacem. Natuurlijk pad langs de kust en ook nog heel mooi. Geen km te ver richting Lissabon. Belangstelling? Dan moet je me even mailen.
    Die route heb ik ook gedeeld op Facebook. Hoor/lees het wel. Groet danwel Buen Camino.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1181
Totaal aantal bezoekers 297023

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: