Porto een mooie stad om van te genieten.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Porto een mooie stad om van te genieten.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Porto een mooie stad om van te genieten....

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 December 2013 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste lezer(s),

Het voorbereiden blijft leuk en ook leuk om erover te schrijven. Ik zal tijdens mijn volgende camino weer zoveel meemaken dat ik voldoende heb om mijn verslagen weer interessant te maken.

De stad Porto....

Lissabon ken ik al doordat ik daar naartoe een stedentrip gemaakt heb. Het is niet DE mooiste stad die ik ervaren heb maar wel een stad om te onthouden. Het heeft een bruisend stadsleven met mooie kleine winkeltjes.

De volgende stad waarlangs ik zal wandelen is Porto.

De in het noorden van Portugal gelegen stad Porto (ook geschreven als Oporto) is na Lissabon de tweede stad van het land. In de hele agglomeratie wonen ongeveer twee miljoen inwoners. Porto ligt aan rivier de Douro met ten zuiden van deze rivier de stad Vila Nova de Gaia. De wereldberoemde portwijnen komen uit Vila Nova de Gaia en niet zoals algemeen verondersteld uit de stad Porto zelf. Dé manier om port te proeven is aan één van de terrasjes aan de Douro. Porto heeft sinds dat de stad in 2001 culturele hoofdstad van Europa was te maken met een toegenomen belangstelling van toeristen van buiten Portugal.

Ik heb mij even verdiept in deze stad en lees dat de stad de volgende bezienswaardigheden heeft:

Vila Nova de Gaia
Deze kustplaats tegenover de stad Porto is verantwoordelijk voor de wereldwijde levering van de beroemde Portwijnen. Al sinds de 17e eeuw wordt dit lekkernij gemaakt in de stad Porto. De kloosterkerk Serra do Pilar uit de 16e eeuw biedt je een schitterend uitzicht over de stad Porto en de rivier de Duoro. In de kelder van deze kloosterkerk zijn verschillende soorten port te proeven. De meest bekende port is die van Sandeman, welke is opgericht in 1790.

Ribeira (oude centrum)
De oudste wijk van Porto is Ribeira, die aan de rivier de Douro ligt. Vele portboten meren hier in de haven aan, om vervolgens naar Vila Nova de Gaia te gaan. De gevels van de huizen aan de kade leveren een mooi plaatje op. De smalle straten, steegjes en locale markten geven je het gevoel dat de tijd hier heeft stil gestaan.

Torre dos Clérigos
De bekende toren van Porto is de Torre dos Clérigos. De toren hoort bij Igreja dos Clérgos kerk. Omdat de belangrijke toren vanuit heel Porto is te zien, staat het symbool voor deze stad. Vanaf 1754 tot 1763 is er gewerkt om deze 76 meter hoge toren te maken zoals hij nu is. De kerk en toren zijn in barokke stijl gebouwd. Met een klim van zo’n 225 stappen word je beloond met een spectaculair uitzicht over de stad Porto

Jardins do Palácio de Cristal
Het groene hart van Porto is het prachtige park Jardins do Palácio de Cristal’. In het park staat een bijzonder vormgegeven ‘Crystal Palace’. Dit koepelvormig paleis bestaat voornamelijk uit glas en ijzer. Er worden veelal concerten en sportevenementen gehouden. Verder vind je in het park een romantisch museum, bibliotheek, restaurant en een fraai meer.

Maria Pia-brug
Inmiddels is de Maria Pia-brug tussen Porto en Vila Nova de Gaia niet meer in gebruik. De spoorbrug, vernoemd naar de Portugese koningin Maria Pia, is vroeger vooral gebruikt om Port per trein te vervoeren. Het was tevens het eerste ontwerp van Gustav Eiffel. Sinds 1991 is de brug vervangen door de São João brug. Met een boottocht zijn de bruggen nog beter te bewonderen. Het uitzicht op Porto is vanaf het water schitterend te zien.

Casa de Música
Het bijzondere gebouw ‘Casa de Música’ in Porto is nogal een verschijning. De Nederlandse architect Rem Koolhaas is verantwoordelijk voor dit icoon van de stad Porto. De vormgeving is futuristisch, modern, strak en staat bovendien op een super lokatie. Ook binnen weet je niet wat je ziet. Over elk detail is goed nagedacht. Tegenover de grote rotonde ‘Rotunda da Boavista’ staat dit concertgebouw wat ongeveer 100 miljoen euro heeft gekost.
www.casadamusica.com

Kathedraal Sé
De grote kathedraal Sé vind je aan de Terreiro da Sé. Het behoort tot één van de oudste monumenten van de stad Porto. De kathedraal heeft twee torens met daarop een koepel. Door de jaren heen zijn er veel bouwstijlen toegevoegd, waaronder ook het interieur. Naast de kathedraal ligt een klooster wat zeker een bezoekje waard is. Doordat deze kathedraal op een heuvel ligt, heb je een mooi uitzicht over de oude historische wijk Ribeira.

Serralves
Het museum voor moderne kunst ligt in een schitterend park ‘Parque de Serralves’ vlakbij het centrum van Porto. Op het landgoed van ongeveer 18 hectare zijn fraai aangelegde tuinen en verschillende sculpturen te zien. Het Serralves Museum heeft veel tijdelijke nationale en internationale tentoonstellingen.

Casa de Chá da Boa Nova Leça da Palmeira
Een restaurant op een wel zeer bijzondere lokatie is ‘Casa de Chá da Boa Nova’. Vertaald betekend het ‘theehuis van het goede nieuws’. Wie van bijzondere architectuur en een mooi uitzicht houdt, moet hier in het restaurant gaan eten. De architect Alvaro Siza Vieira heeft dit bijzondere bouwwerk ontworpen bovenop de kliffen van Leça da Palmeira. Naast Casa de Chá da Boa Nova is een vuurtoren en kapel.

Livrario Lello & Irmão
Bibliotheek Chardron ofwel Livrario Lello & Irmão is een zeer bekende historische en artistieke boekhandel van de stad Porto. Het mag volgens verschillende bronnen zelf één van de mooiste boekhandels ter wereld genoemd worden. De indrukwekkende trappen zijn gewoon als kunst te bewonderen. De warme uitstraling die het hout, de rode treden en alle boeken geven kom je zelden tegen in een boekhandel van dit formaat. Het geheel doet erg koninklijk aan.

Zoals U kunt lezen is in de mooie twee na grootste stad van Portugal genoeg om van te beleven. Ik lijk wel een reis promotor...??

Mijn voorbereiding is ook een kennismaking met cultuur uit Spanje. Door pelgrimsvereniging worden drie informatie avonden georganiseerd in Alkmaar over de cultuur etc van Spanje. Ik ben zeer benieuwd wat ik ervan kan opsteken. Je bent nooit oud en wijs genoeg om te leren.
Gebouwen cathedralen kerken tijdens mijn wandeltochten blijven mij fascineren. Met name het langdurige bouw zonder de thans moderne bouw technieken. Ontzettend knap voor die tijd.

Momenteel ook bezig een lijst te maken met overnachtingsmogelijkheden op de route naar Santiago de Compostella. Ik wil toch de mooiste en gezelligste herbergen/overnachtingsmogelijkheden optimaal gebruiken, want ook tijdens mijn wandeltocht is genieten de eerste prioriteit.

Ter afsluiting van dit verslag:

Hele fijne feestdagen en gezond/gelukkig 2014 toegewenst.
Geniet van iedere dag en denk ook aan uw medemens in het nieuwe jaar.....die het niet zo breed hebben. Alleen een beetje aandacht is soms al heel fijn.

Nogmaals geniet van uw vrije dagen en tot het volgende verslag.

Pelgrim Jacob Elbertus (zo wordt ik genoemd in Spanje).

Bert

• 03 Januari 2014 - 19:07

Frans(caminofrans):

Bert,
    Ik zie het je hebt je (voorbarige) mening behoorlijk aangepasd! Je verhalen worden wat luchtiger...
    Geggroet,
    Caminofrans