Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/11/2018 - Reisverslag uit Kanonji, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/11/2018 - Reisverslag uit Kanonji, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Mei 2020 | Japan, Kanonji

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

De planning voor deze dag heb U reeds gelezen, maar ik herhaal het even. Tempel hoppen...70 t/m 74?? We zien wel onderweg. Ik slaap uit en het ontbijt staat voor mij klaar om 07.00 uur. Ik lees dat het een redelijk goed ontbijt was. De overnachting plek is prima. De beheerder(s) zijn aardig. De jongen die aanwezig is spreekt een beetje Engels. We praten even kort met elkaar in het Engels. Mijn Japans is matig tot zeer matig. Konichewa gaat nog wel en ja en en nee etc.. Maar veel meer zal het niet worden. Na een half uurtje ben ik al weer op pad. Het is bewolkt en ik verwacht af en toe een buitje. Ik hoef niet naar de overkant rivier...De tempels aan de overkant heb ik al gehad. Ik ga gelijk rechts(af) langs de rivier. Rode route langs het kanaal. Het wandelt vlot langs en op een weg en voordat ik het door heb aan het eind van het pad langs het kanaal ben ik al bij tempel 70 genaamd Motoyamaji. Moeilijk uit te spreken tempelnaam voor Europeaan, maar het went snel.
Na het ritueel van een half uur weer verder langs een drukke (snel)weg. De volgende tempel over 11,4 km. Dat is nog wel een stukje...wandelen.
De route loopt langs route 11. Af en toe kun je een groene rustiger route wandelen langs deze weg. Dan weer een andere rode route langs deze weg. Het is wel leuk wandelen langs en door het stadje Mitayo City.
Het is even nog langs die drukke route weg 11 maar dan een rustig pad naar tempel 71. Tempel in zicht. Ben je er dan...nee dus. Heel veel trappen om dit tempelcomplex te bereiken. Hoogte ongeveer 200 meter.
Ik bereik deze tempel 71 om 11.45 uur. Het ritueel en dan weer een stukje terug om de route te pakken naar tempel 72 genaamd Mandaraji en tempel 73 genaamd Shusshakaji. Deze tempels liggen weer hoog in de heuvels en je hebt een mooi uitzicht op de stad Zentsuji City. Ik besluit om een overnachting te regelen bij Zentsuji Station Hotel.
Langs de route en mooi voorbij tempel 75. Ik ben inmiddels aan het tempel hoppen. Iedere keer het ritueel en even tijd nemen om het complex te bekijken. Ik neem er echt de tijd voor, want je bent er maar een keer. Niet jakkeren maar genieten. Ik lees dat het hotel pas om 16.00 uur open is en hoef derhalve niet al te vlot te wandelen. Ik neem er de tijd voor en wandel relaxt van tempel naar tempel. De laatste tempel 75 ligt midden in de stad. Er blijkt geen Minshuku te zijn. Dat zou ook nog een optie zijn voor een overnachting. Helaas dus...en verder.
Inmiddels begint het weer ook minder te worden. Af en toe een licht buitje regen. Het is 18/19 graden. Mooie temperatuur om te wandelen.
Bij tempel 75 neem ik echt de tijd om alles goed te bekijken. Ik heb toch veel tijd over en ik hoef niet ruim voor 16.00 uur bij het station Hotel aan te komen. Het is vlakbij. Omstreeks 16.00 uur bereik ik het hotel bij het trein station. Voor prijs van 4500 met ontbijt zit ik weer goed. Gewoon doen. Het ziet er goed en verzorgd uit aan de buitenkant. Midden in de stad en dicht bij het station. Ik kom later in mijn kamer en het is een groezelige kamer. Veel gerookt kennelijk. Zo ruikt het ook. Ook de badkamer is erg klein. Ik moet het er maar mee doen. De slechtste kamer sinds mijn tocht. Jammer, maar het is even niet anders.
Voordeel is wel dat het in de stad ligt met allerlei faciliteiten.
En vlakbij een Walson supermarkt. Daar ga ik eten kopen voor de komende dagen. Mijn rugzak weer even vullen met de benodigde etenswaren en drinken. Ik lees verder als bijzonderheden dat ik twee keer een ossetai heb gekregen onderweg. Van een heel lieve Japanse vrouw gekregen koffie met cakes+koekjes. Verder van een japanner die achter mij aanholde toen ik passeerde. Ik kreeg twee bolletjes rijst voor onderweg. In mijn handen gedrukt. Dat is wel bijzonder dat ik dat in het begin van mijn pelgrimstocht had en nu weer aan het eind in Prefecture Kagawa. Lieve Japanners weer onderweg komende dagen.
Deze wandeldag weer voorbij. Een dag van tempel hoppen. Eigenlijk teveel tempels op een dag, maar het is zoals het is. Morgen weer een dag naar tempel 76 en 77 en ook door nog naar tempel 78?? Dat gaat U de komende dag(en) lezen. Nog 11 tempels te gaan. Ga ik dat halen??

O Henro San Jacob