Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/10/2018 - Reisverslag uit Muroto, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/10/2018 - Reisverslag uit Muroto, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 April 2020 | Japan, Muroto

Hallo lezer(s),
Ik hoop dat U tijd heeft gevonden om mijn verslag(en) te lezen en dat U ze leuk vindt. Ik in ieder geval wel in deze moeilijke tijd van onzekerheid en risico op ziek worden.

Het is alweer de 12e wandeldag vrijdag 12 oktober 2018. Van jetlag totaal geen last meer en zeker al een aantal dagen geen last meer van het dag/nacht ritme NL naar het Japanse ritme van dag/nacht. Wat kan een mens zich ook uniek aanpassen aan de omstandigheden. Ik ben alweer om het eerste puntstuk van het eiland Shikoku heen gewandeld. Was een flinke afstand van 75 km die ik in een paar dagen afgerond hebt. Vreemd om zo'n grote afstand tussen twee tempels af te leggen. Een hele mooi stuk kustroute met heel veel frissen kust lucht en redelijk goed weer.

Ik sta altijd vroeg op, maar deze morgen zelfs om 05.00 uur. Het ontbijt neem ik na inpakken spullen om 05.45 uur. De USA pelgrim is er ook bij. Ik neem rustig een ontbijt en ga weer op pad. Wederom langs route 55 De afstand naar tempel 26 is over 3,8 km. Niet al te verre afstand maar wel erg uitkijken, want er komt een afslag na een bocht. De kortste route omhoog naar tempel 26. Ik kan een eerdere afslag nemen, maar gevoelsmatig besluit ik na die bocht de afslag te nemen. De tempel 26 genaamd Kongochoji ligt op 140 meter hoogte. Schijnt een mooie route door het bos te zijn. Een beetje saai langs route 55 gewandeld. De zee links van mij. Echter voorbij de bocht bijna de afslag gemist. Ik zie nog net een trap rechts aan de andere kant van de weg en een plotseling ook de markering. Ik ga dit even doorgeven aan pelgrim Daniel. Zo loopt hij zeker niet verkeerd. Ik voel mij nu bijna een soort verkenner voor hem. Hij wandelt achter mij aan. ik weet niet hoeveel. Dat is goed, want iedere pelgrim loopt zijn eigen pad/route en ritme. Voor ik het vergeet te schrijven tussen tempel 25 en 26 zijn voldoende supermarkten, toiletten (voor de dames onder ons) en drank automaten. Je komt ze soms bij bosjes tegen langs deze pelgrimsroute. Heerlijke cola, frisdrank en soms ook zelfs maaltijden. Echter die maaltijden heb ik het nog niet zo op voorzien. Vers??? Ik wandel het pad omhoog en zigzag door de bossen over bospaden naar tempel 26. Een bijzondere mooie tempel enigszins hoog in de bergen. Niet heel hoog, maar toch even pittig klimmen met een rugzak. Daarna weer klein stukje terug en rechtsaf weer richting de weg route 55. Ik kwam uit bij een toilet groep en een restaurant waar je kunt eten. Afstand naar tempel 27 is 28 km. Dat gaat het niet worden vandaag. Bedoeling is te gaan naar Nahari Town Tano Town. Daar is een privé huis van een Taiwanese pelgrim die gasten ontvangt. Ze schijnt heel aardig te zijn en hele goede Taiwanese maaltijden te verzorgen tegen een kleine betaling. Ook overnachten zou daar kunnen. We zien wel..voorlopig is het nog een hele tippel om daar te komen. De wandeling naar Nahari Town was erg vlot. Onderweg nog noedel soep gegeten om het buikje weer te vullen. Het privé huis zou heten M.Misano/Tabi-No-Yado. Ik kwam het dorpje binnenlopen rond 14.45 uur. Ik vroeg bij een winkel waar Misano was. In het boekje niet echt goed aangegeven, maar de bewoners kennen haar heel goed. Ik word zelfs met de auto weggebracht. De winkel wordt even gesloten. Wat een gastvrijheid. Ik werd in de buurt afgezet en naar de woning verwezen. Niemand thuis....Na enige tijd gewacht te hebben komt er een persoon aan die aangeeft dat ik goed zit. Uiteindelijk komt de bewoonster inderdaad een Taiwanese vrouw aanlopen. Ze had boodschappen gehaald. Blijkt dat ik er nog wel bij kan. Ondanks dat de woning helemaal vol zit met pelgrims. Ik kan zelfs blijven eten. Er is meer dan genoeg voor iedereen. Zo snel ze er was zo snel is ze weer weg. Ze komt pas terug om 17.00 uur. Maar dat maakt niet uit. Ik heb weer een overnachting. Plannen voor morgen naar tempel 27 op een hoogte van 440 meter. Een van de pelgrims weet dat je ergens je rugzak kunt stallen. Een kennis van deze Taiwanese pelgrim/bewoner van dit privé huis. Dat zou heel fijn zijn. Klein rug zakje mee met eten en drinken. Dan met hele lichte bepakking omhoog wandelen. Ook dat zou wel eens heel fijn kunnen zijn. Als de bewoonster terug komt kan ik zelfs nog even in bad. Om de beurt even badderen is heel fijn. Even die zweet druppels weg badderen. Ook nog ontbijt morgen ochtend. Omstreeks 19.00 uur een fantastische maaltijd van allerlei snacks. Ik heb iets te uitbundig teveel gegeten. Ik moet zelfs even buiten een luchtje scheppen en iets uit mijn maag weg laten vloeien. Ook een leermomentje...Ik ben niet meer gewend zoveel te eten in een keer.

In ieder geval is het weer een fantastische dag geweest met een heerlijk warm zonnetje. Geen regenbuien dus....

Omstreeks 21.00 uur lag het hele huis vol pelgrims op hun eigen matje. Ik heb een eigen stukje gekregen in een kamer. Ik heb heerlijk geslapen. Volgende dag weer vroeg op en een ontbijtje. Deze pelgrim wil weer uitgerust op pad gaan morgen. Het pelgrimsleven prima forma.

Met uitzondering van een onwillig pijnlijk rug spiertje onder mijn schouderblad heb ik tot nu toe geen ongemakken ervaren tijdens deze pelgrimstocht. Een goede voorbereiding werpt zijn vruchten af.

Volgens mij had ik een glimlach op mijn gezicht toen ik in dat volle huis met pelgrims in slaap viel.

Tot morgen een nieuw verslag??

O Henro San Jacob.

  • 09 April 2020 - 10:16

    Marion:

    Hallo Bert, geweldig verslag,ik geniet er van. Kan je daar nog alles doen, met die corona virus? Groetjes Marion.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 296641

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: