Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/10/2018 - Reisverslag uit Muroto, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/10/2018 - Reisverslag uit Muroto, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 12/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 April 2020 | Japan, Muroto

Hallo lezer(s),
Ik hoop dat U tijd heeft gevonden om mijn verslag(en) te lezen en dat U ze leuk vindt. Ik in ieder geval wel in deze moeilijke tijd van onzekerheid en risico op ziek worden.

Het is alweer de 12e wandeldag vrijdag 12 oktober 2018. Van jetlag totaal geen last meer en zeker al een aantal dagen geen last meer van het dag/nacht ritme NL naar het Japanse ritme van dag/nacht. Wat kan een mens zich ook uniek aanpassen aan de omstandigheden. Ik ben alweer om het eerste puntstuk van het eiland Shikoku heen gewandeld. Was een flinke afstand van 75 km die ik in een paar dagen afgerond hebt. Vreemd om zo'n grote afstand tussen twee tempels af te leggen. Een hele mooi stuk kustroute met heel veel frissen kust lucht en redelijk goed weer.

Ik sta altijd vroeg op, maar deze morgen zelfs om 05.00 uur. Het ontbijt neem ik na inpakken spullen om 05.45 uur. De USA pelgrim is er ook bij. Ik neem rustig een ontbijt en ga weer op pad. Wederom langs route 55 De afstand naar tempel 26 is over 3,8 km. Niet al te verre afstand maar wel erg uitkijken, want er komt een afslag na een bocht. De kortste route omhoog naar tempel 26. Ik kan een eerdere afslag nemen, maar gevoelsmatig besluit ik na die bocht de afslag te nemen. De tempel 26 genaamd Kongochoji ligt op 140 meter hoogte. Schijnt een mooie route door het bos te zijn. Een beetje saai langs route 55 gewandeld. De zee links van mij. Echter voorbij de bocht bijna de afslag gemist. Ik zie nog net een trap rechts aan de andere kant van de weg en een plotseling ook de markering. Ik ga dit even doorgeven aan pelgrim Daniel. Zo loopt hij zeker niet verkeerd. Ik voel mij nu bijna een soort verkenner voor hem. Hij wandelt achter mij aan. ik weet niet hoeveel. Dat is goed, want iedere pelgrim loopt zijn eigen pad/route en ritme. Voor ik het vergeet te schrijven tussen tempel 25 en 26 zijn voldoende supermarkten, toiletten (voor de dames onder ons) en drank automaten. Je komt ze soms bij bosjes tegen langs deze pelgrimsroute. Heerlijke cola, frisdrank en soms ook zelfs maaltijden. Echter die maaltijden heb ik het nog niet zo op voorzien. Vers??? Ik wandel het pad omhoog en zigzag door de bossen over bospaden naar tempel 26. Een bijzondere mooie tempel enigszins hoog in de bergen. Niet heel hoog, maar toch even pittig klimmen met een rugzak. Daarna weer klein stukje terug en rechtsaf weer richting de weg route 55. Ik kwam uit bij een toilet groep en een restaurant waar je kunt eten. Afstand naar tempel 27 is 28 km. Dat gaat het niet worden vandaag. Bedoeling is te gaan naar Nahari Town Tano Town. Daar is een privé huis van een Taiwanese pelgrim die gasten ontvangt. Ze schijnt heel aardig te zijn en hele goede Taiwanese maaltijden te verzorgen tegen een kleine betaling. Ook overnachten zou daar kunnen. We zien wel..voorlopig is het nog een hele tippel om daar te komen. De wandeling naar Nahari Town was erg vlot. Onderweg nog noedel soep gegeten om het buikje weer te vullen. Het privé huis zou heten M.Misano/Tabi-No-Yado. Ik kwam het dorpje binnenlopen rond 14.45 uur. Ik vroeg bij een winkel waar Misano was. In het boekje niet echt goed aangegeven, maar de bewoners kennen haar heel goed. Ik word zelfs met de auto weggebracht. De winkel wordt even gesloten. Wat een gastvrijheid. Ik werd in de buurt afgezet en naar de woning verwezen. Niemand thuis....Na enige tijd gewacht te hebben komt er een persoon aan die aangeeft dat ik goed zit. Uiteindelijk komt de bewoonster inderdaad een Taiwanese vrouw aanlopen. Ze had boodschappen gehaald. Blijkt dat ik er nog wel bij kan. Ondanks dat de woning helemaal vol zit met pelgrims. Ik kan zelfs blijven eten. Er is meer dan genoeg voor iedereen. Zo snel ze er was zo snel is ze weer weg. Ze komt pas terug om 17.00 uur. Maar dat maakt niet uit. Ik heb weer een overnachting. Plannen voor morgen naar tempel 27 op een hoogte van 440 meter. Een van de pelgrims weet dat je ergens je rugzak kunt stallen. Een kennis van deze Taiwanese pelgrim/bewoner van dit privé huis. Dat zou heel fijn zijn. Klein rug zakje mee met eten en drinken. Dan met hele lichte bepakking omhoog wandelen. Ook dat zou wel eens heel fijn kunnen zijn. Als de bewoonster terug komt kan ik zelfs nog even in bad. Om de beurt even badderen is heel fijn. Even die zweet druppels weg badderen. Ook nog ontbijt morgen ochtend. Omstreeks 19.00 uur een fantastische maaltijd van allerlei snacks. Ik heb iets te uitbundig teveel gegeten. Ik moet zelfs even buiten een luchtje scheppen en iets uit mijn maag weg laten vloeien. Ook een leermomentje...Ik ben niet meer gewend zoveel te eten in een keer.

In ieder geval is het weer een fantastische dag geweest met een heerlijk warm zonnetje. Geen regenbuien dus....

Omstreeks 21.00 uur lag het hele huis vol pelgrims op hun eigen matje. Ik heb een eigen stukje gekregen in een kamer. Ik heb heerlijk geslapen. Volgende dag weer vroeg op en een ontbijtje. Deze pelgrim wil weer uitgerust op pad gaan morgen. Het pelgrimsleven prima forma.

Met uitzondering van een onwillig pijnlijk rug spiertje onder mijn schouderblad heb ik tot nu toe geen ongemakken ervaren tijdens deze pelgrimstocht. Een goede voorbereiding werpt zijn vruchten af.

Volgens mij had ik een glimlach op mijn gezicht toen ik in dat volle huis met pelgrims in slaap viel.

Tot morgen een nieuw verslag??

O Henro San Jacob.

• 09 April 2020 - 10:16

Marion:

Hallo Bert, geweldig verslag,ik geniet er van. Kan je daar nog alles doen, met die corona virus? Groetjes Marion.