Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018 - Reisverslag uit Osaka, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018 - Reisverslag uit Osaka, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 Maart 2020 | Japan, Osaka

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,

DE VOORBEREIDINGEN:

Het duurt even, maar ik ga nu toch echt mijn dagboek uitwerken. Ik heb mijn fotoboek en nu ook bezig een informatie boek van mijn meest bijzondere pelgrimstocht uit te werken. Dit informatie boek wordt heel mooi en ook de bedoeling dat deze in de boekhandel gaat komen.
Maar nu eerst maar eens U meenemen in mijn pelgrimstocht in het verre land Japan. Zoals ik wellicht al geschreven heb, maar de voorbereiding voor deze pelgrimstocht is optimaal geweest. Ruim 300 km wandelen. Het was het jaar 2018 voorjaar en zomer. Het jaar voor de pelgrims vereniging om wandelingen naar St Anna Parochie te organiseren. Allerlei pelgrimsverenigingen hebben wandelingen uitgezet richting Friesland en om uiteindelijk gezamenlijk uit e komen in dit dorp met een afsluiting. Ik heb diverse wandelingen in NH, Friesland en Groningen gewandeld. Soms 30 km over fietspaden etc. Een mooie voorbereiding want ik had gelezen dat een behoorlijk deel van de 1125 km (zou mogelijk meer zijn...) over asfalt gaan. Je voorbereiding moet daar dan ook op ingesteld zijn. Maar ook heuvelachtig. Hoe train je nu heuvels in Nederland. Wel daar heb ik iets op gevonden. Trainen in de duinen van Schoorl/Groet, maar ook trainen in een flat van een collega vlakbij waar ik woon. Ruim 11 etages met trappen omhoog wandelen en daarna weer naar beneden, want ook naar beneden wandelen moet je trainen. Excentrische krachten die je niet moet onderschatten. De meeste spierpijn krijg je van naar beneden wandelen. Ook voor de knieën is dit soms loodzwaar. Natuurlijk moet je ook even niet vergeten dat je een rugzak hebt van ongeveer 12 kg (inclusief eten en drinken). Uiteraard zo min mogelijk gewicht meezeulen. Zoals aangegeven heb ik optimaal mijn trainingskilometers gemaakt en mijn heuveltraining in met name flat trappen nemen eerst zonder rugzak en later met bepakte rugzak. Ik kan wel stellen dat met name die laatste trainingen in de flat erg zwaar waren, maar ik heb later veel voordeel gehad van die trainingen.

Nieuwe rugzak...nieuwe goed ingelopen wandelschoenen etc.

Helemaal voorbereid voor mijn avontuur? Ja wel, maar er is mogelijk wel een probleem op komst....het WEER. Voordat ik per vliegtuig vertrek, verneem ik dat er een tyfoon op komst is en mogelijk langs het eiland Shikoku Japan gaat razen. De weerberichten zijn zodanig dat ik besloot toch te vertrekken. Alles is geboekt en ik word opgehaald op het vliegveld Osaka. Politie collega's komen me helpen om de eerste dagen door te komen. Een collega zal mij oppikken en helpen met vervoer vanaf vliegveld naar mijn eerste overnachting. Ik ga....naar Japan.
Het is 28 september 2018 en vertrek vliegtuig KLM om 14.45 uur. Drie uren voor vertrek netjes afgezet door Norma. Het wordt een hele lange vliegreis. Bijna 12 uren. Dan is het al 29 september 2018. Aankomst om 09.00 uur?? Moet toch lukken. Ik herinner mij niet zoveel van deze vlucht, maar het was ontspannen en duurde best wel lang. Ik ontspan mij en ga gewoon zitten. Af en toe rekken en strekken van de beentjes. Kort stukje wandelen door gangpad als het rustig is en probeer onderweg te slapen als het donker is in het vliegtuig. Een nachtvlucht. Heerlijk wegdoezelen en proberen te slapen.
Aankomst Osaka airport omstreeks 08.45 uur. Mooi op tijd de landing ingezet. Een vliegveld in zee.....Een rustig mooie landing.
Het boarden is vlot en rustig, maar het invullen en verwerken van formulieren is traag in Japan. Met name die douane formulieren die hele kleine lettertjes hebben en soms onbegrijpelijke teksten in Engels. Maar goed overleefd. Paspoort controle is het scannen van mijn paspoort en ze nemen vingerafdrukken van mij. Beetje vreemd voor ons Nederlanders wellicht maar ook hier is er controle op terroristen. De bagage mijn rugzak is snel zichtbaar op de transport band. Bureaucratie bij een balie waar ik moet ik moet uitleggen dat ik een overnachting heb bij Guesthouse Sharon's Cabin op het eiland Shikoku. Na mijn uitleg in Engels en het laten zien van een boekingsformulier wordt dit na enige minuten geaccepteerd. Ook na uitleg dat ik ga wandelen op het eiland Shikoku.
Gelukkig na een kwartier praten, mag ik door. Ik heb een beetje haast, want ik was mij bewust van het feit dat ik opgehaald werd op een bepaalde tijd en mijn bus moest halen. Ik wandel naar de aankomst hal en ik zie een japanse man staan met een bord GORTER. Heel fijn dat er iemand is om je even kort te helpen. Ik maak kennis met deze Japanse collega en ik deel hem mede dat ik toch nog wat boodschappen moet doen. Een wifi router afhalen en japans geld pinnen, want ik heb nog geen japans geld bij mij. Goedkoper om het in Japan zelf te doen had ik gelezen. Wifi router is makkelijk. Uitleg hierover later, maar wifi signaal voor mijn Ipad die ik bij mij had. Veilig altijd wifi bij mij. Kosten 22.600 yen, waarvan 2600 Yen voor de verzekering. Wifi router(tje) is klein en licht. 300 yen is 2 euro dus echt goedkoop is een wifi router niet, maar gaandeweg mijn pelgrimstocht was ik toch heel blij deze router bij mij te dragen. 50.000 yen gepind..voorlopig genoeg japans geld voor de eerste dagen. De bus staat klaar en ik jakker met mijn japanse collega door de hal om alles te regelen. Buskaartje van 41000 yen naar Tokushima en treinreis (JR train) naar Itano Station. Collega gaat met mij mee met de bus en zet mij op de goede trein.
Mr Sano van Guesthouse Sharon's Cabin zal mij op het Itano Station oppikken en naar zijn Cabin meenemen. Mr. Sano geeft taal les en spreekt perfect Engels als het goed is. We gaan het zien...onderweg moet je gewoon rustig blijven, maar dit hectisch begin is zeker niet ontspannend. Blij dat ik in de bus zit.....Dan pas even rust. Het IPA lid (international police association) is aardig en geeft mij een wit vest (Hakui) en een mooie Japanse strooien hoed (Sugegasa). Heel fijn. Het vest was van hem geweest en dat had hij tijdens zijn pelgrimstocht gedragen. Hij had een deel van de pelgrimstocht gewandeld. Fijn om even met iemand te praten tijdens de busrit. We rijden over een heel grote brug over het water. Het zou hier heel erg snel stromen. We rijden al snel het eiland Shikoku op. Na een busreis van 4 uren naderen we de stad Tokushima. De stad waar ik over een paar dagen ook naar toe wandel. De route loopt door en/of langs de stad. Ik ben toch moe na deze vlucht en busreis. Blij dat mijn japanse collega mij nu helpt. Ik ben nu echt wel moe en last van jetlag. Oh ja...niet vergeten buskaartje terug te geven aan de chauffeur!! Dat is hier regel!!
Hij helpt mij verder met kopen van een treinticket 260 yen. Zeven stations verder en dan moet ik eruit. Bij Itano Station. Kort afscheid en het IPA lid is al weer weg. Wat een vlugge onrustige japanner valt mij op??? Ik dacht toch echt dat de meeste japanners rustig en in ZEN stand zitten. Vooroordeel?? Nee. Ik had gelezen in mails met de IPA Japan dat deze japanner ontzettend druk is en een hart aanval gehad heeft. Verbaasd mij eigenlijk niet....druk druk druk mannetje. Ik zal hem later nogmaals ontmoeten als ik ontvangen wordt door de IPA delegatie in Osaka. Ik ben daar uitgenodigd. Ik moet echt komen.
Ik word op het goede deel van het perron gezet en ik zie allerlei borden in het Japans. Zo blij dat ik even geholpen wordt. De trein komt er al na enige minuten aan en ik zwaai naar de japanner die meteen al weer weg is. Ik ga met de trein en na een half uur ben ik al bij station Itano.
Met mijn spullen en rugzak verlaat ik de trein. Ik wandel het perron af en ik word al gewenkt door een Japanse man. Het blijkt inderdaad MR Sano te zijn en ik word begroet. Hoed om mijn hoofd en vest in rugzak.
Ik word zeer hartelijk begroet door Mr Sano in perfect Engels. Na een stukje rijden in zijn auto. Kort even met elkaar gesproken over de naderde tyfoon. Ik had hem al meegegeven per mail dat ik wellicht twee nachten bij hem overnacht ivm nadering van de tyfoon. Hij had derhalve geen boekingen meer geaccepteerd en ik zou de hele kamer bezetten twee nachten. Perfect geregeld zo...Heel blij dat ik dit zo gereserveerd heb vooraf. Geen zorgen voor morgen en overmorgen. Ik zit lekker veilig in mijn onderkomen een kamer op begane grond bij de talenschool. Die school blijkt liggen langs een doorgaande weg met T splitsing met een supermarkt dichtbij. Helemaal fijn. Ik word wegwijs gemaakt in het gebouw en krijg een sleutel. Wat een vertrouwen. Een eigen WC. Deze dag is al weer voorbij. De eerste fijne dag in Japan op het eiland Shikoku. Wat een indrukken nu al en wat een fijne mensen. De eerste dag is alweer top.
Ik besluit vroeg mijn bedje in te gaan. Een heerlijk bedje in een kleine kamer. Er staan twee bedden en gangpad. Achterin de WC. Voorkant een kantoortje waar ik gebruik van kan en mag maken. Ik neem afscheid van mijn aardige man Sano. Hij geeft mij nog wat te drinken en te eten.
Mijn lichtje gaat uit en het wordt al weer donker buiten. De dag is voorbij. Morgen weer een dag.

Tot morgen....

Bert


  • 30 Maart 2020 - 15:56

    Marcel Wals:

    Heerlijk leesvoer weer, Bert. Ben benieuwd naar je boek! Tussen het schrijven door ben je welkom om ff een bak koffie te komen drinken,ok? Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 298079

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: