Van Koyasan naar grote stad Osaka. - Reisverslag uit Osaka, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Van Koyasan naar grote stad Osaka. - Reisverslag uit Osaka, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Van Koyasan naar grote stad Osaka.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 November 2018 | Japan, Osaka

Hallo beste lezer(s),
Gisteren vertrokken van hetzeer hoog gelegen maar zeker ook koude Koyasan per kabeltrein afgedaald! De trein genomen naar het grootste station van Osaka Namba. Het was zondag middag en iets voor 12.00 uur. De temperatuur was veel hoger rond 15 graden. Het is een enorm groot trein/metro/busstation. Heel veel lijnen komen daar bij elkaar. Deze globetrotter was echt onder de indruk! Meteen info center opgezocht en maar eens een goede plattegrond gekregen! De kaart was zelfs iets te klein. Shin (wijk) Osaka ligt over de Kobo rivier ietsbuiten het echte centrum van de stad Osaka. Ik had al gelezen dat het een afstand van 7 km was vanaf Namba station naar mijn hotel. Google maps is dan heel makkelijk! Ik kom het station uit en het is heel druk. Het is de zondag van de marathon van Osaka en die was nog niet afgelopen. De laatste deelnemersjaren waren nog op het parcours bezig hun marathon af te maken. Er was nog heel veel publiek en de straat waar ik stond...de hoofdstraat was nog geheel afgezet. Deze wandelaar had besloten om niet met de metro naar het hotel te gaan, maar te wandelen. Het was enorm druk in het station en ik had alle tijd. Wel nog de uitdaging om verderop de rivier over te komen! Maar dat ging ik wel zien onderweg. Ik HD de grote hoofdweg gevonden richting hotel. In principe alleen maar rechtdoor wandelen. Alle wegen waren afgezet en het voordeel was wel dat deze wandelaar niethoefde te wachten op de vele verkeerslichten bij het oversteken van de zijwegen! Dat scheelde heel veel tijd. De laatste marathon lopers ploeterden over het afgezette parcours. Steeds minder publiek en uiteindelijk na een paar km was de afzetting weg. De bezemwagen met bussen uitgevallen deelnemers reed terug overhelt parcours.
Ik bleef netjes steeds rechtdoor wandelen met pietje rugzak! Ik trok met die grote rugzak toch enige aandacht. Bij een korte pauze aanspraak van een Japanner zittend op een bankje. Ook hierveel aandacht voor buitenlanders diehier rondlopen. Ze willen graag weten waar je vandaan komt en stellen vragen over wat ik in Japan kom doen! Gesprek komt dan vlot op mijn pelgrimstocht Shikoku! Een fijn gesprek is dan snel gelegd! Ik ga weer verder wandelen naar mijn hotel langs de grote warenhuizen van alle bekende merken! Heel veel reclame uitingen. Het is nog rustig door de afzettingen die nog niet waren weggehaald. Dan wandel je vlot door de stad. Kaart erbij, want af en toe maakt de weg een lichte route naar rechts en bij een splitsing rechts aanhouden. Het blijft net als Shikoku erg opletten!
Na ruim een uurgaat de hoofdroute omhoog wellicht ivm de rivier die eraan komt. Dat is dan de volgendeuitdaging, want er kwamen steeds meer op- en afritten van die verhoogde inmiddels uitgegroeid tot snelweg. Ik kan uiteindelijk niet verder wandelen en zie ook een aantal fietsers een route volgen richting de brug. Na een vraag aan een Japanner blijkt er een voetgangers-en fietsers route ver diegrote brug richting hotel te zijn. Een wenteltrap voor fiets- en voetgangers genomen omhoog en ja hoor ik kan weer verder. 2 km brug. Na enige tijd zag ik diverse hoge gebouwen en uiteindelijk ook mijn Oaks Inn Hotel.
Dan ben je echt even blij. Ook in deze zeergrote stad kan ik mij al wandelend heel goed redden. Ik denk dat de meeste Japanse inwoners zich verplaatsen per metro, trein of bus en af en toe wandelend of fietsend. Ik kwam er een paar tegen!
Omstreeks 13.00 uur aangekomen bij hethotel en ik probeer al in te checken. Realiserend dat de inchecktijd meestal ligt rond 15.00 ef zelfs later 16.00 uur. De receptionist die een beetje Engels spreekt heft na enig aandringen van mij toe dat ik om 14.30 uur mag inchecken! Beetje klantgericht aandringen want het is de grote stad! Ik stal mijn rugzak en ga omgeving verkennen! Shin Osaka een beetje volksbuurt maar ook een buurt met erg veel hotels. Een metro en trein station nabij. Dat wist ik natuurlijk al.
Diverse restaurants, supermarkten, winkels etc. Een leuke niet al te drukke buurt. Hotel ligt dichtbij de rivier en stations. Top! Mooie uitvalsbasis voor mijn trips! Die middag zou ik afgehaald worden door een gepensioneerde Japanse politieman..teven IPA lid (internationale politie organisatie). Ik wilde natuurlijk even douchen en mijn schoonste kleding aantrekken! Dat kost tijd.
Gelukkig op tijd klaar en omstreeks16.45 uur werd ik opgehaald. Hoe bedoelt U opgehaald! We gaan per metro weer terug naar station Mamba! Oké....daar gaan we weer. Maar nu is het spits in de metro! Wellicht hebt U een documentaire gezien over een heel druk metrostation en overvolle metrotreinen. Wel....zo ging het ook. We gingen een volgepropte metro trein in. Na enkele minuten waren was ik met de metro terug op Namba. Wandelen duurde 1 1/2 uur! Volgende keer maar de metro nemen door de stad. Een goed voor nemen! Mijn collega rende bijna door het station enl liet mij enkele mooie warenhuizen zien! Mijn vraag over whisky...gaf hem reden om nog sneller door diverse warenhuizen te rennen om mij whisky winkels te laten zien! Helaas niet de Japanse merken die ik wil gaan kopen op het vliegveld Kansai voordat ik het vliegtuig in stap. Taxfree shoppen!
Vervolgens na een half uur heel goed zorgen dat ik mijn Japanse collega niet uit het zicht verloor, gingen we naar een heel klein restaurantje waar ik door Ipa leden Osaka zou worden ontvangen!
We waren mooi op tijd. Na enige tijd waren alle vijf IPA leden aanwezig en we gingen heerlijk dineren..de schalen met Japans eten op tafel! Er werd steeds meer aangevoerd. Ook ik neem een biertje bij het eten! Niet teveel alcohol, want ik moet ook nog zelfstandig naar het hotel zien te komen met de metro. Een echte uitdaging! Wij begrijpen in Nederland met ophalen dat we dat doen met een auto. Dan wordt je per auto ook weer thuis gebracht. Hier gaat nagenoeg alles met het openbaar vervoer. Relatief goedkoop en snel. Probleem is wel dat iedereen gebruik maakt van het openbaar vervoer.. ik zal het kort houden, maar het werd een heel gezellig diner, waarbij de giften gretig over tafel gingen! Visitekaartjes aan elkaar geven. Ze wilden alles weten over mijn pelgrimstocht Shikoku en daarbij voelde ik dat zij respect hadden voor mijn prestatie en doorzettingsvermogen! Alles wandelend afleggen van deze pelgrimstocht is kennelijk erg bijzonder! Na dit diner werd ik terug begeleid door een Japanse vrouwelijke ook gepensioneerde Japanner. Zij ging ook met de metro doch zou iets leerder uitstappen! Dat is niet al te moeilijk! Na een afscheid ging ik per metro naar mijn hotel. Moe maar voldaan! Een mooie hotelkamer met heerlijk zacht westers bed. Na enige nachten op een tatami vloer matras (is erg hard) in de tempel is een heerlijk zacht matras bedje een super mooi kado voor een goede nachtrust. En ik heb heerlijk geslapen tot 07.00 uur, want ook deze maandag had ik een programma. Een belzichtiging hoofdkwartier van politie Osaka. 09.50 uur zou ik het Ipa lid treffen. Op tijd onderweg en zowaar zonder al te veel problemen en/of tijdverlies het hoofdkantoor bereikt. Over deze metro rit wil ik nog wel iets kwijt! Het was spitstijd. Overvolle metro’s. De dames/ Japanse vrouwen zijn kordaat. Ze willen graag ook nog mee met een metrotrein die al overvol is! Naar de metrodeur lopen...kont naar achteren..achteruit er in stappen en je bent binnen. Zo gaat dat volgens mij iedere spitstijd! Ik heb gelezen dat vrouwen in overvolle metro’s en treinen betast worden. Dus daar stond ik in die overvolle trein en een Japanse propte zich tegen mij aan om binnen te komen! Ik hield mijn handen enigszins ter hooge van mijn middel en ik hield mijn tasje hierbij vast. Ook hier zijn zakkenrollers actief! Zeker in deze overvolle metro’s en treinen! Op treinstation Namba...onbeschrijfelijk druk...alles loopt dwars door elkaar heen en bebording is nagenoeg niet leesbaar meer...een tip! Ga niet in de spits de metro in! Mijn lesje geleerd! Ik heb me wel gered! Op tijd bij mijn afspraak. Zelfs tijd over...even wat te eten halen en al vast verkennen Osaka castle. Naast het bureau is een park met een kasteel. Die wil ik natuurlijk ook even zien.
Mijn contact persoon...is op tijd en haar collega is er ook al. De belichting kan ik verder omschrijven als een promotie (fil) van de politie Osaka. Ik had er meer van verwacht, maar toch wel enigszins gezien dat de politie in Nederland totaal anders werkt. Goed om de verschillen te zien! Na deze promotie kasteel Osaka bekeken. Op de bovenste deel van het kasteel 360 graden zicht op de grote stad Osaka. Helaas geen goede vergezichten doordat de lucht erg vochtig en fris was. Mooi kasteel met veel goud en houtwerk. Een kasteelvesting! Na dit bezoek even wat eten en ipa lid brengt me naar de juiste metrostation...geen spitstijd en ik ben zo terug met de metro na een kleine overstap.
27e (morgen) november 2018 naar Kansai vliegveld. Daar een hotel genomen omdat ik vroeg in de ochtend vertrek! Ik moet daar wel nog even komen! Veel uitzoek werk en checken...uiteindelijk blijkt er vanaf Shin Osaka geen rechtstreeks bus verbinding te zijn naar Kansai AirPort. Wel naar Osaka AirPort! Er zijn twee vliegvelden! Dat wist ik. Goed om dit even te checken...blijkt dat ik per metro naar Namba station moet...daar Kansai express trein naar mijn vliegveld Kansai (KIX)! Dat gaat mij lukken hoor morgenmiddag! Tijd genoeg om er te komen! Geen reis stress! Wellicht ga ik door de stad terug wandelen naar Namba station. Ik heb tijd genoeg...
Vanmiddag nog even boodschappen...even watt extra eten en wat drinken op de hotel kamer! Verder wilde ik wel een massage. Mijn voeten en beenspieren vragen er gewoon om. Ze hebben mij niet in de steek gelaten! Ook is het heel fijn om een massage te ondergaan in een vakantie en zeker na ruim 1200 km pelgrimeren cq wandelen! Ik heb de Shin Osaka buurt eens rond gewandeld en zie veel Thai massage salons! Ik vermoed dat het salons zijn met happy end. Niet echt geschikt voor een nette getrouwde man. Na raadplegen internet een mooie goede massage salon Unisch Spa gevonden. Massage mbv een handdoek op je lichaam! Als sport masser weet ik dat dit goed zit..reflex therapie met combinatie van kneden en masseren! Massage salon mooi in de buurt...afspraak 18.30 uur voor diner in de stad. Na een kort dutje in het hotel een heerlijke massage gehad van 30 minuten zonder happy ending natuurlijk. Een keurige massage salon. Ik kreeg zelfs speciale kleding aan. Koste 2800 yen..iets minder dan 20 euro! Ik heb ervan genoten! Mijn beenspieren weer los!
Onderweg naar hotel...een pizzeria ontdekt. Ik heb daar omstreeks 18.30 uur de allerbeste pasta carbonata gegeten ooit. Voor mijn neus aan de bar ter plaatse klaar gemaakt. Biertje erbij en mijn avond kon niet meer stuk. Met rond buikje en wat terug wandelen....is deze wereldreiziger weer bij zijn hotel! Heerlijk uitbuiken, dit verslag schrijven en bedje opgezocht. Morgen naar het vliegveld...een reisdag! Inchecken vliegtuig nog even op de hotel computer met printer en dan wandelend naar statation Namba. Dat gaat U wellicht later lezen!

Fijne werk week....

28e november 2018 ben ik weer onderweg naar Nederland vanaf Kansai AirPort Osaka Japan. Vertrek 11.00 uur en aankomst 15.00 uur! (Tijdstip klopt echt...tijdzone verschil!)

Tot wellicht het laatste verslag.

Bert Gorter

  • 26 November 2018 - 17:55

    Ans:

    Jemig Bert.
    Zit het er op.
    Respect en een diepe buiging voor je prestatie.
    Niet alleen je kilometers, maar ook het zo lang vertoeven in een zo andere cultuur.
    Wat heb je er lang naar uitgekeken.....en hoop dat je er dubbel zolang van na geniet. Daar twijfel ik niet aan. Ik genoot van de verhalen. Je kunt er een boek van bundelen. Snel de foto's er bij zetten!
    Bedankt voor je verslagen en wens je een voorspoedige terugreis en een mooi weerzien met je thuisfront.
    Groeten Ans.

  • 26 November 2018 - 17:58

    Buufie:

    Genoten van je verslagen en dat jij zo genoten heb van Japan, maar er is een tiet van gaan en nu een tiet van terug komen. in dat geval Welkom thuis en goede vlucht, zie je thuis

  • 27 November 2018 - 04:51

    Jeroen Dallinga:

    Bert, ik heb genoten van je indrukwekkende reisverslagen en ben diep onder de indruk van jouw prestaties. Ik heb zelfs het gevoel Japan een beetje te kennen.
    Wees trots op jezelf! Wij zijn trots op jou.
    Hartelijke groet.

  • 27 November 2018 - 04:51

    Jeroen Dallinga:

    Bert, ik heb genoten van je indrukwekkende reisverslagen en ben diep onder de indruk van jouw prestaties. Ik heb zelfs het gevoel Japan een beetje te kennen.
    Wees trots op jezelf! Wij zijn trots op jou.
    Hartelijke groet.

  • 30 November 2018 - 16:32

    Frits Bouwman:

    CHAPEAU, BOSHI Bert,
    Dit was een Camino waar je jaren en jaren van kunt nagenieten.
    ik vond het mooi om het op deze manier te hebben kunnen volgen.

    Groet frits.

  • 06 December 2018 - 10:01

    Monique:

    Het was een mooie reis, Bert. Alles gevolgd, som wat later dan dat jij het schreef, maar uiteindelijk alles meegekregen. Vooral je zware rugzak kwam geregeld voorbij. Verder de drankautomaten onderweg en alle giften die je van de bevolking hebt gekregen. Om maar niet te spreken van alle mooie plekken, de tempels en vergezichten.
    Ik ben blij dat je zo genoten hebt.Het was een bijzondere trip die jij je levenlang niet meer zal vergeten.

    Tot snel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1710
Totaal aantal bezoekers 296696

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: