26e Wandeldag Camino Portugal 2015 736 km onderweg - Reisverslag uit Porriño, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 26e Wandeldag Camino Portugal 2015 736 km onderweg - Reisverslag uit Porriño, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

26e Wandeldag Camino Portugal 2015 736 km onderweg

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 Januari 2015 | Spanje, Porriño

Beste lezer(s), familie, kennissen, collega's en andere belangstellenden,

Het is inmiddels al zaterdag 13 september 2014. Een bijzondere dag realiseer ik mij, want vandaag laatste dag in Portugal en wandel weer verder in Spanje. Mijn wandeling in Portugal zal ik vandaag beëindigen. Echter mijn camino Portugal gaat verder in Noord-West Spanje. Het schijnt een heel mooi wandelgebied te zijn. Vandaag richting Valenca - over de burg naar Tui Spanje en daarna door naar Porrino Spanje. Zal een afstand zijn van ongeveer 35 km. Voor een ervaring pelgrim die al dagen wandelt een makkie?? We gaan het zien vandaag. In iedergeval natuurlijk wel weer vroeg op staan. Ik heb vannacht goed geslapen in de volle herberg. Ik vertrek omstreeks 06.15 uur na een klein ontbijtje. Het is nog donker en het is eigenlijk best wel fris. De wandelroute naar Valenca is heel mooi. Volgens het wandelboekje een flinke bergetappe aan het begin, doch dit valt heel erg mee. Wellicht heeft dit met mijn ervaring te maken...want wat is nu pittig na al deze ontberingen van deze wandeltocht?? Tot op heden toe is deze pelgrimstocht mij heel erg meegevallen. Geen narigheid en hele zware moeizame etappes. Het is nu een glooiend landschap richting Valenca. De route valt heel erg mee. Omstreeks 08.45 uur een pauze. Even wat eten en drinken. Daarna vlot weer verder want deze etappe is flink. Valenca nadert en je wandelt als het ware een fortificatie binnen. Ontzettend mooie route door deze stad in. Wel even goed opletten want de pijlen zijn af en toe niet goed zichtbaar door mensen, auto's, ladende vrachtverkeer. Wat een leuk stadje. Je wandelt echt door een soort droom heen. Ik was daar omstreeks 10.00 uur al. Heel flink doorgelopen dus....
Voordat je het weet ben je eigenlijk al door dit stadje heen gewandeld. Eigenlijk wil je nog meer zien, maar uiteindelijk besluit ik door te wandelen. Wellicht geen goede beslissing achteraf, want ik hoor later dat dit stadje gewoon top is om even gewoon nog beter nader te bekijken. Helaas gaat deze pelgrim weer op pad en wandelt richting een brug over het water. Het was even zoeken welke kant ik de brug op moest, maar ik wandel nu over deze ijzeren brug...de grens over van Portugal naar Spanje...
Mooi uitzicht over het brede water van de rivier en in het midden de daadwerkelijk merkteken dat ik Portugal (P) verlaat en Spanje (S) in wandel. Ik kijk nog even goed om mij heen en maak een aantal foto's. Ik sta even stil bij dit moment....en ga weer verder de brug over naar de overkant. Daar een gebouwtje van de douane die er niet meer is. De Europese gemeenschap zonder grenzen...Of we daar nu blij mee zijn..??
Ik wandel Tui een klein stadje binnen. Een beetje grauw en grijs. Maar wel een mooi kerkje zichtbaar. Ik besluit hier even een pauze te houden en ik kom daar de twee Nederlanders tegen, waar ik al eerder mijn vraagtekens had bij gezet. Voordat zij iets kunnen zeggen, vraag ik ze of er iets aan de hand is. We maken samen een grapje....en er blijkt niets aan de hand te zijn. Over en weer nemen we de komende route nog even door en ze geven me zelfs tips....Niet over industrieterrein!! Eerder afslaan via een groen pad. We gaan het wel zien. Na deze heerlijk fijne pauze weer op pad. Ik maak mooie foto's onderweg...en het is een beetje mistig...maar geen regen en dat is het belangrijkst.
Onderweg leuke paden en wegen en het landschap is glooiend. Soms pittig omhoog en dan weer langzaam naar beneden. Mooie afwisseling in deze route. Uiteindelijk bij een kruising waarop heeeeel veel tekens staan. Kennelijk is dit de bekende route splitsing. Ik besluit gewoon de officiële merktekens van de camino aan te houden. Ik ga het wel zien. Soms plaatsen ondernemers gele pijlen op het wegdek om de pelgrims naar hun horeca gelegenheden te lokken....Even geen zin in en ga gewoon weer de officiële merktekens volgen. Helaas kom ik nu wel uit op een hele lange weg door een industrie terrein. Had ik nu wel linksaf eerder moeten slaan?? Helaas moet ik nu er even doorheen en langs deze weg door wandelen. Ik ben niet de enigste pelgrim die hier over deze saaie weg wandelt...Ik haal regelmatig pelgrims met zware rugzakken in. Strompelend van de pijn ....wandelen ze langzaam verder. Ik wandel nog fris en fruitig vlot door en wens deze pelgrims toch nog even veel sterkte... op zijn minst bon camino zeggen en vragen of ik iets voor ze kan doen. Blijkt toch vaak blessures en BLAREN te zijn. Nee ik hoor soms dat enkele pelgrims het bloed in de schoenen heeft staan. Maar toch niet opgeven want het is nog maar iets meer dan 100 km naar Santiago de Compostella. Wat ben ik op dat moment blij dat ik blaren vrij en zonder blessures ben. Een goede voorbereiding en ervaring is essentieel om zo'n lange wandeltocht genietend en zonder ellende af te ronden. Het is inmiddels al flink warm geworden. Veel drinken...dus. Al vrij vlot wandel ik Porrino in. Ik besluit nu weer eens iets luxe te nemen. Ik lees Parque Hotel zou goed zijn. Even uitproberen....en bij de receptie blijkt er een kamer te zijn voor mij. Na enig onderhandelen voor 30 euro...zonder ontbijt. Ik ontbijt zelf....heel vroeg...en ga heel vroeg weer op pad. Geen probleem. Bedenk dan dat het wel weer eens tijd wordt voor een goede maaltijd. Pasta of zoiets...goed voor de energie voor morgen. Verder mijn kamer ingenomen en alles weer voorbereid voor morgen. Rugzak klaar zetten en na al deze voorbereidingen even een korte siësta. Heerlijk om even uit te rusten na ruim 35 km. Ik ga na dit welverdiende slaapmutsje even rekenen...want Santiago komt al flink dichtbij. Ook mijn volgende bestemmingen Finisterra en Muxi wil ik nog halen. Ik ga even rekenen en rekenen ....Volgens mij kan ik het gewoon halen zonder heel erg verre afstanden te gaan afleggen. Ik heb goed voorbereid mijn schema. Het is echter altijd afwachten of er geen tegenslagen komen...
Dit geeft rust.... Ik ga hierna in een café een biertje drinken. Ik moet nog een stempel scoren....en ik besluit een stempel te halen bij een politiebureau. Toevallig kom ik in contact op een bankje in dit stadje met een man die een beetje Engels spreekt...Hij wil weten wat ik doe..en ik vertel hem uitgebreid waar naar ik onderweg ben..Vol ongeloof en verbazing zit hij mij aan te staren...al ruim 700 km wandelend onderweg....mama mia wat een ongeloof....en verbazing. Ik versta niet helemaal wat hij zegt in het Spaans doch uit zijn uitdrukking kan ik voldoende opmaken. De man is heel aardig en brengt mij naar het politiebureau....Ik hoor dat over enige tijd de politie aanwezig is. De politie auto staat dan voor de deur... Na een paar uur ga ik terug en ik heb inderdaad geluk. Ik bel aan en leg uit dat ik heel graag een stempel wil. Vertel ook dat ik een politie collega uit Nederland ben...en waarmee ik bezig ben.. Een heel aardige collega die mij met een stempel helpt en na een bedankje neem ik weer afscheid. Het is druk in de stad met allerlei activiteiten voor kinderen. Wat kunnen die kinderen een herrie maken.
Luchtkussens...glijdbanen etc. Heel leuk en gezellig.
Het is echter al etenstijd en ik besluit in het café in de buurt van het hotel te gaan eten..het is flink druk...dus daar zal het wel lekker zijn.
In de bar van het café bestel ik eten...penne(pasta soort)...en wachten en wachten en wachten en in de tussentijd allerlei loeihard qua geluid TV schermen waarop twee voetbal wedstrijden te zien zijn. Wat zijn die Spanjaarden dol op voetbal. Wat een enthousiasme....en wat een geschreeuw als er bijna een doelpunt valt voor hun favoriet. Er is een top wedstrijd aan de gang...Real Madrid tegen Atletico Madrid. De diverse kampen in het café schreeuwen zich helemaal schor...En ik zit er tussen....(wat snak je dan naar wat meer rust tijdens het wandelen). Aan de andere kant is het ook heel leuk om te zien dat het er heel sportief aan toegaat. Geen geweld of overmatig alcoholmisbruik. Gezellig een glaasje wijn of een glas bier erbij. Heel bijzonder om dit mee te maken........De maaltijd was TOP in dit café/restaurant. Ik zit gezellig tussen al die voetbal gekte heerlijk te eten met mijn koude biertje....en afrekenen is ook leuk. TIEN EURO. Een maaltijd met twee koude biertjes. Deze avond is dus weer top....
Maar deze pelgrims is toch wel moe en voldaan na deze enerverende 26e wandeldag. Ik ben al in Spanje en goed op weg naar Santiago. Ik hoop dat U genoten hebt van mijn verslag(en), maar morgen is er weer een wandeldag. Deze pelgrim heeft zijn spullen voor morgen klaargezet en doet zijn oogjes dicht op een heel fijn hotel bedje. (met eigen douche).

Fijne dag/avond......en tot het volgende verslag.

Pelgrim Jacob Elbertus.

ps
Wim van Dijk (nieuwe belangstellende) welkom bij de leesfans....van mijn avonturen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 298024

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: