Informatie over de Camino Portugues - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Informatie over de Camino Portugues - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Informatie over de Camino Portugues

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Juli 2013 | Nederland, Amsterdam

Beste lezer(s)
De voorbereidingen blijven doorgaan....
Deze reiziger gaat goed voorbereid op pad, zoals een goede wandelaar ook behoort te doen.

Routes door Portugal

De meest gebruikte weg door Portugal is de Caminho Português, in het westen van het land. De Via Lusitania, die vanaf de Algarve door centraal Portugal naar Santiago loopt, is nauwelijks bewegwijzerd en wordt dan ook bijna niet gebruikt.
De naamgeving van deze wegen is niet eenduidig: eigenlijk betekenen Via Lusitania (in het Latijn) en Caminho Português (in het Portugees) hetzelfde: "Portugese Weg". Afhankelijk van de gids of auteur worden ze ook vaak door elkaar gebruikt.
Caminho Português
De route vertrekt in Lissabon en loopt noordelijk naar de universiteitsstad Coïmbra, waar hij zich splitst. Daarbij plaats ik een kanttekening dat ik nog zuidelijker start namelijk bij het onderste puntje van Portugal....

De westelijke tak volgt min of meer de kust over Porto, Viana do Castelo en steekt de Spaanse grens over in Valença. In Spanje gaat het vanaf Tui over Vigo en Pontevedra naar Santiago.
De oostelijke tak loopt van Coïmbra over Viseu, Vila Real en Chaves. In Spanje gaat het verder via Verin en Ourense over de Camino Sanabrés naar Compostela.
De afstand Lissabon-Santiago bedraagt ongeveer 600 km. (mijn route is dus langer dan 600 km en waarschijnlijk meer dan 900 km)

Zeker op het stuk tussen Lissabon en Porto zijn er nauwelijks overnachtingsmogelijkheden in pelgrimsherbergen. Als alternatief kan je soms bij de vrijwillige brandweer ("bombeiros voluntarios") overnachten. Dit wordt niet altijd toegestaan en vaak moet je in een duurder hostal de nacht doorbrengen.

Maar niet getreurd ik heb een tentje bij mij en twee nood pakketten. Drinken heb ik altijd genoeg bij mij.
Dus ik kan eigenlijk overal waar gras is overnachten. Echter maar niet in de berm van een autosnelweg. Teveel lawaai ......

Ik ben er niet bang voor niets te vinden. Ik heb gelezen dat er ook veel private kamertjes zijn voor pelgrims..... Tegen een hele zachte prijs.

Ik maak me dus helemaal druk om een overnachtingsplek. Ik heb altijd nog iets gevonden......

Binnenkort eens verdiepen in de route....en alvast een route boekje kopen. Ik denk in de bekende boekwinkel in Amsterdam Overtoom.
Ik ga even geen reclame maken....maar als U wilt weten waar dan moet U mij maar even contacten.

Ook op facebook is er inmiddels veel belangstelling voor de pelgrimstochten. Ook op dat medium ben ik actief, want ook daar kan ik voldoende informatie opdoen.

U merkt het al ik heb het aardig druk met communiceren achter het computer(scherm), maar niet te lang.....

Wel ik moet af en toe U weer een verslag(je) sturen om contact(en) met U te onderhouden. Wellicht volgende keer meer informatie over route/overnachtingsplaatsen etc etc.

Een ieder een hele fijne vakantie en wellicht tot ziens.....

Adios/Good bye/Auf wiedersehen/au-revoir/ tot ziens.

Bert Gorter



  • 26 Juli 2013 - 23:24

    Bea Van Doorn:

    Dank je wel Bert dat je ons op de hoogte houd van je vorderingen!
    Wat knap dat je je niet druk maakt over je overnachting in de route tussen Lissabon en Porto.
    Lijkt mij erg onzeker. Maar ja als pelgrim moet je vertrouwen hebben! Lijkt mij een prachtige route ik heb een beetje gegoogeld. Hoe veel dagen wil je ongeveer lopen? Wanneer je noodpakket meeneemt en extra drinken en tent heb je een aardig gewicht in je rugzak!?
    Veel plezier op de Overtoom.......daar kun je inderdaad heel veel vinden en een middag rond lopen ;-)
    Succces verder met je voorbereiding en vr Gr. uit Aalsmeer

  • 27 Juli 2013 - 07:33

    André Schietgat:

    Hallo Bert,
    Ook wij stappen volgend jaar de camino Portuguese, ook met start in Cabo San Vicente, het uiterst zuidelijk punt van Portugal.
    Onze periode : start 10 juni en aankomst voorzien 9 juli 2014, inderdaad +/- 900 km....
    trajekt : Cabo San Vicente - Lissabon - Fatima - Porto - Santiago de Compostela.
    Tot Lissabon heel weinig bekend, ook wellicht niets gemarkeerd, dus volledig trajekt zelf opmaken....
    Ben dus zeker geinteresseerd in uw trajekt, vooral dan van het eerste deel tot Lissabon....
    Buen Camino ,
    André

  • 30 Juli 2013 - 18:10

    Ans:

    Dag Bert,

    Dit zijn al echte voorbereidingen voor je Camino.
    Ik geniet nog na, maar in gedachten bij volgend jaar. Misschien het laatste stuk Muxia /Finesterra en weer terug of vanaf O'Porto.
    Ik googel al wel, maar nogmaals, nog steeds dik nagenieten van wat ik al heb mogen en kunnen doen!
    Nog een mooie zomer.
    Jammer dat ik Alkmaar moest missen zaterdag.
    Verrast zag ik dat je ook op FB actief bent. Leuk al die linkjes naar de Camino...
    Groeten Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1919
Totaal aantal bezoekers 299161

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: