Informatie over de Camino Portugues - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Informatie over de Camino Portugues - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Informatie over de Camino Portugues

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Juli 2013 | Nederland, Amsterdam

Beste lezer(s)
De voorbereidingen blijven doorgaan....
Deze reiziger gaat goed voorbereid op pad, zoals een goede wandelaar ook behoort te doen.

Routes door Portugal

De meest gebruikte weg door Portugal is de Caminho Português, in het westen van het land. De Via Lusitania, die vanaf de Algarve door centraal Portugal naar Santiago loopt, is nauwelijks bewegwijzerd en wordt dan ook bijna niet gebruikt.
De naamgeving van deze wegen is niet eenduidig: eigenlijk betekenen Via Lusitania (in het Latijn) en Caminho Português (in het Portugees) hetzelfde: "Portugese Weg". Afhankelijk van de gids of auteur worden ze ook vaak door elkaar gebruikt.
Caminho Português
De route vertrekt in Lissabon en loopt noordelijk naar de universiteitsstad Coïmbra, waar hij zich splitst. Daarbij plaats ik een kanttekening dat ik nog zuidelijker start namelijk bij het onderste puntje van Portugal....

De westelijke tak volgt min of meer de kust over Porto, Viana do Castelo en steekt de Spaanse grens over in Valença. In Spanje gaat het vanaf Tui over Vigo en Pontevedra naar Santiago.
De oostelijke tak loopt van Coïmbra over Viseu, Vila Real en Chaves. In Spanje gaat het verder via Verin en Ourense over de Camino Sanabrés naar Compostela.
De afstand Lissabon-Santiago bedraagt ongeveer 600 km. (mijn route is dus langer dan 600 km en waarschijnlijk meer dan 900 km)

Zeker op het stuk tussen Lissabon en Porto zijn er nauwelijks overnachtingsmogelijkheden in pelgrimsherbergen. Als alternatief kan je soms bij de vrijwillige brandweer ("bombeiros voluntarios") overnachten. Dit wordt niet altijd toegestaan en vaak moet je in een duurder hostal de nacht doorbrengen.

Maar niet getreurd ik heb een tentje bij mij en twee nood pakketten. Drinken heb ik altijd genoeg bij mij.
Dus ik kan eigenlijk overal waar gras is overnachten. Echter maar niet in de berm van een autosnelweg. Teveel lawaai ......

Ik ben er niet bang voor niets te vinden. Ik heb gelezen dat er ook veel private kamertjes zijn voor pelgrims..... Tegen een hele zachte prijs.

Ik maak me dus helemaal druk om een overnachtingsplek. Ik heb altijd nog iets gevonden......

Binnenkort eens verdiepen in de route....en alvast een route boekje kopen. Ik denk in de bekende boekwinkel in Amsterdam Overtoom.
Ik ga even geen reclame maken....maar als U wilt weten waar dan moet U mij maar even contacten.

Ook op facebook is er inmiddels veel belangstelling voor de pelgrimstochten. Ook op dat medium ben ik actief, want ook daar kan ik voldoende informatie opdoen.

U merkt het al ik heb het aardig druk met communiceren achter het computer(scherm), maar niet te lang.....

Wel ik moet af en toe U weer een verslag(je) sturen om contact(en) met U te onderhouden. Wellicht volgende keer meer informatie over route/overnachtingsplaatsen etc etc.

Een ieder een hele fijne vakantie en wellicht tot ziens.....

Adios/Good bye/Auf wiedersehen/au-revoir/ tot ziens.

Bert Gorter

• 26 Juli 2013 - 23:24

Bea Van Doorn:

Dank je wel Bert dat je ons op de hoogte houd van je vorderingen!
    Wat knap dat je je niet druk maakt over je overnachting in de route tussen Lissabon en Porto.
    Lijkt mij erg onzeker. Maar ja als pelgrim moet je vertrouwen hebben! Lijkt mij een prachtige route ik heb een beetje gegoogeld. Hoe veel dagen wil je ongeveer lopen? Wanneer je noodpakket meeneemt en extra drinken en tent heb je een aardig gewicht in je rugzak!?
    Veel plezier op de Overtoom.......daar kun je inderdaad heel veel vinden en een middag rond lopen ;-)
    Succces verder met je voorbereiding en vr Gr. uit Aalsmeer

• 27 Juli 2013 - 07:33

André Schietgat:

Hallo Bert,
    Ook wij stappen volgend jaar de camino Portuguese, ook met start in Cabo San Vicente, het uiterst zuidelijk punt van Portugal.
    Onze periode : start 10 juni en aankomst voorzien 9 juli 2014, inderdaad +/- 900 km....
    trajekt : Cabo San Vicente - Lissabon - Fatima - Porto - Santiago de Compostela.
    Tot Lissabon heel weinig bekend, ook wellicht niets gemarkeerd, dus volledig trajekt zelf opmaken....
    Ben dus zeker geinteresseerd in uw trajekt, vooral dan van het eerste deel tot Lissabon....
    Buen Camino ,
    André

• 30 Juli 2013 - 18:10

Ans:

Dag Bert,

Dit zijn al echte voorbereidingen voor je Camino.
    Ik geniet nog na, maar in gedachten bij volgend jaar. Misschien het laatste stuk Muxia /Finesterra en weer terug of vanaf O'Porto.
    Ik googel al wel, maar nogmaals, nog steeds dik nagenieten van wat ik al heb mogen en kunnen doen!
    Nog een mooie zomer.
    Jammer dat ik Alkmaar moest missen zaterdag.
    Verrast zag ik dat je ook op FB actief bent. Leuk al die linkjes naar de Camino...
    Groeten Ans.