Dag 35 en nog 258 km te gaan - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Dag 35 en nog 258 km te gaan - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Dag 35 en nog 258 km te gaan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Oktober 2008 | Spanje, Astorga

Hallo beste familie, kennissen, vrienden en collega´s,
We zijn weer enkele dagen onderweg. Het was wel weer even op gang komen na zo´n rustdag in leon.
Helaas heb ik ook een regendag gehad. Het regende niet een beetje, maar met bakken uit de hemel. Gelukkig maar een korte etappe die dinsdag. De auberge was in iedergeval top. Een dag naar het plaats Orbigo en vervolgens de volgende dag naar Astorga. Een middelgrote stad met een hele mooie cathedraal. Vanmorgen vroeg uit de veren. omstreeks 07.30 uur al op pad. Begon net te schermeren. Een hele mooie zonsopgang meegemaakt.
De bewoners van het dorp Orbigo beneden nog in diepe slaap en de hanen kraaiend wie het meeste geluid maakte. Een hele mooie tocht gemaakt vandaag. Glooiend omhoog totdat Astorga zichtbaar werd. De cathedraal er heel mooi tussen in.
Omstreeks 11.30 uur al snel bereikt. 18 km een rustige wandeldag. Even energie sparen voor de komende dagen, namelijk etappes in de bergen. We zien ze al dichtbij. Morgen een begin en de volgende dag er echt tussenin.

De komende dagen schijnt heel mooi te zijn. We zullen het beleven.

We beginnen de dagen al af te tellen.
Volgens het ANWB boekje route 29 vandaag. Dus morgen de 30e. Santiago heeft route nummer 40. Er zijn nog enkele hele lange etappes. Wellicht dat ik enkele splits. Dus minimaal over 10 dagen bereik ik Santiago de La Compostella. Even snel rekenen kom ik dus ongeveer rond de 18e of de 20e oktober Santiago binnenwandelen. Dan heb ik ongeveer 970 km gewandeld. Daarna komt natuurlijk Finistera nog. Het uiteindelijke eindpunt van iedere pelgrim. Een klein dorpje aan de atlantische kust. Het is dan ongeveer 90 km wandelen vanaf Santiago. Dit moet ik binnen 4 dagen kunnen lopen. Ik kan dus globaal al een einddatum geven van 24 oktober 2008.

Je kunt het geloven of niet maar de dagen gaan zo snel. De tijd gaat soms langzaam als je wandelt. Maar meestal vliegt de dag om. Je wandelt en kijkt lekker ontspannen om je heen. Je ziet van alles. Eergisteren zag ik zelfs een huid van een slang langs de weg liggen. Ze zijn er dus wel degelijk. Ik heb ze niet gezien.
Ik denk dat het te koud is en dat ze daarom niet zichtbaar zijn.

Vanavond slaap ik in een auberge genaamd San Juan. Een oud verbouwd klooster in Astorga. Deze herberg kost 7 euro, maar je krijgt een visitekaartje om te mogen eten in het beste restaurant van de stad genaamd Gaudi. Tegenover dit restaurant staat een museum gebouwd/
ontworpen door Gaudi. Een heel mooi typerend gebouw van Gaudi met veel ronde toren. Ik heb er natuurlijk een foto van gemaakt. Ook de cathedraal en museum ga ik vanavond bezichtigen. Verder heerlijk dineren in het restaurant Gaudi. De pelgrims krijgen een kortingsbon voor een diner in dit restaurant. We gaan het vanavond echt meemaken.

Zoals jullie kunnen lezen is het nog steeds fantastisch. Iedere dag een belevenis wat je nu weer meemaakt.
Maar het einde nadert nu toch wel weer snel. Er is een tijd van komen maar ook een tijd van gaan. Dat realiseer je je nu toch langzamerhand. Ondanks het feit dat het ook heeeeeeel heerlijk weer zal zijn om thuis te zijn bij Norma en je kooters te zijn.

De positie van mij is nu iets boven het meest noord/oostelijke puntje van portugal in Spanje natuurlijk.
We wandelen nu iets noordelijker en westelijker in de richting van Santiago en de atlantische kust.
Even google´n (map) en je weet waar ik mij momenteel bevind.

Veel leesplezier nog de komende tijd en tot de volgende keer.

Groetjes van jullie pelgrim in Spanje.

Bert

ps
een berichtje van jullie wordt zeer op prijs gesteld. Ik heb al enkele heel leuke reacties gehad.

• 08 Oktober 2008 - 20:22

Kees Jansz:

Bert,
    Ik weet uit ervaring dat de laatste loodjes niet het zwaarst maar het mooist zullen zijn. Geniet ervan, en geniet van de lucht van de Eucalyptus- bomen die je nu steeds vaker zult ruiken.
    Boek, zodra je Santiago bereikt, niet in op Mont Gozo maar zoek een refugio in de stad zelf op. Dan kan je veel meer genieten van de stad. En bezoek zeker de pelgrims-mis in de Cathedraal!!
    Ik volg je!!

Groet, Kees Jansz

• 09 Oktober 2008 - 05:32

Hans Verdaasdonk:

Volg met heel veel plezier je reis. Goede voorbereiding heeft uiteindelijk er voor gezorgt dat je zo kan genieten. Vind het meer dan knap dat je deze tocht maakt en weet dan ook zeker dat je hem gaat volbrengen. Geniet van alles wat de dag je geeft!!!

• 09 Oktober 2008 - 08:51

Cor :

Zet hem op Pelgrim Bert, nog 258 Km! Een heerlijk gevoel om het eindpunt in zicht te hebben. De laatste loodjes zullen je straks een voldaan gevoel geven, let maar op. We zijn erg benieuwd naar je verhalen (buiten de vele berichten op deze website) en natuurlijk de mooie foto's. Spreken snel af..!

Geniet nog even van de prachtige wandeling en we blijven je volgen...

Adios Amigos Pelgrim

Cor
    p.s. Op naar Rubiana...je bent er bijna... :+)

• 11 Oktober 2008 - 12:39

Johan Arp:

Beste Bert
    Allereerst de groeten van ietsje, die jouw berichten ook met plezier leest. Geweldig zo'n voettocht door de echte binnenlanden van Spanje. Volgens mij overtreft de omgeving jouw verwachtingen. Maar het schiet al op, schreef je dus je focust je al een beetje op je einddoel, blijf wel genieten tot de laatste dag. Wanneer jij de 24e het einddoel hebt bereikt zitten wij met een wandelgroep in Duitsland en lopen ook zo'n 25 km per dag in het Moezelgebied. We zullen aan je denken en het glas heffen op je gezondheid.
    Veel plezier en we
    zijn uiteraard benieuwd naar de foto's
    hartelijke groet
    ietsje en johan