Na een dag van rust in Leon weer verder gewandeld - Reisverslag uit Villar de Mazarife, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Na een dag van rust in Leon weer verder gewandeld - Reisverslag uit Villar de Mazarife, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Na een dag van rust in Leon weer verder gewandeld

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 Oktober 2008 | Spanje, Villar de Mazarife

Beste familie, kennissen, vrienden, collegaas

Na een rustdag in de stad Leon weer verder gewandeld naar een klein stadje Villar de Mazarife. Volgens de ANWB boekje zou ik deze dag 37 km moeten doen. Dit heb ik maar gesplist in eerst vandaag 18 en morgen 19 km naar Hospital de Orbigo.
Ik verblijf vandaag in een auberge genaamd JEZUS. Dat kun je toch niet zelf bedenken he.
Maar het ziet er leuk uit. Eerst dacht ik het is niets, doch nadat ik even rondgekeken had bleek er een grote binnenplaats te zijn met gras en zelfs een zwembad. Het water is maar tussen de 10 en 15 graden, maar ze hebben een zwembad. Verder goede douches en kamer met vier bedden. En natuurlijk internet.
Gisteren een heerlijke rustdag genomen. Veel slaap en even gewoon rustig in de stad gezeten en rondgekeken. Er was wederom markt en in de avonduren was er een groot spektakel. Heel veel publiek en uiteindelijk bleek dat er een soort toneelstuk werd opgevoerd. Helaas moest ik op tijd in de auberge zijn. Ze sluiten namelijk omstreeks 22.00 uur af. Meestel omstreeks 22.30 uur verplicht stilte en gaan de lichten uit.

In iedergeval in Leon de volgende attracties bekeken:
- de cathedraal
- een kerkje
- pleinen met fonteinen
- winkelstraten
Het was zondagavond heeel erg druk. Het leek wel topdrukte in een grote stad. Heerlijk gegeten omstreeks 18.30 uur en vervolgens naar dat spektakelstuk.

Vandaag eerst de stad Leon uitgelopen. Het was een vroege start. Omstreeks 07.00 uur. Na ongeveer 2 uur lopen door de verlichte stad en de voorsteden kwam ik wederom in de rust terecht.
Ik wilde de originele caminoroute lopen naar Manzarife. Er was namelijk een alternatief langs de snelweg. Dit wilde ik absoluut niet. Dus na enige puzzelwerk kwam ik op die route terecht. Ook een soort hoogvlakte van lange paden en uitzichten. De zon was inmiddels op en de route werd goed verlicht.
Enkele ondergrondse huizen gezien en daarbij een foto van de opkomende zon. Een fantastisch gezicht. Je moet maar net op het goede moment op de juiste plaats zijn.

Verder toch wel onderweg naar een klein dorpje een oude man van ongeveer in de 70 jaar oud ontmoet. Hij viel bijna van zijn fiets zo langzaam reed hij mij tegemoet. Hij stopte en wilde mij een goede camino (reis) toewensen. Hij stelde enkle vragen in het spaans en gelukkig begreep ik wat hij wilde vragen. Hij wilde weten waar ik vandaan kwam en hoe oud ik was. Na deze begroeting de bekende camino huk (soort omhelsing) en weg was hij naar de volgende pelgrims die naderden.

Ik begin zo langzamerhand al wat aardig spaans te leren. Kan allerlei goederen kopen en zelfs goed de weg vragen.
Soms zijn de tekens namelijk erg vaag en dan is het wel zaak op het rechte pad te blijven.

Na ongeveer 5 1/2 uur wandelen in Mazarife aangekomen. Mijn pelgrimspaspoort afgestempeld en betaald. Kostte 5 euro. Dit is gemiddeld. We gaan de komende dagen richting de bergen. Het landschap is langzaam aan het veranderen. De bomen komen terug. Het kale landschap verdwijnt. De temperatuur gaat iets omhoog. Vanmorgen was het 5 graden boven nul. Daarna met de zon aan de hemel met een enkel wolkje kwam de temperatuur al snel boven de 15 graden.

Je blijft je verbazen over de route af en toe. Vandaag diverse keren autosnelwegen gekruisd. Je komt dan als het ware onder/boven deze wegen terecht. Ze hebben wel enigszins rekenng gehouden met de camino. Echter ik heb de indruk dat ze het maar een noodzakelijk kwaad vonden en er maar iets van gemaakt hebben.
Het is dus af en toe wel even slikken als je over die drukke wegen moet oversteken. Wellicht komen er in de toekomst bruggen overheen.

Zoals jullie kunnen lezen maak je alle dagen van alles en nog wat mee. Het verveelt eigenlijk nooit.
Vandaag en morgen nog op route 29 van het ANWB boekje. Route 40 is de laatste naar Santiago. We beginnen dus aan de laatste trajecten. We krijgen nog enkele hele mooie en erg zware trajecten door de bergen. Ik kan dus nog wel even voort.

Ik heb zojuist nog snel even boodschappen gedaan voor middag eten en avondeten. Ik ga koken.
De winkels gaan namelijk dicht tussen 14.00 en 17.00 uur. Het is dan siesta tijd, Ze eten hiervoor nog wel even. De winkels zijn wel open tot ongeveer 20.00 uur of zelfs later. Daarom eten die spaanjaarden zo laat, namelijk na 20.30 uur.

Wij hollanders eten natuurlijk wel even iets eerder.

Wellicht vraagt iemand zich af hoe het staat met mijn schema.
Ik ben ruim voor op mijn schema. Ik maak geen haast. Iedere dag ongeveer 20 km - iets eronder of iets er boven.

Zoals het er nu uitziet kom ik ongeveer over 14 dagen aan in Santiago. Dus rond de 20e van de maand oktober. Ruim voor de 14e november. De dag van mijn terugvlucht naar Amsterdam.

Dit was weer het nieuws van deze dag. Ik hoop dat een ieder het leuk vind om deze berichten te lezen, want ik wil U mee laten genieten van mijn onvergetelijke wandeltocht.

Met de allerbeste pelgrimsgroeten uit Mazarife.

Pelgrim
Bert

• 06 Oktober 2008 - 13:29

Bianca Rood:

Beste Bert, Ik lees dat je dagen te veel hebt....
    als je ze kwijt wilt ruilen we wel, dan kan jij mijn werk doen en ik in Santiago bijkomen.
    Nee hoor, geniet van je tijd en neem de rust om tot jezelf te komen.
    Groeten bianca.

• 06 Oktober 2008 - 14:26

Leo Wallage:

Hoi Bert,
    Het laatste wat ik van je gelezen heb ging over de problemen rond je 'dagen'. Je ontstak in lichte woede, je reis leek even in gevaar te komen... Inmiddels loop je al een hele tijd, op een voor mij bekende weg; prachtig! Ik wens je nog een mooie camino, met alles wat daar bij hoort. Het ga je goed!