Nog een hittegolf Zweedse wandeldag - Reisverslag uit Ammarnäs, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Nog een hittegolf Zweedse wandeldag - Reisverslag uit Ammarnäs, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Nog een hittegolf Zweedse wandeldag

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

23 Oktober 2022 | Zweden, Ammarnäs

Hallo beste lezer(s),

Ivm drukte een verlaat verslag over deze maandag 27 juni 2022. Het is nog heel warm deze wandeldag. Warm en vochtig. We vertrekken met een klein rugzakje ivm de hitte. Organisatie besloot toch gezien de omstandigheden zich aan te passen. Zeven kilometer minder wandelen over een bloedhete weg. Ik ga toch twijfelen of ik wel deze dag moet gaan lopen. We wandelen nu deze dag maar 14 kilometer en ik voel pap in mijn benen. Hitte sloopt niet alleen mij maar ik zie dat mijn iedereen er last van heeft. Voordat de groep vertrekt beslis ik dat ik een sectie ga overslaan. De hitte en de lange afstand gaat mij geen goed doen. Voordat de groep verder gaat en de wildernis intrekt...besluit ik een sectie over te slaan. Een hele moeilijke beslissing maar volgens mij de juiste. Ik zie velen al zeer moe zijn en ik vermoed gezien de lange afstanden dat ik deze sectie mijzelf voor bij gaan lopen. Overmoeidheid en blessure(s) oplopen...uitvallen. De bestelbus gaat na deze 14 km terug en dan ben ik in de heuvels. Geen mogelijkheid meer om terug te keren en een sectie over te slaan. In de heuvels zijn er nog steeds sneeuwhopen waar we doorheen moeten ploeteren in een hitte record van Zweden. Ik deel begeleider(s) Hans en Michel mede dat ik een sectie ga overslaan. Geen risico's met deze hitte (en te lange afstanden per dag).

Ik deel de groep mede dat ik tijdelijk eruit stap en dat ik wellicht ze terug zien bij sectie 3 of 4. We zien wel. Ik ben goed in solo en heb inmiddels ook plan B bedacht. Ik ga terug mee met de support bus naar Ammanas. Daar kan ik mijn plan(nen) voor het verder voorzetten van mijn Kungsleden tocht uitwerken. In Ammarnas ga ik naar Guide Center. Het is nog vroeg in de middag en mijn maag begint te knorren. Ik zie het menu en begrijp niet helemaal wat er op staat. Het wordt voor mij vertaald als herten hamburger. Ik heb wel eens iets gelezen over herten vlees en het zou lekker zijn. Dan maar zo'n plaatselijke hamburger met patat. De herten worden hier in de bossen aangeschoten en het vlees ligt binnen een paar uur op je bord. Vreemd eigenlijk maar ook logisch. De hamburger smaakte wel met een broodje erbij. Ik heb eigenlijk niet zoveel trek. Ik heb ook niet zoveel gewandeld vandaag. Maar ook het feit dat een aangeschoten deel van een hert nu op mijn bord lag..maakte deze maaltijd niet veel lekkerder.

Na deze korte maaltijd met iets te drinken besluit ik toch een overnachting te gaan zoeken. Het Guide Center heeft kamers maar die blijken vol te zijn. Dan maar naar de overkant naar het hotel. De receptie is open en ik kan een kamer krijgen voor een redelijke prijs rond de 50 euro. Een keurige schone kamer met douche. Eindelijk weer eens uitgebreid douchen. Ik heb mijn rugzak teruggekregen en geleende dagrugzakje teruggegeven aan de chauffeurs van de supportbus. Ik overdenk mijn mogelijkheden met behulp van de informatie van de organisatie. Ik besluit om de groep na te reizen die eerder gestopt is de derde dag. Zij gingen naar Kvikkjokk. Ik lees dat zij daarheen gereisd zijn per bus en trein. Dat lijkt mij ook leuk reizen met het binnenlandse treintje door deel Zweden naar een andere sectie. We zien komende dag(en) wel. Komt tijd..komt raad.

In het hotel heb ik een gesprek met een andere man genaamd Gerard Franzen. Hij reist per auto. Uiteindelijk toch wel een leuk gesprek met hem gehad over wandelen en andere onderwerpen. Hij verteld ook iets over zijn Zweden en zijn plannen. Uiteindelijk hoor ik dat hij ook een kamer in het hotel heeft. Hij nodigt mij uit om in zijn kamer een biertje te drinken. Lijkt mij toch niet zo'n goed idee. Ik voel een paar haartjes omhoog staan en zie hiervan af. Ik drink zelf een paar biertjes bij het Guide Center binnen en later op het terras. Het blijft immers licht. Ook een hele rare gewaarwording dat de zon niet gewoon onder gaat. Het wordt toch later op de avond en frisser buiten. Ik wandel terug naar het hotel en ga mijn kamer in. Ik blijk toch moe te zijn. Voordat ik de gordijnen sluit zie ik een dierenrijk op het grasveld voor mij. Hert en konijnen..huppelen over het grasveld voor mijn raam. Ik kijk op mijn horloge...het is pas 22.00 uur. Maar mijn slaapwekker lijkt het later te vinden. Tijd om rust te pakken. Gordijnen zo goed mogelijk dicht om de kamer toch donker te krijgen. Mijn hotel bedje is prima met een goed (hard) matras. Dekens erbij. Het kan fris worden in de nacht.

Deze dag is weer voorbij....Geen wandeldag maar dat maakt niet uit.

Tot het volgende verslag.

Bert Gorter

• 23 Oktober 2022 - 19:29

Anja Tribbleslayer:

Lijkt mij ook heel vreemd om zo'n hert te eten