Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 13/11/2018 - Reisverslag uit Marugame, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 13/11/2018 - Reisverslag uit Marugame, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 13/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 Mei 2020 | Japan, Marugame

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Ik ben deze dag ruim over de afstand 1000 km heen. Ik zit deze nacht 12 o 13 november 2018 in een rokers kamer. Het ruikt echt naar het roken van sigaretten. De kamer kon ik nog net krijgen en dan heb je niet veel keus meer. Of weggaan en een ander hotel zoeken. Ik heb gelukkig goed geslapen. Het raam open en gelukkig weinig of geen verkeer lawaai.
Na enige tijd went het ook wel een beetje. Ik ben vroeg wakker op deze dinsdag 13 november 2018. Ongeveer om 05.00 uur. Ik ben heel snel klaar met het pakken van mijn rugzak. Ik wandel omstreeks 06.30 uur uit het hotel en besluit mijn ontbijt te doen bij Walson Supermarkt. Ik eet een paar sandwiches en ik neem wat rijst ballen mee. Dit zijn verpakte balletje rijst met inhoud. Ik ken inmiddels de smaken en wat erin zit. In het begin kom je nog echt niet al te smakelijke soorten tegen, maar gaande weg je tocht weet je wat lekker is en wat je moet laten liggen. Uitproberen dus is mijn advies. Ik ben dichtbij tempel 76 genaamd Konzoji. Omstreeks 07.30 uur kom ik daar aan. Het bekende ritueel en even het tempelcomplex bekijken. Ik zie een aantal Japanners Tai Chi doen...en ik doe even kort mee. De lerares heeft dit niet door, maar de Japanse dames wel. Heel hilarisch op een gegeven moment. Zeker ik val op in Japan als Europeaan/Nederlander. Ik ben qua lengte erg groot voor Japanners. Ze zijn over het algemeen veel kleiner en licht gebouwd.
De Tai Chi les wordt heel grappig zo een paar minuten. Er wordt geapplaudisseerd voor mijn performance. Ik ga weer verder. Een lieve blik van de lerares. Ze ziet dat ik pelgrim ben onderweg...met een rugzak. Ik krijg een aantal duimen....als waardering als ik het complex verlaat. Ik ga onderweg naar Tempel 77. Ik besluit een stukje eigen mooie route. Het is een rustige weg. Nadat ik enige tijd onderweg ben krijg ik een bijzondere ossetai. Een beertje om aan mijn rugzak te hangen. Omstreeks 08.45 uur ben ik al weer bij de volgende tempel 77 genaamd Doryuji. Ik wandel vlot de route, omdat het vlak en rechtdoor gaande asfalt wegen betreft. Ik wandel de komende tijd weer langs de kust. Ik wandel langs een hele lange weg tot Marugame city. Ik zie onderweg de spoorlijn..de JR Seto Ohashi line. De route waar ik langs loop is druk. Veel verkeer. Soms wandel ik naast deze drukke verkeersroute. Er is onderweg genoeg te eten, maar ik heb wat eten bij mij in de rugzak. Ik besluit die op te eten onderweg. Rugzak wordt lichter en er zijn voldoende supermarkten naast deze drukke verkeersader. Ik heb een pauze bij supermarkt Family. Even een bak koffie. En ik krijg daar weer een ossetai. Een broodje met aardbeien jam.
Een heerlijk broodje bij mijn koffie. Voor tempel 78 is het even een zoekplaatje. De markeringen in deze stad Marugame City zijn matig, maar ik kom er toch na enig zoeken. Drukke grote straten met weinig overzicht voor de route. Veel winkels. Genoeg te zien, maar ik wil zo langzamerhand wel een overnachtingsplek zoeken. We zien wel.
Voor tempel 78 heb ik nog een ossetai. Ik word binnen geroepen. Het is een vrouw van een pelgrim die in het verleden ook deze tocht gewandeld heeft. Ze is heel aardig. Ik maak er een lange pauze van. Ik word hartelijk ontvangen en ik krijg een kop thee. Vervolgens krijg ik noodles te eten. Ik vraag of zij mij kunnen adviseren om een overnachting hier in de buurt te boeken. Ze adviseren mij Grand Hotel Sakaide. Geen goedkope overnachting maar een heel mooi hotel met allerlei voorzieningen. Na die vieze rook kamer een mooie kans om mezelf een keer te trakteren op een luxe overnachting. Het is namelijk ook mijn vakantie. Ik laat een overnachting boeken voor mij door deze Japanners. Wat een geluk dat ik deze ossetai ook weer aangenomen heb. Ik heb ervan genoten...en heerlijk even met ze gepraat. Na ruim een uur pauze ga ik weer verder. Ik sla af van de route richting hotel. Het is dichtbij een industrie terrein en er is ook nog een Family supermarkt dichtbij. Top gewoon. Ik ga hier eerst maar naar toe. Ik kan pas inchecken hotel om 15.00 uur. Na bezoek supermarkt is het inmiddels al tegen 15.00 uur en ik kan gaan inchecken. De kamer in dit hotel is super mooi. Een dubbel bed en badkamer. Ik krijg ook nog een gratis kaartje voor het badhuis in de buurt. Ik betaal het hotel met de creditcard. Dan hou ik nog even wat contant geld op zak. Ik krijg verder ook nog 10% korting bij een restaurant in de buurt. Dat is heel mooi meegenomen. Ik heb de middag even doorgebracht in de buurt. Ik heb wat foto's proberen te maken van een hele grote brug over zee. Hopelijk goed te zien later.
Ik heb die na middag nog een bad genomen en ik heb heerlijk gegeten in het restaurant in de buurt. Op tijd bedje opgezocht en morgen weer een pelgrim dag. Op naar de volgende tempels 79 en 80. We naderen het einde van mijn pelgrimstocht. Ik vraag mij wel af waar mijn vriend/mede pelgrim Daniel nu is. Ik ga hem contacten. Wellicht kunnen we het laatste stuk samen deze pelgrimstocht afmaken. Ik wandel volgens mij wel een paar dagen voor hem. Deze wandeldag was weer top. Ik heb er weer van genoten. Mede ook omdat het weer wel redelijk was. Bewolkt en geen zon, maar geen regen. Dat is prima wandel weer.

Morgen ga ik weer op pad.

O Henro San Jacob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 297307

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: