Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 13/11/2018 - Reisverslag uit Marugame, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 13/11/2018 - Reisverslag uit Marugame, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 13/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 Mei 2020 | Japan, Marugame

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Ik ben deze dag ruim over de afstand 1000 km heen. Ik zit deze nacht 12 o 13 november 2018 in een rokers kamer. Het ruikt echt naar het roken van sigaretten. De kamer kon ik nog net krijgen en dan heb je niet veel keus meer. Of weggaan en een ander hotel zoeken. Ik heb gelukkig goed geslapen. Het raam open en gelukkig weinig of geen verkeer lawaai.
Na enige tijd went het ook wel een beetje. Ik ben vroeg wakker op deze dinsdag 13 november 2018. Ongeveer om 05.00 uur. Ik ben heel snel klaar met het pakken van mijn rugzak. Ik wandel omstreeks 06.30 uur uit het hotel en besluit mijn ontbijt te doen bij Walson Supermarkt. Ik eet een paar sandwiches en ik neem wat rijst ballen mee. Dit zijn verpakte balletje rijst met inhoud. Ik ken inmiddels de smaken en wat erin zit. In het begin kom je nog echt niet al te smakelijke soorten tegen, maar gaande weg je tocht weet je wat lekker is en wat je moet laten liggen. Uitproberen dus is mijn advies. Ik ben dichtbij tempel 76 genaamd Konzoji. Omstreeks 07.30 uur kom ik daar aan. Het bekende ritueel en even het tempelcomplex bekijken. Ik zie een aantal Japanners Tai Chi doen...en ik doe even kort mee. De lerares heeft dit niet door, maar de Japanse dames wel. Heel hilarisch op een gegeven moment. Zeker ik val op in Japan als Europeaan/Nederlander. Ik ben qua lengte erg groot voor Japanners. Ze zijn over het algemeen veel kleiner en licht gebouwd.
De Tai Chi les wordt heel grappig zo een paar minuten. Er wordt geapplaudisseerd voor mijn performance. Ik ga weer verder. Een lieve blik van de lerares. Ze ziet dat ik pelgrim ben onderweg...met een rugzak. Ik krijg een aantal duimen....als waardering als ik het complex verlaat. Ik ga onderweg naar Tempel 77. Ik besluit een stukje eigen mooie route. Het is een rustige weg. Nadat ik enige tijd onderweg ben krijg ik een bijzondere ossetai. Een beertje om aan mijn rugzak te hangen. Omstreeks 08.45 uur ben ik al weer bij de volgende tempel 77 genaamd Doryuji. Ik wandel vlot de route, omdat het vlak en rechtdoor gaande asfalt wegen betreft. Ik wandel de komende tijd weer langs de kust. Ik wandel langs een hele lange weg tot Marugame city. Ik zie onderweg de spoorlijn..de JR Seto Ohashi line. De route waar ik langs loop is druk. Veel verkeer. Soms wandel ik naast deze drukke verkeersroute. Er is onderweg genoeg te eten, maar ik heb wat eten bij mij in de rugzak. Ik besluit die op te eten onderweg. Rugzak wordt lichter en er zijn voldoende supermarkten naast deze drukke verkeersader. Ik heb een pauze bij supermarkt Family. Even een bak koffie. En ik krijg daar weer een ossetai. Een broodje met aardbeien jam.
Een heerlijk broodje bij mijn koffie. Voor tempel 78 is het even een zoekplaatje. De markeringen in deze stad Marugame City zijn matig, maar ik kom er toch na enig zoeken. Drukke grote straten met weinig overzicht voor de route. Veel winkels. Genoeg te zien, maar ik wil zo langzamerhand wel een overnachtingsplek zoeken. We zien wel.
Voor tempel 78 heb ik nog een ossetai. Ik word binnen geroepen. Het is een vrouw van een pelgrim die in het verleden ook deze tocht gewandeld heeft. Ze is heel aardig. Ik maak er een lange pauze van. Ik word hartelijk ontvangen en ik krijg een kop thee. Vervolgens krijg ik noodles te eten. Ik vraag of zij mij kunnen adviseren om een overnachting hier in de buurt te boeken. Ze adviseren mij Grand Hotel Sakaide. Geen goedkope overnachting maar een heel mooi hotel met allerlei voorzieningen. Na die vieze rook kamer een mooie kans om mezelf een keer te trakteren op een luxe overnachting. Het is namelijk ook mijn vakantie. Ik laat een overnachting boeken voor mij door deze Japanners. Wat een geluk dat ik deze ossetai ook weer aangenomen heb. Ik heb ervan genoten...en heerlijk even met ze gepraat. Na ruim een uur pauze ga ik weer verder. Ik sla af van de route richting hotel. Het is dichtbij een industrie terrein en er is ook nog een Family supermarkt dichtbij. Top gewoon. Ik ga hier eerst maar naar toe. Ik kan pas inchecken hotel om 15.00 uur. Na bezoek supermarkt is het inmiddels al tegen 15.00 uur en ik kan gaan inchecken. De kamer in dit hotel is super mooi. Een dubbel bed en badkamer. Ik krijg ook nog een gratis kaartje voor het badhuis in de buurt. Ik betaal het hotel met de creditcard. Dan hou ik nog even wat contant geld op zak. Ik krijg verder ook nog 10% korting bij een restaurant in de buurt. Dat is heel mooi meegenomen. Ik heb de middag even doorgebracht in de buurt. Ik heb wat foto's proberen te maken van een hele grote brug over zee. Hopelijk goed te zien later.
Ik heb die na middag nog een bad genomen en ik heb heerlijk gegeten in het restaurant in de buurt. Op tijd bedje opgezocht en morgen weer een pelgrim dag. Op naar de volgende tempels 79 en 80. We naderen het einde van mijn pelgrimstocht. Ik vraag mij wel af waar mijn vriend/mede pelgrim Daniel nu is. Ik ga hem contacten. Wellicht kunnen we het laatste stuk samen deze pelgrimstocht afmaken. Ik wandel volgens mij wel een paar dagen voor hem. Deze wandeldag was weer top. Ik heb er weer van genoten. Mede ook omdat het weer wel redelijk was. Bewolkt en geen zon, maar geen regen. Dat is prima wandel weer.

Morgen ga ik weer op pad.

O Henro San Jacob.