Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 10/11/2018 - Reisverslag uit Chuo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 10/11/2018 - Reisverslag uit Chuo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 10/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 Mei 2020 | Japan, Chuo

Hallo lezer(s)/belangstellende(n),

Na een rustdag heb je ook echt weer zin om te wandelen. Mijn tweede overnachting in Live Max Hotel. (kan je ook boeken via de bekende internet reis sites)

Het is zaterdag 10 november 2018. Weekeind. Wederom een heerlijk ontbijt in het hotel om 06.30 uur. Het buikje helemaal vol met dit ontbijt en ik kan weer kilometers maken. Ik wandel vlot naar de pelgrimsroute en raadpleeg hierbij mijn routeboekje. Perfecte zigzag naar de route en op weg naar tempel 65 genaamd Sankakuji. Deze tempel zou niet al te hoog zijn maar 352 meter. Wel even met een rugzak...maar ik ben zo langzamerhand een bedreven berg wandelaar geworden. Het weer is veel beter als gisteren. Het is bewolkt maar het zonnetje probeert erdoor te komen. Ik kom bij Family supermarkt onderweg en koop van mijn lijstje het eten wat ik nodig heb. Bepakt met eten en drinken ga ik weer op pad. Ik heb voldoende eten en drinken bij mij om mij onderweg te voeden. Ik ga na deze supermarkt stop om 07.30 uur weer aan de wandel. Het is een hele mooie route. Wel pittig zwaar maar niet vervelend zwaar. Goed te doen met mijn rugzak. Ik neem de rode route naar de tempel. Er is ook een groene route. Instinctief neem ik de rode. De groene route lijkt ook langer en wellicht ook zwaarder. Het gaat heerlijk. Ik geniet en voordat ik het weet arriveer ik al bij tempel 65 om 09.00 uur. Het pad naar tempel 66 genaamd Unpenji zal zwaarder zijn. Deze ligt op heuvel van 900 meter. De hoogste?? Ik denk van wel. Er zijn diverse routes naar deze tempel. Na veel wikken en wegen besluit ik voor route B te gaan met de optie dat ik ook nog verderop route C kan pakken. Ik ga vandaag het Ehime Prefecture verlaten en ik kom in de volgende Prefecture Kagawa terecht. Plaats van Nirvana. Er zijn (Nirvana) Boeddha beelden in liggende positie. Zijn hoofd naar het noorden en hij ligt op zijn rechterzijde. Om hem heen verschillende Bodhisattva en zijn discipelen, Koningen, regeerders die bedroefd zijn omdat Boeddha stierf. Leuk om dit stukje cultuur ook onderweg mee te maken. Je moet het echt meemaken om er iets van te leren.
Tempel 66 is echt de hoogste tempel onderweg. Dus ik zal aan de bak moeten. Ik wandel eerst nog langs een lange weg en probeer de route B omhoog te vinden. Ik ben niet verdwaald, maar zie tekens die mij naar rechts sturen. Ik aarzel..dan maar route C. Ik ga rechtsaf en ga door. Onderweg kom ik nog een Japans echtpaar tegen en ze wijzen inderdaad rechtdoor. ik zit dus goed. Ik moet toch snel een afslag naar links zien te vinden om de route omhoog te vinden. Uiteindelijk een pelgrimsroute teken en ik ga een stukje klimmen. Ik wandel over een heuvel en ik sta bij een viaduct. Het viaduct hoort bij de Tokushima snelweg. Ik zie op mijn routeboek dat ik op route C zit. Dat is prima. Dat wordt wel een heel flink eind klimmend wandelen omhoog. Ik heb een rustdag gehad en ik zit vol energie. 1,8 km is het berg op. Een heel stijl stuk pad. Ik probeer vlot maar niet te snel omhoog te wandelen. Het pad is prima. Een heel mooi stuk omhoog door het bos. Ik kom op de splitsing naar rechts. Ik zit nu al op 680 m. Nog 1,5 km te gaan. Het is een mooi berg pad/weg.
Heel goed te wandelen en mooi uitzicht. Onderweg kom ik bij een mooi huis met tuin. Er zijn Japanners. Ik krijg een kop koffie en een borrel Sake erbij. Ik aarzel niet en accepteer de koffie met...Ik bedank ze hartelijk voor hun ossetai en ga weer verder. Onderweg krijg ik nog een blikje koffie als ossetai (gift). Heel dankbaar bedank ik de Japanner die kennelijk ook onderweg is naar de tempel 66. Het platte vlak omhoog ongeveer 2/3 graden is heel goed te bewandelen en voordat ik het weet sta ik alweer bij deze tempel 66 omstreeks 15.00 uur. Heel vlot gewandeld. Ik ben nog redelijk fris en fruitig. Wel bezweet door de flinke inspanning. Zou ik gaan stoppen. Er is een gebouw om te overnachten maar die blijkt dicht te zijn. Ik vraag aan de monnik die mijn pelgrimsboek stempelt of ik kan overnachten hier. Dat is mogelijk. Er is een hut/kamer en die kan ik gebruiken. Ik blij....Het is ook nog eens gratis. Hij geeft wel aan dat er mogelijk meer pelgrims kunnen komen. We zullen die kleine kamer dus moeten delen. Maakt mij niet uit. Ik reken even uit dat er nog twee personen kunnen liggen op de grond en dan houdt het op. Er is een toilet groep om te wassen en water te halen.
Ik kan hier overnachten. En dat op een tempelcomplex. Ik ben de eerste pelgrim en derhalve heb ik een overnachting. Echter om 16.00 uur komen er twee Japanse pelgrims er ook bij. Ze installeren zich en we zoeken allemaal een plekje. Het wordt een krappe boel en met name ook omdat we ook nog onze rugzakken met onze spullen moeten stallen. We zoeken ieder een plekje voor onze mat(ten) en rugzakken. Ik heb voldoende eten en drinken bij me. Ik begin dit uit te laden uit mijn rugzak en ik zie ze kijken. Ik vraag aan ze of ze eten en drinken hebben. Het blijkt dat zij wel wat eten bij zich hebben doch dit is minimaal. Ik besluit met ze te delen. We hebben nu gezamenlijk snoep, brood, rijst. Ik haal nog een warme koffie uit de automaat op het tempel complex. Ik maak nog wat mooie foto's als de bezoekers en pelgrims weg zijn. Het complex is stil en verlaten. We zijn de enigste pelgrims die nog op het complex zijn. Ik zie verder ook geen monniken of personeel meer. Het is stil en verlaten. Ik neem eigenlijk nog te kort foto's. Hele mooie beelden staan er op dit tempel complex. Ook het uitzicht op het dal is schitterend. We zitten op 900 meter en de zon gaat onder. Hopelijk is mijn foto gelukt. Morgen weer een dag naar tempel 67 over iets minder dan 10 km. Dat moet zeker lukken morgen en dan weer door naar een Ryokan. Een nieuwe overnachtingsplaats. Ik denk ongeveer ruim 20 km verder.
Een nieuwe wandeldag een nieuwe kans op een mooi avontuur. Deze dag was weer top. Zwaar maar heel mooi. Ik heb ervan genoten.
Deze nacht gaat mijn matras een beetje stuk. Een luchtkamer raakte lek en dat was wat minder. Ook drie mannen in zo'n klein kamertje was niet echt top, maar net aan te doen. Een beetje onrustige nacht, maar ik heb hem wel overleefd.

Morgen weer een wandeldag in de prefecture Kagawa. We naderen steeds meer de laatste tempel 88 van deze 88 tempelroute. Daarna maak ik deze pelgrimstocht rond door te wandelen naar tempel 1 of tempel 10.
Einddoel is tempel 1. Daar moet ik de klompjes weer op halen die ik daar afgegeven heb. (symbolische gift).

Tot het volgende verslag 11 november 2018.

O Henro San Jacob.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 297324

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: