Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 6/11/2018 - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 6/11/2018 - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 6/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 Mei 2020 | Japan, Saijō

Hallo lezer(s)/belangstellende(n),

Het is alweer dinsdag 6 november 2018. Ik sta vroeg op om 05.35 uur. Het is nog schemer, maar ik wil eigenlijk om 06.00 uur vertrekken. Ik krijg een klein ontbijt bestaande uit schoteltjes met Japans eten en rijst. Ik zal onderweg nog wat extra moeten (bij)eten. Kort de supermarkt nog wat voor onderweg gekocht. Zigzag door het landschap ga ik verder. De eerste 10 km heb ik binnen de twee uur al vlot gewandeld. Het was een leuke rustige route. Niet langs een drukke verkeersroute. Hier houd ik van..
Er zijn genoeg supermarkten onderweg dus veel in de rugzak doen is niet nodig. Onderweg heb ik onder middag gegeten bij een Family Mart. Ook een supermarkt keten. Ook voldoende gedronken. Maar ik neem nu wel extra mee voor vanmiddag. Je weet maar nooit. Overnachten onderweg of bij de tempel?? Ik wandel vlot door over de rustige asfalt wegen en de route is makkelijk. Maar na het viaduct de autosnelweg wordt het toch iets zwaarder. Plat vlak langs een asfalt weg en in de verte de bergen. Straks nog zwaarder?? Het is een rustige mooie wandelweg. Er is af en toe wat auto verkeer, maar ik geniet van de rust. Het is zonnig goed wandel weer. De weg gaat slingerend door het landschap en voordat ik mij het realiseer zit ik al op 175 meter en nog stijgend naar 400 m. Tempel 60 ligt op 740 meter. Dus dat wordt nog even bikkelen. Ik kom op een pad terecht. Stenen trappen soms. Stijgingspercentage pad soms 12%. De laatste km tot de tempel 60 zijn behoorlijk zwaar, maar ik red het weer vlot. Ik kijk op mijn horloge en ik heb ruim 2 1/2 uur omhoog gewandeld vanaf het vlakke platte stuk. Ik heb weer een zware etappe met succes afgerond. Toch een beetje trots op mijzelf, want ik draag nog steeds mijn middelzware rugzak nog op mijn rug mee omhoog. Ook vandaag onderweg geen enkele pelgrim gezien of ontmoet. Dus U moet er rekening mee houden dat als U deze pelgrimstocht doet...je soms erg eenzaam bent op uw route naar deze tempels. Ik heb van deze etappe enorm genoten. Zwaar maar zeer mooi. Hier houd ik van...bikkelen en genieten. Ik heb heel vlot dit stuk gewandeld. Ik zie op mijn horloge...11.30 uur staan. Dat is te vroeg om te stoppen. Ik besluit door te gaan ondanks dat ik toch een beetje vermoeid ben van het klimmen. Ik voel mij echter sterk en ik ben een goede afdaler. Dus gaan met die banaan. Ik ga naar tempel 61. Afdalen weer naar Saijo City. Ik neem de zware afdalende kortste route naar beneden naar tempel 61. Daar ontmoet ik de Duitse pelgrim Steffanie weer. Leuk om haar weer te zien. Ze is langs een andere makkelijkere route naar deze tempel gekomen. Ze heeft haar rugzak achtergelaten. We doen samen een bakkie koffie uit een automaat. (Tip: dus muntjes ook bewaren voor de koffie/drink automaten onderweg of bij de tempels). Na deze pauze bij deze tempel 61 ga ik weer verder. Ik wacht niet op haar. Zo gaat ieder zijn eigen weg weer en wellicht zien we elkaar weer onderweg. Zij gaat weer slapen in haar tent. Ik zie wel...Ik ga veder via een heel mooi pad naar beneden vanaf 740 m naar 474 m en vervolgens naar 100 m.
Het is inmiddels 15.00 uur en ik kom al aan bij tempel 61. Ik hoor dat tempel 62 niet meer mee mag doen. Ze doen niet meer aan de voorwaarden. Ze hebben de prijzen teveel verhoogd voor stempelen pelgrimsboek en zij hebben ook de openingstijden verandert. Dan hoor je plotseling dus niet meer bij de 88 tempelroute. Ik hoor dat er een nieuw kantoortje neergezet is op een parkeerplaats honderd meter vanaf tempel 61. Ik krijg een kaartje informatie. Ik besluit te gaan stoppen voor vandaag. Ik ga naar Business Hotel Komatsu. Dat heb ik wel verdiend na deze pittige wandeldagen. Dit hotel is wel verhuisd en ik ga daar naar toe. Een geheel nieuw gebouw/Hotel. Een top accommodatie om te verblijven. Ik weer blij met deze overnachting. Ik lees dat ik net op tijd was om diner te boeken. Het diner was top. Een soort gourmet. Heerlijk gegeten. Ook een ontbijt in de vroege morgen. Ook dat is fijn. Een goed begin van een wandel dag. Ik sluit deze dag af met het bekende ritueel..wassen kleding...verzorgen spullen..dagboek etc.
Deze wandeldag is alweer voorbij. Morgen naar de parkeerplaats tempel 62. (de geroyeerde tempel is genaamd Hojuji).
Morgen weer een dag naar een klein stukje naar deze parkeerplaats kantoor tempel. Vervolgens planning naar tempel 64/65?? We zien wel.

Tot morgen mijn volgende verslag??

O Henro San Jacob.