Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 5/11/2018 - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 5/11/2018 - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 5/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 Mei 2020 | Japan, Saijō

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,

Ik ga weer verder. Ik moet dit komende weekeind (2020) weer werken en daarom maar weer een paar verslagen. Het is vandaag slecht weer..regen met hagel en er kan zelfs onweer komen in NL. Ivm corona perikelen moeten we toch binnen blijven en even buiten met regen/hagel gaat hem niet worden.

Mijn verslag van maandag 5 november 2018 op het eiland Shikoku. Ik ben in Imabari City. Een mooi havenstadje Noord/West hoek van het eiland. Het is niet een heel grote stad zoals Osaka, Tokyo of Kyoto, maar als je de stad uitwandeld dan is het snel een paar kilometer. Ik lees in mijn dagboek niet veel bijzonderheden. Ik herinner mij verder van deze nacht dat ik goed geslapen heb. Het was een rustige goede nacht om tot rust te komen. In mijn dagboek staat dat ik onderweg geen enkele pelgrim gezien heb. Ik neem afscheid van Imabari. Mijn plannen voor vandaag naar tempel 56 Taisanji (afstand 3,1 km tempel/tempel). Deze tempel lag nog in de stad. Ik ben vrij vroeg opgestaan voorzover ik mij dat herinner en ik liep in het donker door de stad. Geen ontbijt. Genoeg mogelijkheden onderweg. Zou ik vandaag tempel 60 kunnen halen?? We gaan het zien. Binnen drie kwartier tempel 56 bereikt. Deels makkelijk de kaart volgend naar deze tempel. Groot deel rechtuit langs een weg.
Na het bekende tempel ritueel weer verder. Ik zie in mijn dagboek dat het mooi weer was. De weerberichten waren niet al te best over een paar dagen. Ik ga de bergen het binnenland weer in. Ik moet deze dagen echt wat kilometers maken om niet overvallen te worden door slecht weer in de bergen. Ik wandel liever natuurlijk met mooi weer, maar het weer gaat zijn eigen gang. Ik zit weer op een ander deel van het eiland en dan is het even afwachten. Ik ga vlot weer verder. Het kan een lange wandel dag worden. Ik zie dat ik omstreeks 08.30 uur al bij tempel 57 ben. Ik maak af en toe foto's onderweg. Ik bedenk dat ik binnenkort mijn SD kaart van de nieuwe camera zal moeten vervangen. Ik heb genoeg SD kaarten bij mij om heel veel foto's te maken. (tip: neem genoeg SD kaarten mee..maar je kunt ze ook vaak kopen onderweg in de Walson supermarkten). Kosten zijn nagenoeg hetzelfde als in NL. Echter de opslag capaciteit is hoog. Na tempel 57 genaamd Eifukuji op naar tempel 58 genaamd Senyuji. Deze ligt op hoogte van 180 meter. Dat wordt dus weer enigszins klimmen. Al klinkt dat alsof je echt aan touwen klimt. Dat is niet zo. De wegen/paden lopen wisselend omhoog en omlaag. Soms plat vlak omhoog of omlaag. Veel asfalt en geen zachte bergpaden. En als je denkt dat je er bent bij tempel 58. Dan moet je nog een hele grote lange trap omhoog wandelen. Ik ben daar omstreeks 10.00 uur. Mooie tijd. Na deze tempel weer stukje door de stad over asfalt wegen. Totdat ik weer op de drukke verkeersweg 156 kom en rechtsaf ga. Na 1,8 km ben ik alweer om 11.00 uur bij tempel 59 genaamd Kokubunji. Ligt naast deze verkeersroute 156. Er is een bus stop daar...voor degene die hier willen stoppen. Na het ritueel weer verder. Langs die drukke verkeersweg 156. Niet leuk, maar het wandelt wel vlot. Genoeg te zien onderweg, maar ik zou graag een groene route gehad hebben of meer een rustig pad langs de zee. Maar het is mijn pelgrimsroute en die volg ik. Volgende tempel 60 is over 27,7 km. Dat is wellicht te ver?? We zien wel onderweg. De route loopt soms nu weer over het platteland langs die drukke route verkeersweg 156. Onderweg genoeg mogelijkheden om te lunchen (te eten). Ik neem een korte pauze en ga vlot verder. Ik wil vandaag vlot wat afstand afleggen voor de komende dagen. Ik wandel deze middag vlot, maar ik word aan het eind van de middag moe. Ik besluit te overnachten bij Saijo City. Ook een havenstadje. Ik probeer bij een Ryokan Hikishima. Er is plaats voor mij. Er is een oudere vrouw/pelgrim in deze ryokan. Vreemd dat het nu weer zo rustig is op deze pelgrimsroute. Je ziet geen enkele pelgrim onderweg. Ik ben tevreden over deze wandeldag vandaag. Veel km gemaakt en goed op weg. Morgenochtend kan ik eventueel nog shoppen onderweg. Ik zie voldoende supermarkten op mijn routeboekje. Helaas ben ik een beetje te laat voor diner. Ik kijk een beetje sip kennelijk...want later krijg ik toch een maaltijd. Een ossetai...rijst met soep. Voedzame maaltijd. Ik had niet veel puf meer om nu weer te wandelen naar een supermarkt. Probleem eten even opgelost. Ik kan zelfs in bad in deze ryokan. Dan ga ik ook echt. Heerlijk ontspannen en mijn spieren weer even warm en tot ruststand. Ik ben niet ontevreden over het wandelen. Het is pittig zwaar om steeds maar weer over dat asfalt en betonplaten te wandelen. Heel blij dat mijn schoenen weer goed in orde zijn. Het wandelt prima weer. Plannen voor morgen...Op naar tempel 60 genaamd Yokomineji. Vreemde Japanse tempel namen. Moeilijk uit te spreken. Bij de tempels staan ook de namen van deze tempels in Engels. Dus niet te missen. Ook borden langs de wegen voor de auto/voertuig pelgrims. Vaak ook met km aanduiding afstand tot de tempel(s). Ik sluit tevreden deze dag af. Mijn voorbereidingen voor morgen. En ik maak mijn bedje in orde. Ik heb zelfs een echt EU bed. Geen matras op de grond. Dat wordt heerlijk slapen vannacht. Morgenochtend vroeg op...De zon komt steeds later op in de ochtend dus...als het licht/schemerig wordt opstaan. De dag wordt steeds korter. Tot morgen....

O Henro San Jacob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 297196

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: