Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 5/11/2018 - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 5/11/2018 - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 5/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 Mei 2020 | Japan, Saijō

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,

Ik ga weer verder. Ik moet dit komende weekeind (2020) weer werken en daarom maar weer een paar verslagen. Het is vandaag slecht weer..regen met hagel en er kan zelfs onweer komen in NL. Ivm corona perikelen moeten we toch binnen blijven en even buiten met regen/hagel gaat hem niet worden.

Mijn verslag van maandag 5 november 2018 op het eiland Shikoku. Ik ben in Imabari City. Een mooi havenstadje Noord/West hoek van het eiland. Het is niet een heel grote stad zoals Osaka, Tokyo of Kyoto, maar als je de stad uitwandeld dan is het snel een paar kilometer. Ik lees in mijn dagboek niet veel bijzonderheden. Ik herinner mij verder van deze nacht dat ik goed geslapen heb. Het was een rustige goede nacht om tot rust te komen. In mijn dagboek staat dat ik onderweg geen enkele pelgrim gezien heb. Ik neem afscheid van Imabari. Mijn plannen voor vandaag naar tempel 56 Taisanji (afstand 3,1 km tempel/tempel). Deze tempel lag nog in de stad. Ik ben vrij vroeg opgestaan voorzover ik mij dat herinner en ik liep in het donker door de stad. Geen ontbijt. Genoeg mogelijkheden onderweg. Zou ik vandaag tempel 60 kunnen halen?? We gaan het zien. Binnen drie kwartier tempel 56 bereikt. Deels makkelijk de kaart volgend naar deze tempel. Groot deel rechtuit langs een weg.
Na het bekende tempel ritueel weer verder. Ik zie in mijn dagboek dat het mooi weer was. De weerberichten waren niet al te best over een paar dagen. Ik ga de bergen het binnenland weer in. Ik moet deze dagen echt wat kilometers maken om niet overvallen te worden door slecht weer in de bergen. Ik wandel liever natuurlijk met mooi weer, maar het weer gaat zijn eigen gang. Ik zit weer op een ander deel van het eiland en dan is het even afwachten. Ik ga vlot weer verder. Het kan een lange wandel dag worden. Ik zie dat ik omstreeks 08.30 uur al bij tempel 57 ben. Ik maak af en toe foto's onderweg. Ik bedenk dat ik binnenkort mijn SD kaart van de nieuwe camera zal moeten vervangen. Ik heb genoeg SD kaarten bij mij om heel veel foto's te maken. (tip: neem genoeg SD kaarten mee..maar je kunt ze ook vaak kopen onderweg in de Walson supermarkten). Kosten zijn nagenoeg hetzelfde als in NL. Echter de opslag capaciteit is hoog. Na tempel 57 genaamd Eifukuji op naar tempel 58 genaamd Senyuji. Deze ligt op hoogte van 180 meter. Dat wordt dus weer enigszins klimmen. Al klinkt dat alsof je echt aan touwen klimt. Dat is niet zo. De wegen/paden lopen wisselend omhoog en omlaag. Soms plat vlak omhoog of omlaag. Veel asfalt en geen zachte bergpaden. En als je denkt dat je er bent bij tempel 58. Dan moet je nog een hele grote lange trap omhoog wandelen. Ik ben daar omstreeks 10.00 uur. Mooie tijd. Na deze tempel weer stukje door de stad over asfalt wegen. Totdat ik weer op de drukke verkeersweg 156 kom en rechtsaf ga. Na 1,8 km ben ik alweer om 11.00 uur bij tempel 59 genaamd Kokubunji. Ligt naast deze verkeersroute 156. Er is een bus stop daar...voor degene die hier willen stoppen. Na het ritueel weer verder. Langs die drukke verkeersweg 156. Niet leuk, maar het wandelt wel vlot. Genoeg te zien onderweg, maar ik zou graag een groene route gehad hebben of meer een rustig pad langs de zee. Maar het is mijn pelgrimsroute en die volg ik. Volgende tempel 60 is over 27,7 km. Dat is wellicht te ver?? We zien wel onderweg. De route loopt soms nu weer over het platteland langs die drukke route verkeersweg 156. Onderweg genoeg mogelijkheden om te lunchen (te eten). Ik neem een korte pauze en ga vlot verder. Ik wil vandaag vlot wat afstand afleggen voor de komende dagen. Ik wandel deze middag vlot, maar ik word aan het eind van de middag moe. Ik besluit te overnachten bij Saijo City. Ook een havenstadje. Ik probeer bij een Ryokan Hikishima. Er is plaats voor mij. Er is een oudere vrouw/pelgrim in deze ryokan. Vreemd dat het nu weer zo rustig is op deze pelgrimsroute. Je ziet geen enkele pelgrim onderweg. Ik ben tevreden over deze wandeldag vandaag. Veel km gemaakt en goed op weg. Morgenochtend kan ik eventueel nog shoppen onderweg. Ik zie voldoende supermarkten op mijn routeboekje. Helaas ben ik een beetje te laat voor diner. Ik kijk een beetje sip kennelijk...want later krijg ik toch een maaltijd. Een ossetai...rijst met soep. Voedzame maaltijd. Ik had niet veel puf meer om nu weer te wandelen naar een supermarkt. Probleem eten even opgelost. Ik kan zelfs in bad in deze ryokan. Dan ga ik ook echt. Heerlijk ontspannen en mijn spieren weer even warm en tot ruststand. Ik ben niet ontevreden over het wandelen. Het is pittig zwaar om steeds maar weer over dat asfalt en betonplaten te wandelen. Heel blij dat mijn schoenen weer goed in orde zijn. Het wandelt prima weer. Plannen voor morgen...Op naar tempel 60 genaamd Yokomineji. Vreemde Japanse tempel namen. Moeilijk uit te spreken. Bij de tempels staan ook de namen van deze tempels in Engels. Dus niet te missen. Ook borden langs de wegen voor de auto/voertuig pelgrims. Vaak ook met km aanduiding afstand tot de tempel(s). Ik sluit tevreden deze dag af. Mijn voorbereidingen voor morgen. En ik maak mijn bedje in orde. Ik heb zelfs een echt EU bed. Geen matras op de grond. Dat wordt heerlijk slapen vannacht. Morgenochtend vroeg op...De zon komt steeds later op in de ochtend dus...als het licht/schemerig wordt opstaan. De dag wordt steeds korter. Tot morgen....

O Henro San Jacob